Reklama

Geopolityka

MON pozywa "Wprost” za tekst o śmigłowcach. Ostra odpowiedź wydawcy

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Dzisiejsza publikacja tygodnia „Wprost”, w której sugerowane jest sfałszowanie przetargu na śmigłowce wielozadaniowe, wywołała szybką reakcję Ministerstwa Obrony Narodowej. W odpowiedzi na nią rzecznik MON płk Jacek Sońta poinformował, że resort zamierza pozwać zarówno sam tygodnik, jak również redaktora naczelnego gazety i autora tekstu.

"Mając na względzie całkowite mijanie się z prawdą w artykule "Kto uziemił śmigłowce” w najnowszym numerze "Wprost” dotyczącym przetargu na śmigłowce wielozadaniowe dla Sił Zbrojnych, zmuszeni jesteśmy zażądać od tygodnika w drodze prawa prasowego bezzwłocznego sprostowania podanych w artykule informacji, a także wystąpić przeciwko autorom publikacji z pozwem cywilnym o ochronę dóbr osobistych, tak występujących w nim instytucji (MON, Inspektorat Uzbrojenia) jak i osób funkcyjnych, a także w trybie kodeksu karnego z zarzutem pomówienia osób występujących w ,,łańcuszku" przetargowym" – czytamy w komunikacie resortu.

Sprawę skomentował również Tomasz Siemoniak, który na Twitterze zwrócił się bezpośrednio do redaktora naczelnego ,,Wprost” Tomasza Wróblewskiego: "Postępowanie nadzorują służby, będzie badane przez sąd i prokuraturę. Sądzi Pan, że komuś mogło przyjść do głowy fałszowanie? Jak 11-osobowa komisja pod nadzorem służb może coś fałszować?”

W reakcji na komunikat MON na profilu facebookowym tygodnika "Wprost" pojawiło się oświadczenie wydawcy, w którym czytamy: "Trudno nam się odnieść do zarzutów merytorycznych, których nie znamy. Ze strony MON padają zarzuty natury ogólnej, a nie dotyczące istoty tekstu, czyli konkretnych warunków przetargu, które nie znalazły odbicia w ofercie. Co do pozwu: Groźbę skierowania postępowania karnego traktujemy jako próbę tłumienia prasy, co wiąże się z przekroczeniem granic wolności słowa i roli mediów zakreślonych przepisami Konstytucji RP i standardami wprowadzonymi przez orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Informacje podane w tekście odnoszące się do samego przetargu zostały potwierdzone przez różne źródła. W ocenie wydawcy „Wprost”, Michała M. Lisieckiego, oświadczenie MON o zamiarze pozwania dziennikarzy z Kodeksu Karnego - przed jakimkolwiek merytorycznym ustosunkowaniem się do materiału prasowego dotyczącego gospodarowania pieniędzmi podatników liczonymi w miliardach złotych - to buta i arogancja władzy".

Przypomnijmy, że w kwietniu br. roku Ministerstwo Obrony Narodowej zadecydowało, że nowym śmigłowcem wielozadaniowym Wojska Polskiego będzie francuski H225M Caracal produkowany przez Airbus Helicopter, a nie śmigłowce Black Hawk lub AW149 – oferowane odpowiednio przez amerykański koncern Sikorsky i PZL Mielec oraz przez grupę AugustaWestland i PZL w Świdniku.

(JK)

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (64)

