Reklama
  • Wiadomości

Polska chce pozyskać latające tankowce i transportowce strategiczne

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił rozpoczęcie analizy rynku w zakresie pozyskania możliwości strategicznego transportu powietrznego, ewakuacji rannych oraz zdolności tankowania w powietrzu. Brane pod uwagę jest zarówno pozyskanie stosownych maszyn, jak też usług świadczonych na rzecz Sił Zbrojnych RP.

Polska zyska możliwość tankowania w locie, transportu strategicznego i ewakuacji rannych? - fot. EADS
Polska zyska możliwość tankowania w locie, transportu strategicznego i ewakuacji rannych? - fot. EADS

Rozpoczęcie analizy rynku wskazuje na plan rozpoczęcia procedury przetargowej w zakresie trzech strategicznych możliwości istotnych dla operowania naszych sił w ramach NATO. Wyszczególniono je w następujący sposób:

  • samoloty transportowe o zasięgu strategicznym lub usługi transportowe o zasięgu strategicznym,
  • samoloty posiadające możliwość tankowania w powietrzu innych statków powietrznych lub usługi tankowania w powietrzu,
  • samoloty o zasięgu strategicznym, posiadające możliwość transportu na pokładzie rannych, w tym wymagających intensywnej opieki medycznej lub usługi transportu rannych.
  • Zintegrowane Zabezpieczenie Logistyczne (w wypadku pozyskania samolotu) zawierające co najmniej: wyposażenie obsługowe; zestaw części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych; wsparcie eksploatacji; gwarancję jakości i wsparcie techniczne w ramach serwisu pogwarancyjnego; pakiet szkoleń dla personelu latającego i technicznego.

Termin zgłaszania udziału w analizie rynku mija 14 lutego bieżącego roku. Sposób sformułowania analizy wskazuje, iż siły zbrojne rozważają nie tylko zakup odpowiednich samolotów, ale również coraz popularniejszą obecnie opcję skorzystania z usług świadczonych przez podmiot zewnętrzny na zasadzie partnerstwa publiczno- prywatnego. 

Rozwiązania tego typu zdobywają coraz szersze uznanie, gdyż umożliwiają ograniczenie kosztów eksploatacji i zapewniają bardziej elastyczne możliwości wykorzystania i pozyskania możliwości stosownie do potrzeb.

Opcję taką wybrała np. Wielka Brytania, która zastąpiła eksploatowane przez RAF tankowce L-1011 Tri Star i VC-10 flotą samolotów Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) należących do konsorcjum AirTanker. Firma posiada flotę samolotów Airbus 330, zarówno w wariancie MRTT jak i komercyjnym. Umowa z AirTanker opiewa na 30 lat usług obejmujących transport, ewakuację rannych i tankowanie w locie.

Kwestią nadal otwartą pozostaje wybór pomiędzy posiadaniem własnej maszyny (lub maszyn) o możliwościach MRTT a pozyskaniem usług realizowanych w tym zakresie.

 

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama