Reklama

MON zmienia zasady badania wypadków lotniczych

M-346 Bielik, DOL
Autor. Ksawery Wardacki

Przewodniczący Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego będzie mógł wznowić badanie wypadku w razie ujawnienia nowych okoliczności lub dowodów – zakłada projekt rozporządzenia MON w sprawie organizacji i działania Komisji.

To przywrócenie przepisu zmienionego w 2016 r., (szefem MON był wtedy Antoni Macierewicz), który w obecnym brzmieniu prawo do wznowienia badania daje wyłącznie ministrowi obrony. Również wtedy wprowadzono regulacje, które w razie wznowienia badania pozwalało szefowi MON powołać w tym celu podkomisję. W proponowanym brzmieniu to ponownie przewodniczący PKBWL LP może wznowić badanie.

Reklama

„Obecnie to na ministrze obrony narodowej, który zazwyczaj nie jest specjalistą od badania wypadków lotniczych, ciąży obowiązek wznawiania badania zdarzenia lotniczego. Obowiązek ten polega na analizie nowo ujawnionych okoliczności w kontekście zbadanego już wcześniej zdarzenia lotniczego, a następnie podjęciu decyzji, czy informacje te są na tyle istotne, by mogły znacząco wpłynąć na wynik badania zdarzenia lotniczego. (…) Skoro przewodniczący KBWL LP jest właściwy do prowadzenia badania wypadków i incydentów lotniczych, to zasadne jest, aby był również właściwy do wznowienia tych badań” – zauważono w uzasadnieniu projektu.

Projekt zmierza także do uchylenia przepisu dającego kierownikowi instytucji zapoznania się z projektem raportu końcowego przed jego zatwierdzeniem projektodawca uważa za bezcelowe, „albowiem prawo nie przewiduje żadnej instancji odwoławczej od decyzji Komisji, której orzeczenia są ostateczne”. „Obowiązek udostępnienia projektu raportu końcowego kierownikowi jednostki organizacyjnej, w której zaistniało zdarzenia lotnicze, może natomiast umożliwić ingerencję w proces badania zdarzenia lotniczego w trakcie jego trwania oraz naruszać niezależność Komisji” – stwierdzono w uzasadnieniu.

Uchylenie tego uprawnienia pozwoli według projektodawcy uniknąć sytuacji, w której osoby potencjalnie odpowiedzialne za zaistnienie zdarzenia lotniczego poznają treść raportu przed jego przyjęciem przez KBWL LP; tym samym proponowana zmiana „przyczyni się do zachowania niezależności przez członków KBWL LP i nie pozwoli na przedwczesne ujawnienie ustalonych faktów i okoliczności osobom trzecim”.

Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego powołuje minister obrony narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych. Komisja bada wypadki i poważne incydenty lotniczych w lotnictwie państwowym: wojsku, policji i innych służbach MSWiA zaistniałe na terytorium RP i w polskiej przestrzeni powietrznej, a także za granicą, jeśli uczestniczyły w nich statki powietrzne polskiego lotnictwa państwowego. Nie orzeka o winie i odpowiedzialności za wypadki i zdarzenia.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. rED

    Smoleńsk?

Reklama