Polskie MiG-29 otrzymają nowy system "swój-obcy"

8 października 2014, 12:28
Polskie samoloty MiG-29 będą wyposażone w system IFF formatu Mark XIIA – fot. M.Dura
Reklama

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął analizę rynku przygotowując się do kupna systemu identyfikacji radiolokacyjnej IFF typu Mark XIIA dla samolotów MiG-29.

Informacja o rozpoczęciu fazy analityczno-koncepcyjnej oznacza rozesłanie do oferentów tzw. zapytania o informację RFI. Ma to pozwolić na określenie możliwości pozyskania dla Sił Powietrznych urządzeń identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” (IFF) w standardzie Mark XIIA oraz ich zabudowy na samolotach MiG-29. Razem z samymi urządzeniami Inspektorat Uzbrojenia planuje zakup aparatury kontrolno – pomiarowej, wyposażenia obsługowego, zestawu części zamiennych oraz dokumentacji technicznej.

Polskie samoloty MiG-29 są już obecnie wyposażone w system IFF jednak jest on w „starszym” formacie Mark XII (z modem utajnionym 4). Teraz planuje się je przystosować do najnowszego standardu Mark XIIA, który pozwala dodatkowo na pracę w tzw. modzie 5, o większej mocy kryptograficznej niż mod 4.

Na samolotach MiG-29 może to oznaczać wprowadzenie zarówno nowych urządzeń odpowiadających (transponderów) jak i zapytujących (interrogatorów). Zabudowa interrogatorów jest w tym przypadku o tyle trudna, że muszą one współpracować z radarem pokładowym, który jest produkcji rosyjskiej.

Termin nadsyłania zgłoszeń do Inspektoratu Uzbrojenia upływa 30 października 2014 r.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 31
Reklama
Johann
czwartek, 9 października 2014, 23:14

I co z tego? Za chwilę nie będzie części do silników, bo Rosjanie nie sprzedadzą. A sprzedać ten złom jak najszybciej i kupić kolejne F-16

ttttt
niedziela, 19 października 2014, 13:22

Specjalista sie znalazl mig widzial w tv

fetplus
sobota, 8 listopada 2014, 01:12

Pytanie z kim - potencjalnie - mikojany będą walczyć ? Jeśli nasz potencjalny przeciwnik jest na wschód od Białegostoku i na północ od Elbląga to zmodernnizowane mig 29 jest w stanie przeżyć na polu walki więcej niż jedną misję.

wgv
czwartek, 9 października 2014, 00:26

Powinno się rozwijać ładunki paliwowo powietrzne.

Maruda
środa, 8 października 2014, 17:45

Najtańsza modernizacja podwyższająca siłę bojową to zintegrować go z AIM-9X

realizm
środa, 8 października 2014, 15:48

Mam pytanie do ludzi zorientowanych w temacie (sam jestem tylko hobbystą współczesnej wojskowości): jakie są (i czy w ogóle są) możliwości modernizacji naszych Su-22? Z publikacji zawartych min. na defence24 wynika, że obecny stan ich uzbrojenia i systemów kierowania ogniem jest archaiczny. W zasadzie jedyną skuteczną ich bronią są bomby, które muszą zrzucać bezpośrednio nad celem na prędkościach naddźwiękowych, co pochłania koszmarne ilości paliwa i w efekcie z 4 ton ładunku zabierają tylko 1 tonę uzbrojenia. Ale nasze Su-22, poza wieloma wadami, mają kilka zalet. przede wszystkim je posiadamy w ilości 32 sztuk, a przez następne 10 lat pozostanie ich 18. Ponadto są szybkie, wiadomo zaś, że na czas wojny się nie wybrzydza, tylko rzuca co się ma. Czy zatem jest możliwość podczepienia im jakiejś inteligentnej, naprowadzanej bomby, żeby ten pilot nie musiał lecieć czołem nad cel, tylko raził go z dużego pułapu i oddalenia? Będę wdzięczny za rzeczową, fachową i niekoniecznie krótką odpowiedź.

