Przemysł Zbrojeniowy
Izraelczycy będą budować wozy pancerne w Grecji
Jak poinformowały lokalne media, izraelskie konsorcjum spółek Plasan i SK Group ogłosiły plan przejęcia greckiej spółki Hellenic Vehicle Industry (ELVO) z siedzibą w Salonikach. Wspomniana firma jest producentem różnego rodzaju pojazdów wojskowych dla greckich sił zbrojnych i odbiorców zagranicznych.
Izraelskie konsorcjum planuje przejąć 90% udziałów greckiej spółki, a decyzja o dalszym losie tej spółki ma zapaść do końca miesiąca. ELVO zajmuje się produkcją licencyjną wojskowych i cywilnych samochodów ciężarowych na bazie konstrukcji austriackiego Steyra lub samochodów osobowych Mercedes-Benz klasy G. Wcześniej produkowała także na licencji gąsienicowe transportery opancerzone Leonidas-2 (grecka wersja australijskich 4K 7FA) i czołgi podstawowe Leopard 2A6 HEL (grecka wersja niemieckiego Leoparda 2A6).
Czytaj też: Izraelski eksport uzbrojenia za 7 mld USD
SK Group i Plasan planują dzięki przejęciu greckiej spółki zwiększyć swoje zdolności produkcyjne i zakres know-how, a także wejść ze swoją ofertą eksportową na rynek grecki oraz szerzej europejski, poprzez możliwości licencyjnej produkcji swoich konstrukcji właśnie w Grecji. Plasan ma m.in. w swojej ofercie dwa podstawowe typy pojazdów — Guarder i Sandacat, które mogą być obecnie zaoferowane greckiej armii i policji oraz służbom mundurowym, jako produkowany lokalnie wyrób.
Czytaj też: Brazylijski Super Lynx z pociskami Spike
Guarder to izraelski kołowy transporter opancerzony przeznaczony dla służb mundurowych, który bazuje podwoziu niemieckiej ciężarówce MAN SE 4 × 4. Może przewozić do 24 funkcjonariuszy, którzy mają zapewnioną ochronę na poziomie 3 według STANAG 4569. Jak dotąd, na zakup tego pojazdu zdecydowała się m.in. żandarmeria polowa stanu Sao Paulo w Brazylii.
Czytaj też: „Żelazna kopuła” będzie produkowana w USA
SandCat to izraelski lekki samochód opancerzony, przeznaczony dla wojska i służb mundurowych, który bazuje na podwoziu cywilnych samochodów ciężarowych Ford F-350/F-550. Może przewozić do 10 żołnierzy/funkcjonariuszy, którzy mają zapewniają osłonę klasy B6. Wóz ten osiągnął powodzenie w Żandarmerii Wojskowej. Bowiem został zakupiony przez armię i służby mundurowe takich państw, jak: Azerbejdżan, Bułgaria, Chile, Izrael, Kanada, Kazachstan, Kolumbia, Korea Południowa (m.in. jako baza do wyrzutni Spike NLOS), Meksyk, Nigeria, Polska (pojazdy "Szop" w Żandarmerii Wojskowej), Szwecja i Ukraina.
Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104