Reklama
  • Wiadomości

Kontrakt na most z Anakondy. Klient - nieujawniony

Koncern General Dynamics (GDLS) ​​podpisał umowę na produkcję i dostawę najnowszego wariantu samobieżnego mostu pontonowego M3 dla nieujawnionego klienta z Azji Południowo-Wschodniej. W ramach umowy oprócz mostu dostarczony będzie również pakiet ILS zawierający system do symulacji, szkolenie obsług, instrukcje oraz specjalistyczne zestawy narzędzi.

Fot. Bundeswehr/Mario Baehr
Fot. Bundeswehr/Mario Baehr

Most pontonowy M3 umożliwia m.in. szybkie forsowanie średnich i szerokich przeszkód wodnych i jest wykorzystywany przez wiele krajów należących do NATO, ale też kilka spoza układu. Może on być wykorzystywany w różnych rolach, począwszy od operacji bojowych aż do usuwania skutków katastrof naturalnych oraz w czasie realizacji misji pokojowych i interwencyjnych.

Według GDLS nowe zamówienie świadczy o wysokich walorach użytkowych ich konstrukcji, która jest stale modernizowana i dostosowywana do nowych wymagań.

Z ośmiu amfibii M3 24 żołnierzy w ciągu 24 minut może zbudować most pływający długości 100 m o obciążeniu odpowiadającym MLC 70. Ten system przeprawowy może być obciążony do MLC 85 dla pojazdów gąsienicowych i do MLC 132 dla pojazdów kołowych. Podczas ubiegłorocznych ćwiczeń Anakonda niemiecki i brytyjskie pododdziały inżynieryjne wspólnie zbudowały 350 metrowy most na Wiśle w oparciu o system samobieżny M3S.

M3 zbudowany jest w oparciu o czterokołowy pojazd amfibijny i składa się z głównego elementu pływającego (z napędem, hydraulicznym żurawiem i elementami sterowania), dwóch bocznych elementów obracanych hydraulicznie i trzech ramp pokładowych. Kadłub i pływaki wykonane są z lekkiego stopu aluminium i mają sterowane wszystkie cztery koła (unoszone po wjeździe do wody), które przy wymiarach  konstrukcji 12,88x3,35x3,93 m (masa 25 300 kg) umożliwiają uzyskanie promienia skrętu 23,4 m i pokonywanie pochyleń do 60 proc. Manewrowanie w wodzie uzyskano dzięki hydrodynamicznemu napadowi strugo-wodnemu. Trzy rampy długości 8,35 m są układane za pomocą żurawia pokładowego i służą do połączenia poszczególnych pojazdów lub jako wjazdy i wyjazdy. Umożliwiają one dopasowanie długości mostu do szerokości przeszkody wodnej bądź przez połączenie burta w burtę, bądź w pewnej odległości.

GDLS podaje, że z użyciem najnowszego wariantu można 100 metrowej długości most zbudować w ok. 10 minut (ale nie podano warunków przeprawy, liczby niezbędnych żołnierzy czy jakiemu obciążeniu może on być poddany).

Wersja M3G, która posiada dodatkowo opancerzoną kabinę, system ochrony NBC i klimatyzację, używana jest w Azji przez armie Republiki Chińskiej i Singapuru.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama