Wspólne Biuro Programu F-35 przyznało zespołowi przemysłowemu firmy Lockheed Martin kontrakt o wartości 1,9 miliarda dolarów na wsparcie działania i eksploatacji globalnej floty samolotów F-35. Umowa zakłada równocześnie poprawę gotowości do wykonywania misji i dalsze obniżanie kosztów.
Roczny kontrakt zapewnia finansowanie kluczowych działań eksploatacyjnych samolotów już będących w służbie oraz tworzy zdolności dla wsparcia przyszłej, ponad 3-tysięcznej floty F-35. Taki zakres działań obejmuje usługi przemysłowych ekspertów w zakresie utrzymania obsługujących remonty w bazach lub w magazynach, szkolenie pilotów i pracowników obsługi, a także wsparcie inżynierskie na cały świecie. Ponadto obejmuje on prowadzenie analiz danych dla całej floty oraz zarządzanie łańcuchem dostaw dla napraw, uzupełniania części i w celu poprawy ogólnej dostępności zaopatrzenia technicznego.
W 2020 r. będziemy dalej optymalizować i ulepszać system wsparcia eksploatacji. Jesteśmy pewni, że koszty obsługi maszyn F-35 będą równe lub niższe od tych, jakie charakteryzują inne samoloty dostępne na rynku
Wspólne Biuro Programu F-35 pomaga kierować utrzymaniem samolotów F-35 w ramach programu Global Support Solution. Nowy, roczny kontrakt obejmie działania w zakresie przemysłowego wsparcia eksploatacji do 31 grudnia 2020 roku.
Według Lockheed Martin roczne koszty eksploatacji na pojedynczy myśliwiec spadały przez cztery kolejne lata, tj. od roku 2015, obniżyły się łącznie o ponad 35%. Niezawodność maszyn F-35 cały czas się poprawia, a światowa flota osiąga średni współczynnik zdolności do wykonywania misji powyżej 65%, przy czym eskadry stałe mają wynik bliski 75%. Celem jest osiągniecie współczynnika 80% w bliskiej perspektywie czasowej oraz obniżenie kosztów godziny lotu F-35 do 25 tys. dolarów do roku 2025 (koszt równy kosztowi godziny lotu myśliwca F-16C/D).
Aby osiągnąć te cele, prowadzone są konkursy dla firm starających się o udział w światowym łańcuchu dostaw do F-35. Synchronizowane są też zakupy części zapasowych, poprawie ulega jakość (niezawodność) części. Dodatkowo, wdrażane są nowe narzędzia analityczne, co przyspiesza modyfikacje wcześniejszych maszyn oraz przyczynia się do zwiększania sprawności działania rządowych magazynów regionalnych i składów naprawczych.
Jak dotychczas 490 maszyn, w tym 134 w 2019 r., zostało dostarczonych klientom i służy w 21 bazach na całym świecie. Przeszkolono ponad 975 pilotów i 8 585 pracowników obsługi, a cała flota samolotów F-35 wylatała łącznie ponad 240 tys. godzin.
Navigator
Bravo co za pęd technologii Serie 15+ to juz inna bajka stąd to dążenie do standardyzacji
Rozkaz 66
Ta maszyna to koń trojański. Dalsze obniżenia kosztów? Poczekajmy 3 lata a za darmo nam 3 eskadry podarują!
Wesoły kolo
Ciekawe ile kosztuje 1 su 57? Ostatnio też pracowali nad obniżeniem kosztów... do zera
Davien
Ale wiesz ze w Rosji to jedynie mozecie sobie pomarzyc o F-35:)
Rozkaz 66
Przestań wymyślać Davien. Koszta eksploatacji i serwisu nas zjedzą. Za Wisła już hamuje modernizację. I podtrzymuje. F-35 TO Koń Trojański
OST
Czyli co? 3 tyś maszyn, serwis 1.9 mld daje 633 tyś USD na jedną maszynę czyli czyli prawie 2,5 mln złotych?
Pjoter
To nie maszyna dla nas
Fanklub Daviena
To średnia, a Polska nie będzie mieć serwisu po cenach amerykańskich, tylko będziemy finansować serwisowanie USA i Izraela... :)
dla porównania f16 lub europejski myśliwiec rocznie kosztuje?