Przemysł Zbrojeniowy

Producent B-2 zbuduje amerykański bombowiec przyszłości

Fot. Northrop Grumman
Fot. Northrop Grumman

Northrop Grumman, producent bombowca B-2, otrzymał szacowany na co najmniej 55 mld USD kontrakt na zbudowanie amerykańskiego bombowca przyszłości LRS-B. Jest to największy lotniczy kontrakt zbrojeniowy na świecie od czasu programu F-35. Pierwsza umowa dotyczy fazy badawczo-rozwojowej, w ramach kolejnej firma dostarczy pierwsze 21 samolotów, a docelowo Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych mają otrzymać 100 bombowców, co pozwoli wycofać ze służby B-52H i B-1B. Koszt jednego LRS-B szacowany jest na 564 mln USD. 

Największy kontrakt zbrojeniowy drugiej dekady XXI wieku

Northrop Grumman, producent bombowców B-2, otrzymał szacowany na co najmniej 55 mld USD (po cenach z 2010 roku) kontrakt na zbudowanie amerykańskiego bombowca przyszłości LRS-B. Będzie to największy lotniczy kontrakt zbrojeniowy na świecie od czasu, gdy Lockheed Martin wygrał rywalizację w programie Joint Strike Fighter, w wyniku którego powstał myśliwiec 5. generacji F-35. Kolejny tak duży program spodziewany jest dopiero w trzeciej dekadzie XXI wieku, gdy rozpoczną się prace nad następcami F-22 i F/A-18 Super Hornet. Wielkimi przegranymi rywalizacji są Lockheed Martin i Boeing, startujący we wspólnym zespole. 

Pierwsza umowa w programie LRS-B dotyczy fazy badawczo-rozwojowej, a w ramach kolejnej firma dostarczy w pięciu partiach pierwsze 21 samolotów. Docelowo Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych mają otrzymać 100 nowych bombowców, co pozwoli wycofać ze służby B-52H i B-1B. Samoloty tych typów mają pozostać w służbie najpóźniej do 2040 roku. Niektórzy analitycy wskazują, że Siły Powietrzne mogą potrzebować więcej bombowców, a ich zamówienie może być realne. zwłaszcza jeśli uda się utrzymać planowany koszt jednostkowy maszyny, szacowany obecnie na 564 mln USD wg. wartości dolara w roku fiskalnym 2016 (jest to znacznie mniej niż wynosi koszt jednego egzemplarza B-2). W kwestii kosztów warto jednak dodać, że siły powietrzne nie potwierdziły wartości pierwszego kontraktu przyznanego Northrop Grumman. Serwis Defence One szacuje jednak wartość fazy badawczo-rozwojowej na 23,5 mld USD. 

Program ściśle tajny

Zgodnie z oświadczeniem Lt. Gen. Arnold Buncha z departamentu zakupów Sił Powietrznych USA partnerzy przemysłowi zwycięskiego zespołu i dostawcy części samolotu, w tym silników, zostali już wybrani, ale informacje na ten temat na razie nie zostaną ujawnione. LRS-B ma osiągnąć wstępną gotowość operacyjną za 10 lat, a certyfikacje do przenoszenia broni jądrowej w 2027 roku.

Nie potwierdzono oznaczenia bombowca strategicznego przyszłości, więc oznaczenie „B-3” pozostaje wciąż nazwą nieoficjalną. Siły Powietrzne USA nie ujawniają też żadnych szczegółów nowego samolotu, w tym jego kształtu, rozmiarów, osiągów, czy udźwigu. Tak polityka ma uniemożliwić potencjalnym przeciwnikom przygotowanie środków obronnych chroniących przed LRS-B.

Wcześniejsze doniesienia mówiły, że będzie to bardzo trudno wykrywalny poddźwiękowy bombowiec, opcjonalnie bezzałogowy, najprawdopodobniej o kształcie latającego skrzydła podobnego do produkowanych przez Northrop Grumann bombowca B-2 i drona RQ-180. Odmiennie niż przy budowie B-2, producent planuje przy budowie LRS-B korzystać z technologii sprawdzonych w innych konstrukcjach. Takie rozwiązanie pozwoli na przyśpieszenie prac, a także znacznie zmniejszy koszty związane z wynalezieniem i następnie przetestowaniem całkowicie nowych rozwiązań.

Skutki dla przemysłu

Zwycięstwo Northrop Grumman oznacza, że koncern ten zostanie prawdopodobnie drugą po Lockheed Martin co do wielkości firmą amerykańską produkującą samoloty wojskowe. Pozycja koncernu Lockheed Martin nie jest przy tym zagrożona, mimo wczorajszej przegranej, ponieważ jeszcze przez wiele lat będzie on produkować F-35. W gorszej sytuacji znalazł się Boeing, który według obecnych planów ma dostarczyć ostatniego F/A-18 w 2018 roku, a F-15 w 2019 roku, po czym jego fabryka w St. Louis zostanie najprawdopodobniej zamknięta. Efekty porażki tylko w niewielkim stopniu będzie mogło zrekompensować zamówienie przez amerykańskie sił zbrojne bezzałogowców i amunicji lotniczej Boeinga.

Do wyników postępowania odniósł się dyrektor zarządzający Northrop Grumman Wes Bush, który stwierdził:

Siły Powietrzne dokonały właściwej decyzji dla naszego bezpieczeństwa narodowego. Jako firma, która opracowała i dostarczyła bombowiec stealth B-2 Spirit oczekujemy, że dostarczymy US Air Force dysponujący bardzo dużymi możliwościami i niedrogi bombowiec LRS-B. Nasz zespół ma pracowników gotowych do wykonania tego niezwykle ważnego programu i jesteśmy gotowi do pracy.

Wes Bush, C.E.O Northrop Grumman

Lockheed Martin i Boeing wyraziły swoje niezadowolenie z wyboru dokonanego przez Siły Powietrzne stwierdzając, że chcą poznać sposób oceny ofert w kwestii ceny i ryzyka projektu. Wskazuje to, że prawdopodobne jest oprotestowanie wyboru producenta LRS-B.

Czytaj więcej: Amerykański bombowiec przyszłości 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.