Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Nowy numer Lotnictwa o zwycięstwie Gripena w Brazylii i rozwoju chińskiego lotnictwa pokładowego

Lotnictwo 2/2014
Lotnictwo 2/2014

W lutowym numerze Lotnictwa między innymi relacja na temat sensacyjnego zwycięstwa Saab Gripena w Brazylii i raptownego rozwoju chińskiego lotnictwa pokładowego. Opisujemy także jakie samoloty znajdują się w rejestrze maszyn cywilnych i odpowiadamy jak radzą sobie śmigłowce Merlin w służbie portugalskiej.

Magiczne Merliny z Portugalii

Temat z okładki numeru dotyczy największych śmigłowców produkowanych obecnie przez grupę AgustaWestland. Mowa o święcącym duże sukcesy eksportowe modelu EH101 Merlin, którego jednym z użytkowników jest jednostka lotnictwa wojskowego Portugalii. 751. Eskadra użytkująca obecnie śmigłowce Merlin została nazwana „Pumas” z powodu użytkowanych od końca lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku maszyn SA.330 Puma. Przezbrojenie na nowy typ nastąpiło w latach 2004-2006 w wyniku rozstrzygnięcia przetargu, w którym startowały takie konstrukcje jak Eurocopter Cougar i Sikorsky S-92. Doświadczenia z eksploatacji, wyposażenie Merlinów ich zadania i wersje – to wszystko w artykule Dirka Jan de Riddera i Menso van Westrhenena.

Priorytety modernizacyjne państw zatoki Perskiej cz.1.
Obszar Zatoki Perskiej jest obecnie bardzo interesujący z punktu widzenia wojskowego. Z jednej strony jest to rejon bogaty dzięki tamtejszym zasobom ropy naftowej. Co za tym idzie jego mieszkańców stać na inwestycje w siły zbrojne. Z drugiej – to region niespokojny, więc na oszczędności nikt nie może sobie pozwolić. Siły powietrzne państw basenu Zatoki Perskiej także nie pozostają zaniedbane i są wyposażone w samoloty bojowe 4 i 4,5 generacji, nie brakuje też powietrznych tankowców czy dużych maszyn transportowych. Jak w dobie wdrażania kolejnych zdobyczy techniki wyglądają plany rozwojowe lotnictwa tych państw? O tym w pierwszej części artykułu Roberta Czuldy, w której zostały omówione siły państw utrzymujących poprawne stosunki z szeroko pojętym Zachodem.

Guardia di Finanza – obrońcy włoskich granic

Włochy to dzisiaj południowa flanka NATO, ale także Unii Europejskiej. Ich długie na 7600 km granice morskie (plus mające 1900 km granice lądowe) są narażone nie tylko na napływ emigrantów z Afryki, ale także na przemyt z terenu Bałkanów, nie wspominając o dotyczącym całego świata zachodniego zagrożeniu terrorystycznym. W tej sytuacji granice Włoch chronić muszą liczne i dobrze wyposażone służby. Guardia di Finanza, zajmująca się walką z przemytem jest właśnie jedną z nich. Założona w 1774 r. jako legion lekkiej piechoty, dziś w znacznej mierze polega na licznych statkach powietrznych – śmigłowcach i samolotach. O tym jakie to maszyny, w jakich warunkach odbywają służbę ich załogi i w jakich akcjach biorą udział przeczytacie państwo w artykule Erika Bruijnsa i Marka de Greeuw.

Chińskie samoloty pokładowe

Jeszcze ćwierć wieku temu chińskie lotnictwo wojskowe, podobnie jak cała armia tego państwa, pozostawało formacją zacofaną pod niemal każdym względem. Nie inaczej prezentowała się marynarka wojenna tego państwa, polegająca przede wszystkim na przestarzałych niszczycielach i niezdolnych do przyjmowania na pokład użytkowanych w Chinach śmigłowców Mi-4. Sytuacja zaczęła się zmieniać dopiero w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Dzisiaj Pekin jest posiadaczem pierwszego dużego okrętu lotniczego, lotniskowca Liaoning, zdolnego do przyjmowania nawet klasycznych ciężkich myśliwców odrzutowych. To dopiero początek – w planach są co najmniej trzy kolejne jednostki tego typu, a w różnych stadiach rozwoju są także rodzime maszyny pokładowe – m.in. bojowe, szkolno-bojowe i wczesnego ostrzegania, nie wspominając o różnego typu śmigłowcach. O tym wszystkim, a także kierunkach rozwojowych chińskiego lotnictwa pokładowego można przeczytać w artykule Tomasza Szulca.

Rejestr polskich statków powietrznych 2014

Na początku 2014  r. w rejestrze Urzędu Lotnictwa Cywilnego było wpisanych 2341 statków powietrznych różnego typu, a dalszych 719 do ewidencji. Znalazły się wśród nich samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, a także sterowce i balony, samoloty ultralekkie, wiatrakowce, paralotnie, motolotnie itp. Wśród najpopularniejszych maszyn znalazły się Cesnna 152 i Cessna 172, nieśmiertelny An-2, śmigłowce Robinson 44, EC-135 i PZL Mi-2. W Polsce pojawiły się nowe typy statków powietrznych, inne zostały wycofane. Jak zmieniło się cywilne lotnictwo w Polsce w przeciągu ostatniego roku. Jakie są jego trendy bardziej długofalowe? Wreszcie jakie nowe maszyny można będzie zaobserwować na polskim niebie AD 2014? O tym wszystkim można przeczytać w artykule Jerzego Liwińskiego.

Reklama

Komentarze

    Reklama