  1. ito

    Tak sobie czytam tę dyskusję i wiecie co? Pamiętam teatr przy zakupie rośków. Jak tak zagłębił się w opinie, to dokonaliśmy najgorszego możliwego wyboru- a w efekcie wylądowaliśmy z naprawdę niezłym wozem. Pamiętam też tańce przy wyborze PPKa, które zakończyły się zerwaniem przetargu przez Kaczmarka- w efekcie zamiast uczestniczyć w produkcji spike'a możemy go sobie kupować. A ktoś jeszcze pamięta, czym był umkhoto? Też mógł służyć w polskiej armii już 20 lat, ale "zaniepokojeni", "znawcy" i cała reszta menażerii doprowadzili do zerwania przetargu. Dziś ciągle toczy się dyskusja, a Newy- wtedy przestarzałe- nabierają powagi zabytku w służbie. Dowcip polega na tym, że tak naprawdę argumentów technicznych przeciw widzę niewiele, natomiast głównym zarzutem wobec Caracala jest to, że polskie zakłady zostały na lodzie, Polacy stracą pracę itd. Co jest stekiem bzdur- bo zakłady ie są polskie, a Caracale ani nie wezmą się z powietrza (kwestia wynegocjowania udziału Polski w produkcji), ani nie będą serwisowane na Madagaskarze.

    1. Qba

      Spike jest produkowany w polskich zakładach Mesko

    2. gross

      Firmy nie są polskie, ale płacą tu podatki, inwestują, szkolą i zatrudniają Polaków. A tu ni z gruszki ni z pietruszki wygrywa zakład, który nie ma praktycznie nic wielkiego w Polsce. Przypadek? Jaki to sygnał dla innych zagranicznych firm chcących zainwestować u nas? Po co inwestować jak i tak rywalizacją rozgrywa się pod stołem i nie warto się pocić. Mielec już pozbył się 1/4 załogi, bo teraz sprzedać komukolwiek S70i będzie 1000 razy trudniej skoro rodzimy kraj go nie wybrał. Wyobrażacie sobie sytuację, że we Francji wygrywa inny śmigłowiec niż tam produkowany? Tylko Polska! Tak czy siak WZL i tak by skorzystał na serwisie, bo każdy z oferentów (Airbus, Mielec, Świdnik) miał z nim podpisaną umowę.

  2. Obywatel

    To może jednak merytorycznie? (...)Spełnienie wymagań przez Caracala zostało dokonane na podstawie deklaracji wykonawcy w formalnej wiążącej ofercie(...)cyctat z komunikatu MON a ja się pytam jak spełnili wszystkie warunki przetargu skoro nie posiadają wersji ZOP którą my chcemy i podobno kupujemy?

    1. Boczek

      "jak spełnili wszystkie warunki przetargu skoro nie posiadają wersji ZOP którą my chcemy" Nikt nigdy nie twierdził, że zostały spełnione wszystkie warunki. Wygrała maszyna, która spełniała największą ilość warunków. A zrobienie wersji ZOP to dziecinada - zwykle klocki lego. Szczególnie dla producenta, który takie w swoim portfolio posiada.

    2. Wojtek 39

      Kto powiedział, że nie posiadają wersji ZOP? To, że nikt nie kupił nie oznacza, że takiej wersji nie ma. Skoro protoplaści Caracala istnieli w wersjach ZOP i skoro Airbus produkuje choćby morskie wersje NH-90 to w wypadku Caracla nie będzie mógł zbudować wersji morskiej? Błędne założenie i brak znajmości historii linii rozwojowej Caracala oraz możliwości śmigłowca. Obecnie latają morskie Caracale dla Brazylii, choć te są zorientrowane na walczanie okrętów nawodnych. To jest jednak wymóg Brazyli. My chcemy śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych i będziemy takie posiadać. Ze składaną belką ogonową, zresztą nie tylko na morskich ale na kilku ratownicych także, ponieważ TAKIE BYŁY NASZE WYMAGANIA!

    3. Qba

      Wymagania mają spełnić te dostarczone Polsce. A nie użytkowane przez Francję czy Kazachstan.

  3. Nowy

    Chciałbym zadać parę pytań, mam nadzieję że specjaliści od MONu będą mogli mi odpowiedzieć. Dlaczego Airbus do dzisiaj sprzedał 40 sztuk Caracali (wśród użytkowników są takie militarne potęgi jak Malezja, Tajlandia i Meksyk)? Dlaczego siły francuskie mają do dyspozycji całe 14 sztuk tej wspaniałej maszyny? Czy nie mylę się pisząc że nasz zakup spowoduje 100% boom produkcji tejże konstrukcji? Cz państwa wybierając konkurencje (Blackhawka), czyli USA, Japonia, Izrael, Korea Południowa nie poznały się na walorach Caracala?

