Jakub Palowski: W czasie targów MSPO 2017, system NIGHTWARDEN przedstawiono w Polsce po raz pierwszy. Opracowano go na bazie BSP Shadow, który wykorzystywała w Polsce US Army, w ramach swojej obecności w kraju. Jakie są główne różnice między systemem NIGHTWARDEN, a innymi bezzałogowcami klasy TUAS firmy Textron?
Wiceprezes Textron Systems ds. Taktycznych Systemów Bezzałogowych, Ed Fox: Cechy systemu NIGHTWARDEN, właściwe dla systemów nowej generacji, pozwalają nam na zapewnienie większej elastyczności, mocy, prędkości i długotrwałości lotu, w porównaniu z jakimikolwiek innymi taktycznymi systemami bezzałogowymi. Te usprawnienia pomogą klientom w wykonywaniu dłuższych, bardziej złożonych misji.
Jakie są główne zdolności, które dodano w systemie NIGHTWARDEN?
Potencjalni nabywcy systemu NIGHTWARDEN są zainteresowani jego najnowocześniejszymi możliwościami. Jedną z nich jest opcjonalny zestaw łączności satelitarnej, pozwalający na utrzymanie komunikacji poza zasięgiem widoczności. Co więcej, taktyczny BSP NIGHTWARDEN posiada także podwójne luki na ładunek użyteczny o otwartej architekturze, co zwiększa elastyczność zadaniową systemu. Platforma wspiera różne opcje w zakresie ładunku użytecznego, w tym między innymi takie jak systemy zwiadu elektronicznego, łączności, rozpoznania i walki elektronicznej. Korzystając ze swoich rozszerzonych możliwości, system NIGHTWARDEN jest gotowy do wypełniania bardziej zaawansowanych zadań, w zakresie wywiadu, nadzoru, rozpoznania, komunikacji, przekazywania danych, z opcjonalnymi możliwościami wykonywania działań uderzeniowych.
Jaki układ napędowy zastosowano w systemie NIGHTWARDEN?
NIGHTWARDEN TUAS posiada chłodzony wodą silnik obrotowy, co z kolei przekłada się na obniżoną sygnaturę akustyczną, wyższy poziom niezawodności, zmniejszony czas między przeglądami głównymi, wyższy ciąg i generowanie więcej energii wskutek jego pracy w porównaniu z poprzednimi modelami naszych bezzałogowych systemów taktycznych.
Serwis Specjalny Defence24: MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Jakie szkolenie wymagane jest, w zakresie wiedzy i umiejętności posiadanych przez operatorów NIGHTWARDEN TUAS?
Platforma NIGHTWARDEN może być sterowana przez członków sił zbrojnych i pilotów, nie ma jednak wymogu by posiadali oni certyfikację. Korzyść dla klienta w tym zakresie wynika z faktu, że operator BSP może zostać wyszkolony w ciągu zaledwie 16 tygodni. Dla porównania, pilot z certyfikacją na dany typ, co jest wymagane w przypadku większych platform, szkoli się w okresie jednego do dwóch lat. Możliwość wykonywania operacji lotniczych systemami NIGHTWARDEN przez operatorów, zamiast pilotów, jest osiągana dzięki naszemu oferującemu szerokie możliwości, zautomatyzowanemu naziemnemu systemowi sterowania.
Czy może Pan opisać doświadczenia firmy Textron Systems w obszarze BSP?
Textron Systems od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku jest spółką innowacyjną, co daje niezrównane doświadczenie w obszarze przemysłu małych i taktycznych bezzałogowych statków powietrznych. Shadow® TUAS to jedyny system o podobnych rozmiarach, który wylatał ponad milion godzin, z ponad 85 proc. tego czasu zebranego w toku działań bojowych prowadzonych przez klientelę z całego świata. Nasze demonstrowane doświadczenia odróżniają nasze produkty od naszej konkurencji, dzięki oferowaniu sprawdzonych zdolności i obsługi klienta na poziomie nieosiągalnym dla firm z nami rywalizujących. Wykorzystujemy te unikalne doświadczenia z przeszłości by zwiększać doskonałość produktów i usług, w toku wspierania każdego z klientów zainteresowanych naszymi BSP.
NIGHTWARDEN TUAS to nowa platforma. Czy w chwili obecnej można stwierdzić, że system jest dojrzały?
By upewnić się, że system posiada odpowiednie zdolności, jest dojrzały i odpowiedni dla bieżących warunków rynkowych, Textron Systems opracowało platformę NIGHTWARDEN, wykorzystując informacje zwrotne otrzymane od naszych kontrahentów, a także biorąc pod uwagę trendy rynkowe i organiczne technologie.
Co więcej, te zaawansowane zdolności i niezawodność operacyjna platformy zostały zademonstrowane na całym świecie i w różnorakich warunkach pogodowych. W czasie tych lotów, NGHTWARDEN wykazał się zwiększoną długotrwałością lotu, zdolnością do działań pozahoryzontalnych z wykorzystaniem łączy satelitarnych, zdolnościami do przenoszenia uzbrojenia, czy też możliwością lądowania w terenie przygodnym.
W jaki dokładnie sposób systemy NIGHTWARDEN TUAS są powiązane z platformą Shadow M2?
Gdy po raz pierwszy ogłosiliśmy rozwój systemu Shadow M2 w 2011 roku, mieliśmy na myśli jedynie projekt koncepcyjny, nie mieliśmy ustalonych szczegółów awioniki, jednostki napędowej, łącza danych czy tych dotyczących ładunku użytecznego. W tymże momencie Shadow M2 stał się modelem rozwojowym, a jego budowa mogła być adaptowana do wielu zadań i dla wielu klientów. Wtedy, firma Textron Systems, inwestując własne środki w rozwój tego systemu i na jego podstawie, podjęła wysiłek, który pozwolił na przedstawienie modelu gotowego do produkcji seryjnej: NIGHTWARDEN TUAS.
Obecne środowisko pola walki wymaga od BSP posiadania różnorakich sensorów, by umożliwić im prowadzenie działań rozpoznawczych.
Istnieje wiele zalet wykorzystywania systemów bezzałogowych w walce i w misjach wsparcia. Środki bezzałogowe są doskonałe w zakresie wykonywania „brudnej, żmudnej i niebezpiecznej” pracy na dalekich odległościach, pozwalają na dostarczanie dowódcom informacji o krytycznym znaczeniu, jednocześnie utrzymując środki załogowe z dala od potencjalnych źródeł zagrożeń. Sensory optoelektroniczne/pracujące w paśmie podczerwieni platformy NIGHTWARDEN, zapewniają doskonałą stabilizację, dostarczają obrazu w jakości HD i wideo w czasie rzeczywistym, i mogą konkurować ze znacznie cięższymi ładunkami stosowanymi w podobnym celu. Platforma pozwala także użytkownikowi końcowemu na sterowanie nią z obszaru całego świata, jednocześnie spełniając wymogi operacyjne właściwe dla środowisk nieprzyjaznych. Korzyści te to tylko niektóre z zalet systemu NIGHTWARDEN.
Jakie BSP, Pana zdaniem, budzą największe zainteresowanie ze strony kontrahentów?
Klienci zaczynają się skupiać na zdolnościach, niekoniecznie na samych platformach. Na przykład, zdolność do sterowania systemem poza zasięgiem wzroku, elastyczność w zakresie ładunku użytecznego i/lub zdolność do prowadzenia precyzyjnych uderzeń - wszystkie te cechy stanowią nowotworzone wymagania klienteli, którym już teraz jest w stanie sprostać BSP NIGHTWARDEN.
BSP stanowią element większego systemu walki. Jakie inne elementy należy rozwinąć w systemie BSP, poza samym płatowcem?
Innowacyjność w odniesieniu do bezzałogowców wykracza daleko poza sam pojazd latający. Powstaje wiele nowych technologii w obszarach ładunku użytecznego, łączy danych, systemów nawigacyjnych, systemów dowodzenia i kontroli oraz w domenie powiązanych interfejsów. W zakresie naszych unikalnych doświadczeń zebranych w toku współpracy z naszymi klientami, w obszarze użytkowania, utrzymywania i wsparcia dla naszych systemów w polu, spoglądamy na cykl życia oferowanych produktów w sposób holistyczny - w procesie identyfikacji obszarów innowacji należy brać pod uwagę cały łańcuch logistyczny.
Dziękuję za rozmowę.
Artykuł przygotowano we współpracy Defence24.pl i Textron Systems.
Czytaj więcej: Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
miki89
podobają mi się te zdjęcia wklejone w tło, że niby to lata :), Ad summam- WB nie skleja takich rzeczy, oni projektują zaawansowane systemy BSL z elektroniką, której nie są w stanie zagłuszyć czy też przechwycić nasi "przyjaciele" z FR
polak mały
Silnik obrotowy? Co to? Nie prościej napisać jaką toto ma masę, ładunek, zasięg etc.?
NN
Możliwe, że po prostu źle przetłumaczono silnik rotacyjny. Tylko nie wiem, jak to chłodzić wodą.
Ad_summam
Uważam że WB mogło by coś takiego w miarę szybko sklecić. Ale do tego potrzebne jest zainteresowania z MON i IU. A tego się raczej nie doczekamy.