Przemysł Zbrojeniowy
IDEF 2019: zmodernizowana Firtina
Na odbywających się w Stambule targach IDEF 2019 pokazano zmodernizowaną 155 mm haubicę samobieżną T-155 Firtina. Wyposażono ją w nowy system kierowania ogniem i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia produkcji koncernu Aselsan.
Zmodernizowana haubica, określana jako New Generation Firtina, to w zasadzie efekt pozyskanych doświadczeń i wniosków, jakie armia turecka wyniosła z działań bojowych prowadzonych w Syrii i podczas tzw. operacji antyterrorystycznych.
Czytaj też: Turecka wojna nowej generacji [ANALIZA]
Po analizie doświadczeń bojowych, rząd turecki podpisał umowę z koncernem Aselsan, na mocy której rozpoczęto rozwój systemu kierowania ogniem nowej generacji dla samobieżnych haubic T-155 Firtina. Oprócz poprawienia jego efektywności, wprowadzono w nim też wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w tym modułową konstrukcję, dzięki której może on być szybko modyfikowany w przyszłości.
Zamontowany na wieży zdalnie sterowany moduł uzbrojenia to chyba najbardziej charakterystyczny element wprowadzonych zmian. Pełni on w zasadzie podwójną rolę, a mianowicie systemu obrony bezpośredniej haubicy i kierunkowego karabinu do prowadzenia efektywnego ognia bezpośredniego z głównego działa.
Dotychczasowy hydrauliczny układ napędowy wieży całkowicie zastąpiono układem elektrycznym (co ma na celu również zwiększenie bezpieczeństwa użytkowania i eksploatacji) a półautomatyczny system ładowania wymieniono na w pełni automatyczny. Działonowy uzyskał ponadto możliwość automatycznego wyboru jednego z czterech rodzajów przewożonej w haubicy amunicji.
Same magazyny amunicyjne wyposażono w czujniki temperatury i system próżniowego przechowywania ładunków, tak by w większym stopniu zapewnić bezpieczeństwo użytkowania. Temperatura ładunku jest podawana do zmodernizowanego systemu kierowania ogniem, w którym - również na jej podstawie - wypracowywane są odpowiednie dane balistyczne do strzelania.
Każdy z członków załogi otrzymał konsolę osobistą, na której prezentowana jest bieżąca sytuacja taktyczna i niezbędne informacje, a ponadto kierowca ma nowy system wizyjny wyposażony w kanał dzienny i termalny.
Turecka armia po pozytywnych testach zmodernizowanej haubicy podjęła decyzje o zamawianiu kolejnych dział w takiej konfiguracji. Dotychczas dostarczono ponad 100 haubic z 336 planowanych.
krisss
Ciekawe czy w naszych Krabach będą jakies modernizacje ?
Ullop
Tak. Nowy kamuflaż za 20 lat.
Gras
W tym kierunku powinno pójść HSW mam nadzieje ze następne zamówione Kraby będą już zmodernizowane.
Ewa
A po co? Nasze będą klepane w obecnej wersji że 20 lat. Po kolejnych 10 zmieni się farbę nalepsza. W naszej armii to i tak cud techniki. Może kiedyś doczekamy się na nowoczesną amunijevdo nich. Na pełen automat i inne cuda bym nie liczył.
Arek
Prawie jak Krab
Wojciech
A my co? Rozwijamy jakoś tego nieszczęsnego Kraba czy ciągle opijamy sukces jakim było zakończenie prawie 20-letnich wysiłków żeby to coś zbudować? HSW też jakoś się nie pochwaliła jeszcze pełnym wdrożeniem licencji na podwozie Kraba. Na razie chwalą się lufownią i rentgenem.
mosze
Skąd ja znam to podwozie...