Siły zbrojne
Kanada: co zastąpi Hornety?
Rząd Kanady wystosował w minionym tygodniu wstępne zapytanie ofertowe do pięciu producentów samolotów myśliwskich, jakie potencjalnie mogą trafić na wyposażenie lotnictwa kanadyjskiego, zastępując użytkowane obecnie maszyny Boeing CF-18A/B Hornet.
Wstępne zapytanie ofertowe skierowano do firm: Dassault Aviation (Rafale), Saab (JAS 39 Gripen), Airbus Defense (partner programu Eurofighter Typhoon), Lockheed Martin (F-16 i F-35) oraz Boeing (F/A-18 Super Hornet i F-15E Strike Eagle). Producenci mają dwa miesiące na odpowiedź i sprecyzowanie oferty, co pozwoli rządowi kanadyjskiemu na sfinalizowanie zapytania ofertowego.
Harmonogram programu, opracowany przez kanadyjskie siły powietrzne, zakłada otrzymanie ostatecznych ofert producentów w drugiej połowie 2019 r. i przyznanie kontraktu zimą 2021-2022. Pierwsze dostawy nowych maszyn miałyby mieć miejsce w 2025 r., natomiast wstępna gotowość operacyjna miałaby zostać osiągnięta rok później. Data dostarczenia ostatnich samolotów nie jest jeszcze ustalona, będzie to rok 2031 lub 2032, w tym samym czasie z linii wycofane mają zostać ostatnie CF-18.
Kanada już w 2009 r. zdecydowała się na zastąpienie swoich CF-18 samolotami F-35, jednak w 2015 r. decyzję zmieniono, początkowo decydując się na kupno 24 samolotów Boeing F/A-18E/F, które miały służyć do momentu wyboru ostatecznej maszyny. Z tej decyzji również się wycofano po proteście producenta amerykańskiego, który oskarżył rząd Kanady o niedozwolone wsparcie rządowe dla firmy Bombardier. Kanada podpisała wówczas umowę z Australią, na mocy której kupiła 25 samolotów F/A-18 Hornet służących wcześniej w siłach powietrznych Australii.
trust
Nic!