Orzeł wylądował. 8 F-15EX w nowym budżecie Pentagonu

21 grudnia 2019, 11:26
pq3vd6_f15podwieszenia
F-15EX / Grafika: Boeing

Według nowej ustawy budżetowej, w roku fiskalnym 2020 US Air Force zakupią 8 egzemplarzy samolotów F-15EX. Kompromisowa ustawa o wydatkach obronnych została już przegłosowana w Izbie Reprezentantów oraz Senacie i podpisana przez Donalda Trumpa.

Nowa ustawa zapewnia 1,05 mld USD na pozyskanie sześciu seryjnych egzemplarzy najbardziej zaawansowanej wersji F-15 oraz 364,4 mln USD na sfinansowanie działań badawczo-rozwojowych, testów i oceny (RDT&E-Research, Develeopment, Test & Evaluation), w tym zakup dwóch samolotów testowych. Obecne prawo ogranicza jednak możliwości wydawania środków, dopóki sekretarz sił powietrznych - USAF (czyli zastępca sekretarza obrony ds. sił powietrznych - w tej kadencji: Barbara Barrett) nie dostarczy do komisji obrony w Kongresie raportów, które obejmują: zatwierdzoną strategię zakupową, dokumentację potwierdzającą zdolność produkcyjną, ogólny plan testów i ewaluacji oraz strategię wdrażania.

Wprowadzenie F-15EX będzie dla US Air Force wsparciem technologicznym które staje się coraz bardziej konieczne. Tradycyjny "koń roboczy" USAF, jakim jest F-15 w coraz mniejszym stopniu spełnia wymagania współczesnego pola walki. Choć "myśliwskie" F-15 są modernizowane, to średni wiek tych płatowców wynosi około 34 lata i są one coraz bardziej zużyte.

To przekłada się na wyższy koszt godziny lotu  (ponad 40 tys. USD, dla F-15C/D, gdy- według wyliczeń Boeinga - dla F-15EX miałby on wynosić nieco ponad 27 tys. USD). Problemem jest nie tylko utrzymywanie stanu gotowości bojowej (poniżej wyznaczonych jeszcze przez byłego sekretarza obrony Jamesa Mattisa 80%), ale też kwestie cyberbezpieczeństwa - podczas tegorocznej konferencji nt. cyberbezpieczeństwa DEFCON, jej uczestnicy przeprowadzili udany atak na system transferu danych. 

image
F-15EX / Grafika: Boeing

W tej sytuacji potrzebny jest następca obecnie eksploatowanych "Eagle", w wersji myśliwskiej. Pierwotnie miał nim być F-22 "Raptor", jednak wyprodukowano go w znacznie mniejszej ilości niż pierwotnie zaplanowano (187 zamiast 750), a wznowienie produkcji w zasadzie jest niemożliwe. Możliwy okazał się jednak rozwój platformy F-15. 

Przeprojektowano strukturę skrzydła, zastosowano nowy radar APG-82 z aktywnym skanowaniem wiązki, nowy system walki elektronicznej EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System) oraz przystosowano do korzystania z zasobnika detekcyjnego w zakresie podczerwieni Legion. W konstrukcji zastosowano nowe materiały redukujące sygnaturę radarową, ale nie w stopniu wystarczającym do uznania go za samolot stealth, jak i nową awionikę oraz silniki dysponujące większą mocą.

image
F-15EX / Grafika: Boeing

F-15EX może też korzystać ze środków rażenia nowej generacji (w perspektywie pocisków hipersonicznych) - aż do 22 ton, na 12 punktach podwieszeń przystosowanych do pocisków powietrze-powietrze i 15 przystosowanych do uzbrojenia powietrze-ziemia. Wszystko to pozwala na zajęcie ważnego miejsca w nowej doktrynie, która zakłada współpracę z maszynami 5. generacji i BSP. Trzeba pamiętać, że niektóre zadania - choćby utrzymanie obrony powietrznej na kontynencie amerykańskim - nie wymagają zdolności stealth, a posiadanie platformy o dużym promieniu działania i z możliwością przenoszenia znacznej liczby środków rażenia zwiększy elastyczność działania amerykańskich sił powietrznych.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 125
Reklama
PiotrW
piątek, 24 stycznia 2020, 00:24

PRZYZNACIE ZE LOTNICTWO W SENSEIE KADLUBA I SILNIKOW PRZEZYWA STAGNACJE-gdbny w 72 r przy pierwszym locie F15 powiedziano ze bedzie od nowa zamawiany przez US od 2020 to chyba wzieli by was za wariatow.

Republikanin
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 12:19

Najpierw nastapi cyber atak.Nastepnie wszystkie lotniska,stanowiska NSM.Zostana zaatakowane.To co przetrwa zostanie przeniesione do Niemiec.

asdf
poniedziałek, 10 lutego 2020, 21:13

odleca 3 dni przed atakiem zostana su22 i mig29

Qwerty
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 10:54

Tak podpatrywalem sobie co Rosjanie mają na swoich lotniskach wojskowych i nie tylko i na jednym tylko naliczylem ok 150 maszyn i nie były to migi 21 ani su 22 tylko ich najnowsi bracia.

art41
wtorek, 31 grudnia 2019, 00:16

Putinowi opowiadaj te Ruskie bajeczki ahhahaah najnowsi bracia typu migi 15 i su 17 przystosowane do Kamikaze hahahaha

teatatata
niedziela, 29 grudnia 2019, 03:18

Jakim cudem tak sobie "podpatrywaleś sobie co Rosjanie mają na swoich lotniskach wojskowych"? - tak sobie podpatrywałeś i cię nie zastrzelili? No chyba że jesteś rosyjskim wojskowym to by się zgadzało i akurat byłeś na ćwiczeniach i na tym lotnisku wojskowym akurat było 3/4 wszystkich rosyjskich samolotów - bo ćwiczenia przecież.

