Reklama
  • Wiadomości

Marynarka Indii szuka nowych śmigłowców. Odrzucono Ka-226T

Ministerstwo obrony Indii poinformowało o rozpoczęciu procedury poszukiwania dla marynarki wojennej tego państwa lekkich śmigłowców wielozadaniowych. Odrzucono propozycję kupna dla potrzeb sił morskich rosyjskiego śmigłowca Kamow Ka-226T.

Fot. www.russianhelicopters.aero
Fot. www.russianhelicopters.aero

Ministerstwo obrony Indii poinformowało o rozpoczęciu procedury związanej z poszukiwaniem dla marynarki wojennej nowego, lekkiego śmigłowca wielozadaniowego. Odrzucono tym samym możliwość wykorzystywania helikoptera Kamow Ka-226T, wybranego dla sił powietrznych i armii Indii, którego dostawy mają rozpocząć się w 2019 r.

Zdaniem przedstawiciela indyjskiego resortu obrony, Kamow Ka-226T nie spełniał wymagań marynarki - między innymi nie posiada możliwości składania łopat wirnika, przez co nie mieści się w hangarach okrętowych. Nie jest też przystosowany do przenoszenia torped, co ma być jednym z najważniejszych wymagań.

Czytaj też: Rosja i Indie zacieśniają współpracę w dziedzinie obronności.

Lekki śmigłowiec wielozadaniowy dla marynarki wojennej Indii ma zostać pozyskany na mocy umowy, zgodnie z którą prywatne indyjskie przedsiębiorstwo sektora obronnego zostanie wybrane na "partnera strategicznego", natomiast w jego gestii zostanie zawarcie kontraktu z producentem zagranicznym, wybranym z listy zaaprobowanej przez resort obrony.

Partner strategiczny nie został jeszcze ustalony, ma to nastąpić w ciągu dwóch miesięcy. W tym kontekście wymieniane są firmy Bharat Forge, Reliance, Larsen & Toubro, Mahindra Aerospace i Tata Advanced Systems. Partner strategiczny wraz z producentem zagranicznym będą ubiegać się o kontrakt o wartości ok. 5 mld USD. W jego ramach przewidywana jest początkowo dostawa 30 śmigłowców wytworzonych w zakładach macierzystych producenta, kolejne 80 ma zostać wyprodukowane w Indiach, w fabrykach partnera strategicznego. Wprowadzenie nowego śmigłowca na wyposażenie marynarki Indii ma nastąpić w ciągu ośmiu lat.

Ministerstwo obrony Indii przyznało jednocześnie, że spodziewa się, iż ze względu na konieczność transferu technologii przy relatywnie niewielkiej liczbie zamawianych maszyn, zainteresowanie partnerów zagranicznych może nie być duże. Spodziewany jest jednak udział koncernów Airbus, Sikorsky, Bell i Russian Helicopters. Nie podjęto jeszcze decyzji w sprawie ewentualnego udziału Leonardo, co ma związek ze sporem prawnym dotyczącym możliwej korupcji podczas rozstrzygania postępowania na dostawę śmigłowców VIP z 2010 r., anulowanego trzy lata temu.

Czytaj też: Indie anulowały przetarg na 12 śmigłowców VIP.

Warunki postępowania będą kładły nacisk na możliwie najlepsze osiągnięcia śmigłowca i najniższą oferowaną cenę. Marynarka wojenna Indii poszukuje maszyny dwusilnikowej o masie do 4500 kg, zdolnej do działania zarówno z lądu, jak i z jednostek morskich, w dowolnych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama