Irański "lotniskowiec" wyszedł w morze

28 lipca 2020, 09:37
IRGC_naval_execise-2015_(4)
Ćwiczenia z 2015 r. Fot. sayyed shahab-o- din vajedi - akkasemosalman.ir, licencja CC BY 4.0, commons.wikimedia.org

Irańczycy mogą szykować się do kolejnego pokazu siły w rejonie Cieśniny Ormuz, którego punktem kulminacyjnym mogłoby być zaatakowanie przygotowanej wcześniej repliki amerykańskiego lotniskowca. Byłaby to powtórka wydarzenia, które odbyło się pięć lat temu. Jeśli doszłoby do kolejnego ćwiczebnego uderzenia na fikcyjny lotniskowiec, to Iran byłby obecnie chyba najbardziej doświadczonym państwem w zatapianiu tak dużych replik lotniskowców.

Obrazy satelitarne, płynące z rejonu Zatoki Perskiej, wskazują, że Iran wyprowadził z portu słynną pływającą makietę amerykańskiego lotniskowca. Agencje informacyjne Reuters i AP powołują się na zdjęcia wykonane przez satelity należące do Maxar Technologies. Na upublicznionym obrazie, pochodzącym z niedzieli, do irańskiej repliki amerykańskiego lotniskowca ma szybko podchodzić irańska jednostka.

Najprawdopodobniej irańskie siły zbrojne lub raczej siły morskie Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC) szykują się do pokazowych ćwiczeń, w których gwiazdą na miarę „hollywoodzkich” efektów specjalnych będzie właśnie ich „lotniskowiec” (ma on odwzorowywać amerykańskie jednostki Nimitz). Pływający cel ma ok. 200 metrów długości i 50 metrów szerokości, co mają potwierdzać obserwacje bazujące na obrazach satelitarnych. Co więcej, na pokładzie tego olbrzymiego pływającego celu, strona irańska miała ulokować również repliki maszyn pokładowych. Fikcyjny lotniskowiec został wyprowadzony z portu w Bandar Abbas, gdzie na co dzień cumuje.

Teheran na razie nie potwierdził żadnych informacji co do przygotowywania manewrów morskich i udziału w nich specyficznego celu pływającego. Jednak strona irańska ma już spore doświadczenie w atakowaniu replik lotniskowców. W 2015 r. dokonany został podobny pokaz siły, którego przekaz propagandowy był oczywiście skierowany zarówno do wewnętrznych odbiorców, jak i Amerykanów oraz US Navy. W ramach ćwiczeń o kryptonimie „Wielki Prorok 9” również "zniszczony" został taki cel. Także analogicznie, jak dzisiaj, obserwowano poruszanie się fikcyjnego lotniskowca w rejonie strategicznej Cieśniny Ormuz. Rejonu kluczowego dla przemieszania się okrętów wojennych, a przede wszystkim statków przewożących ropę naftową z państw Zatoki Perskiej.

US Navy, a dokładniej 5 Flota nie wyrażają większego zaniepokojenia wyjściem w morze kolejnego irańskiego „lotniskowca”. Podkreślając, raz po raz, że ich siły są przygotowane do wypełniania wszelkich zadań w regionie i tym bardziej zapewnienia bezpieczeństwa własnym jednostkom pływającym, w tym lotniskowcom. Zaś obecnie ma następować wymiana bojowej grupy lotniskowcowej, obecnej w regionie z USS Dwight D. Eisenhower na USS Nimitz.

(JR)

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 132
Reklama
SCORPION1212
czwartek, 30 lipca 2020, 14:17

Makieta Lotniskowca nie umie oddać ciosów . Lotniskowiec nie pływie sam a ochrona niszczycieli , krążowników , samolotów , helikopterów z lotniskowca jak ich zniszczyć ?

Fanklub Daviena
wtorek, 28 lipca 2020, 22:15

Wbrew prześmiewcom to nie jest takie głupie! Jeśli Persowie budują jakieś rakiety czy inne uzbrojenie z naprowadzaniem optycznym TO TRZEBA NA CZYMŚ NAUCZYĆ SIECI NEURONOWE ROZPOZNAWANIA OBRAZÓW i robienie tego na makiecie przy danych z latającej platformy podchodzącej z różnych kierunków i różnych pułapów na pewno jakością danych bije na głowę jakieś wygenerowane obrazy ze zdjęć ściągniętych z sieci. To samo ćwiczenie ataku - jak rozmieścili też symulację amerykańskich radarów i opl, to ćwiczący w sposób dużo lepszy niż w inny sposób poznają kąty martwe, horyzont radarowy itd. Wcale bym się z tego nie śmiał. Lepiej poczytajcie jak USA w podobnym celu pobudowało makiety "nieistniejącego" wg tutejszych fanbojów tego kraju Su-57 i wiesza je na linkach z dźwigów. Z tego się nie śmiejecie? :)

ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 08:36

To drogi Fanklubie powiedz nam jakie znasz współczesne pociski przeciwokrętowe z naprowadzaniem optycznym?

Cóż
czwartek, 30 lipca 2020, 01:01

Chińskie C-704, C-705, używane i produkowane w Iranie. Usraelici 0 - Fakty 1

Davien
czwartek, 30 lipca 2020, 12:02

C-704 to odpowiednik Mavericka, C-705 ciut lepszy ale wszedzie jest prezentowany wyłacznie z głowica radarową choc podobno może miec TV i IR. Produkowane sa jedynie w Chinach, Iran moze ich używa ale na pewno nei produkuje.

Cóż
sobota, 1 sierpnia 2020, 01:53

Globalsecurity pisało o tym że Iran produkuje własną, ulepszoną kopię tych pocisków od 2010 roku. Moderator nie przepuścił mi długiego cytatu z owej strony, więc muszę niestety wszystkich wysłać na google

Davien
sobota, 1 sierpnia 2020, 19:57

Masz rację jedynie co do C-704 bo produkuja jego bezlicencyjna gorszą kopię jako NASR-1. Nie produkuja w ogóle C-705, produkują za to kolejna kopię C-701 pod nazwa Kowsar. Pordukuja za to kopie C-802.

Gvalch'ca
środa, 29 lipca 2020, 17:50

i z czym operatorzy nieistniejących rakiet mogłyby pomylić superlotniskowiec - z irańskim kutrem rybackim?

ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 08:36

To drogi Fanklubie powiedz nam jakie znasz współczesne pociski przeciwokrętowe z naprowadzaniem optycznym?

Davien
środa, 29 lipca 2020, 18:06

W Rosji czy Iranie zadnych, w Polsce mamy chocby NSM, w USA LRASM i Tomahawk bl IV wiec jak widac sa takie.

ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 23:10

NSM wydaje mi się, że ma kamerę IR a nie kanał optyczny. Tomahawk to TERCOM/DSMAC czyli system do lotu po rzeźbie terenu a nie samego naprowadzania na cel. Chyba, że o czymś nie wiem?

Davien
czwartek, 30 lipca 2020, 12:04

NSM ma IIR czyli głowice optroniczna. Tomahawk blIV to TERCOM i DSMAC i to własnei DSMAC umożliwia optyczne naprowadzanie na cele ruchome i morskie. Rozumiem ze pan za naprowadzanie optycze uwaza tylko głowice z kamera tv??

ubawiony
czwartek, 30 lipca 2020, 12:42

Tak. Miałem na myśli wyłącznie kanał optyczny -dlatego piałem,że NSM ma "kamerę IR" - termowizyjną. Można prosić jakieś informacje o naprowadzaniu Tomahawka na cele morskie przy pomocy DSMAC, bo nie mogę znaleźć nic na ten temat?

Davien
piątek, 31 lipca 2020, 12:32

Było w opisie Tomahawk Bl IV w NTW, dośc już stary numer, ale omawiający dość szczegółowo ten pocisk. W sumie trick jest taki że bl IV ma stałę dwustronne łacze wiec można mu wskazac nowu cel dla DSMAC, nwet pzresłąc nowe mapy dla TERCOM. Jak to dokładnei działa nie chcieli wyjaśnic.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 30 lipca 2020, 01:04

Tomahawk przeciw okrętowy ma głowice radiolokacyjną bodajże z Harpoona

Cóż
środa, 29 lipca 2020, 17:33

Chociażby Chińskie C-704, C-705, używane i produkowane w Iranie, znafco

ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 23:14

A faktycznie. Chińskie rakiety mają kanał optyczny - zwracam honor.

Davien
środa, 29 lipca 2020, 02:51

Czyli funku amerykańska makieta Su-57 lata lepiej niż oryginalny Felon:))

czwartek, 30 lipca 2020, 01:08

Od kiedy makiety latają, świrusku?

Fanklub Daviena
środa, 29 lipca 2020, 21:39

Davienku: dziś Iran wystrzelił w makietę lotniskowca rakietę balistyczną. Kiedy Iran ostrzelał amerykańskie bazy w Iraku rakietami balistycznymi "eksperci" USA twierdzili, że te rakiety trafiły "przypadkowo", bo ich CEP wynosi wg amerykańskich "ekspertów" 400m. Teraz, po trafieniu w makietę, chyba nie ma wątpliwości co do celności irańskich rakiet balistycznych? I chyba powinno rozwiać wątpliwości amerykańskich "ekspertów" czy rakiety balistyczne, np. chińskie, mogą trafić w lotniskowiec? I teraz już wiesz po co Iranowi makieta: zademonstrowali światu, wbrew amerykańskiej kłamliwej propagandzie, rzeczywistą celność swoich rakiet balistycznych. I teraz już wiesz, dlaczego gdy z Iranem iskrzy, to lotniskowce USA zamiast zbliżać się do Iranu na zasięg użycia lotnictwa pokładowego, to spierd... co najmniej 1000 km od Iranu na Ocean Indyjski... :)

jkkk
czwartek, 30 lipca 2020, 06:07

prawdziwy lotniskowiec pływa ....nie jest celem statycznym...