okapoka
poniedziałek, 13 października 2014, 17:01

Odpowiem na twoje pytanie precyzyjnie. Jeśli chodzi o Su-22 ten samolot jest trzymany praktycznie z dwóch powodów. Pierwszy to taki, ze oczywiście nie ma na czym latać, nie ma tego czym zastąpić choć rokrocznie MON nie wykorzystuje miliardów złotych z budżetu, no i pozostaje wciąż sporo części zamiennych w magazynach, części nowych jak i po rozbiórce poprzednich kilkudziesięciu egzemplarzy. Drugi powód który stanowi o tym, ze samoloty są w użytku i to co stanowi jeszcze o jakimkolwiek ich potencjale to kilkaset zmagazynowanych bardzo dobrych pocisków klasy powietrze-ziemia o zasięgu ok 10km naprowadzanych laserowo, trzymanych na czarną godzinę. Pociski te zostały pozyskane jeszcze za czasów bratniej przyjaźni, dziś zdobycie tego rodzaju uzbrojenia prawdopodobnie nie byłoby możliwe. Jeśli chodzi o ewentualne modernizacje to jak wypowiadali się eksperci - tylko i wyłącznie w zakresie systemów łączności, nawigacji, czy identyfikacji. Poszerzenie możliwości bojowych nie jest możliwe ze zbyt wielu względów, przede wszystkim nie jest to opłacalne.

realizm
czwartek, 9 października 2014, 08:42

Grzecznie zadałem pytanie laika, oczekując na grzeczną odpowiedź. Jak się okazuje konwersacja na normalnym poziomie przekracza możliwości niektórych komentatorów.

pół żartem ,pół serio ale z prawej flanki
środa, 8 października 2014, 23:06

nie bardzo rzeczowa ,nie bardzo fachowa - lecz z pewnością krótka odpowiedź ; na suce nie ma nawet miejsca na radar. Zadał Komentatotor zupełnie niepoważne pytanie.

Wojmił
środa, 8 października 2014, 22:06

jest tu artykuł (nawet nie jeden) i masa komentarzy pod nim o tym... nie odgrzewaj tego kotleta ponownie marnując czas ludzi tutaj się udzielających zamiast po prostu przejrzeć forum kilkanaście tygodni wstecz...

Mr. A
środa, 8 października 2014, 20:10

Jeśli się mylę poprawcie mnie ,ale chyba wersja Su-20 jest szybka i osiąga prędkość ok. 2300 km ,a nasz Su-22 prędkość ok. 1600 km. Dodatkowa nasz Su chyba nie ma systemów samoobrony (np. diopole) ,ale tego nie jestem pewien.

saj
środa, 8 października 2014, 15:16

Dlaczego nie wymienia radaru który jest slaby..

x
środa, 8 października 2014, 15:12

super modernizacja !!!,

taki-jeden
środa, 8 października 2014, 14:23

A nie można tego radaru na jakiś zachodni wymienić? Nie mają odpowiedniego w Izraelu? ;-)

123321
środa, 8 października 2014, 15:57

Na polski radar można by zamienić

mw
środa, 8 października 2014, 15:51

Dla F-16 nowe radary AESA, a wymontowane APG-68(V)9 dla MiG-29

Ktos
środa, 8 października 2014, 15:17

Można i mają EL/M-2052 lub słabszy EL/M-2032, ale do tego trzeba woli politycznej

Wojmił
środa, 8 października 2014, 15:16

wszystko można wymienić... kwestia kasy jedynie... i tego czy się chce... a nie chce się i nie ma za bardzo kto to zrobić... zresztą decyzja podjęta już dawno: sowieckie uzbrojenie ma doczekać swoich dni i koniec...

sorbi
środa, 8 października 2014, 13:34

WYposażą w nie wszystkie nasze Migi ,czy tylko jedną modernizowaną eskadrę?

