Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Nowy system nawigacji inercyjnej dla Kormoranów

Zintegrowany mostek nawigacyjny na ORP „Kormoran”. Fot. M.Dura
Zintegrowany mostek nawigacyjny na ORP „Kormoran”. Fot. M.Dura

Międzynarodowa firma iXblue poinformowała 7 kwietnia 2021 roku, że została wybrana jako dostawca systemu nawigacji inercyjnej dla budowanych w Polsce niszczycieli min typu Kormoran II. Wyboru tego dokonano ponad siedem lat po podpisaniu umowy na budowę prototypowego okrętu ORP „Kormoran” oraz ponad trzy lata po jego wprowadzeniu do służby.

Informacja przekazana przez iXblue może zaskakiwać. Program Kormoran II zaczął się bowiem formalnie już 23 września 2013 roku, kiedy podpisano umowę z konsorcjum kierowanym przez stocznię Remontowa Shipbuilding na zbudowanie prototypu pierwszego polskiego niszczyciela min z perspektywą zamówienia dwóch kolejnych, takich jednostek. Budowa ta była realizowana na podstawie wymagań taktyczno - technicznych opracowanych przez Marynarkę Wojenną oraz w oparciu o wyposażenie, które wcześniej musiało zostać wybrane (lub zaakceptowane) przez Marynarkę Wojenną i później sprawdzone w działaniu przez Marynarkę Wojenną (podczas badań kwalifikacyjnych realizowanych kilka miesięcy przed wprowadzeniem ORP „Kormoran” do służby 28 listopada 2017 r.).

I nagle, już po terminie wprowadzenia do służby pierwszej jednostki seryjnej „Albatros” (co zgodnie z pierwotnym planem miało nastąpić w lutym 2021 roku) firma iXblue informuje, że jej „systemy nawigacji bezwładnościowej iXblue (INS) zostały wybrane w celu zapewnienia krytycznych zdolności nawigacyjnych nowo zbudowanym okrętom przeciwminowym typu Kormoran II (MCMV) Marynarki Wojennej”. Systemy te mają zostać dostarczone przez pośrednika – polskiego partnera iXblue firmę THESTA, która będzie odpowiedzialna za ich integrację i dostarczenie INS do PGZ Stoczni Wojennej.

W komunikacie wyraźnie użyto czasu przyszłego, co oznacza, że systemów tych nie ma jeszcze na „Albatrosie”, a wiec okręcie, który według zmienionego harmonogramu powinien być już gotowy do prób stoczniowych. Jak widać nie jest.

„Okręty typu Kormoran II to innowacyjny program zwalczania min, w ramach którego wprowadzane będą zaawansowane technologie i jesteśmy bardzo dumni, że nasze systemy nawigacji bezwładnościowej zostały wybrane do tak dużego programu. Nowe okręty Marynarki Wojennej wyposażone w nasze systemy nawigacji inercyjnej będą korzystać z wiarygodnych, solidnych i bardzo dokładnych informacji nawigacyjnych, niezależnie od środowiska, w tym na obszarach niedostępnych dla GNSS, zapewniając niezakłócone działania przeciwminowe”.

Jens Higgen - dyrektor sprzedażyfirmy iXblue.

 

Przypomnijmy, że oparte na technologii żyroskopu światłowodowego FOG (Fiber-Optic Gyroscope) rozwiązania nawigacyjne iXblue, w tym systemy nawigacji inercyjnej tej firmy, a także systemy dystrybucji i obliczania danych nawigacyjnych Netans klasy DDU (navigation data distribution & computation systems), już wyposażają okręty nawodne, okręty podwodne i bezzałogowe w siłach morskich i w straży przybrzeżnej czterdziestu państw.

Rozwiązania te uwzględnianie są w najważniejszych, obecnie realizowanych programach wojskowych: w programie wymiany okrętów przeciwminowych belgijskiej i niderlandzkiej marynarki wojennej, na przyszłych hiszpańskich, wielozadaniowych fregatach typu F110, na przyszłych fregatach francuskiej marynarki wojennej typu FDI (Frégate de Défense et d'Intervention), na nowych, uderzeniowych, atomowych okrętach podwodnych Royal Navy typu Astute, na brytyjskich lotniskowcach typu Queen Elizabeth, a także na fregatach F123 (typu Brandenburg) i F122 (typu Brema) niemieckiej marynarki wojennej.

Reklama
Reklama

Komentarze