Siły zbrojne
Opancerzony Mustang - jedna oferta powyżej budżetu
Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej opublikował informację z otwarcia ofert złożonych w postępowaniu na dostawę samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilność w wersji opancerzonej. Jak wynika z upublicznionej informacji złożona została jedna oferta, przekraczająca znacząco przeznaczony na realizację zamówienia budżet.
W postępowaniu, prowadzonym w trybie przetargu ograniczonego wpłynęła jedna oferta, złożona przez firmę AMZ Kutno S.A. o wartości 38,3 mln złotych brutto. Z kolei zmawiający planował przeznaczyć na realizację zamówienia kwotę 9,2 mln złotych brutto. Tak znaczne przekroczenie zamierzonego budżetu oznacza, że przetarg zapewne zostanie unieważniony.
Przypomnijmy, że postępowanie to zostało uruchomione 23 września 2019 roku i dotyczyło dostawy 22 samochodów opancerzonych 4x4 o dopuszczalnej masie całkowitej do 5000 kg. Przewidziano również opcję w postaci zamówienia dodatkowych 19 wozów. Do złożenia ofert zaproszonych zostało siedem podmiotów.
Warto zwrócić uwagę, że tego typu pojazdy opancerzone budowane są najczęściej na podwoziach samochodów terenowych/SUV, jak Toyota Land Cruiser 200/V8, a ich cena znacznie przekracza wartość 1 mln złotych brutto. Tak więc przy zaplanowanym budżecie realizacja zakupu 22 opancerzonych Mustangów nie była możliwa, choć we wstępnej fazie do postępowania zgłosiło się aż 12 podmiotów.
Do tej pory w wojsku polskim używane były w tej kategorii samochody skrycie opancerzone np. Toyoty Land Cruiser J100 zakupione lub wypożyczone specjalnie do realizacji zadań w Afganistanie i Iraku.
Także Range Rovery (L332) wykorzystywane przez jednostki podległe Dowództwu Komponentu Wojsk Specjalnych są skrycie opancerzone.
Planowane do pozyskania opancerzone Mustangi, wg dostępnych informacji, miały stanowić środek transportu Taktycznych Zespołów Kontroli Obszaru Powietrznego. Mogłyby też w ograniczonym zakresie, zarówno ze względu na niewielką ilość, jaki i konstrukcję z zamkniętym nadwoziem zastąpić znajdujące się w wyposażeniu wojsk lądowych częściowo opancerzone Honkery w wersji Skorpion-3.
nic śmiesznego
Kiedy NIK, prokuratura i SKW wejdą do Inspektoratu Uzbrojenia?
Zainteresowany
Szanowni Państwo Pisząc swoje uwagi to chyba nie znacie wymogów stawianych przez Zamawiającego czyli Inspektorat Uzbrojenia. Jak wiecie są to pojazdy opancerzone, które mają do spełnienia szereg wymagań stawianych Wykonawcom. Odpowiedni stosunek mocy silnika do masy pojazdu max 5 ton i inne typu gwarancja bezpłatna, pakiety części zamiennych, pakiety poserwisowe, sprzęt łączności z górnej półki, itp szereg innego wyposażenia które wpływa zasadniczo na cenę. IU przekazał że ma na 1 szt pojazdu ok 339 tys netto - to chyba za to kupią tylko ten sprzęt łączności bo na pewno nic więcej. Nie wiem kto u nich to kalkuluje ale to chyba nikt kto to potrafi robić. Zachęcam MON do przyjrzenia się temu tematowi i życzę powodzenia w zakupie.
dodo69
o co tu do ciezkiej cholery chodzi?
dim
Jeśli są, to znaczy jeśli BYŁY skrycie opancerzone, to teraz już nie są. Nie są skrycie, skoro Redakcja zechciała to rozłosić.
Kanonier
Czy nasz SG WP nie potrafi stworzyć wymagań operacyjnych na rodzinę podwozi bazowych od 4x4 do 8x8 dla różnej kategorii pojazdów wojskowych, przedstawić wszystkim komponentom Sił Zbrojnych do wyboru i określenia jakościowych i ilościowych potrzeb bieżących i perspektywicznych a następnie poprzez MON złożyć zapotrzebowanie do MAP. MAP powinno zaprogramować odpowiednie wykorzystanie/rozwinięcie potencjału krajowego. Obecne działania MON i jego narzędzia IU są śmieszne. Próby zamówień po kilkunastu a w porywach kilkudziesięciu egzemplarzy nie mają sensu ekonomicznego podczas pozyskiwania i wszechstronnego zabezpieczenia eksploatacji. O zadaniach mobilizacyjnych nie ma co nawet wspominać.
Kris
Nawet nie chce się komentować, to tak jak by iść do sklepu po chleb i wziąć ze sobą 5 groszy. Przykład Łotewska Gwardia Narodowa zdecydowano o zamówieniu 200 Sisu GTP za 197 mln EUR (855 mln zł). Łatwo policzyć ile kosztuje sztuka .
fcuk
Myślałem, że Wielki Brat im nie pozwolił. SISU GTP, było pierwotnie projektowane pod kątem sprzedaży licencji państwom bałtyckim, które miały go wspólnie produkować na własne potrzeby.. Litwie i Estonii wielki brat kazał jednak kupić MATV. Łotwa się wyłamała. Pogratulować. Idealny pojazd na woła roboczego w tym regionie. Rosomak mógłby to tłuc.
KrzysiekS
Często odnoszę wrażenie, że IU nie ma zielonego pojęcia na temat tego co zamawia. Gorzej by było gdyby robił to z premedytacją. Jednak z pewnością ktoś powinien dokładniej przeanalizować prace IU.
Żartujesz?
Wątpisz "czy" z premedytacją? Przecież już od ok 20 lat "kupują" granatnik ppanc, a przez 15 lat "integrowali" Spike z Rosomakiem, przecież od 2003 "budują" Baobaba, przecież od 50 lat utrzymują na uzbrojeniu "malutkie", przecież rozbroili ponad 10 lat temu Mi24z z ppk, przecież wycofali 100 000 Komarów bez następcy, przecież j u ż podali daty wycofania OS i KUBów t e z bez następców! Czy takie rzeczy robi się z ignoranctwa?? Czy najpierw wycofuje się sprzęt, a gdy się go już nie ma, wtedy się dopiero rozpisuje... dialog? Czy w drodze na, wczasy z rodziną czekasz aż skończy ci się paliwo i samochód stanie, by z kanistrem zacząć szukać stacji??
MON to już absurd
Najprostsza czynność, Jak wymienić szybę opancerzoną, wyjąć uszkodzoną za pomocą kombinerek i kilku kluczy w takiej Toyocie ? Czy będą potrzebowały specjalnego serwisu a czekając serwis oferuje kawę i ma przeszkolonych ludzi na dobrych posadach, bo inaczej strach dotykać by nie popsuć tych kilkunastu aut
professional soldier
Pytanie zrozumiałem, odpowiadam: będą potrzebowały specjalnego serwisu, a czekając serwis oferuje kawę i ma przeszkolonych ludzi na dobrych posadach. Skończyłem.
Mar
Po co te durne przetargi jak w IU pracuje fan toyoty
Michnik
Połączyć MUSTANGA z PEGAZEM i kupić Eagle V 4x4 i 6x6, albo fińskie SISU GPV. Toyota była dobra na małego MUSTANGA, na szosy i dziurawe drogi, a nie na bezdroża i to z pełnym obciążeniem...
Kl
Nie da rady bo części nie są made in china
Mar
Kurczę my musimy Azjatom wchodzić w tyłek. To jest koszmarnie drogi w eksploatacji samochód. A co z Hawkey od Talesa nie pasuje bo nie gnijaca toyota. Błagam wam by corollę opylili i cieszylibyscie się jak czarny lud w Afryce
tttttt
Spokojnie , za 6 razem się uda .
autor komentarza
Byłem przekonany, że to pojazdy miały być dla wyższych dowódców. Ale TZKOP?? Ktoś chyba na głowę upadł. Zakup homeopatycznej ilości 22 (+ewentualnie 19) samochodów, zupełnie nietypowych, i rozdzielenie ich po jednym na batalion (na więcej nie starczy). Biorąc pod uwagę, że skrycie opancerzony pojazd to masa unikatowych części (min. całe zawieszenie) ten pomysł i stojący za nim ludzie zasłużyli na Złoty Medal Sabotażysty za szybkie unieruchomienie TZKOP w czasie W i pozbawienie wojsk kierowanego wsparcia lotniczego.
łysy cap
jaki mustang czy chodzi o ten sportowy czy co , brak zdjęć czy czegokolwiek
CAN
Przecież nie chodzi o to aby kupić tylko przekładać papiery i kasę.
Łukasz
Inspektorat Uzbrojenia nie ma pojęcia, jakie ceny są na rynku i podaje kwoty ,,z księżyca". Czy ktoś wreszcie zrobi porządek z tą nikomu niepotrzebną strukturą? Ciągłe omijanie tego przez zakupy formalnie dla WOT, a faktycznie dla wojsk operacyjnych, nie są rozwiązaniem.
Wter
WOT jest gestorem. Zobacz co to znaczy.
dajcie to
Dobrze wiedzą ile co kosztuje, ale gruba kasa płynie do ameryki i na resztę nie starcza.
Marek1
Ależ IU jest b. potrzebne - odgrywa decydująca rolę w sabotowaniu modernizacji WP. Dlaczego nie chcesz tego zauważyć i docenić ciężkiej pracy tych ludzi ??
Marek1
No to mamy ciąg dalszy tragifarsy w wyk. IU/MON. Serial o dyletanctwie, głupocie i sabotażu na Klonowej trwa i zapowiada się nowy sezon. No ale teraz najważniejsze wszak, by nastąpiła reelekcja strażnika żyrandola ...
LMed
Taka zabawa w kota i myszkę.
DW
Instytucja, która od lat (nie tylko za tych rządów) bardziej szkodzi niż pomaga.