    1. qwer

      Nie, bo Meksyk dokupuje kolejne 50, a Katar 24.

    2. Anonim

      Śmigłowiec rozmiarów Blackhawka już posiadamy (W-3 Sokół) i nie wymaga on w najbliższym czasie wymiany na nową konstrukcje. Potrzebny jest zamiennik dla przestarzałych Mi-7, któremu właśnie Caracal, ze śmigłowców oferowanych w przetargu, jest najbliższy możliwościami.

    3. Qba

      Brazylia kupiła 50 Meksyk też 50 Kazachstan 20 Kuwejt chce kupić 24 a Indie 100

  4. Gottard

    Caracal nie przejdzie, to widać bo sprawa aż wrze, haha. A jakie zatrzęsienie komentów na forum, chyba umoczeńcy rzucili się tu pisać "córciu siadaj z braciszkiem i pisz posty na D24, bo tatusiowi grozi degradacja i więzienie!!!" trza się ratować, może uda się naród oduraczyć jeszcze raz.

    1. Sky

      Sprawa wrze, bo została upolitycznione przez dwóch panów Dudów (z PiS i z Solidarności). Dodatkowo usłużne media jeszcze temat podgrzewają zupełnie ignorując fakty i ocenę merytoryczną - która jest jednoznacznie korzystna dla wyboru MON i każdy zaznajomiony w tematyce dobrze o tym wie. Tylko takich osób, które mają jakiekolwiek pojecie o temacie, jest bardzo niewiele i wszędzie wyskakują takie kwiatki jak say69mat dorzucające tylko swoich bredni do dyskusji.

    2. Qba

      Przejdzie, bo nie ma dla niego alternatywy dostępnej w 2017 roku. Nawet PiS nie zostawi wojska bez śmigłowców, kiedy kończą się resursy Mi-8 oraz Mi-14 i trwa wojna na Ukrainie.

    3. Wojtek 39

      Można też w bezsilnej desperacji pisać pozbawione wartości merytorycznej posty w ramach protestu. Bo "ulubiona zabawka" nie wygrała przetargu. Słyne psy szczekają a karawana jedzie dalej pasuje jak ulał. Caracal przejdzie i Caracal doskonale się sprawdzi. USA nie da żadnych CH-53 ani innych śmigłowców. Wojsko dostanie dobry śmigłowiec, spełaniajacy wymagania. Trolle pozostaną trollami. Na pocieszenie najwyżej troche was pokarmimy.

  5. Clavis

    "Qba" ponownie mija się z prawdą - zarówno PZL Świdnik jak i PZL Mielec podpisały stosowne umowy z WZL-1, który tak czy inaczej (niezależnie od wygranego), miał zgarnąć serwis.

    1. Miś

      Zaintersuj się w jak wyglądała umowa podpisana przez Świdnik i kiedy ją podpisano :D Określenie "rękami i nogami bronili się" przed podpisaniem doskonale opisuje podejscie AW.

  6. Jasiek z Gór

    Ci sami urzędnicy od 20 lat w MON! Przypomnieć "Gawrona"? A jak było ze spełnianiem WT przez Rosomaka? Na początku miał to być KTO o wadze do 16,5 tony żeby można było wozić go Herculesami, ktoś mi powie ile waży Rosomak? Tak właśnie tworzy się i spełnia w MON wymagania techniczne. A teraz teoria spiskowa: jeśli "wymagania" tworzy się pod konkretny z góry wybrany wyrób to ZAWSZE on wygra!!! W cenie 50 Caracali mieliśmy mieć 70 szt, ale obecna cena Caracala "spełniajacego" wymagania wystarcza tylko dla 50 szt.!!!

    1. Qba

      Ceny wszystkich ofert był zbliżone i wszystkie na 70 sztuk. Z tym że te Świdnika i Mielca nie zawierały uzbrojenia ani przekazania serwisu do WZL. Czyli w praktyce były o kilkadziesiąt procent droższe.

    2. Boczek

      "ktoś mi powie ile waży Rosomak? " A pewnie - 16.0 t

  7. Willgraf

    i jeszcze raz , bo sprawa ważna dla POLSKI - bo laicy od śmigłowców decydują ,że ma być dobrze dla związkowców obcej firmy ŚWIDNIK , a nie dla obronności kraju - zatem jeszcze raz powtarzam ,że wybór Caracala to właściwy wybór i próba odnowienia Polskiego przemysłu lotniczego, który został sprzedany, bo ani Mielec ani Świdnik nie są Polskie. - Świdnik chciał sprzedać śmigłowcowce turystyczno - biznesowe dla wojska to jakby zrobić wersje HUMVEE z fiata 126p - Mielec natomiast sprzedawał sama skorupę od Black Hawka - to tak jakby do karoserii Porsche włożyć silnik od motopompy i mamy Syrene 105 --- skoro WPROST cały czas pisze o POLSKICH zakładach lotniczych i ma na myśli ŚWIDNIK - to czemu nie zainteresował się sposobem prywatyzacji tego zakładu, wywożeniem lepszych maszyn i obrabiarek ze Świdnika po przejęciu go przez Włochów, a montowaniem w te miejsce chińskiej tandety - może tu pan prezeski miałby coś do powiedzenia ? Na razie nie mamy POLSKICH ZAKŁADÓW LOTNICZYCH produkujących latające maszyny helikoptery czy samoloty - ta decyzja wybór CARACALA jest właśnie próba odtworzenia tego co zostało zniszczone. a cała dyskusja o złym wyborze jest dyskusja laików bez żadnej wiedzy lotniczej amatorów do potęgi n-tej ! ŻADEN PILOT WOJSKOWY nie powie ,że Caracal to zły wybór - ten śmigłowiec nie miał zastąpić MI-17 ale stworzyć coś pomiędzy MI-17 a Sokołem. DLACZEGO WPROST nie pisze o olaniu przez tzw. POLSKI PRZEMYSŁ LOTNICZY wizyty i próby współpracy prezesa MOTOR SICZ - ukraińskie silniki są lepsze od ruskich i taka współpraca byłaby bardzo cenna dla POLSKI - ale tu cisza !!!!

    1. gg

      Co ty bredzisz czlowieku? Pare stanowisk do nitowania i skrecania modulow to odtworyenie przemyslu? A kto sprzedal zaklady w Swidniku, wiedzac ze za pare lat bedzie potrzeba nowych smiglowcow? To wina WPROST? Ogarnij sie! Polityka sprzetowa wojska wyglada tak jak ten przetarg, nie wiadomo co, za ile i za co. Burdel na kolkach!

    2. razor

      w pelni zgadzam sie ze Caracal sa najlepszym wyborem z dostepnych smigłowców, ale jest inna sprawa ze prawdopodobnie przeplacilismy za nie (znaczy sie kazdy musial dostac w lape i dlatego wyszlo tak drogo) Slyszalem duzo dobrego o ukraińskich silnikach, szkoda bo taka wspolpraca na pewno wyszlaby nam na dobre

    3. gg

      A jaki wojskowy Pilot mogl go porownac z innymi maszynami! Do samych prob powinny byc dopuszczone wszystkie , chociaz by po to aby zbic cene w przetargu!

  8. pushrod

    Do Qba - Ty chyba czytać nie umiesz - silniki są dokładnie te same. Łopaty i przekładnia także. Nie ośmieszaj się.

    1. Miras

      Wiec dlaczego ma słabsze osiągi minimalnie prędkość przelotową oraz pułap maksymalny oraz zasieg (ogolnodostepne dane z netu)? Pomimo pozbawienia większości systemów pokładowych tworzących z tej maszyny śmigłowiec wojskowy które notabene musielibysmy kupic w dodatkowym przetargu.

    2. Qba

      Nie są, nawet na swojej stronie wyraźnie podają co jest w UH-60M lepsze

  9. filip z konopii

    A mnie to cieszy - czas przewietrzyć tych urzędasów z MON i IU. Naród nie składa się jedynie z ciemnej masy. Dość tajemnic i przemilczeń. Testować Caracala w każdych warunkach eksploatacyjnych w wersji dokładnie dla polskiego MON - w pełni wyposażonej i obciążonej - także nad akwenami wodnymi i z próbami lądowania na polskich okrętach. Przeprowadzić próbę ewakuacji załogi na czas, a na koniec złożyć ogon i otworzyć rampę załadowczą. Przeprowadzili testy wg scenariusza filmu "Filip z konopii" - "...szkoła jest?, cmentarz jest? winda jest?, ciepła woda jest?..." i myślą, że ciemny lud to kupi i zapłaci za to 2,5 mld euro (tyle podają Francuzi a im w tej akurat kwestii wierzę, bo kasę umieją liczyć - w przeciwieństwie do naszego politycznego plebsu)?

    1. Grzegorz

      Panie filip a poniżej masz taki ładny komentarz Pana Willgraf. W tym przypadku się z nim zgadzam.

  10. pushrod

    Wznieście się na wyżyny swego intelektu i zadajcie sobie trud poszukania: http://www.sikorskyarchives.com/S-70A%20(UH-60M%20Black%20Hawk,%20HH-60M).php. Wszystkie BH to rodzina S70. Poczytajcie też, co francuskie dzienniki pisały o złotym strzale dla polskiego MON i nie piejcie tak z zachwytu, bo kupujemy truchło i tyle (a Francuzi maja ubaw i zysk). Bhawo platfohmo i inspektohacie uzbhojenia. Złoty Intehes - dla Fhancji.

    1. Qba

      Zwróć uwagę że S70i to wersja ze słabszymi silnikami, starym wirnikiem i przekładnią, bez uzbrojenia, bez AIDEWS, itd.

    2. Gottard

      Bez paniki kol.Pushrod, to się unieważni i jeszcze Francuzi nam zapłacą odszkodowania ( to karalne w UE) Bedzie H-92 Superhawk , Blackawk & Seahawk

    3. vvv

      co za bzdury wypisujesz. uh-60 to s-70i? idac tym tokiem myslenia to golf w wersji podstawowej to passat full wypas bo z jednej rodziny, bo wlasnie takie porwonanie pasuje do s-70i do uh-60m. jezeli nie znasz roznic pomiedzy s-70i a uh-60m to sie nie wypowaidaj. francuzi bardzo chwala sobie caracale wiec nie klam

  11. Obywatel

    Pragnę przypomnieć wszystkim przetarg na samoloty wielozadaniowe. Pamiętacie jak Francuzi próbowali nam upchnąć Mirage 2000...oczywiście nie przeszli w przetargu wygrał F 16 i natychmiast po cichu okazało się ze produkcja Mirage została wygaszona! A Francuzi przechodzą na lepsze i nowocześniejsze samoloty Rafaele...Nie udało im się z Mirage to wepchnęli nam starocia w postaci Caracala inaczej jego produkcje też w krótkim okresie musieli by...wygasić.

    1. Qba

      Francja oferowała nam przeniesienie lini produkcyjnej Mirage 2000 do Mielca. Gdybyśmy ją mieli to moglibyśmy sobie teraz zrobić tanim kosztem dodatkowe Mirage 2000-9. Caracale kupiły ostatnio Brazylia, Kazachstan, Kuwejt a wkrótce chcą jeszcze Indie.