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:19

Zwyczajnie grał w strategię , zanim przegrał to zobaczył jakie maszyny mu kumpel z przeciwnej strony zbudował. tylko portale pomylił

michalspajder
niedziela, 22 grudnia 2019, 19:41

Odpisuje wszystkim z Panstwa, ktorzy skomentowali moj post. Otoz, z grubsza biorac, nawet 32 (a pamietajmy, ze do 2026 ma to byc tylko 16) operacyjne samoloty stealth nic nam nie dadza. Rosjanie zapewne sie smieja czytajac o tych naszych zakusach na nowoczesna technike. A tak w ogole, to przy porownywalnym, jesli nie nawet nizszym ladunku bojowym ma mniejsza szybkosc. A cene jak na razie wyzsza (chociaz ta powinna spasc do czasu, zanim Polska bedzie wreszcie miala fundusze, zeby zaplacic za te maszyny - sorry, powinienem byl napisac "przeplacic").Nam stealth nic nie pomoze, bo jestesmy za blisko rosyjskich radarow. Nam potrzeba wielu nosicieli efektorow, i to o zasiegu maksimum operacyjnym , ktore beda w stanie niszczyc nie tylko nacierajace wojska, ale i ich bezposrednie zaplecze. O nalotach na Moskwe, czy moze jak sie niektorym marzy nawet Ural, lepiej zapomniec.

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:22

A skąd te bzdurne ukierunkowanie na samoloty ? Szkolenie pilota drogie . Za ta cenę możemy mieć kilkudziesięciu operatorów rakiet plot czy operatorów BSL rozpoznawczych typu chińskiego W80 . A budowa takich samodzielnie leży w naszym zasięgu kosztem jednej maszyny

GB
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 02:29

Do 2027 roku Rosja będzie miała tylko 76 Su-57. Nawet jeśli Polska będzie miała 16 (a może 32) F-35 to na Su-57 spokojnie starczy. Co do nalotów na Moskwę to będą atrakcyjniejsze i ważniejsze cele. Niemniej mając F-16 z AGM-158ER Moskwa może być w zasięgu...

nic49
czwartek, 2 stycznia 2020, 21:23

ale z Ciebie "ekspert" z Bożej Łaski - nie masz zielonego pojęcia o zasobach rosyjskich WWS - porównują to czym obecnie my dysponujemy do ich zasobów wynosi mniej więcej 1:35

Davien
wtorek, 24 grudnia 2019, 14:14

Jak co to 75 bo własnei pierwszy udało im sie rozbic podczas lotu testowego.

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:27

Wymień skarbie katastrofy już seryjnego F 35 Czy wersji B. Nawet licząc efekt skali produkcji F 35 wypada blado w porównaniu do tej suczki

JSM
niedziela, 22 grudnia 2019, 11:06

Tak sobie czytam komentarze części z Was o przełamywaniu obrony powietrznej Kaliningradu przez nasze przyszłe F-35 i sam nie wiem czy to jest śmieszne i czy jednak przerażające... Kochani, jeżeli Rosja kiedykolwiek zdecydowalaby sie zaatakowac Polskę, to nasze samoloty, niezależnie od generacji nie zdążyłyby nawet wystartować. Pamiętajcie o tym zanim zaczniecie pisać brednie...

zdrugiejstrony
wtorek, 7 stycznia 2020, 15:25

Piszesz głupoty. Wystarczy obstawić Obwód Kaliningradzki Krabami itp i walić według wskazań radaru gdzie cokolwiek startuje lub jest wystrzeliwane . Mają jakieś przeciwśrodki?

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:29

Naprawdę wystarczy? W świetle pokazu z resztek jeziora aralskiego raczej NA PEWNO NIE. Nie wiesz o co chodzi. pogoglaj rozmu i wiedzy przybędzie

JSM
środa, 29 stycznia 2020, 22:31

A nie mają? :-D

piątek, 7 lutego 2020, 02:09

Zapytał się czy mają jakieś przeciwśrodki. No więc, jeśli mają, to jakie?

Republikanin
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 12:13

Całkowicie się zgadzam...

AWU
niedziela, 22 grudnia 2019, 13:21

W 1941 Rosja sowiecka chciała zaatakować Niemców i tysiące rosyjskich samolotów niezależnie od generacji nie zdążyły nawet wystartować . Rosjanie nie radzą sobie ani w powietrzu ani na morzu gdyż te środowiska nie tolerują byle jakości , bardaku i chodzenia na skróty które są nieodłącznym składnikiem moskiewskiego "dziedzictwa kulturowego" Jeszcze nigdy w historii Rosjanom nie udało się wywalczyć nawet regionalnej przewagi w powietrzu o panowaniu w powietrzu nie mówiąc (chyba że w warunkach całkowitej nieobecności myśliwców przeciwnika). Jedyny przypadek gdy byli w stanie nawiązać w miarę równorzędną walkę to była Korea gdy wysłali przeciw siłom ONZ doskonały Mig-15, płatowiec zaprojektowany przez inżynierów-więźniów z zakładów Focke-Wulfa napędzany skopiowanym bez licencji silnikiem RR Nene a pilotowane przez doprawdy wyjątkowych pilotów gdyż jedynie tacy i to z wyjątkową dozą szczęścia przeżyli spotkania z Luftwaffe. N.b. od 1942r Luftwaffe zamieniła ostatnie 50 godz szkolenia zaawansowanego pilotów myśliwskich na praktyki na froncie wschodnim gdzie młodzi adepci szlifowali swe umiejętności na Rosjanach stanowiących doskonałe cele ćwiczebne. I tak pozostaje do dziś. Jedyną szansą przeżycia dla pechowców latających maszynami produkcji sowieckiej/rosyjskiej to bazy lotnicze w strefach gdzie lotnictwo alianckie ma zakaz ataku (Korea, Wietnam) ucieczka do krajów neutralnych (Irak) lub ukrycie maszyn i zaniechanie misji bojowych (Serbia).

nic49
czwartek, 2 stycznia 2020, 21:29

chciałbym Ci przypomnieć że mamy 2020 r- i porównywanie jest trochę nie na miejscu - obecnie sytuacja wygląda tak że to my nie zdążymy wystartować itd.,itd.- warto się trochę przyłożyć do nauki

michalspajder
niedziela, 22 grudnia 2019, 19:22

Milo Pana znowu czytac na forum dyskusyjnym (prosze sie nie obrazac, pisze bez najmniejszej nawet ironii). Pan lubi historie, tak jak ja. I do panskiego posta sie nie mam o co przyczepic, poza pierwszym zdaniem. Z ktorym sie nie zgadzam, i juz wyjasniam, dlaczego. Otoz sowieckie samoloty nie zdazyly wystartowac poniewaz zostaly zaskoczone, na ziemi, na swoich wlasnych lotniskach. Stalin zignorowal ostrzezenia, ze Niemcy jednak zaatakuja. A do tego, slowami Wladimira Bieszanowa, Sowieci oswajali technike w jednostkach bojowych (tutaj mam na mysli takze wojska ladowe). W naszym przypadku nie chodzi o niska kulture techniczna, a raczej o slaba logistyke (chociaz i tak o chyba niebo lepsza niz ta z 1939 roku). Pozdrawiam.

JSM
niedziela, 22 grudnia 2019, 18:05

Nasz potencjalny przeciwnik to już nie jest Związek Sowiecki. Burdel w wielu kwestiach jest nadal, to fakt, ale trudno nie zauważyć postępów w wielu obszarach.

GB
niedziela, 22 grudnia 2019, 12:11

Po pierwsze, zawsze możemy zaatakować pierwsi. Po drugie żeby zaorać Kaliningrad nie potrzeba lotnictwa, wystarczy artyleria.

JSM
niedziela, 22 grudnia 2019, 18:04

To teraz może doprecyzuj, ile wystarczy żeby zaorać Polskę i jej armię defiladową. Podpowiem: kilkanaście pocisków samosterujących i jakieś 20 minut.

Davien
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 17:49

A jakies 30min pózniej na Rosje zacznie tez cos spadać i to nie będzie deszcz.

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:32

Gratulacje i propozycje negocjacji na biurko Putina tak jak w 1939 na biurko Generalissimusa

wtorek, 31 grudnia 2019, 10:58

To beda spadac opary benzyny z kotla...

GB
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 02:31

Tylko używając broni atomowej. Doktryna USA jest jasna, atak na sojuszników taką bronią to atak na USA z adekwatną odpowiedzią. Myślisz że Rosja będzie ryzykować czy to blef?

nic49
czwartek, 2 stycznia 2020, 21:32

co Wy wszyscy powiecie spece od wojny jak zginą wasi bliscy - a wy może też Wy-marzy WAM się wojna ????

Adam S.
piątek, 31 stycznia 2020, 09:10

Nikt nie chce wojny. Ale jeśli nie jesteś na nią przygotowany, Rosja to wykorzysta i weźmie Cię samym szantażem wojny. A wtedy Twoi bliscy i tak zginą. Ale nie w walce, a od strzału w tył głowy w jakimś malowniczym lesie, lub od syberyjskiego mrozu.

niedziela, 22 grudnia 2019, 14:39

W Chinach jakiś czas temu pojawił się raport w którym przewidywany czas na zdobycie Kaliningradu przez NATO wynosi 2 dni.

BUBA
niedziela, 22 grudnia 2019, 11:00

"To przekłada się na wyższy koszt godziny lotu (ponad 40 tys. USD, dla F-15C/D, gdy- według wyliczeń Boeinga - dla F-15EX miałby on wynosić nieco ponad 27 tys. USD" - gdyby koszt godziny lotu/eksploatacji F-15EX/X był na poziomie kosztu F-16 Block 52+ to było by to doskonałe rozwiązanie w zastąpieniu MiGów-29 9.12, tym bardziej że nie mamy w Polsce samolotu przewagi powietrznej, odpowiednika Su-30 SM i Su-35S. .......................................................................................................................................................................................... Izrael zrezygnował CHWILOWO z większych dostaw F-35 na rzecz F-15. I my powinniśmy iść tą drogą. Po zintegrowaniu z MBDA Meteor F-15 dawał by nam bardzo dobrą platformę do walki w BVR z dużym zapasem amunicji pod skrzydłami -12 x AIM120 lub 12 x MBDA Meteor. Nie wyklucza to zakupu F-35, ale więcej F-35 nam nie potrzeba jak jedną eskadrę. 16 samolotów............................................................................ .........................................................................................................................................................................................

Davien
niedziela, 22 grudnia 2019, 22:37

BUBA po pierwsze Izrael nie zrezygnował z dostaw F-35 tyle z zwyczajnie nowe F-35 dla Izraela nie są dostepne przed 2024r a dostali soro kasy z USA wiec kupuja F-15AE i do tego modernizuja swoje F-15 do tego standardu. Po drugie F-15X/EX sa dostepne wyłacznie dla USAF i ma ich powstac całe 144sztuk, zakąłdając ze w końcu przełamia opór lotnictwa. Jedyne co mozesz kupić to F-15AE, zapewne w polskiej wersji nazywałyby sie F-15PA za znacznie większą cenę niz F-35 albo wycofywane F-15C.

BUBA
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 17:05

Zwróciło by się za eksploatację i wydajnośc systemu uzbrojenia.

Davien
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 17:50

BUBA, sam Boeing podał koszty za F-15C na 47-50 tys usd za godz, F-15AE podobnie. F-35 kosztuje 37-44 tys usd za godzine a ma większe możliwosci od tego F-15.

Nie ma F-15AE
wtorek, 24 grudnia 2019, 04:00

Krotko. Ktore sily powietrzne uzywaja F-15AE? Co do F-15EX. To znowu opowiadasz brednie. F-15EX w stosunku do F-15QA ma nowe silniki, nowa konstrukcje platowca zwiekszajaca jego zywotnosc, nowe ssysyemy elektroniczne i WRE. Jest to zupelnie nowa i najbardziej zaawansowana maszyna F-15, przy ktorym F-15QA to bieda. Wystarczy sobie poczytac na stronie producenta, tam wszystko jest. Nawet na stronie Boeinga F-15EX traktowany jest jako oddzielny samolot niz inne F-15. I jeszcze raz, nie ma nigdzie eksploatowanej maszyny oznaczonej F-15AE i jakos nie potrafisz tego udowodnic. F-15QA, F-15SA to sa modywikacje F-15E. Boeing na swojej stronie ani slowem nie wspomina o F-15AE, na stronie Boeing pada tylko jedno okreslenie, cytuje: "Advanced F-15: Innovation in air superiority", co mozna przetlumaczyc: "Zaawansowany F-15: innowacje w przewadze w powietrzu". Jezeli gdzies napisza "Zaawansowany F-16..." to tez bedziesz bredzil o F-16AF (F od Falcon)? W zadnej publikacji nie znajdziesz oznaczenia F-15AE bo taka maszyna zwyczajnie nie istnieje. Przestan wprowadzac innych czytelnikow w blad!!!

Davien
środa, 25 grudnia 2019, 14:40

Znowu.... F-15AE istnieje mimo twoich zakłamywań prawdy i płaczu. Natomiast F-15X/EX jest odmiana F-15QA i to własnei wg Boeinga. A ze wykorzystano trochę inne podzespoły to normalne, w końcu to maszyna dla ANG o okrojonych mozliwosciach uderzeniowych, F-15SA tez sie ró.znia od F-15QA a oba to odmiany F-15AE który jest modernizacja F-15E. Czyli znowu wykazałeś sie totalna niewiedzą płaczku.

Nie ma F-15AE
piątek, 27 grudnia 2019, 11:20

To czekam na informacje, ktore sily powietrzne eksploatuja F-15AE.

BUBA
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 23:41

Boening: "Choć "myśliwskie" F-15 są modernizowane, to średni wiek tych płatowców wynosi około 34 lata i są one coraz bardziej zużyte.............................................................................................................................. ......................................................................................................................................... To przekłada się na wyższy koszt godziny lotu (ponad 40 tys. USD, dla F-15C/D, gdy- według wyliczeń Boeinga - dla F-15EX miałby on wynosić nieco ponad 27 tys. USD)"............................................................................................................................... Koszt utrzymania F-16 Block 70/72 lub V z znacznie niższymi możliwościami to podobne pieniądze, słabszy radar, słabsze możliwości przenoszenia uzbrojenia (Tu mamy dużą utratę mocy i manewrowości przy wykorzystaniu maksymalnej ładowności F-16 (w każdym przypadku modelu F-16).......................................................................... Gdy średni wiek F-35 osiągnie 20 lat to koszt godziny eksploatacji/lotu może osiągnąć 50/50 tyś dolarów. Teraz gdzie nie ma wliczonego remontu głównego jest 40 tysięcy za godzinę lotu/eksploatacji, czyli jak sypiących się F-15 C/D.................... ........................................................................................................................................... Dowód na to twierdzenie to wzrost kosztu eksploatacji F-16C w perspektywie 10 lat, gdy usterkowość samolotu rośnie, a serwis i magazyny oraz produkcja części do wszystkiego w F-16 jest za oceanem lub gdzieś na świecie (Regeneracja, zakup nowych podzespołów itp).

Davien
wtorek, 24 grudnia 2019, 14:19

Panie BUBA po pierwsze koszty za F-35 ciagle spadaja i maja wynosic ok 2024 33-34 tys usd . F-16V nie maja znacznie mniejszych możliwości od F-15EX, radar SABR jest nowoczesniejszy od AN/APG-82v1 a prz3enoszone uzbrojenie p-p tego samego typu. Ma tez sporo większe mozliwosci uderzeniowe od F-15EX gdzie to zostało ograniczone.

poznaniak
niedziela, 22 grudnia 2019, 14:34

święta prawda

GB
niedziela, 22 grudnia 2019, 12:13

Nam potrzebne są samoloty wielozadaniowe zdolne działać w strefie obrony przeciwnika. F-35 może to zrobić, F-15 niekoniecznie.

Fanklub Daviea
niedziela, 22 grudnia 2019, 20:29

Ale tylko ty i Davien wierzycie, że F-35 może to robić. Ponadto nawet zakładając, że masz rację, to może tak robić raz na 3 dni i to przy użyciu tylko 2 podwieszeń... :)

Davien
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 02:47

Funku usmiałem sie jak norka. Po pierwsze F-35 moze latac kilka razyw ciagu dnia co udowodniły neidawno w krajach nadbałtyckich, po drugie oprócz 4 pocisków AIM-120 zabiera tez spokojnie 8 SDB wiec znowu sie wkapałes po uszy:)

GB
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 02:36

A te wszystkie europejskie państwa to myślisz że do jakich celów kupują F-35? Gdyby chciały mieć myśliwiec do obrony wlasnej przestrzeni powietrznej to wybrałyby Grippena a nie F-35. Po prostu F-35 to przede wszystkim samolot przeznaczony do zadań uderzeniowych i penetracji wrogiej przestrzeni powietrznej.

BUBA
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 23:48

Poza Niemcami którzy ocenili samolot negatywnie, reszta to uczestnicy JSF... Indie dały sobie siana, Kuwejt nie jest zainteresowany, ZEA również Arabia Saudyjska też. ................................................................................................................................................ Poza uczestnikami reszta czeka na poprawienie konstrukcji na koszt uczestników i kupujących teraz. I wtedy dopiero kupią. Korea też woli własną konstrukcję. ............................................................................................................................................... Polska jako tradycyjny lizus wyrywa się przed szereg za wszelką cenę. Jak Niemcy -RFN po Starfightera "latająca trumnę" tej samej firmy.........................................

Davien
wtorek, 24 grudnia 2019, 14:23

BUBA, Niemcy podjeły czysto polityczna decyzje pod naciskiem Francji i teraz sie zastanawiaja jak maja zapewnic maszyny do NS kiedy w 2025r Tornada IDS ostana wycofane. Belgia nei jest ucestnikiem JSF, żadnemu z państw które wymieniłęs nie oferowano F-35 bo jest dla nich niedostepny, Japonia kupuje dodatowe F-35, ROK tez a ich KF-X to maszyna gen 4+ i ma jedynie uzupełniac F-35

Fan bredni trollika z Montany.
piątek, 27 grudnia 2019, 09:37

Francja to sobie moze na Niemcy naciskac. Po co Niemca F-35 skora beda mieli lepszego Tempesta, a Eurofighter nie ustepuje niczym F-35 poza stealth.

Davien
piątek, 27 grudnia 2019, 17:58

Oj panie bredacy:) Tempesta nie będa mieli nigdy, no chyba ze za 70 tak kupia jakieś wycofywane z UK a EF-2000 ustępuje F-35 pod chyba kazdym parametrem istotnym do działąnia a do zastapienia Tornad nie nadaje sie zupełnie. Wiec znowu zrobiłęs z siebie,,,

Fan bredni trollika z Montany.
niedziela, 29 grudnia 2019, 01:17

Oj trolliku z Montany, chodzilo oczywiscie o FCAS. A F-35 ustepuje EF pod wzgledem manewrowosci, pulapu, predkosci wznoszenia,...

doc
niedziela, 22 grudnia 2019, 02:17

Uwaga! W artykule występuje lokowanie produktu.

dd
niedziela, 22 grudnia 2019, 01:21

A co najzabawniejsze ten nowy F-15 jest lepszy od Su-57/J-20. Ma oczywiście gorszy RCS i zwrotność, ale lepsza elektronika i uzbrojenie powodują że już w BVR wygra z tymi komunistycznymi wynalazkami (zresztą na bliskim dystansie też ma duże szanse na zwycięstwo, mimo gorszej zwrotności ma lepsze rakiety, lepszy celownik nahełmowy oraz zdolność do manewrowania energetycznego).

GB
niedziela, 22 grudnia 2019, 12:14

Stary F-15 też był lepszy od Su-27/57. Teraz ta przewaga będzie większa.

nic49
czwartek, 2 stycznia 2020, 21:39

jak będziesz miał kiedyś dodtęp do wyników amerykańskich testów porównawczych na poligonie i niestety na razie niejawnego celowo raportu to włosy Ci wypadną ze zdumienia

poniedziałek, 23 grudnia 2019, 04:41

Ty, wez jeszcze napisz ze P-51 Mustang byl lepszy od SU-27/57.

bender
piątek, 3 stycznia 2020, 02:11

Od tego seryjnego co spadł na Gwiazdkę na pewno.

Wania
sobota, 21 grudnia 2019, 19:37

Su-35 ma udźwig całe 8 ton uzbrojenia. Przy 22 tonach F-15 wypada blado.

niedziela, 22 grudnia 2019, 17:12

Tylko jaka jest wytrzymałość i zwrotność płatowca przy tym udxwig

Dualram
niedziela, 22 grudnia 2019, 14:30

F 15 nie zabiera 22 ton uzbrojenia! Jest to błąd w tekście. Ale i tak jego prawie 11ton bomb i pocisków, które może zabrać stawia go poza konkurencją wśród samolotów myśliwskich.

X
niedziela, 22 grudnia 2019, 10:11

Nawet przy jednosilnikowym F-16

Jan
niedziela, 22 grudnia 2019, 13:10

A przy su22?

bender
piątek, 3 stycznia 2020, 02:09

Su-22 jest powolny, słaby i ślepy. Ale przenosi nasze bomby termobaryczne, więc go trzymamy.

Davien
niedziela, 22 grudnia 2019, 01:07

Wania, udżwig F-15EX to nieco ponad 10 ton a 22 to zabiera ale pocisków pow-pow.

Paweł
sobota, 21 grudnia 2019, 18:25

I to jest to, potęga sama w sobie, która i nam bardzo by się przydała. Rasowa maszyna do walki o panowanie w powietrzu z ogromnymi możliwościami uderzeniowymi.Tylko brać...pomarzyć znaczy się.

men
sobota, 21 grudnia 2019, 17:19

Jedna eskadra F-35A, dwie F15EX cztery F16V + 'lojalni skrzydłowi"i pozamiatane, tylko jedno ale, wszystkie z jednego żródła, Tramp będzie miał zły humor i każe je "wyłączyć" i co wtedy?

Maniek
niedziela, 22 grudnia 2019, 08:11

Kilka Iskanderów wystrzelonych z Kaliningradu i wtedy dopiero będzie co zamiatać. W Krzesinach, Łasku czy Malborku miotły będą szły jak woda.

Davien
niedziela, 22 grudnia 2019, 22:39

Maniek w baze Szajrat trafiło 58 BGM-109E znacznie celniejszych niż Iskandery wiec te kilka Iskanderów neiwiele zrobi lotnisku zwłaszzca że nie do tego sa przeznaczone.

SOWA
niedziela, 22 grudnia 2019, 17:15

No tak bo wojna wybucha bez ostrzeżenia i nikt nie będzie przygotowany na Iskandery. Nawet atak kilkudziesięciu pocisków manewrujących nie musi być skuteczny o czym przekonali się Amerykanie w Syrii.

Davien
niedziela, 22 grudnia 2019, 22:40

Akurat atak na Szajrat był skuteczny bo rozwalili wszystko poza pasem startowym ale to było 58 pocisków znacznie celniejszych od Iskanderów.

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:45

"Maniek w baze Szajrat trafiło 58 BGM-109E znacznie celniejszych niż Iskandery wiec te kilka Iskanderów neiwiele zrobi lotnisku zwłaszzca że nie do tego sa przeznaczone." "Akurat atak na Szajrat był skuteczny bo rozwalili wszystko poza pasem startowym ale to było 58 pocisków znacznie celniejszych od Iskanderów." OSOBOWOŚC MNOGA ? To skupcie się i zastanówcie czym nadrabia się celność . Wielkością ładunku i jego mocą . Starczy jak pas startowy minami obrzucą i na te decydujące kwadranse samoloty zamrożone

Jbc
sobota, 21 grudnia 2019, 18:29

Co dokładnie miałyby one "pozamiatać"? Samoloty bez odpowiedniego wsparcia są jak drogie zabawki i nic więcej. Rzeczywistość różni się od gier komputerowych

polski niebieski grafen
niedziela, 22 grudnia 2019, 10:13

Zapomniałeś chyba o....... Pilicy !

devlin0
sobota, 21 grudnia 2019, 15:02

wlasnie je powinnismy kupic zamias f35...

bc
sobota, 21 grudnia 2019, 20:55

Chyba jako cele dla S400, tylko 5 gen.

