- Wiadomości
PAS 17: Rozpoznawcze C-295 w polskich przetargach
Podczas Paris Air Show 2017 Airbus Defence and Space zaprezentował samolot C-295 brazylijskich sił powietrznych w konfiguracji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR). Ponieważ Polska jest już użytkownikiem 16 maszyn transportowych C-295M, europejski koncern jest zainteresowany zaoferowaniem Ministerstwu Obrony Narodowej specjalnych wersji tego samolotu w programach Płomykówka i Rybitwa.
Jak powiedział Defence24 w Paryżu Fernando Ciria, szef marketingu taktycznych tankowców oraz samolotów ISR firma nie udziela na razie bliższych informacji w zakresie swojej oferty dla polskiego MON w związku ze ścisłą poufnością programów Płomykówka i Rybitwa. Jednocześnie jednak przedstawiciel Airbus Defence & Space zapewnił, że oferta europejskiego koncernu dobrze wpasuje się w polskie potrzeby. Niemal na pewno w obu postępowaniach Warszawie zaproponowane zostaną specjalne wersje maszyn transportowych typu C-295.
Czytaj też: Strategiczne samoloty rozpoznawcze dla wojska
Ma to swoje uzasadnienie biorąc pod uwagę, że Airbus Defence & Space przykłada duże znaczenie do synergii pomiędzy swoimi produktami w segmencie taktycznych samolotów transportowych. W związku z tym na platformie C-295 powstały już projekty kilku różnych maszyn, w tym lekkiego „gunshipa”, maszyny kontroli przestrzeni powietrznej klasy AWACS, tankowca, samolotu do transportu VIP oraz pożarniczego i służącego do zwalczania wycieków ropy naftowej.
Zainteresowanie polskich władz mogą wzbudzić między innymi samoloty w wersji MPA/MSA służące do patrolowania akwenów morskich oraz zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych oraz SIGINT do wykrywania emisji elektromagnetycznej (ELINT) i komunikacji (COMINT). Należy przy tym wspomnieć, że Siły Powietrzne RP już teraz posiadają 16 C-295 (jeden utracono w katastrofie lotniczej pod Mirosławcem w styczniu 2008 roku) w standardowej wersji transportowej.
Inspektorat Uzbrojenia potwierdził przy tym, że Airbus Defence & Space zgłosił się do analizy rynku w obu oczekiwanych programach, a więc zwiększenia zdolności do kompleksowego rozpoznania morskiego oraz zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych (porgram Rybitwa) oraz kompleksowego rozpoznania z powietrza (program Płomykówka).
Czytaj też: Morski patrolowiec C-295MPA Persuader
W Paryżu można było zobaczyć maszynę C-295 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR) brazylijskich sił powietrznych. Co należy jednak podkreślić ten samolot jest prawdopodobnie uboższy od polskich oczekiwań dla programu Rybitwa.
Samolot C-295 SAR dla Brazylii wyposażono w radar z syntetyczną aperturą zdolny do monitorowania akwenu wodnego dookoła samolotu w promieniu 360 stopni, w odległości do 370 km. Maszyna może przy tym śledzić jednocześnie nawet 640 celów, w tym małe łodzie poruszające się z prędkością do 139 km/h, Instrumenty samolotu pozwalają także na robienie zdjęć w rozdzielczości 1 m² w obszarze 2,5 km x 2,5 km oraz rejestrować nagrania przez sześć godzin.
Prezentowany w Paryżu C-295 SAR posiada także najnowszą wersję kamery FLIR działającej w podczerwieni i dysponującej 18-krotnym zoomem działającej także przy słabym oświetleniu. System może nagrywać obrazy przez czas do 6 godzin. Maszyna jest też w pełni przygotowana do obsługi Fully Integrated Mission System Airbusa.
Brazylijskie siły powietrzne zamówiły dwa samoloty C-295 w konfiguracji SAR (pierwotnie trzy ale plan zakupowy dla tej wersji został ostatecznie zmniejszony) oraz 12 w wersji transportowej. Kolejnym odbiorcą C-295 SAR będzie Kanada, która zakontraktowała 16 egzemplarzy. Dostawy spodziewane są w latach 2019-2023.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS