Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Okręty rozpoznawcze do modernizacji. Podpisano kontrakt
Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że modernizację okrętów rozpoznawczych ORP „Hydrograf” i ORP „Nawigator” przeprowadzi konsorcjum w składzie: Gdańska Stocznia „REMONTOWA”, KenBIT Koenig i Wspólnicy Sp. J. oraz AM Technologies Sp. z o. o. Sp. k.
Umowa podpisana 7 grudnia 2017 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Konsorcjum w składzie: Gdańska Stocznia „REMONTOWA”, spółką KenBIT Koenig i spółką AM Technologies zakłada dostawę, montaż i integrację systemów rozpoznania na okrętach rozpoznania radioelektronicznego ORP „Hydrograf” i ORP „Nawigator oraz naprawę główną i dokowa okrętu ORP „Hydrograf”.
Prace przeprowadzone na obu jednostkach mają pozwolić na ich wykorzystanie jeszcze przez co najmniej 10 lat. Oznacza to prawdopodobnie, że podjęto już decyzję o przesunięciu terminu rozpoczęcia budowy nowych okrętów rozpoznania radioelektronicznego w ramach programu DELFIN o co najmniej 5 lat.
Nie zmieni się również sam sposób działania okrętów rozpoznawczych, które ze względu na coraz bardziej starzejące się systemy pokładowe będą na pewno wymagały częstszych napraw i przeglądów. Automatycznie może się to przełożyć na dostępność operacyjną obu jednostek.
Z drugiej jednak strony nowe rozwiązania jeżeli chodzi o specjalistyczne systemy rozpoznania mogą zostać przetestowane i po wprowadzeniu rekomendacji wynikających z doświadczeń użytkowników – zastosowane na przyszłych Delfinach.
Krzysiek z Wrocławia
A co na to Stocznia Remontowa NAUTA? Po co nam kompetencje remontowe w dwóch stoczniach? Mamy aż tak duży potencjał morski? Może okręty należałoby na remonty kierować do NAUTY a statki do Gdańska. Dziwna ta wewnętrzna konkurencja.
Marek T
Dla Remontowej SA z gdańska, gdyńska Nauta (Stara )to żadna konkurencja... Ta ostatnia egzystuje dzięki remontom dla Marynarki Wojennej ( ostatnio "Orkany" ) i budowie kadłubów dużych kutrów rybackich. Nowa Nauta buduje gotowe "Rybaki" w Gdańsku, a jej gdyńska część ma się słabo. Grupa Remontowa, czyli Remontowa SA i Remontowa Shpbuilding to najlepsze w Polsce stocznie, o największym poziomie technicznym produkcji i potencjale finansowym. Pozdrawiam.
kolo
Jak czytam "Pytanie banalne ..." lub "po co nam...." "lepiej już..." to ręce opadają. Znowu najwięcej do powiedzenia mają ci, którzy najmniej się na tym znają. Już słyszałem teorię "że okręty na Bałtyku są niepotrzebna bo wystarczy dobry samolot, dobra rakieta" lub "po nam okręty lepiej byłoby mieć drony" Specjalista od okrętów, zna się na okrętach bo już je raz widział. Żenada.
JK
Pytanie banalne- do czego potrzebujemy aż 2 jednostki tego typu??? Czy funkcje tych okrętów nie można realizować montując moduły rozpoznawcze na ORP Czernicki???? Czy biorąc pod uwagę bliskość Kaliningradu nie da się stosować rozpoznanie brzegowe- chodzi mi o rozpoznanie systemów radiowych.
Marek T
Takiego okrętu nie da się zastąpić montując moduły "rozpoznawcze" na innej jednostce. Oczywiście jest także rozpoznanie z lądu i to bardzo skuteczne... Pozdrawiam
CB
To akurat duży błąd. Można było na razie zrezygnować z holowników i ze zbiornikowca, a te pieniądze dołożyć na nowe okręty rozpoznania, bo jesteśmy coraz bardziej ślepi i głusi...
KornelPL
40 letnie okrety
sorbi
40 letnie.... całkiem "młode"...jeszcze 10 lat mogą popływać. Nasze niszczyciele min projektu 206FM mają po 50 lat a jeden skończył nawet 51 i dopiero są (będą) zastępowane przez Kormorany. Szoda tylko, że pozbyli się i nie modernizowali Tarantul.
Adam
Remonty zabytków i budowa holowników a gdzie Mieczniki,gdzie nasz Orzeł i gdzie kontrakt na nowe okręty podwodne???? Pozorowane działanie a tego co najważniejsze nie ruszają,niczym obecny MON nie różni się od poprzedników.
zenek
Brak Ci wiary. AM obiecał, że do końca roku, czyli w ciągu 2 tygodni, będzie wybrana Orka.
Rafal
Oj rozni sie, nic nie robi a jak juz cos robi to nic konkretnego z wlasnej inicjatywy.
Blady
Przecież kontrakt na OP jest już na ukończeniu.