Davien
sobota, 21 grudnia 2019, 20:03

Panei devlin, dopóki Polska nie zstanie 52stanem USA to apomnij o F-15 EX bo sa to maszyny wyłacznie dla USAF.

aki
sobota, 21 grudnia 2019, 18:22

Ale wiesz, że one są droższe od F-35?

Dropik
sobota, 21 grudnia 2019, 14:25

22 tony uzbrojenia? Coś nie chce się mi wierzyć.....

Davien
sobota, 21 grudnia 2019, 20:01

Boi tyle nei ma, udżwig toneico ponad 10 ton a te 22 to ilośc jednoczesnei zabieranych pocisków plot:) Tam sa i lepsze kwiatki, policzyłes ile podobno ma miec podwieszen:) bo wyszło 27:)

raKO
sobota, 21 grudnia 2019, 19:15

Raczej 12

WnB
sobota, 21 grudnia 2019, 18:45

F-15 wszedł na 100k ft w 210 sekund od puszczenia hamulców, 45 lat temu. Technologia silników lotniczych poszła trochę do przodu przez ten czas, wcale bym się nie zdziwił, gdyby rzeczywiście mógł przenosić tyle uzbrojenia. Ten samolot to koń

SOWA
niedziela, 22 grudnia 2019, 17:18

Ten samolot jest dobrym przykładem, że przy odpowiedniej taktyce "stary" zmodernizowany myśliwiec może być niezastąpionym koniem roboczym.

bender
piątek, 3 stycznia 2020, 02:05

Elektronikę jednak ma najnowszą, czego nie można powiedzieć o drugiej stronie barykady.

Davien
niedziela, 22 grudnia 2019, 01:09

F-15EX to wersja F-15QA pozbawina większosci możliwosci uderzeniowych bo miał byc astępstwem za czyste mysliwce F-15C/D Udzwig wynosi nieco ponad 10 ton

Gnom
środa, 25 grudnia 2019, 20:01

Amerykanie nie wiedzą, że wg ciebie do OP konieczne są samoloty staelth (bezwzględnie F-35), które muszą mieć zdolności uderzeniowe. Cóż za niedopatrzenie, musisz im to wyjaśnić.

Davien
czwartek, 26 grudnia 2019, 17:59

Panie Gnom, a gdzie Stany granicza z wrogimi krajami mogacymi im zagrozic? Bo chyba jedynie na Alasce, ale patrz tam maja Raptory. Panei Gnom jak nie masz pojęcia o temacie to nie pisz .

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:48

to jeszcze dołązcz o tytanie strategii mobilne neiwidzialne lotniska . Bo bez nich bez skutecznej obrony plot wielowarstwowej o kant zadu twój pomysł rozbić. No ewentualnie jak w Szwecji lotniska podziemne

niedziela, 22 grudnia 2019, 12:42

Co za brednie.

sobota, 21 grudnia 2019, 18:21

Chyba pomylili z ilością pocisków średniego zasięgu które może zabrać na raz.

Polak
sobota, 21 grudnia 2019, 14:13

O to takie co nam trzeba prawdziwy myśliwiec do walki o nasze niebo a nie żadne f35

gregorx
sobota, 21 grudnia 2019, 19:57

Ten "prawdziwy" myśliwiec ma trafić do ANG (lotnictwa gwardii narodowej) a więc jednostek stacjonujących na terenie USA i traktowanych jako uzupełnianie sił głównych USAF. Zakup forsowany przez obecną administrację wbrew stanowisku dowództwa amerykańskich SP preferujących nowoczesne F-35A zamiast tego "odgrzewanego kotleta niepierwszej świeżości"...

Davien
niedziela, 22 grudnia 2019, 22:41

Bo F-15X/EX miał zastapić stare F-15C i t wszystko.

sobota, 21 grudnia 2019, 18:24

Specyfika amerykańskiego terytorium sprawia że do jego obrony nie są wymagane samoloty 5-gen stąd moderka F-15.

GRD
sobota, 21 grudnia 2019, 14:10

Byłaby to dobra opcja dla SPRP.

Quetzalcoatl
sobota, 21 grudnia 2019, 20:19

Na zastąpienie Su 22 jak najbardziej, dwie eskadry uderzeniowe - lepsze F-16, za którym jednak przemawia fakt posiadania 48 sztuk w linii, co pozwoliłoby obniżyć koszty. Plus coś na zastąpienie dwóch MiG 29 (tych bym nie kasował całkowicie, ale zostawili 6-8 sztuk w stanie lotnym by mogły pełnić role maszyn przeciwnika).

WnB
sobota, 21 grudnia 2019, 18:42

Niekoniecznie, samoloty przewagi powietrznej rutynowo operują z wysokości większej niż nawet 40k ft, żeby w Polsce wejść na taką wysokość trzeba by 3 razy okrążyć cały kraj, plus po chwili odezwałyby się rosyjskie SAM. Do tego czas jaki taki samolot spędził by na osi "hot" patrolu w powietrzu byłby mocno ograniczony rozmiarem naszego kraju. Dla nas zdecydowanie lepszą opcją są myśliwce wielozadaniowe. Chociaż kocham F-15 i Eurofightera, to po prostu one nie są dla nas, tutaj nie ma niestety wątpliwości.

michalspajder
sobota, 21 grudnia 2019, 14:00

Utrzymanie obrony powietrznej na kontynencie amerykanskim nie. wymaga wlasnosci stealth- to jest swietne spuentowanie polskich zakupow F35.Niby dlaczego obrona powietrzna terytorium RP wymaga takich wlasciwosci?My potrzebujemy dobrej OPL (nie mamy) i wiekszej ilosci statkow powietrznych np.48-64 F16 wiecej niz mamy z jak najszerszym zakresem serwisu u nas plus wspomagajace UCAV.Chyba,ze komus sie marza naloty na Moskwe.

Var
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 01:00

No właśnie. W zasadzie F35 jest bronią ofensywną. I chyba to właśnie jest element polityki odstraszania a nie walki czy tez obrony. Jak juz musi być to na pewno nie polegałbym tylko na nim.

xawer
sobota, 21 grudnia 2019, 21:51

"Niby dlaczego obrona powietrzna terytorium RP wymaga takich wlasciwosci?" Może dlatego, że USA nie zaatakuje Kanada i Meksyk a nasi sąsiedzi ciągle ćwiczą bombardowanie Warszawy(jądrowe też) Muszą żyć w niepewności, że takie bombardowanie wywoła nieuchronny odwet i nie pomogą im systemy OPL.

Antex
niedziela, 22 grudnia 2019, 02:44

A niby czym ten odwet? Kilkoma F-35 z odrobina nieszkodliwej amunicji schowanej w komorach? Prawdziwy odwet to robi się rakietami balistycznymi i manewrującymi z głowicami nuklearnymi. A takich nie mamy i mieć nie będziemy.

Davien
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 17:52

Antex, to co piszesz to wojna jadrowa i NATO na pewno jej nie zacznie, a jak zacznie Rosja to uwierz ze odwet z Polski byłby ich najmniejszym problemem.

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:52

racja tak samo jak mikry atak 32 sztukami F35 przy założeniu ich nieśmiertelności. Zatem zakup chybiony i defiladowy Bo o towarzyszacych umowach zakupu uzbrojenia niech będzie nawet kilku wylotów brak

Hoze
sobota, 21 grudnia 2019, 21:23

Na Moskwę nie ale przełamywanie bańki nad obwodem Kalingrackim lub Białorusią jak najbardziej.

oskarm
sobota, 21 grudnia 2019, 21:06

@michalspajder - obrona powietrzna USA to działania poza zasięgiem Rosyjskiej OPL a celami są bombowce strategiczne a nie myśliwce.

bc
sobota, 21 grudnia 2019, 20:56

Meksyk nie ma S400

Olo
sobota, 21 grudnia 2019, 20:37

ucav są samodzielne (zastępują f35) a uav są wspomagające

Davien
sobota, 21 grudnia 2019, 20:03

Michał, a po co na kontynencie amerykańskim mysliwce stealth do obrony jak tam pzreciwnik nie doleci swoimi mysliwcami, no chyba ze na Alaskę ale na Alasce akurat sa Raptory:) A teraz porównaj to z nasza sytuacja.

dd
niedziela, 22 grudnia 2019, 17:27

Dokładnie, przy obronie własnego terytorium USA może poświęcić stealth i zwrotność dla wyższej prędkości, pułapu, zasięgu i udźwigu. Z dostępnych rozwiązań (nie ma co tworzyć nowej konstrukcji) najlepszy jest F-15. Pozbawiony stealth i ze słabą zwrotnością (gorszą nawet od starych Su-27), ale za to dużo szybszy od F-35. A razie czego i tak dzięki zamontowaniu najnowszej elektroniki i uzbrojenia w będzie w BVR conajmniej dorównywał Su-57 i J-20.

Davien
niedziela, 22 grudnia 2019, 22:43

Panie dd, co jak co ale F-15 nie maja słabej zwrotności ale b.dobrą. Co ładnei pokazał F-15C na manewrach w Malezji zestzreliwując Su-30MKM z TVC za pomoca zwykłego działka.

Fantasy by davien.
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 04:48

Ty, a tobie sie nie pomylilo z IAF? Nie wazne. Tylko dodaj jeszcze bajarzu, ze do tych zestrzelen dochodzilo po nieumiejetnym wykorzysywaniu TVC przez malezyjskich pilotow (samolot tracil wtedy energie). A teraz wklej predkosci katowe w zakrecie ustalonym dla F-15 i SU-30MKM. To wtedy zrozumiesz, ze F-15 jest duzo mniej zwrotny od SU-30MKM. A w zakresie niskich predkosci przewaga SU-30MKM jest wrecz miazdzaca. To sa niepodwazalne dane techniczne.

zaklinasz rzeczywistość
sobota, 28 grudnia 2019, 20:18

To właśnie pokazały te ćwiczenia, że dane którymi chciałbyś się podeprzeć są fałszywe. F 15 obnażyły słabość maszyn malezyjskich Dane są na paierze jakie są, żeby przyciągać kientów, a gdy przychodzi co do czego okazują się fałszem.

Fantasy by davien.
wtorek, 31 grudnia 2019, 12:48

To twierdzisz ze dane techniczna jak predkosci katowe w zakrecie ustalonym dla samolotow SU-27 i F-15, publikowane w monografiach i wielu innych publikacjach sa zaklamaniem rzeczywistosci?

bender
piątek, 3 stycznia 2020, 02:01

Ćwiczebne dogfighty pokazały, że manewry z pokazów lotniczych nadają się tylko do pokazów lotniczych. Amerykanie komentowali, że Hindusi nie mają pojęcia jak użyć wektorowanego ciągu, ale może kiedyś wypracują jakąś taktykę.

Davien
czwartek, 26 grudnia 2019, 18:01

Nie dzieciaku, to raczej tobie sie pomyliła wtopa hindusów z RAF:) I to tyle bo naprawdę nie mam zamiaru się zniżać do twojego załosnego poziomu.

Fantasy by davien.
piątek, 27 grudnia 2019, 10:19

Nie trolliku z Montany, bo byly tez wspolne F-15C - SU-30MKI w 2008 roku. I tam wlasnie F-15C dokonaly zwyciestw w walka kolowych poniewaz hindusi nieumiejetnie korzystali z TVC, a nie dlatego, ze F-15C jest zwrotniejszy. Poczytaj sobie opis tamtych wydarzen, ktory moizesz znalesc w internecie, to akurat jest z The National Interest, a odprawe z tych cwiczen tez mozesz sobie obejrzec w internecie. Cytuje: "IAF Su-30MKIs participated in the U.S. Air Force’s annual Red Flag exercise in Nevada in 2008. A controversial video of a lecture by Col. Terrence Fornof reported that F-15s had “dominated” the Flankers. While he praised the IAF’s pilot’s skills, he noted they overused their aircraft’s vector-thrust engines while attempting to shake off American fighters. The Su-30MKI’s Saturn turbofans can tilt their nozzles, allowing an Su-30 to perform astounding maneuvers the American fighter can’t match—but those maneuvers also bleed off a lot of energy. American pilots would pull up and wait until the super-maneuverable Indian jets were recovering from those jaw-dropping maneuvers, then swoop down for the kill. Fornof also claimed IAF pilots scored friendly-fire kills and were slow totake offf due to excessive concerns over debris entering the intakes (Foreign Object Damage). However, he rated the Su-30MKI slightly above the F-15C. The speech received pushback from Indian and Russian sources, who claim the Indian pilots were handicapped by having to keep their powerful N011 Bars radar systems off (to deny the U.S. a chance to snoop on them) and relying on verbal information from AWACs controllers for lack of a compatible datalink. They also claim that prior to Red Flag itself, the Su-30s mostly prevailed in air-to-air duels with U.S. fighters at Mountain Home, Idaho. For all the controversy surrounding those exercises, the Indian and American accounts both suggest that the exercises were done under conditions limiting the realism of Beyond-Visual Range air combat. In part, this is because neither party wishes to reveal their radar’s full capabilities!". No i widzisz puchatku, znowu zostales zmiazdzony. i kto tu reprezentuje zalosny poziom. Zmowu zerow faktow, zero konkretow, zero wiedzy... Czyli twoj standart. A stary SU-27 bije manewrowoscia F-15C, o czym swiadcza parametry takie jak predkosci katowe w zakrecie ustalonym.

bender
piątek, 3 stycznia 2020, 02:03

Stary Su-27 za pomocą swoich manewrów błyskawicznie tracił energię i stawał się łatwym celem. Tylko i aż tyle.

Fabtasy by davidek.
piątek, 31 stycznia 2020, 18:45

A co jest wyżej napisane? Że tracili energię bo nie umieli wykorzystać TVC.

Evangelista
sobota, 21 grudnia 2019, 19:29

Nie wiem czy wiesz ale u granic USA nie ma ruskich albo chinskich zestawów opl i sieci radarowej.

M
sobota, 21 grudnia 2019, 18:40

Stany nie mają przy swojej granicy bąbla antydostępowego w postaci Kaliningradu.

WnB
sobota, 21 grudnia 2019, 18:39

Kilka drobnych szczegółów: -USA oprócz tych F-15 mają sporo maszyn stealth i będzie co raz więcej. -Polskie F-16 10 sekund po starcie są w zasięgu S-300/400 z Kaliningradu. W razie jakiejś eskalacji trzeba by się spodziewać więcej takich systemów nawet w Białorusi czy Ukrainie. Żaden amerykański samolot nie ma takiego problemu. -Obrona powietrzna terytorium RP może wymagać takich właściwości, ponieważ pociski powietrze-ziemia mają zasięgi setek kilometrów, a ich nosiciele mogą poruszać się szybciej od dźwięku. Jeśli komuś wydaje się, że taka obrona polega na krążeniu samolotów nad Warszawą, czy nawet wschodnią granicą, to niech się lepiej jeszcze raz zastanowi. -"Naloty" na wrogą infrastrukturę jak najbardziej powinny wchodzić w skład kompleksowej obrony przestrzeni powietrznej. Taka obrona nie kończy się, wbrew pozorom, na lokalnych działaniach taktycznych. -Dlaczego inne kraje, które nabyły F-35 nie wpadły na ten sam pomysł, który przedstawił autor posta i nie kupiły zamiast tego F-16? -Nie trzeba być geniuszem, żeby zauważyć, że nawet w roli czysto defensywnej, F-35 przerasta F-16 niemal pod każdym względem.

Davien
niedziela, 22 grudnia 2019, 22:45

A niby jakim cudem jak S-400 do F-16 moze stzrelac zaledwie na 120km i to jak sa na wysokim pułapie. Kłania sie takie cos jak horyzont radiolokacyjny i maks zasięg 9M96E2.

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:58

SSSsskarbie ale te S400 w próżni nie działa , Rosja ma radary pozahoryzontalne samoloty dozoru i satelity. S 400 wystrzeliwuje rakiety w ciemno. Stać ich rakiet u nich mnogo bo sami produkują

raKO
sobota, 21 grudnia 2019, 18:38

USA nie są w zasięgu s-400. Polska tak. Chociaż też wolałbym dla Polski nowe f-15 czy f/a-18 zamiast f-35 i dodatkowych f-16.

aki
sobota, 21 grudnia 2019, 18:31

Właściwości stealth w naszym przypadku w razie ewentualnego konfliktu dadzą nam szanse żeby ewentualnie spróbować zniszczyć/oślepić/osłabić rosyjskie systemy A2/AD za pomocą różnego uzbrojenia (pociski przeciwradiolokacyjne, uzbrojenie typu standoff) torując tym samym drogę dla zwykłego lotnictwa i sił lądowych.

tratatata
sobota, 21 grudnia 2019, 18:20

Co za idiotyczne wywody - Polska nie jest wielkości kontynentu - my jesteśmy w bardziej podobni do Korei południowej a ta kupuje samoloty trudno wykrywalne a nawet sama zaczęła taki wynalazek projektować. USA nie ma kto zaatakować z lądu- Meksyk a możne Kanada? A ponadto nawet jak USA prowadzi jakieś operacje za granicą to w każdym momencie na terenie USA znajduje się więcej samolotów stealth niż mają łącznie takie samoloty wszystkie pozostałe kraje świata. A zakupy nowych F-15 to głównie pomoc dla Boeinga z dwóch powodów, bo ma teraz generalnie kłopoty a drugi aby mieć przynajmniej dwóch producentów samolotów wielozadaniowych by była konkurencja na rynku wewnętrznym.

gnago
niedziela, 9 lutego 2020, 11:59

Ale ma pełną ochronę lotnisk , u nas te stealth nawet nie wystartuje bo będa zniszczone . zatem forsujesz zakupy od dupnej strony

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama