Koncern Airbus poinformował o szybkim rozpoczęciu prac nad wersją dalekiego zasięgu dwusilnikowego samolotu A321. Wariant oznaczony jako A321LR może stać się w przyszłości bazą dla budowy europejskiego konkurenta amerykańskich samolotów patrolowych P-8 Poseidon.
Pierwszy A321LR o masie startowej 97 ton ma się pojawić już w 2018 r. Zakłada się, że jego zasięg będzie o co najmniej 100 Mm większy niż zasięg obecnie wykorzystywanych na trasach transatlantyckich samolotów pasażerskich Boeing 757-200W (przy mniejszym o 30% zużyciu paliwa).
Modernizacja ma polegać m.in. na dodaniu trzech zbiorników paliwa wydłużających trasę o dodatkowe 400-500 Mm w porównaniu do standardowych maszyn A321. Przypuszcza się, że pozwoli to zwiększyć zasięg do ponad 3900 Mm.
Airbus ma nadzieję, że pozwoli to rozpocząć program budowy europejskiego samolotu patrolowego dalekiego zasięgu. Może więc powstać rozwiązanie alternatywne dla amerykańskiego MPA typu P-8 Poseidon, zbudowanego na bazie samolotu 738-800.
Airbus może w tym przypadku skorzystać z prac nad niemieckim systemem morskiego rozpoznania oraz doświadczeń z budowy wersji patrolowych samolotów Airbus CN235 i CN295. Oba te statki powietrzne są jednak zbyt małe, by przenieść odpowiedni zapas uzbrojenia. Dlatego nowa propozycja może się spotkać z zainteresowaniem krajów mających do nadzoru znaczne obszary morskie.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie