Fordy zastąpiły Nissany, czyli jak koronawirus zmienił umowę na Mustanga

20 lipca 2020, 14:27
Eb07nGMXgAAd9TX
Ford Ranger XLT, fot. Ford Polska

Jak informowaliśmy 1 lipca br. następcami części eksploatowanych w Wojsku Polskim samochodów Honker, będą Fordy Ranger, a nie wybrane początkowo w przetargu Nissany Navara. Stosowny aneks został zawarty pomiędzy wykonawcą - konsorcjum firm Glomex MS Polska Sp. z o. o. (lider) i Glomex MS s.r.o. Dlaczego i jak do tego doszło?

Zobacz także
Reklama

Przypomnijmy, że pierwotną umowę zawarto 31 marca br. pomiędzy 2. Regionalną Bazą Logistyczną a wspomnianym konsorcjum i dotyczyła dostawy w latach 2020-2022 samochodów ciężarowo-osobowych ogólnego przeznaczenia w liczbie 435 szt. w ramach gwarantowanego zamówienia oraz 150 szt. w ramach opcji. Wartość umowy wynosiła 121 mln PLN brutto.

I choć zwycięzcą w marcu okazał się Nissan Navara to m.in. w związku z problemami producenta i zaprzestaniem produkcji tego modelu w Europie, dokonana została zamiana przedmiotu umowy.

Redakcji Defence24.p udało się uzyskać informacje dotyczące podstaw prawnych, które pozwoliły na „wymianę” pojazdów.

Zgodnie z przesłaną przez Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego MON odpowiedzią, aneks do w/w umowy został sporządzony w oparciu o zapisy art. 15r ust. 4 ustawy z dnia 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz art. 144 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Ten ostatni przepis dopuszcza zmiany w zawartej umowie w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru, gdy zostały spełnione łącznie następujące warunki:

a) konieczność zmiany umowy lub umowy ramowej spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć,

b) wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie lub umowie ramowej.

Zgodnie z umową konsorcjum Glomex dostosuje produkowane w Republice Południowej Afryki Fordy Ranger do wymagań zapisanych w SIWZ, jak wyposażenie pojazdu we wkładki typu run-flat, czy urządzenia łączności.

Należy mieć nadzieję, że obecna sytuacja związana z rozwojem pandemii Covid-19 w RPA, które stało się epicentrum epidemii w Afryce, nie wpłynie na realizację dostaw zamówionych przez resort obrony samochodów i nie powtórzy się casus Nissana Navary.

Trzeba pamiętać, że konsorcjum Glomex to tylko pośrednik, nie mający wpływu na plany producentów pojazdów, które oferuje wojsku. Sytuacja ta powinna stać się asumptem do weryfikacji wymagań jakie są stawiane potencjalnym dostawcom w tak dużych i ważnych z punktu widzenia modernizacji SZ przetargach.

Warto jednak zwrócić uwagę, że zamówione Fordy Rangery nie zastąpią całkowicie użytkowanych obecnie Honkerów, czy np. UAZów 469B, w wersjach specjalistycznych, nie tylko ze względu na ilość zakupionych pojazdów (435 szt. puls 163 szt. w opcji), czy nadwozie typu pick-up z kabiną double-cab (co ogranicza możliwość np. zabudów kontenerowych), ale również ze względu na brak kompatybilności elektromagnetycznej zgodnej z wojskowymi wymaganiami. Nierozwiązany więc pozostaje wciąż problem wielu wersji specjalistycznych, jak np. wozy dowodzenia, które można było by budować w oparciu o „lekki” opancerzony pojazd taktyczny, wypełniający lukę pomiędzy cywilnym pick-upem a typowo wojskowym, cięższym wozem, odpowiednikiem Pegaza.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 117
Reklama
Darek S.
wtorek, 28 lipca 2020, 00:37

Jak to dlaczego. Wojsko ma rozkaz kupować wszystko co amerykańskie, nawet jakby to było 3 razy drożej i był to szmelc. Reszta to zwykłe pozory.

sża
środa, 22 lipca 2020, 14:21

Tak czy owak, w niczym ten Ford nie przypomina samochodu dla wojska. Ot, taka fura do wożenia się kadry i ich rodzin. Ale kto bogatemu zabroni sponsorować przemysł RPA...

Piotr ze Szwecji
środa, 22 lipca 2020, 12:48

To są zwykłe terenówki! Czemu MON nie kupi licencji ROZWOJOWEJ na nie i nie wrzuci zamówienie Mustang do PGZ? PGZ i Bumar to cała gama firm motoryzacyjnych, które nie mają zamówień i nie parają się nawet produkcją cywilną z jakiegoś CHOREGO powodu. To są jednak zakłady produkcyjne fizycznie znajdujące się w Polsce, a nie w Afryce Południowej. Produkcja terenówek winna być w Polsce, a nie w Afryce Południowej! Patriotyzm w MON nagle się pogubił jak za PO Tuska? PGZ winien móc zbudować 3000 terenówek na licencji w Polsce. PGZ winien wymienić wszystkie Honkery w WP, a nie zakłady produkcyjne w Afryce Południowej. Jak ma się polski przemysł samochodowy rozwijać w Polsce, jeśli MON naumyślnie składa zamówienia do Afryki Południowej? Według mnie przetarg Mustang z tą inwestycją w przemysł południowo-afrykański winien być przełożony w czasie, aż Polskę będzie stać inwestować w polski przemysł. WP nie przewróci się i nie umrze od jazdy na Honkerach rok czy dwa dłużej.

carl fath
środa, 22 lipca 2020, 19:30

W Polsce nie ma przemysłu samochodowego i nie będzie. Nasza gospodarka nie potrafi wyprodukować butów dla MON a co dopiero samochód.

Gvalch'ca
wtorek, 28 lipca 2020, 15:25

Uwielbiam takie komentarze jak twój - z cyklu "nie znam się, więc się wypowiem". Otóż fakt, że nie jeździsz nowym Polonezem czy Tarpanem nie oznacza, że "w Polsce nie ma przemysłu samochodowego i nie będzie" - w rzeczywistości Polska jest europejskim zagłębiem produkcji części motoryzacyjnych i istotnym graczem na rynku budowy samochodów i autobusów oraz innych pojazdów samochodowych, a także przyczep i naczep. Wartość tego rynku w ubiegłym roku wyniosła 84,3 mld złotych, a w przemyśle tym pracowało ponad 200 tysięcy osób.

Kazik :)
środa, 22 lipca 2020, 17:32

Moja babcia Kazimiera rocznik 1905 mówiła - Dobrego gospodarz można poznać po jego owocach!!!! Wróć ze Szwecji i wstąp do WOT to dopiero się zdziwisz co z tego wyszło!!!

Sam
środa, 22 lipca 2020, 11:09

A ja jestem za zmodernizowanym Honkerem M-AX od Autobox i myślę ze w wojsku było by miejsce i dla Forda i dla nowego Honkera. Po zmianie właściciela Honker otrzymał nowe podwozie i silnik 3 litry z Iveco.

Bever
środa, 22 lipca 2020, 02:18

a ile takich pojazdow jest na polskich ulicach i ile jest miejsc w ktorych mozna reperowac te samochody. ja blaszczaka nie rozumiem, nie rozumiem podejmujascych decyzje takie.tyle razy obiecywali agencje zakupow i modyfikacje systemu zamowien publicznych i nic. uznaniowosc i samochody dla wozenia siebie i rodzin, lepiej beda wygaladac. nie ma zadnego uzasadnienia dlaczego akurat to?

wz
wtorek, 21 lipca 2020, 20:39

Jeśli Mustang to tylko Ford

Michal
wtorek, 21 lipca 2020, 19:00

Zaraz zaraz. Czy ja dobrze rozumiem? nie będzie nissanow ponieważ przerwano ich produkcję W EUROPIE, i z tego powodu będą fordy produkowane w RPA?

Darek S.
wtorek, 28 lipca 2020, 00:39

Tak dobrze zrozumiałeś

T
środa, 22 lipca 2020, 13:18

Źle rozumiesz bo pojazdy WOJSKOWE NIE MUSZĄ SPEŁNIAĆ NORM EMISJI ...

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 21 lipca 2020, 20:47

Jeśli to Fordy na Afrykanki rynek i nie maja dopuszczenia do sprzedaży w europie czyli jeśli nie spełniają obecnych norm emisji spalin euro to jest to trafny wybór, jeśli te normy spełniają to to będzie szmelc.

biały
środa, 22 lipca 2020, 16:07

ta norma to pic na wodę , podam przykład , pilarki europejskie stihl wycofali stary model 260 bo nie spełniał norm i dali nowy model 261 z silnikiem 2-mix który tą norme spełnia , tymczasem na rynku jest mnóstwo chińskich pilarek o najdziwniejszych nazwach które nie spełniają żadnych norm i jakoś je w europie sie sprzedaje

werterol
wtorek, 21 lipca 2020, 18:12

Polskie samochody opancerzone: Tur I, Tur II, Tur III, Tur IV, V i VI, Żubr WD. Wszystkie gotowe, tylko zamawiać i rozpoczynać produkcję seryjną. AMZ KUTNO ma dobrą bazę ale problem z narzucanym przez MON czasem dostawy pierwszych seryjnych pojazdów. Ten problem da się rozwiązać dając producentowi więcej czasu na przygotowanie do seryjnej produkcji. Zamówić od razu 3 tys. Tur III z roczną produkcją 300 szt. z pierwszą dostawą na 2022r.

BUBA
środa, 22 lipca 2020, 10:09

Minister Błaszczak nie jest od zamawiania polskich produktów i rozwijania polskiej zbrojeniówki. Ta dostała kroplówkę by sobie gdzieś dogorywała w kącie i nowi prezesi PGZ mogli spokojnie zgarniać kasę.............................................................................................................................................................. Ford to amerykańska firma, DZT Tymiński producent Honkera to była polska firma w pełni zależną od zbrojeniówki i już jej nie ma dzięki polityce MON. Pomogło jeszcze ABW - co ciekawe nie przejęto firmy i produkcji Honkera dla wojska, tylko doprowadzono ją z rozmysłem do upadku.............................. ....................................................................................................................................................................... Jako samochód do jazdy uliczno-terenowej Ranger to bardzo dobry wybór i przynajmniej korozja go nie zjada jak Nawarry. Ale samochód wojskowy z niego żaden. Prowadzenie ognia z wnętrza pojazdu to mordęga i trzeba w tym celu zdjąć drzwi by prowadzić swobodnie ostrzał na boki. To jest pick-up dla rolników czy ekip remontowych i tyle.......................................................................................................

Przemysław
środa, 22 lipca 2020, 08:09

Masz rację, a oni wały znów robią.

Przemysław
środa, 22 lipca 2020, 08:09

Masz rację, a oni wały znów robią.

Zenon
wtorek, 21 lipca 2020, 13:23

Polska za rządów Partii interesu Syjonistycznego. Cokolwiek byle made/designed in USA. Tą specustawką można olać całe pozostałe prawodawstwo. Covid19 to młyn na wodę dla PiSu.

Adam
wtorek, 21 lipca 2020, 12:47

Zabawne że Fordy dostarczy oferent który proponował Nissany, a nie ten który startował z Fordami.

Artur Goławski
wtorek, 21 lipca 2020, 11:31

Nie ilość a liczba samochodów. Samochody to towar policzalny.

obserwator
wtorek, 21 lipca 2020, 10:53

Kadra chciała mieć samochód dla siebie ,a nie dla wojska,przy okazji parę złotych z okazji lewego przetargu też się przyda

okm
wtorek, 21 lipca 2020, 09:48

a widział ktoś jak to ma wyglądac? czy podobnie jak dla Argentyny? czy MON jakoś przy takim duzym przetargu postarał się choc i jeden demonstrator?

say69mat
wtorek, 21 lipca 2020, 07:42

??? Jakim to cudem Klonowa prowadzi dialog dotyczący zakupu sprzętu lub uzbrojenia na wyposażenie SZRP z pośrednikami a nie z producentami. Po drugie, jakim to cudem - pomimo szumnych zapowiedzi - nie zrealizowano koncepcji Agencji Uzbrojenia, która na mocy ustawy pełniłaby rolę pośrednika pomiędzy Ministerstwem a producentem. Czyżby zakupy z kapelusza prestidigitatora były wartością dodaną do przetargu???

w przedszkolu to wiedzą
wtorek, 21 lipca 2020, 10:44

Ano takim cudem że do przetargu zgłosili się tylko pośrednicy, którzy mają na takie zgłoszenia wyłączność gwarantowaną międzynarodowymi umowami i reprezentują producentów w poszczególnych krajach. Jak coś możesz zawsze próbować zmusić producenta do złamani tych umów, powodzenia.

say69mat
wtorek, 21 lipca 2020, 13:24

??? Jakim to cudem jedno przedstawicielstwo handlowe może być przedstawicielem handlowym zarówno Nissana i Forda??? Przecież, mamy do czynienia ewidentny konflikt interesu i brak przejrzystości korporacyjnej. Po drugie, czy nie korzystniejszym dla MON rozwiązaniem byłby zakup rzeczonych pickupów Forda/GM/Chevrolet/Dodge czyli tak zwanych Commercial Utility Cargo Vehicle za pośrednictwem FMS od rządu USA???

ewidentny konflikt rozumowania
wtorek, 21 lipca 2020, 14:53

Koniecznie zgłoś się do Brukseli i donieś na Forda, Nissana oraz tych urzędników, którzy wymyślili, a potem narzucili taką, a nie inną procedurę przetargową w krajach UE. Co do USA z taką gadką na pewno ich rozczulisz do łez i od jutra przystaną na wszystko.

say69mat
wtorek, 21 lipca 2020, 17:44

Szanowny Forumowiczu, czytaj ze zrozumieniem. Przecież podnoszę problem, jakim to cudem MON kupuje na rynku cywilnym pojazdy dla wojska. Kiedy pojazdy dla wojska znane jako Light Service Support Vehicle (LSSV) sprzedawane są sojusznikom USA za pośrednictwem programu FMS. A Pan mi tu wyjeżdżasz bełkotem z narodowo-patriotycznych portali o Unii Europejskiej.

Darek S.
wtorek, 21 lipca 2020, 02:37

Jak to dlaczego. Wojsko ma rozkaz kupować wszystko co amerykańskie, nawet jakby to było 3 razy drożej i był to szmelc. Reszta to zwykłe pozory.

Przemek
piątek, 24 lipca 2020, 21:46

ach ten szmelc "made in U.S.A"

say69mat
wtorek, 21 lipca 2020, 10:16

Znajdź mi choć jednego producenta pickupów w Polsce, zdolnego do wyprodukowania samochodów o jakości, bodaj zbliżonej, do jakości pojazdów amerykańskich.

Adam
wtorek, 21 lipca 2020, 12:44

VW Amarok jest całkiem niezłej jakości.

Gvalch'ca
wtorek, 21 lipca 2020, 15:05

co z tego że części są polskie, skoro producent jest NIEMIECKI - za taką zbrodnię w obecnym obozie władzy grozi infamia i banicja. już lepiej kupić z RPA...

Adam
wtorek, 21 lipca 2020, 18:41

VW ma fabrykę koło Poznania

środa, 22 lipca 2020, 11:05

A robią tam Amaroka?

napisz coś jeszcze dowcipnego:)
środa, 22 lipca 2020, 06:52

I to czyni go polskim?

sża
poniedziałek, 20 lipca 2020, 21:38

Do czego to doszło - kupujemy samochody w Afryce!!! A może by tak coś w Polsce produkować, nawet na licencji, to nikomu nie przyszło do głowy? Swoją drogą, to te Fordy nawet niezłe są, świetnie się nadadzą aby odwieść dzieci dowódcy do szkoły, a później udać się na zakupy.

Adam
wtorek, 21 lipca 2020, 10:01

Jednym z argjmentów za uwaleniem Caracali było to, że nie potrzebna nam trzecia fabryka śmigłowców. I tutaj pewnie jest podobnie. Po co nam kolejna montownia samochodów. Logika PiSu.

say69mat
wtorek, 21 lipca 2020, 13:46

Przyczyną uwalenia Caracali były problemy z silnikami i zespołem napędowym, generującymi niski poziom gotowości operacyjnej, skomplikowane procedury odtworzenia wartości bojowej oraz - w efekcie - wysokie koszta eksploatacyjne. Jak podaje francuska LaTribune koszta przeglądu i konserwacji silnika szacowany jest pomiędzy 300 a 600 tysięcy euro.

Boczek
środa, 22 lipca 2020, 11:19

Znamy. Problem nie dotyczył techniki a organizacji. Technicznie to akurat jedna z najlepszych jeżeli nie najlepsza i najbardziej odporna maszyna w tym segmencie i jednocześnie jedna z najtańszych w eksploatacji. Czegoś po prostu nie zrozumiałeś.

Gvalch'ca
wtorek, 21 lipca 2020, 15:08

nie powielaj bzdur - wyłącznym problemem było zacietrzewienie polityczne, a wyłącznym pretekstem był niewystarczający offset. rzekomych problemów z zespołem napędowym (który nota bene miał być w dużej części produkowany w Polsce) nie zgłaszali ani wojskowi ani nawet politycy, także skończ bajać

say69mat
wtorek, 21 lipca 2020, 18:07

Przejrzyj sobie raporty Komisji Obrony Narodowej francuskiego Zgromadzenia Narodowego poświęcone krytycznej analizie wykorzystania śmigłowców w trakcie operacji Serval i Barkhane z przełomu 2013 - 2017. Wytęż umysł i poszukaj linków, następnie przetłumacz z franczyzy na anglosaski v/s polski i ... zrozum. Good luck v/s Powodzenia

Gvalch'ca
środa, 22 lipca 2020, 10:36

czyżbyś sugerował, że to przez ten raport rząd PiSu uwalił Caracale? A to ciekawe, bo gdy podjęto decyzję o wycofaniu się z umowy z Francuzami ów jeszcze nie istniał. masz jeszcze jakieś argumenty mające jakoby dowodzić, że "Przyczyną uwalenia Caracali były problemy z silnikami i zespołem napędowym" czy to już koniec plecenia bzdur?

tomek
poniedziałek, 20 lipca 2020, 21:19

Noi dobrze, co tak zrzedzicie. Kazda decyzja jest lepsza od braku decyzji tym bardziej , ze cena sie nie zmienia.

poniedziałek, 20 lipca 2020, 22:02

I w tym właśnie problem. Sama zamiana nic nie zmienia bo to bardzo podobne samochody. Problem w cenie. Zamiast negocjować bezpośrednio w Centrali Forda i uzyskać standardowo przy takich zamówieniach 20-25% upustu kupiony jest przez pośrednika

say69mat
wtorek, 21 lipca 2020, 13:53

Ponoć Rumunia kupiła amerykańskie GM-y za pośrednictwem procedury FMS. Są baaardzo zadowoleni. Stąd, jak widzimy baza AEGIS w Rumunii osiągnęła gotowość operacyjną. W Polsce, tak jakość idzie ... jak z Kasprowego na Zawrat przez Dolinę Chochołów :)))

Taaaak.....
wtorek, 21 lipca 2020, 13:25

Znam dwie amerykanskie firmy sprzedające w Europie swój towar w y ł ą c z n i e przez pośredników mających wyłączność na Europę. Obie maja w Polsce w y ł ą c z n e umowy z dwoma pojedynczymi na rynku polskim reprezentantami. Próba zakupu z Polski, przez "centralę" w Cincinnati w Ohio, skończyła się na jednoznacznym odesłaniu przez Amerykanów do reprezentanta na Polskę. Bo tylko on ma w y ł ą c z n o ś ć na Europę środkową i wschodnią. Dwie inne próby zakupu: w Austrii oraz w Szwajcarii z wysyłką do Polski, skończyły się każdorazowo odesłaniem do firmy mającej akurat w y ł ą c z n o ś ć na Polskę. Zdaje się, że kolega mało wie o zasadach sprzedaży jakie stosują niektórzy amerykańscy producenci.

say69mat
wtorek, 21 lipca 2020, 22:52

Czyli, Klonowa znowu zakombinowała aby kupić w USA cywilną wersję produktu z przeznaczeniem dla wojska??? Skoro mamy tak ciepłe relacje z USA, dlaczego nie zrealizowano opcji zakupu rzeczonych pickupów w wersji wojskowej via FMS??? Przecież jest to zwyczajowa droga pozyskiwania sprzętu i uzbrojenia przez sojuszników USA. Wystarczy zredagować i wysłać do DoD odpowiedni LoR.

Jabadabadu
wtorek, 21 lipca 2020, 14:31

W UE nie ma umów na wyłączność. To fakt. Można było na tym zagrać i to skutecznie. Gdyby ktoś chciał. Ale pewnie wówczas profity były by mniejsze. Oczywiście nie mówię o pośredniku. Dla porządku.

gawron
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:48

250 tysięcy za sztukę, ponad 100 tysięcy więcej niż w salonie. Tyle jest warty komplet opon, radiostacja i gps? Chyba, że doszła jakaś przedłużona gwarancja, części na zapas. etc. wtedy ok.

SOWA
środa, 22 lipca 2020, 11:15

To koszt pośrednika i zadowolenia pewnych osób w MON. Dobra praktyka nakazuje anulowanie takiego przetargu. Widać MON działa inaczej.

Polski Fiat
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:08

Nie kupuje sie samochodow na F: Ford, Fiat i Fszystkie francuskie...

A propos F...
wtorek, 21 lipca 2020, 13:27

Francuzi dla swojej armii kupili Fordy! Amerykanie kupują dla swojej armii Fordy. Najlepiej sprzedającym się na rynku USA samochodem jest F150, czyli FORD!

carl fath
środa, 22 lipca 2020, 19:38

Tak tylko to jest F150 do jeżdżenia po mieście, często nie ma nawet 4x4...

Gvalch'ca
wtorek, 21 lipca 2020, 15:13

Francuzi kupili Arquus VT4/Trapper będące zmilitaryzowaną i specjalnie dostosowaną przez francuskiego Panharda do francuskich wymagań wersją Forda - może też na F, ale to zdecydowanie inny Ford niż w naszym przypadku...

Krzych
wtorek, 21 lipca 2020, 13:20

To nie kupuj, po połączeniu się koncernu Fiat-Chrysler z koncernem PSA (Peugeot-Citroen) będziesz miał Fiaty i Francuskie w jednym , jako trzeciego największego producenta na świecie. Nie kupuj też Jeepa, Alfa Romeo, Opla, bo te marki też należą do nowego koncernu.

Kóma
wtorek, 21 lipca 2020, 09:42

a Folkswagen ?

Jabadabadu
wtorek, 21 lipca 2020, 14:32

VW były dobre jakieś 20 lat temu. Teraz to złom, ale w Polsce uwielbiany.

Gvalch'ca
wtorek, 21 lipca 2020, 09:32

a słyszałeś, że lata 90. się już skończyły?

poniedziałek, 20 lipca 2020, 22:16

Jak widać kupuje się.

Ivan_pl
poniedziałek, 20 lipca 2020, 19:55

Cieszę się że w końcu wojsko dostanie nowe samochody. Mam tylko jedną uwagę... Ten Ford zakupiony przez pośrednika jest znów droższy niż cena katalogowa u producenta. Opony run flat i dodatkowa łączność tyle nie kosztuje. Powinniśmy się pozbyć pośredników ponieważ MON na tych interesach zawsze przepłaca.

Polak
wtorek, 21 lipca 2020, 15:01

Bo u nas jak urząd , państwo i inne badziewie coś kupuje to musi kosztować 2 razy tyle . Ty kupisz gwoździe za 5 zł/ kg a urzędy 5zł/szt tak się wyprowadza naszą kasę

carl fath
poniedziałek, 20 lipca 2020, 19:20

Kolejny pickup dla rolników z trzeciego świata...

poniedziałek, 20 lipca 2020, 22:17

Dla którego śwwiata były więc Honkery?

carl fath
wtorek, 21 lipca 2020, 19:57

Honker to pojazd dla rolników z PRL (Tarpan...), całkiem inna bajka, teraz mamy NATO i 2020 rok. To zobowiązuje, normalne kraje kupują Mercedesa G - 43 użytkowników na świecie, nasi sojusznicy z USA też.

y
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:48

Ciekawe czy Francuzi też tak uważają? Też kupili takie Fordy dla swojej armii...

carl fath
wtorek, 21 lipca 2020, 19:58

Kupili na próbę, mają też inne samochody i pojazdy, Francja ma kasę i armię my nie...

Gvalch'ca
wtorek, 21 lipca 2020, 09:33

chyba jednak nie takie - doczytaj zanim zaczniesz pisać bzdury

Zenek blue
poniedziałek, 20 lipca 2020, 19:15

Wciskajcie ciemnote ludziom zobaczymy jak w krótkim czasie polska gospodarka na tym wyjdzie ? Już Polskę UE odsunęła powoli od korta za te zakupy zza oceanem jeszcze trochę kilka miesięcy lub rok i będziemy poza unia a propaganda będzie pisać ze to przez Covid 19

Joanna
wtorek, 21 lipca 2020, 11:49

UE ogranicza polską suwerenność i jedynym krokiem do prawdziwej wolności jest jej opuszczenie.

Artany
środa, 22 lipca 2020, 18:58

Droga Joanno... Pani głęboko "oświecona" myśl wolnościowa, zasługuje na szczególne wyróżnienie!. Jako awangarda intelektualna, "dotknięta" ideą zmąconej suwerenności, powinna Pani rozważyć stosowną demonstrację własnych przekonań i opuścić Unię jako pierwsza... Sądzę, że najlepszą formą manifestacji tej postawy, byłoby opuszczenie Najjaśniejszej u boku Pana Wojtka, nieco egzotycznego Cao Banga i innych popapranych zwolenników separacji typowo polskim środkiem komunikacji - konno lub furmanką, ale w ostrogach:-)

Wojciech
poniedziałek, 20 lipca 2020, 22:08

Oby twoje słowa święte się stały i Unia wreszcie pozwoliła nam odejść :-)) Niestety, to niemożliwe. Niemcy mają za dużo do stracenia w Polin.

Cao Bang
poniedziałek, 20 lipca 2020, 22:44

Właśnie. Najwyższy czas na Polexit.

carl fath
wtorek, 21 lipca 2020, 19:59

Chyba masz gorączkę.

Gvalch'ca
wtorek, 21 lipca 2020, 09:41

a później zbudujemy światową potęgę opartą na wydobywaniu węgla - misia na miarę naszych możliwości! wszak dzięki światłym rządom obecnej ekipy miliony elektrycznych samochodów są produkowane w Polsce, a kraj nasz jest światowym liderem w produkcji grafenu, technologiach kosmicznych i cybernetycznych - wyjście z UE i spowodowane tym przywrócenie istnienia ceł na handel wszystkimi towarami ze wszystkimi sąsiadami z pewnością nie zaszkodzi naszej nowoczesnej gospodarce

Ha ha ha
wtorek, 21 lipca 2020, 13:33

I będziemy w 100% niezależni dożywotnio energetycznie, i nie będziemy płacić ani grosza za emisję CO2. I nie będziemy musieli słuchać o maszerujących 11 listopada w Polsce"tysiacach faszystów". A obce spółki z zagranicznym kapitałem (Auchon, Leclerc, Lidl, Kaufland, Fiat, Volkswagen) będą musiały płacić podatki w Polsce, a nie tam gdzie są zarejestrowane ich siedziby.

Gvalch'ca
wtorek, 21 lipca 2020, 14:42

nie będzie żadnych podatków bo nie będzie żadnych Fiatów ani Volkswagenów - kto normalny by płacił cła za wwiezienie surowców/części a później drugi raz płacił już po ich przetworzeniu/zmontowaniu, jak będzie można zrobić to samo bez żadnych opłat np. w Czechach czy na Węgrzech? i rzeczywiście niezależność energetyczna oparta na parowozach i kopciuchach to powinna być polska przyszłość - musimy powiedzieć stop sprowadzaniu obcej ropy do naszych rafinerii i stop lewackim trendom do ogrzewania mieszkań gazem - trzeba palić węglem, kradzionym drewnem i śmieciami i śmiać się w twarz tym, którzy chcą odchodzić od CO i CO2!

carl fath
wtorek, 21 lipca 2020, 20:00

Leki brałeś ?

Kopernik tez była kobietą
poniedziałek, 20 lipca 2020, 19:54

Co za bzdury.

Kazik :)
wtorek, 21 lipca 2020, 17:06

A oto cytat z gazety "Do rzeczy" - dziś 21.07.2020 r. - artykuł pt. Oto kluczowy zapis ze szczytu UE. Jest tłumaczenie na polski - "Tymczasem na stronie internetowej Rady opublikowano konkluzje ze szczytu w języku polskim. Jeśli chodzi o kwestię praworządności, to kluczowe zapisy znalazły się na stronie 15 i 16. W punkcie 22 czytamy: "Interesy finansowe Unii są chronione zgodnie z ogólnymi zasadami zawartymi w Traktatach Unii, w szczególności zgodnie z wartościami zapisanymi w art. 2 TUE. Rada Europejska podkreśla znaczenie ochrony interesów finansowych Unii. Rada Europejska podkreśla znaczenie poszanowania praworządności". Z kolei w punkcie 23 napisano: "Na tej podstawie zostanie wprowadzony system warunkowości w celu ochrony budżetu i instrumentu Next Generation EU. W tym kontekście Komisja zaproponuje środki w przypadku naruszeń przyjmowane przez Radę większością kwalifikowaną. Rada Europejska szybko powróci do tej kwestii". Większość kwalifikowaną w Radzie UE można osiągnąć po spełnieniu dwóch warunków: 55 proc. państw członkowskich głosuje "za" – w praktyce oznacza to 15 z 27 państw, oraz wniosek popierają państwa członkowskie reprezentujące co najmniej 65 proc. ogółu ludności UE." I wszystko w temacie podziału środków na najbliższe 7 lat w ramach mega budżetu UE.

o losie
wtorek, 21 lipca 2020, 18:45

Czego nie zrozumiałeś z tego cytatu? Napisz, a szybko i prosto ci wyjaśnię zawiłości tego prostego przekazu.

Kazik :)
czwartek, 23 lipca 2020, 21:43

A oto cytat z artykułu -"Parlament Europejski odrzucił porozumienie ws. budżetu" dziennik "DoRzeczy.pl" -23.07.2020 r. "Parlament Europejski nie zaakceptował porozumienia Rady Europejskiej ws. wieloletniego budżetu UE w obecnym kształcie. Dzisiaj w PE głosowano uzgodniony przez większość grup politycznych projekt niewiążącej prawnie rezolucji, w którym wyrażono brak akceptacji porozumienia Rady Europejskiej ws. wieloletniego budżetu UE w obecnym kształcie, a także chęć negocjacji z krajami UE. Jak wskazano w projekcie, Parlament Europesjki pozytywnie ocenia natomiast porozumienie ws. funduszu odbudowy. Projekt rezolucji PE wzywa również do zaostrzenia zapisów o uwarunkowaniu budżetu UE od praworządności w najsurowszej wersji proponowanej przez KE. Liczące osiem stron stanowisko polityczne Parlamentu Europejskiego zostało przygotowana przez frakcje: Europejskiej Partii Ludowej (EPL), Socjalistów i Demokratów (S&D), Odnowić Europę, Zielonych oraz Zjednoczoną Lewicę Europejską (GUE). Pod tekstem nie podpisali się Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy (EKR), do których należy PiS. Projekt został przyjęty podczas dzisiejszego głosowania stosunkiem głosów 465 do 150. Od głosu wstrzymało się 67 europarlamentarzystów." Tak wygląda rozumienie UE w obecnym wydaniu.

BUBA
poniedziałek, 20 lipca 2020, 18:58

Ja stamiwlem zawsze na Ford a

AMF
poniedziałek, 20 lipca 2020, 18:55

Czemu nie uruchomiono montażu Nissanów w Autosanie?

Jabadabadu
wtorek, 21 lipca 2020, 14:34

Równie dobrze można mówić o uruchomieniu montażu RR w Pcimiu Mniejszym (przepraszam Pcim).

poniedziałek, 20 lipca 2020, 21:20

Bo NIssan nie chciał?

AMF
wtorek, 21 lipca 2020, 12:54

Wiesz, że nie chciał? Zaproponowano mu cokolwiek?

ggg
poniedziałek, 20 lipca 2020, 18:06

Zmiana wybranego produktu nastąpiła w ciągu 3 mcy od podpisania umowy. Wcześniej przetarg trwał 5, czy 6 lat? Tzn. zmiana zwycięskiej oferty trwała 5% czasu przetargu. Pytam się w związku z tym: po co był w ogóle przetarg? W sumie nieważne jaki produkt wygrywa, bo wystarczy pstryknąć palcami i się tego zwycięzcę zmienia. Rozumiem, że sprawiły tak okoliczności i popieram takie rozwiązanie, ale na Boga to pokazuje, że połowa wojskowych przetargów z tymi ich warunkami technicznymi jest dla picu. Bo terenówka Nissana terenówka Forda terenówka VW. Stawia to cały system zakupów dla wojska wobec bardzo niewygodnego pytania - po co jest IU? Bo na pewno nie po to żeby szybko kupować terenówki.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 20 lipca 2020, 18:02

Prawda jest zapewne inna: Żorżeta zadzwoniła i kazała zmienić umowę, tak jak listę leków refundowanych... :)

y
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:49

Odstaw samogon bo bredzisz!

Fanklub Fanklubika
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:36

Żorżeta jest jakoś powiązane z RPA? No teraz to fanklubik samego siebie pexebiłes.

Gts
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:35

Ja tu nie mam żadnych wątpliwości, pod czyj dyktat dokonano tej zmiany. Problematyczne pozostaje to, że polski przemysł nic z tego nie ma. W pierwszym przetargu, który również wygrał ford, w Polsce miała powstać fabryka, a pojazd miał być dopancerzony lub też taką możliwością dysponować. Ogólnie jest jak ze wszystkim co pis kupuje. Najpierw pis zrywa jakieś kontrakty mówiąc, że trzeba dbać o produkcję w Polsce, a po 2-3 latach podpisuje na klęczkach umowy z USA. Co do wyboru nie będę się wypowiadał. Rangery nie są najlepszą opcją, ale też nie najgorsza. Mają trochę za małą ładowność, z tego co pamiętam, ale tematem pickupów się nie interesuję.

też się nie wypowiem
wtorek, 21 lipca 2020, 10:27

Wychodzi że pis dogadał się z covidem żeby ten dyktatem w procedurze przetargowej odsunął nissana. Przekonałeś mnie totalnie...

P
poniedziałek, 20 lipca 2020, 17:45

Tyle że: 1. Nissan sygnalizował plany zamknięcia zakładów w Hiszpanii już rok temu (co spotkało się ze sporymi protestami) bez związku z koronawirusem. Obecna decyzja to wykorzystanie okazji. 2. Navara poza Hiszpanią jest produkowana jeszcze w czterech krajach a jak widać produkcja poza EU nie jest problemem w przypadku Forda.

Quetzalcoatl
poniedziałek, 20 lipca 2020, 17:22

"Nissan Navara to m.in. w związku z problemami producenta i zaprzestaniem produkcji tego modelu w Europie, " hmmm "Glomex dostosuje produkowane w Republice Południowej Afryki Fordy Ranger" - ja jednak czegoś nie rozumiem. Nie wnikam w właściwości obu pojazdów, nie umiem ich ocenić, jednak cała sytuacja wydaje się mi co najmniej dziwna.

Jabadabadu
wtorek, 21 lipca 2020, 14:36

Nissan jest kapitałowo powiązany z Renault. Proste?

Fanklub Fanklubika
poniedziałek, 20 lipca 2020, 17:21

Zaraz fanklub będzie pisał o spisku RPA wymierzonym w Polskę ;)

Davien
poniedziałek, 20 lipca 2020, 21:21

Juz pisze ze to USA kazało kupowac pojazdy z RPA:))

Cao Bang
poniedziałek, 20 lipca 2020, 23:06

Ford Motor Company jest firmą afrykańską? Od tej poprawności politycznej już wam się w głowach poprzewracało. Zaraz napiszecie, że Henry Forda był czarny. Dobrze że Polska kupuje amerykańskie produkty.

Davien
wtorek, 21 lipca 2020, 12:58

Jak widze nawet nei chciało sie poczytac artykułu:) Ale juz trollujesz. A dla twojej wiedzy te Fordy sa z fabryki w RPA

wtorek, 21 lipca 2020, 14:17

No i co z tego skąd pochodzą. To że iPhone jest produkowany w Azji, nie czyni z Applea firmy chińskiej.

doppler
poniedziałek, 20 lipca 2020, 17:19

Powinno sie wyeliminoeac wszelkiej masci posrednikow. W postępowaniach dotyczacych bezpieczenstwa czy obronnodci powinien byc zapis, ze o zamowienie moga sie ubiegac podmioty, ktore produkuja danych produkt lub firmy corki.

asf
poniedziałek, 20 lipca 2020, 17:04

A co z pojazdami typu TUR? MON powinien zamawiać przede wszystkim w polskich fabrykach! Bo na razie tak wstajemy z kolan, że amerykanie znowu się obłowią!

Kazik :)
poniedziałek, 20 lipca 2020, 19:50

Dla ciekawości dodam - "Za to Honker Max może przewieźć aż 9 osób, a dmc technicznie może wynosić aż 4500 kg. Natomiast przepisy zawarte w Prawie o Ruchu Drogowym dopuszczają tylko dmc równe 3500 kg. Niestety przepisy administracyjne nie idą za rozwojem techniki. Do opcjonalnego wyposażenia samochodu należą klimatyzacja kabiny, bagażnik dachowy, wyciągarka linowa i elektryczna grzałka w układzie do tego dochodzi wiele możliwości unifikacji w tym także wersje z opancerzeniem." artykuł w Auto motor i sport, Bartosz Wojtowski 2019-10-17 pt. Honker Max – polska terenówka dostała nowe życie.

prawdziwy fan (nadal)p.Davien'a(?)
wtorek, 21 lipca 2020, 11:26

Dcm(dopuszczalna masa calkowita) nie dotyczy sprzętu SZ ,podobnie jak i karetek ,jest możliwe dopuszczenie do ruchu na drogach publicznych.

y
poniedziałek, 20 lipca 2020, 21:00

Litości! Czy Ty choć raz jechałeś w Honkerze? Czy wiesz, że z ergonomią to nie mają nic wspólnego? Z nowoczesnością również? Że są "klepane" w warsztacie. a nie produkowane w fabryce? Że gwarancja i serwis producenta to jawna kpina? Mógłbym tak długo wymieniać! Ja najgorszemu wrogowi tego samochodu nie życzę! A o "zdarzeniach" które moi znajomi i OSOBIŚCIE ja miałem z tym cudem techniki to książkę można by napisać. Byłby to niezły horror.

Jabadabadu
wtorek, 21 lipca 2020, 14:37

Były.

tyle
wtorek, 21 lipca 2020, 10:01

Jakim cudem miałeś osobiście do czynienia z Honkerem M-AX ? Chyba tylko na wystawie. Iveco Daily 4x4 to popularny sprzęt na australijskich bezdrożach. Nie potrzeba lepszej rekomendacji.

Lewandos
poniedziałek, 20 lipca 2020, 19:07

nie wiem, czy pamiętacie, ale również przy okazji zakupu Sanoka mówiło się o produkcji/montażu samochodów terenowych

Kazik :)
poniedziałek, 20 lipca 2020, 18:37

Było o tym pisane - Honker Max był oferowany WP ale to olano. A tak na marginesie w wersji pojazdu terenowego WP używa ok. 1500 szt. a łącznie w innych wersjach grubo ponad 2000 szt. jest Honkerów w WP (np. sanitarki, pojazdy saperskie, pojazdy łącznościowe-dowodzenia itp.). W artykule napisano "Warto jednak zwrócić uwagę, że zamówione Fordy Rangery nie zastąpią całkowicie użytkowanych obecnie Honkerów, czy np. UAZów 469B, w wersjach specjalistycznych, nie tylko ze względu na ilość zakupionych pojazdów (435 szt. puls 163 szt. w opcji), czy nadwozie typu pick-up z kabiną double-cab (co ogranicza możliwość np. zabudów kontenerowych), ale również ze względu na brak kompatybilności elektromagnetycznej zgodnej z wojskowymi wymaganiami. Nierozwiązany więc pozostaje wciąż problem wielu wersji specjalistycznych, jak np. wozy dowodzenia, które można było by budować w oparciu o „lekki” opancerzony pojazd taktyczny, wypełniający lukę pomiędzy cywilnym pick-upem a typowo wojskowym, cięższym wozem, odpowiednikiem Pegaza." Więc pytam o co caman z tą dobrą zmianą i Fordem Rangerem - czy niemiecki podatnik zrezygnowałby z Mercedesa dla swojej Bundeswery? A na marginesie w artykule 1 lipca 2020, 17:15 - Defence 24.pl - pt. "Mustang: Fordy zamiast Nissanów" - wskazano daty zamknięcia fabryki Nissana w Hiszpanii i realizacji kontraktu dla WP - "28 maja, koncern poinformował, że w ubiegłym roku podatkowym odnotował 6,2 mld dolarów strat, w zawiązku z czym ograniczy globalną produkcję o 20 proc. z 7,2 mln do 5,4 mln wytwarzanych rocznie samochodów w latach 2022-2023 i zamknie fabryki w Hiszpanii oraz Indonezji. To właśnie fabryka zlokalizowana w Barcelonie produkowała Nissany Navara na europejski rynek, które miały również trafić do naszego wojska." oraz "Przypomnijmy, że zawarta 31 marca br. przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną z konsorcjum firm Glomex MS Polska Sp. z o. o. (lider) i Glomex MS s.r.o. umowa dotyczyła dostawy w latach 2020-2022 samochodów ciężarowo-osobowych ogólnego przeznaczenia w liczbie 435 szt. w ramach gwarantowanego zamówienia oraz 150 szt. w ramach opcji. Wartość umowy wynosiła 121 mln PLN brutto." I wszystko w temacie.

poniedziałek, 20 lipca 2020, 22:19

Honker to złom. Kto poza Polską kupił Honkera?

patriota
wtorek, 21 lipca 2020, 10:35

Nie znasz się, to nie zabieraj głosu. Honkery na pewno trafiły do Iraku (duży kontrakt Bumaru), na Litwę, Ukrainę i do Nigerii.

carl fath
wtorek, 21 lipca 2020, 20:03

Czyli potęgi gospodarcze i polityczne go zakupiły. Brawo wy.

Kazik :)
środa, 22 lipca 2020, 18:06

Narodowcu to dla ciebie - "Pecunia non olet (pieniądze nie śmierdzą) – łacińska sentencja, której autorstwo rzymscy historycy Swetoniusz i Kasjusz Dion przypisali Wespazjanowi. Wprowadził on ok. 70 roku n.e. podatek od toalet publicznych." - Wikipedia-wola encyklopedia-2020r..

Zaq
poniedziałek, 20 lipca 2020, 16:33

Ciekawe czy na pace zamontują ckm jak przystało na rasowy pojazd talibami.

Urko
poniedziałek, 20 lipca 2020, 17:28

A czy przypadkiem ulubionym pojazdem Talibów nie jest Toyota? W Czadzie w 1987r. Toyoty uzbrojone w Milan-y (rzadko nowsze Apilas-y) okazały się skuteczniejsze od libijskich T-55 :)

tut
poniedziałek, 20 lipca 2020, 18:28

Talibowie wiedzą co dobre...

Tweets Defence24