Fanklub Daviena
czwartek, 30 lipca 2020, 12:56

Przy prędkości i czasie lotu rakiety balistycznej jest praktycznie celem statycznym... Ponadto nie jest możliwe uzyskanie tak małego CEP bez jakiegoś układu naprowadzania, więc przesunięcie się celu o parę km nie ma znaczenia... :)

ubawiony
piątek, 31 lipca 2020, 00:25

W ciągu minuty ten" praktycznie statyczny cel" przepłynie prawie kilometr, więc to oczywiste, że pocisk, który miałby go trafić musi systemy naprowadzania. Pozostaje tylko jeden drobny szkopuł - rakieta musi dolecieć do celu a jak pokazują starcia USS Mason z chińsko-indyjską myślą rakietową zakończone wynikiem 9:0 dla Burka to nie jest takie prost jak w wypadku makiety.

ubawiony
piątek, 31 lipca 2020, 12:18

*errata: chińsko-irańską

Cezar
środa, 29 lipca 2020, 01:09

Najlepsze jest to, że ta makieta lata lepiej niż oryginał :)

asad
wtorek, 28 lipca 2020, 21:52

Replika nie oddaje.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 28 lipca 2020, 19:27

Umieją się bawić !!

Waldek
wtorek, 28 lipca 2020, 17:28

Ci to wiedzą jak sobie poprawić nastrój.

samiec Omega
wtorek, 28 lipca 2020, 15:24

Bardzo fajna idea! Uważam, że wszystkie państwa powinny sobie budować makiety obiektów wroga i odreagowywać frustracje na nich, w ustronnym miejscu oczywiście. Taki proxy łomot na wrogu. Co my powinniśmy zbudować? Jakieś propozycje?

Cezar
wtorek, 28 lipca 2020, 20:56

Mauzoleum Lenina oraz Bramę Brandenburską.

wtorek, 28 lipca 2020, 20:17

Wiejską

Informacja Turystyczna
wtorek, 28 lipca 2020, 19:58

Biorąc pod uwagę podziały w kraju u nas konieczne byłby co najmniej dwie makiety.

12345
wtorek, 28 lipca 2020, 13:48

Nie lekceważcie Iranu. To nie Irak. W razie wojny, zada on potężne straty Izraelowi i USA. USA oczywiście wygrają wojnę, ale będzie to prawdopodobnie pyrrusowe zwycięstwo.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 28 lipca 2020, 19:35

Iran graniczy z Rosją przez morze Kaspijskie a i po radzieckie republiki nie robiły by problemu z udostępnieniem szlaków komunikacyjnych dla dostaw uzbrojenia, więc wojenka była by ciekawa i długa szczególnie że Persowie maja duużo ludzi.

hfxd
środa, 29 lipca 2020, 00:34

niekoniecznie, wystarczy uciąć głowę i finito. Zresztą większość Irańczyków nie popiera szaleństw Ajatollahów i chętnie by ich pogoniła. Czyli USA odcięłoby głowę, a reszty dokonaliby obywatele Iranu, przez jakiś czas byłaby zapewne wojna domowa, ale byłoby pozamiatane dla Ajatollahów i nie mieli by dostępu do kasy - a to tylko o szmal im chodzi, po prostu mamią ciemny ludek religią, a sami pławią się w luksusach.

Cóż
środa, 29 lipca 2020, 17:35

Kolejna propagandowa brednia. W tegorocznych wyborach do parlamentu liberałowie zostali w Iranie rozniesieni w pył przez konserwatywnych nacjonalistów, zostało ich chyba kilkunastu na stołkach, a stronnictwo pro-Irańskie ma teraz absolutną większość. Irańczycy nie zapomną morderstwa Sulejmaniego

lol
niedziela, 23 sierpnia 2020, 07:16

Bo wybory były jak w Białorusi . Daj Irańczyka wolny wybór to wymiotą tych Mullach. Atak na Sulejmaniego to zupełnie inna sprawa - nie mieszaj tematów, chociaż tu tez wielu Irańczyków jest zdania iż zginął terrorysta i że dobrze się stało. Wiesz akurat mam paru znajomych Irańczyków i wiem mniej więcej jakie nastroje tam panują - jak w Polsce lat 80 . Czy ty myślisz ze tam to same głupki mieszkają czy jak ? Czy myślisz ze zapomną zabijanie manifestantów na ulicach , ze zapomną prześladowania ? Daj im okazje - to wybiorą wolność.

zaciekawiony
czwartek, 30 lipca 2020, 12:55

A co wyniki wyborów w Iranie mają wspólnego z tym na kogo głosują Irańczycy?

Cóż
czwartek, 30 lipca 2020, 15:40

Jeśli Iran byłby zachodnią "demokracją" to faktycznie zmieniłoby to niewiele, bo wszystkie partie ciągnęły by tę samą linię. Na szczęście są niepodległym państwem a nie czyjąś mini-satrapią :)

zaciekawiony
czwartek, 30 lipca 2020, 18:24

Iran jest teokracją utrzymującą, podobnie jak inne współczesne odmiany ustrojów autorytarnych (np. rosyjska mini-satrapia), fasadowe elementy systemu demokratycznego jak wybory, które są całkowicie kontrolowane przez grupę rządzącą i w przeciwieństwie do tradycyjnych demokracji nie podlegają kontroli organizacji obywatelskich czy międzynarodowych np. OBWE.

Cóż
sobota, 1 sierpnia 2020, 01:55

Zdajesz sobie sprawę, że własnie opisałeś USA, gdzie istnieje fałszywy system dwu-partyjny (faktycznie monopartia) i nie ma żadnych obserwatorów, mimo że szeroko wiadomo o tym, że miliony nielegalnych imigrantów głosują co dwa lata z pomocą organizacji pozarządowych założonych specjalnie w tym celu

zaciekawiony
sobota, 1 sierpnia 2020, 23:47

Zawsze zastanawia mnie takie radosne pisanie bzdur. USA to kraj o bardzo silnej tradycji demokracji obywatelskiej i potężnej 3-ciej władzy - mediach niezależnych od rządzących. Od dekady w USA są wprowadzane różne restrykcje wyborcze ograniczające udział mniejszości i imigrantów a ty piszesz o milionach głosujących nielegalnych imigrantów...

Davien
sobota, 1 sierpnia 2020, 19:59

znowu... Jak co to opisał dokładnei Iran i co zabawneijsze Rosje a nei USA i zaden twój płacz i zmyslanei tu nie pomoże:)

Grzegorz Brzeczyszczykiewicz
środa, 29 lipca 2020, 09:23

Teoretycznie tak ale praktyka tego nie potwierdza szczególnie to uciecie jest nie wykonalne

Davien
wtorek, 28 lipca 2020, 18:15

Ty naprawde zle zyczysz Iranowi.

Ha ha ha
wtorek, 28 lipca 2020, 18:08

Abduallahu skąd masz tę "pewność"?? Miałeś "objawienie"?? Na razie Iran "walczy" z wirusem....i przegrywa.

Gvalch'ca
wtorek, 28 lipca 2020, 17:50

Bez żartów - po amerykańskim Ataku na Irak w 2003 r. Teheran widząc jak szybko padli dwaj jego sąsiedzi był obes*** po same uszy i za pomocą dyplomacji starał się nie wybłagać gdzie mógł, by równie szybko i niejako przy okazji Bush uporał się z ich reżimem. Gdyby w amerykańskim rządzie nie brylowały wówczas pajace w rodzaju Dicka Cheneya to cały ten program atomowy zostałby wówczas zakończony bez jednego wystrzału. Teraz USA jest zmęczone wojnami i chce pokoju i spokoju, ale nie oszukujmy się: gdyby taki Iran wkurzył ich tak jak Talibowie 11 września 2001 r. np. zatapiając lotniskowiec pełen marynarzy, to ten kraj został by zmieciony w 2-3 miesiące.

Sarmata
środa, 29 lipca 2020, 15:54

A potem przez dziesiątki lat musiały by tam stacjonoowac 300 tys afroamerykanskich zołnierzy i kosztowało by to dziesiątki miliardów dolarów rocznie, do tego partyzantka zabijała by co roku tysiące tych bohaterskich żołnierzy z USA. A w końcu USA uciekło by z Iranu tak jak z Wietnamu, za duży kąsek .

Davien
środa, 29 lipca 2020, 23:52

A po kiego okupowac Iran?? Pozbyli by sie ajatollahów, fanatyków jak policja religijna i Straznicy Rewolucji i finał. Nie musza nic okupować a Iran siedziałby cicho jak mysz pod miotła by sobie o nim w tej sytuacji Saudowie czy ZEA nei przypomnieli. Zapominasz biedaku ze dla 90% muzułmanów Irańczycy to heretycy

wtorek, 28 lipca 2020, 20:19

Czyli bandycki napad jest spoko...chętnie byś pozrzucał harcerzy z wieży.

ktos
środa, 29 lipca 2020, 11:33

Hmmm jednostka wojskowa jest teroytorium kraju pod bandera ktorego plywa. Jezeli zatopisz amerykanski lotniskowiec to tak jakbys wjechal czolgami na terytorium USA. Wtedy kraj moze sie bronic np wypowiadajac ci wojne. Gdzie ty tu bandycki napad widzisz? Chyba ze ze strony Iranu, to sie zgodze.

Davien
środa, 29 lipca 2020, 02:52

To robili wasi sojusznicy Niemcy w 1939r Rosjaninie więc milcz.

wtorek, 28 lipca 2020, 17:47

A to czemu?. USA cofnie Iran o 50 w rozwoju bez lądowania na brzegu. Straty pewnie do 100 maszyn i tyle.

54321
wtorek, 28 lipca 2020, 16:17

Nie lekceważ USA. W razie wojny nikt nie będzie wchodził wojskami do Iranu. Jeśli Iranowi uda się wystrzelić rakietę balistyczną na Izrael albo USA, na nic więcej już nie będzie miał czasu. Otrzyma atomowe uderzenie. Iran to nie Irak, nie będzie miał szansy przeżycia.

Sarmata
środa, 29 lipca 2020, 15:57

Po takim jądrowym ataku USA dostało by sankcje w ONZ i przestało by być normalnym krajem a krajem bandyckim.Prawdopodobnie by ttez zostało wyrzucone z ONZ a dolar przestał by byc walutą miedzynarodową.

Davien
środa, 29 lipca 2020, 23:54

Po pierwsze USA ma prawo weta wiec zero sankcji, po drugie mamy juz państwo bandyckie i na okragło popełniające zbrodnei wojenne i ludobójstwa czyli Rosję i co, wyleciała z ONZ?

Sarmata
czwartek, 30 lipca 2020, 14:09

Jak panstwo wyrzucone z ONZ ma miec prawo weta? Po ataku jądrowym USA samo by się zaorało.

Davien
piątek, 31 lipca 2020, 12:37

jakos na razie twoja Rosja nei wyleciała na zbity... mimo ze oficjalnie jesteście winni ludobójstwa, zbrodni wojennych, napaści na inne kraje itd.

ubawiony
piątek, 31 lipca 2020, 00:31

Jak chcesz wyrzucić z ONZ kraj będący stałym członkiem Rady Bezpieczeństwa? Zgromadzenie Ogólne może taki wniosek głosować tylko na wniosek Rady, w którym USA ma prawo veta. Ty naprawdę nie masz pojęcia o żadnym temacie, w którym zabierasz głos...

ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 20:01

Zapewne te sankcje przyjęłaby Rada Bezpieczeństwa ONZ? Co? Rosja wypowiedziała konwencję o ochronie praw cywili w czasie wojny, zerwała współpracę z Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości , okupuje terytorium innych państw i strzela do samolotów pasażerskich - spełnia już wszelkie definicje państwa bandyckiego - i co z tego?

czwartek, 30 lipca 2020, 14:08

Własnie dokladnie opisales dzialanie USA. USA okupuje teraz Syrię, zestrzelilo wiele samolotów pasazerskich i nie uznaje konwencji Genewskiej.

ubawiony
czwartek, 30 lipca 2020, 18:26

No to proszę wymień te wszystkie samoloty pasażerskie zestrzelone przez USA. Ja znam tylko Iran Air 655. Czas na ciebie.

Davien
środa, 29 lipca 2020, 02:57

Jak będą tak głupi ze zaatakuja Izrael to będzie koneic Iranu. I długo nikt na tej pustyni nei zamieszka niestety.

Sarmata
środa, 29 lipca 2020, 15:57

Miejmy jednak nadzieje ze zaatakuje.

Davien
środa, 29 lipca 2020, 23:55

To iran zwyczajnie przestanie istniec, az tak nie lubisz Persów?

ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 20:01

Czemu aż tak nie lubisz Persów?

T72B3
wtorek, 28 lipca 2020, 21:20

Tak zasadzili Amerykanom kopa i co echo i od tego czasu cisza

Davien
środa, 29 lipca 2020, 02:55

Jak na razie to Iran ostzelał irackie bazy usilnie sie starając w nic nie trafić i dostał takiej paniki ze cos skopali i im USA odda że zestrzelili ukrainski samolot pasażerski bo mysleli że to pocisk manewrujący. Wiec jak na razie to iran sobie zasadził kopa psując i tak kiepskie stosunki miedzynarodowe i wkurzając przy okazji Irakijczyków. Ale jak chca powtórki z lat 80-tych neich próbują, znowu będa musieli flote odbudowywac.

Sarmata
środa, 29 lipca 2020, 15:59

W latach 80 USA było potęgą teraz to wydmuszka ktora nawet z COVID-19 nie daje sobie rady, posmiewisko swiata.Kraj ze służbą zdrowia na poziomie Brazyli.

Davien
środa, 29 lipca 2020, 23:56

Tak, ta wydmuszka nakłada na Rosje sankcje których reszta świata przestzrega, a Rosja jedyne co może to ząłośnie płakać ustami Zacharowej jak to jej zle:)

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 28 lipca 2020, 19:39

Chyba kpisz !! Alkaida wspierana przez Talibów rozwaliła Pentagon, WTC, i próbowali prezydenta USA, a jankesi im wydali śmieszną wojenkę która nadal trwa zamiast od razu spacyfikować popaprańców atomem.

Davien
środa, 29 lipca 2020, 02:58

I co mieli odparowac Kabul, biorącpod uwagę ze talibowie sami byli najeżdzcami w Afganistanei?? Czy może walnac tridentem w Tora-Bora??

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 29 lipca 2020, 21:52

Kabul nie miał byt sensu ale Kandahar już bardziej szczególnie że talibowie zostali tam wzięci w kocioł a i ludność to głównie ta z której talibowie się wywodzą ,w Tora Bora Tridentem był by bezsens bo nie było by ciał ale mały ładunek taktyczny który na tydzień pobudzi radioaktywniość gruntu poważnie by zaszkodził terrorystom oczywiście jeśli było by wiadomo że się tam ukrywają. Najeźdźcami nie byli bo byli stamtąd byli tylko przestępcami co przejęli państwo.

Davien
czwartek, 30 lipca 2020, 12:11

Rosja pewnei by tak zrobiła, ale nei USA. Talibowie pochodza z Pakistanu a nei Afganistanu.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 30 lipca 2020, 20:48

Talibowie pochodzą i z Pakistanu i z Afganistanu bo to nie jest grupa narodowościowa czy etniczna ale organizacja przestępcza której członkami są osobnicy z rożnych plemion regionu, Co do tego że Rosja by tak zrobiła, pewnie tak i zastraszyła by skutecznie popaprańców nie tylko tych ale i przedwszyskich przywódów religijnych a ci by bardziej pilnowali swoje owieczki. Natomiast USA się patyczkuje i nic konkretnego nie osiąga oprócz wizerunku mieczaków, całe szczęście że obecna admnistacja zachowuje sie mądrzej i wojen nie zaczyna tylko wyrywa chwasty punktowo.

Davien
piątek, 31 lipca 2020, 12:41

Talibowie powstali w Pakistanie wiec tak, pochodza z Pakistanu a ze potem dołaczyli do nich inni to juz inna sprawa. USA jest panstwem demokratycznym a nie mafijnym jak Rosja wiec tam takie rzeczy by nie przeszły.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
piątek, 31 lipca 2020, 21:08

I to jest słabość demokracji, choć może bardziej rozmiękczenie ludzi, 100 lat temu nawet demokratyczne USA potrafiło porządnie przylać z bardziej błahych powodów, jeszcze w czasie 2 WŚ potrafili nie liczyć się z cywilami i robić swoje ale co pokolenie to zachód jest coraz bardziej miętki za 2 pokolenia to będą kompletne lacie, i pozostanie im tylko malowanie kreda po chodnikach tak jak to już robią lacie z zachodniej europy.

Davien
sobota, 1 sierpnia 2020, 20:03

No i w końcu pokazałes panei Grzegorz kim naprawde jestes, szkoda mi pana.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
poniedziałek, 3 sierpnia 2020, 09:52

Jeszcze nic nie pokazałem a na pewno bym pokazał wiele ciekawych rzeczy, a twoja opinia średnio mnie interesuje tak jak i opinia kogokolwiek.

nfic
środa, 29 lipca 2020, 00:36

Taliban to nie Iran. Taliban miał wiele głów, wiele z nich w Pakistanie. Iran ma jedną głowę.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 29 lipca 2020, 21:53

Mylisz się.

Geo
wtorek, 28 lipca 2020, 22:57

Chyba WTC to nie Al-Qaida

Davien
środa, 29 lipca 2020, 02:58

Al kaida.

hmm
czwartek, 30 lipca 2020, 15:40

*mossad

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 22:47

Ale zdajesz sobie sprawę z tego w co i kiedy musieliby pieprznąć żeby była szansa na skuteczne spacyfikowanie?

Grzegorz Brzeczyszczykiewicz
środa, 29 lipca 2020, 09:25

Oblężenie kandaharu było dobra okazją

Gieniek
wtorek, 28 lipca 2020, 15:56

Grypa z wuhan pokona Iran wcześniej Bo ropa juz ich pokonała

Cesar
wtorek, 28 lipca 2020, 15:05

Nikt ich nie lekcewazy, natomiast pokazali jakie jest ich wyszkolenie. To fanatycy, rozwalili swoj okret na manewrach, zestrzelili cywilny samolot... Ponadto, w razie naprawde powaznej sytuacji Amerykanie skoncentruja flote i nie bedzie zmiluj, zaoraja ich bazy, poleci setki rakiet... Z pewnoscia takze poniosa straty, tylko Iran bedzie przez nastepne 50 lat stawial nowy przemysl aby ludzi wykarmic... Tak bedzie to wygladac

Sarmata
środa, 29 lipca 2020, 16:01

Piszesz o USA? BO to USA zestrzelily Iranski samolot pasazerski a okretów to nawet nie ma co liczyc, co raz jakis amerykanski okret rozwalają.

Davien
środa, 29 lipca 2020, 23:59

Taak, jak na razie to Iran rozwala własne okrety na ciwczeniach, zestzreliwuje samoloty pasazerskie w bezrozumnej panice ze zaatakuje ich USA a jak raz zaczepili USA to potem musieli flote odbudowywac bo wiekszośc leżała na dnie. Aha, tak sie boja USA że swój atak odwetowy wystrzelili w Irackie bazy wojskowe, byle tyko nei dac Stanom pretekstu do oddania ciosu:)

ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 20:03

Opowiedz nam kiedy rozwalili jakiś amerykański okręt? Dzięki temu się będziemy lepiej orientować w jakiej rzeczywistości przebywa twój umysł.

T72B3
wtorek, 28 lipca 2020, 21:17

Oczywiście a ty będziesz ciągnął ten pług który zaorze Iran

środa, 29 lipca 2020, 02:59

A ty pewnie siedziałęs w tym TOR co zestzelił Boeinga w teheranie?

Derwisz
wtorek, 28 lipca 2020, 14:52

To ile tankowcow jeszcze złupią nad zatoką perska Bo norwegii jeszcze nie oddali Haloooooooo Taki maly złodziej

Insider
wtorek, 28 lipca 2020, 12:17

Postawiłem sobie kartonowego Mike'a Tysona i też mu spuściłem taki łomot, że sędzia musiał wkraczać do akcji.

środa, 29 lipca 2020, 17:26

Brzydko, kolego, bardzo brzydko. W dzisiejszym klimacie nie bije się czarnych... Chyba, że jesteś policjantem;)))

wtorek, 28 lipca 2020, 18:09

O mój idolu!!

Nowy
wtorek, 28 lipca 2020, 11:50

Kpiny z Iranu sie skoncza gdy ten zacznie kupowac nowoczesne uzbrojenie przeciwokretowe i ppl z chin za rope

Kastor
wtorek, 28 lipca 2020, 18:39

Nowy - za jaką ropę ? Możesz podać udział irańskiej ropy w rynku światowym ?

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 23:08

Lepiej zwróć uwagę na udowodnione zasoby ropy i gazu. Fakt, że to już nie są te czasy, kiedy za wolą Allacha ropa sama tryskała z ziemi dając forsę "wiernym". Ale to niezła skarbonka, choć wymaga odpowiednich technologii.

-CB-
wtorek, 28 lipca 2020, 21:25

Iran ma złoża ropy większe niż USA czy Rosja (ponad 9% światowych zasobów), a złoża gazu ziemnego największe na świecie (ponad 18% zasobów światowych). Przez nałożone sankcje mają problem z wydobyciem i sprzedażą, ale cały czas po cichu dogadują się właśnie z Chinami czy Indiami.

klen
wtorek, 28 lipca 2020, 14:12

"Pływający cel ma ok. 200 metrów długości i 50 metrów szerokości, co mają potwierdzać obserwacje bazujące na obrazach satelitarnych", Iran cwiczy na tym celu ataki na "amerykanska demokrację".

Ech
wtorek, 28 lipca 2020, 14:05

Mozliwe ale cos czuje ze USa wymysla jakas forme nacisku by po skonczenu embarga, ono sie nie skonczylo

Kapustin
wtorek, 28 lipca 2020, 13:53

Proponuję ruską torpede nuklearna POSEJDON

jkkk
czwartek, 30 lipca 2020, 06:11

popieram !!! super broń --nadaje się:)!

ubawiony
wtorek, 28 lipca 2020, 13:51

Ależ już od dłuższego czasu kupuje. To nowoczesne chińskie uzbrojenie przeciwokrętowe już dwukrotnie bez skutku próbowało trafić amerykański niszczyciel AB koło Jemenu. W Syrii chiński radar antystealth działał do pierwszego ataku lotniczego lotnictwa Izraela.

Nowy
wtorek, 28 lipca 2020, 11:47

Zabawa sie skonczy gdy Iran za rope kupi nowoczesne uzbrojenie przeciwokretowe i ppl z Chin

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 22:51

Jak Chińczycy na serio zajmą się tamtejszą ropą, to w Iranie bardzo szybko się dowiedzą, że żaden szyb naftowy nie jest już ich.

Kot
wtorek, 28 lipca 2020, 15:09

Czyli sugerujesz że USA powinno uderzyć na Iran zanim się wzmocni.? Jak widać USA nie chce uderzać na Iran, ale iranscy islamiści na gwałt szukają zaczepki z USA.

CdM
wtorek, 28 lipca 2020, 23:44

Owszem wszyscy widzą że całe to grożenie Iranowi to był blef, tak samo zresztą jak z Kimem. I wyciągają wnioski.

Ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 08:22

Wnioski, że Ameryka Trumpa jest racjonalnym krajem nie reagującym na końskie zaloty Allatojlachów, którzy za wszelką cenę chcieliby zmusić USA do rozmów o zniesieniu sankcji, ale udając, że nie proszą na kolanach?

Cesar
wtorek, 28 lipca 2020, 15:07

A co obecne, ktore maja z Chin to szmelc? Przeciez to sa chinskie top konstrukcje...

Davien
wtorek, 28 lipca 2020, 13:39

Tylko skąd Chiny wezma to nowoczesnei uzbrojenie?

Dobre pytanie
wtorek, 28 lipca 2020, 18:09

Dobre!

...
wtorek, 28 lipca 2020, 18:08

Wyprodukują bo uwaga nie tylko Ameryka potrafi coś produkować.

ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 08:06

Ameryka potrafi produkować nowoczesne uzbrojenie. Fakt. Chiny nie potrafią skopiować rosyjskiego silnika lotniczego, który nijak ma się do nowych amerykańskich silników.

Szept
wtorek, 28 lipca 2020, 16:58

Jak to skąd, sam wielokrotnie pisałeś że kradną od Amerykanów, już zapomniałeś?

Davien
środa, 29 lipca 2020, 03:02

I jak na razie szept maja klony rosyjskich kalibrów i innego uzbrojenia made in USA i ZSRS ale o ładne kilkanascie min lat w tył. Co zreszta ładnei pokazało jak Burke bez kłopotu pozbył sie chinskich pocisków wystrzelonych w jego strone.

Cóż
czwartek, 30 lipca 2020, 00:45

Tak się składa, że burek spudłował nie jedną, ale dwiema rakietami, wystrzelił wabiki które nie zadziałały i ostatecznie ledwo udało mu się zestrzelić pojedyńczy pocisk działkiem Vulcan na odległości podbramkowej. Gdyby nie była to jedna rakieta, a chociażby 10, to poszedłby z dymem jak USS Bonholme Richard :)

ubawiony
czwartek, 30 lipca 2020, 13:02

Nie podniecaj się. Podczas ataku 15.10.2016 w stronę USS Mason poleciało 5 rakiet. SM-2 zdjęły 4 z nich. Piątą zneutralizował wabik z USS Nitze.

Cóż
czwartek, 30 lipca 2020, 15:42

Czyli 4 to szczyt możliwości "najlepszego systemu OPL na morzu", reszta to módlmy się żeby wabiki działały. Słabiutko. Moje 10 wciąż stoi

Davien
sobota, 1 sierpnia 2020, 20:06

Twoje 10 własnie spada do morza rozstrzelane przez kierowane AEGIS pociski SM-2 i ESSM:)

ubawiony
czwartek, 30 lipca 2020, 18:28

Razem mamy 9 rakiet i 0 trafień. Niech sobie twoje 10 stoi dalej w kącie i się odgraża co zrobi jak się w końcu uda.

wtorek, 28 lipca 2020, 15:23

Od Daviena

Davien
środa, 29 lipca 2020, 03:02

Iranowi nei sprzedaję:)

ubawiony
wtorek, 28 lipca 2020, 14:43

Drugie pytanie - skąd pogrążony w kryzysie Iran weźmie na to pieniądze?

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 23:13

Na takiej samej zasadzie, na jakiej kupowali tam ruscy. Ropa za towary. Z tym tylko, że chłopaki mają kłopot. Na znaczące zwiększenie wydobycia trzeba technologii.

ubawiony
środa, 29 lipca 2020, 08:08

Lista krajów, które z Chinami chciałyby handlować ropą jest zdaje się dość długa a ceny mocno poniżej kursu tego paliwa. Plus to co piszesz - dostęp do (zachodnich) technologii wydobywczych.

Hektor
wtorek, 28 lipca 2020, 18:35

A słyszałeś o czymś takim jak barter?

ubawiony
wtorek, 28 lipca 2020, 23:44

A słyszałeś czym takim jak amerykańskie sankcje? To takie coś, dzięki czemu chiński Sinchem zrezygnował z kupowania ropy od rosyjskiego Rosneftu. A patrząc na to za ile Arabia Saudyjska sprzedaje swoją ropę (poniżej kursu) i na to, że Chiny zgromadziły rezerwy w casie konfliktu Rosja-OPEC to szczęścia Persom życzę.

carter
wtorek, 28 lipca 2020, 20:11

Ta jasne za orzeszki i rodzynki.

Ja lubię
środa, 29 lipca 2020, 18:24

Mam nadzieję, że w czekoladzie;)))

Tweets Defence24