Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy zmodernizowany Merlin dla Royal Navy

Fot. AgustaWestland
Fot. AgustaWestland

Spółka AgustaWestland poinformowała o dostarczeniu do Royal Navy pierwszego zmodernizowanego śmigłowca Merlin HC Mk3, który został zmodyfikowany w celu przystosowania do wsparcia operacji desantowych.

Brytyjskie ministerstwo obrony w ramach programu współpracy „Merlin Life Sustainment Programme” (w skrócie- MLSP) z AgustaWestland odbierze łącznie 25 wiropłatów Merlin HC Mk4/4A. Maszyny w docelowym standardzie Mk4/4A osiągną gotowość operacyjną dopiero po planowanym wycofaniu ze służby śmigłowców Sea King HC Mk 4.

Dlatego też zdecydowano o wprowadzeniu do linii siedmiu śmigłowców we "wstępnie" zmodyfikowanej wersji HC Mk 3, które zostaną wdrożone do służby do 2016 roku - do czasu wycofania ostatnich maszyn Sea King HC Mk 4, obecnie pełniących funkcje wsparcia operacji desantowych w Royal Navy. Pozwoli to utrzymać zdolność w tym zakresie do czasu wdrożenia docelowych śmigłowców. Dostarczony Merlin jest pierwszą z siedmiu wspomnianych maszyn.

Modernizacja wiropłatu Merlin HC Mk3 obejmowała m.in. zmiany systemów łączności zamontowanie dodatkowego okucia, aby można było zakotwiczyć i mocować liny desantowe, przebudowanie podwozia w sposób umożliwiający maszynie lepsze operowanie z pokładu okrętu, a także zainstalowanie nowej głowicy wirnika nośnego, dzięki której możliwe jest ręczne składanie łopat. 

Czytaj więcej: 580 mln funtów na wsparcie brytyjskich Merlinów

 

 

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. marek!

    ten Karakan na zdjeciu mialby na prawde sens i porownywanie go z innymi to totalna nieodpowiedzialnosc !!!! racej porownac do Czajnika.....bo tak na prawde rezygnacja "z gory" z ciezkich smiglowcow to sabotaz...aczkolwiek na dzien dzisiejszy taka inwestycja nie jest priorytytem.

  2. Ymir

    Szkoda tej maszyny, wybrana na przyszłościowy śmigłowiec dla Polskiej Armii ale specjalnie uwalona przez MON. A mogło być tak pięknie i sprzęt nowoczesny i osiągi bezkonkurencyjne.

    1. say69mat

      Norwegia posiada i wykorzystuje na stanie SZ tandem AW101 i NH90. W przetargu oczywiście startował EC225/725, i równie oczywiście ... przepadł. Na rzecz rzeczonych AW101.

    2. wolfgang

      Agusta Westland to niepoważny gracz. Po pierwsze - nikt jej oferował Polsce EH 101 Merlin, bo nie spełniał on naszych oczekiwań. Był za duży i za drogi w zakupie oraz eksploatacji (por. np. 3 silniki w każdym). No ale przede wszystkim za duży (za ciężki) i np. na żadnym planowanym polskim okręcie nie usiądzie. Agusta storpedowała też pomysł dostawy NH90 do Polski.Pomimo zakulisowych sugestii Polski - z kilku przyczyn. Zgodnie z umowami państw zaangażowanych w jego powstanie nie powinny być produkowane poza fabrykami we Włoszech, we Francji, w Niemczech i w Hiszpanii. Finom udało się uzyskać prawa do produkcji u siebie (ale tylko na swoje potrzeby + dla Szwecji), ale producent zawarł deal ze związkami zawodowymi, że nigdzie więcej w Europie nie będą produkowane (są jeszcze w Australii - bez prawa produkcji na rynki europejskie). Harmonogram dostaw do dotychczasowych odbiorców jest tak skonstruowany, że nie było szans się wywiązać z polskich wymagań. Żeby nie ruszać produkcji w innych krajach, Agusta musiałaby się "podzielić" ze Świdnikiem swoim zamówieniem na NH 90, ale nie wyraziła na to zgody. A ponadto cena była / jest znacząco wyższa niż np. za Caracala.