Darnok
środa, 8 października 2014, 13:33

Być może ktoś orientuje się w temacie, czy wart rozważenia jest pomysł, żeby dokupić 15-20 używanych migów-29 i je zmodernizować do natowskiego standardu? Być może byłoby to opłacalne, biorąc pod uwagę wysoką cenę f-16, spadek poziomu bezpieczeństwa międzynarodowego i - delikatnie mówiąc - słabość "polskich skrzydeł"... Mamy zaplecze (bazy+warsztaty), mamy specjalistów i pilotów i ponoć jakieś części na licencji wykonujemy... Kalkulowałoby się to?

edward
czwartek, 9 października 2014, 00:12

silniki rd-33 mają, jak każde inne ograniczoną żywotność, a producent nam sprzeda nowe albo używane po regeneracji, ale 5x drożej niż wynosi cena rynkowa. Tak się wychodzi na interesach z ruskimi. Dobrze tylko, że nie odebraliśmy w latach 90-tych zamówionych za PRL MiG-ów.

Oj
środa, 8 października 2014, 20:57

Oczywiście, już kilka razy o tym pisałem. Jest kilka kierunków, z których można by było pozyskać używki Miga 29 i do tego sporo części i uzbrojenia. Mając pełen serwis tych maszyn jest możliwa "furtka" by go również zintegrować z zachodnim uzbrojeniem ( francuskim ) ale do tego trzeba być sprytny i mieć wolną wolę a nie być ubezwłasnowolniony......

zbroja
środa, 8 października 2014, 19:42

zostalismy praktycznie bez wsparcia producenta, nie mamy skad kupowac do niego czesci w tej chwili realizowane jest to przez jakies firmy strasznie za to przeplacamy

jajowaty
środa, 8 października 2014, 19:22

Czy ty chłopie zwariował ? czy ruski trzpion .?

Autor
środa, 8 października 2014, 13:22

Proponuję wyposażyć w taki system polityków, dziennikarzy i lobbystów. Patrząc na te wszystkie przetargi i nieudolność systemu wojskowego w Polsce można śmiało rzec, że pewne osoby ostro grają aby zamiast wzmocnić to osłabić nasz kraj.

Dosyć tego.
środa, 8 października 2014, 13:11

Jak długo będą wciskać naszą kasę w tego trupa.

Jarek
sobota, 11 października 2014, 10:30

Tak długo dopóki będzie stanowił niemal połowę naszych sił lotniczych (mowa o samolotach bojowych). Ponadto jastrzębie wciąż jeszcze nie są w stanie przejąć w pełni obrony naszego nieba, jest ich za mało i wciąż nie mamy wystarczającej ilości załóg żeby znacząco zwiększyć ich ilość (o kosztach nie wspomnę). Zgoda co do tego, że pora poważnie myśleć o zastąpieniu Migów lekkim myśliwcem przewagi (w dużej ilości) lub kolejnymi samolotami wielozadaniowymi (w ilości proporcjonalnie mniejszej), póki jednak Mig-29 to podstawowa maszyna naszych lotników trzeba dbać o ich zdolność współdziałania i bojową. Powinno się jednak zwiększyć nacisk na modernizowanie ich zdolności bojowych dając tym samym szansę rozwoju naszym producentom. Myślę, że nowoczesny radar, zintegrowanie z uzbrojeniem w standardzie NATO, unowocześnienie systemu samoobrony jest w naszym zasięgu. Prace takie powinny być też zaproponowane naszym zakładom nawet po wycofaniu migów (w celach badawczych i rozwojowych - doświadczalnych).

pies bojowy
środa, 8 października 2014, 13:08

Może by ktoś sprawdził, kiedy zakończono wyposażanie w mod 4? Pewnie zanim skończymy zakładać mod 5 to jakiś cwaniak wprowadzi mod 6 i znowu zabulimy. Myśleć trza.

Adam
środa, 8 października 2014, 12:41

Przydałoby się jeszcze wymienić radar na AESA i polatałyby kolejne 20 lat.

Mark
czwartek, 9 października 2014, 14:10

w Muzeum.

Ewa
środa, 8 października 2014, 23:09

jak się bawić ,to na bogato ; czterdzieści!

Tweets Defence24