- Wiadomości
Macierewicz o śmigłowcu Apache
Rozmowy polskiej delegacji w USA dotyczyły także śmigłowca uderzeniowego AH-64 Apache – poinformował w poniedziałek minister obrony Antoni Macierewicz. Jest to jedna z maszyn, proponowanych polskim siłom zbrojnym w ramach programu Kruk.

Minister, który wrócił z wizyty w USA, powiedział, że rozmowy z przedstawicielami amerykańskiego przemysłu dotyczyły także koncernu Boeing, proponującego Polsce w ramach programu Kruk – nowego śmigłowca uderzeniowego – maszynę AH-64 Apache (w najnowszej wersji AH-64E Apache Guardian).
Wszystkie wyliczenia mówią, że choć to są bardzo drogie maszyny, to w sumarycznym efekcie najskuteczniejsze i de facto najtańsze, bo dające taką siłę ognia, która pozwala na gwarancje bezpieczeństwa; żadna inna maszyna nie może się z nią równać.
Zaznaczył, że potencjalnymi dostawami tego typu uzbrojenia są zainteresowani także inni producenci.
Czytaj więcej: Kręta droga śmigłowcowych zakupów. Potrzebna jednolita strategia [ANALIZA]
W programie Kruk uczestniczą dwie firmy amerykańskie - Boeing z AH-64 Apache, będący w uzbrojeniu wojsk lądowych USA, Bell, który proponuje maszynę AH-1Z Viper, używaną przez piechotę morską. W dialogu technicznym brały udział również należące do włoskiego koncernu Leonardo zakłady PZL Świdnik ze śmigłowcem T129 oraz grupa Airbus Helicopters z maszyną Tiger. W czasie ostatnich targów zbrojeniowych w Kielcach, Bell Helicopter i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały porozumienie o wspólnym studium, dotyczącym możliwości współpracy przemysłowej przy produkcji śmigłowca uderzeniowego.
Czytaj też: Macierewicz: HIMARS dla Polski w 2019 roku. Dwa etapy Homara
Zgodnie z pierwotnym Planem Modernizacji Technicznej w ramach programu śmigłowca szturmowego Kruk przewidziano zakup do 32 maszyn, mających zastąpić śmigłowce Mi-24. Jednakże, na podstawie rekomendacji Strategicznego Przeglądu Obronnego docelowa liczba wiropłatów szturmowych może być znacznie zwiększona. Zostały one bowiem uznane za jeden z podstawowych środków rażenia celów w głębi ugrupowania przeciwnika, wraz z artylerią dalekiego zasięgu.
Z tego tytułu SPO zarekomendował istotne zwiększenie liczby maszyn szturmowych w stosunku do pierwotnych planów, ich zakup ma być priorytetem długofalowej modernizacji floty śmigłowcowej. Z kolei liczba śmigłowców wielozadaniowych ma pozostać na podobnym poziomie, a ich pozyskanie będzie rozciągnięte w czasie. Obecnie prowadzone są z kolei postępowania dotyczące maszyn specjalistycznych dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej (w tym drugim wypadku chodzi o śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych z możliwością wykonywania misji ratowniczych).
JP/PAP
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133