Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Postępy w pracach nad nowym radarem systemu Patriot
Koncern Raytheon poinformował o dalszych pracach nada radarem dla rakietowego systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej niższej warstwy Patriot. Wprowadzenia nowych rozwiązań ma spowodować, że już niedługo prototyp stacji będzie gotowy do testów w środowisku operacyjnym.
Po opracowaniu prototypowych, dwóch ścianowych anten aktywnych AESA (Active Electronically Scanned Array) zbudowanych na technologii azotku galu dla radaru systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Patriot, inżynierowie z firmy Raytheon Company pomyślnie zintegrowali z nimi nowy, cyfrowy układ wzbudzenia oraz generator przebiegów.
Oba te układy są w stacjach radiolokacyjnych odpowiedzialne za dostarczanie sygnału radiolokacyjnego (który jest następnie wzmacniany we wzmacniaczach układów nadawczo – odbiorczych anteny) oraz za modulację tego sygnału do postaci takiej, jaka jest emitowana w przestrzeń.
Dwa nowe, opracowane przez Raytheon rozwiązania są na tyle wszechstronne, że przygotowano je również do zastosowania w radarze z anteną pasywną (w którym wzmacnianie sygnału odbywa się przed układem antenowym), będącym na wyposażeniu obecnie wykorzystywanych baterii systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego Patriot.
Czytaj więcej: Polska kupi Patrioty. Macierewicz: Podpisałem decyzję ws. LOR
Jedną z najważniejszych cech nowego rozwiązania jest jego kompaktowość. Amerykanom udało się bowiem zmieścić: zarówno układ wzbudzania, jak i generator przebiegów w skrzynce zbliżonej rozmiarami i kształtem do dużej kuchenki mikrofalowej. Jednym takim, stosunkowo małym blokiem, zastąpiono ponad piętnaście oddzielnych komponentów zastosowanych w obecnym radarze systemu Patriot.
Co więcej, zrobiono to stosując elementy dostępne obecnie na rynku upraszczając ewentualne naprawy i wymianę. Taka wymiana w trakcie np. działania operacyjnego polega bowiem tak naprawdę jedynie na zastąpieniu uszkodzonych modułów nowymi, wkładając w standardowe gniazda na pakiety z „elektroniką”.
Ograniczenie liczby bloków spowodowało nie tylko ograniczenie masy i zajętej przestrzeni w stacji, ale również zmniejszyło pobór energii i łączne koszty eksploatacji oraz zwiększyło niezawodność stacji radiolokacyjnej.
Czytaj więcej: System IBCS opóźniony. Możliwe konsekwencje dla Wisły
Kolejnym pożądanym efektem nowego rozwiązania jest jego podatność na przyszłe modernizacje. Wprowadzenie np. zmian w charakterystyce sygnału wyjściowego (w tym zmiany dotyczące częstotliwości) odbywa się bowiem przez prostą aktualizację oprogramowania i nie wymaga wymiany hardware.
Według Ralpha Acaba, wiceprezesa ds. zintegrowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej w dziale zintegrowanych systemów obrony firmy Raytheon, „zagrożenia, z którymi wojsko będzie musiało się zmierzyć za 10 lub 20 lat, będą znacznie różnić się od dzisiejszych. Nowa technologia pozwoli specjalistom szybko modernizować i adaptować radar z anteną aktywną AESA bazująca na azotku galu, a także obecny radar systemu Patriot do zwalczania przyszłych zagrożeń, takich jak rakiety balistyczne i manewrujące, samoloty oraz drony”.
Efektem takiego działania jest zainteresowanie nową stacją radiolokacyjną niektórych z obecnych i spodziewanych w przyszłości użytkowników systemu Patriot. Nowy radar może bowiem pozwolić na wykorzystywanie tego systemu przez kolejne lata, zwiększając jego możliwości oraz zapewniając większą niezawodność.
Arnold
To co dawno zrobil Sentinel robi teraz Raytheon. AESA + tzw radio definiowane programowo to standard. Niestety Raytheon będzie opóźniał ICBS do czasu skończenia prac nad swoim radarem żeby nie korzystano innych rozwiązań.
Dron- x
Sentinel to produkt Joint Venture firm Raytheon i Thales, więc radar AN/MPQ-64 to w całości technologia Raytheona i Thalesa. Jednak radar nie jest oparty o azotek galu. Obecne wszystkie nowoczesne radary pracują w oparciu o koncepcję SDR (radio definiowane programowo) i posiadają transceivery generujące i odbierające sygnały cyfrowe o częstotliwościach 2 GHz lub niższych. Jedynym obecnie konkurentem dla Raytheona w IBCS jest obrotowy radar G/ATOR opracowany przez koncern Northrop Grumman.