    2. vvv

      caracale nie zostaly wycofane i ostatnio emiraty i brazylia kupila nowe jednostki. sama super puma jest koniem roboczym wielu panstw nato. s-70i jest przeniesiony do turcji a aw-149 nie ma poza wersja taxi

  12. clavis

    Ten Caracal to totalne kupa. Ułożenie silników względem wału przekładni głównej, rodem z MI 2/8/17. Co my kupujemy - takie rozwiązania są wyjątkowo podatne na ostrzał...

    1. Sky

      Taka konfiguracja jest względnie powszechna i używana w wielu nowoczesnych śmigłowcach wojskowych.

    2. vvv

      co za bzdury. mi-8 w najnowszej wersji jest bardzo dobrym smiglowcem. caracal ma bardzo dobre parametry lotu/zwnoszenia/udzwigu/opancerzenia/bezpieczenstwa/sys ochrony itp itd. nie znasz sie to sie nie wypowiadaj bo tylko sie osmieszasz

  13. zdzich

    Czyżby WPROST pod wpływem groźby odpowiedzialności karnej "zmiękła rura" że posuwa się do określeń typu "buta i arogancja władzy" które NIE MAJĄ W TYM PRZYPADKU ŻADNEGO ZWIĄZKU ZE SPRAWĄ?

  14. EDWARD

    I czas najwyższy żeby MON wzięło krótko za gęby tych którzy opluwają i oczerniają nie słusznie .

  15. zdzich

    Prasa w Polsce.Artykuły tendencyjne.Działanie na zlecenie polityków.Pastwienie się na każdym dla poczytnego artykułu.Takie samo bagno jak politycy.Co najmniej.

  16. Sky

    MON opublikował sprostowanie do informacji Wprost: http://mon.gov.pl/aktualnosci/artykul/najnowsze/2015-08-10-sprostowanie-mon-do-artykulu-tygodnika-wprost/

  17. Naleczxxx

    Wziąłbym nawet na ich miejscu 50 Caracali ale o dwa miliardy mniej w cenie jaką Brazylia za nie zapłaciła. Zamówiłbym do tego 20 szt Black Hawka z opcją na kolejne 10 i finał debla.Niech specjalsi mają na czym latać Caracall jest drogi w eksploatacji bo ciężka krowa z dużym silnikiem. A nie jakieś montownie za dwie banki. Za dwa miliardy to nasi naukowcy lepsze technologie od Francuzów zrobią.

    1. Boczek

      @Naleczxxx Brazylia: 16 - standard lądówka 16 - standard marynarka 18 - sp C/SAR +150 mln € inwestycji aby spełnić 50% składania w kraju. Polska 16 - standard tylko 34 - C/SARy in ASW Z tego zestawienia wynika, że Brazylia słono przepłaciła jeżeli przyjmie się, ze C/SARy kosztują x3 wersji standardowych a ASW x5. Sprowadzając do wspólnego mianownika (bardzo łaskawie dla Brazylii): Polska - 16 + (34x3 - bo z ASW)= 118 równoważników maszyn Brazylia - 32 + (16x2,5 - bo brak ASW) = 72 równoważniki maszyn, O parametrach tu już nie dyskutujemy bo H2255M bije wszystkie inne na głowę Pay Load/pojemność 10-70% wyższa niż konkurencja. H255M - pusty 5300 kg / max 11.200 kg - delta 6.000 kg / 2x 1550 kW (1780kW emergency) /max 29 troops / 9.000 $/h BH - pusty 5200-6400 kg / max. 10.000 kg - delta 3600-4200/ 2x 1.250-1.300 kW / 11 troops / 3.000-5.000 $/h NH90 - pusty 6850-7200 / max. 10.600 kg - delta 3750-3400 / 2x 1.690-1.790 kW / 20 troops / 15.000-22.000 $/h

    2. cosmo-pl

      Doucz się w końcu, że cena zależy od wersji i wersje morskie, są dwa razy droższe od pustaków do transportu, które wzięła Brazylia. Z Twojego komentarza przebija ignorancja.

    3. kozi

      Słowo klucz to wyposażenie. Ciężarówka Man kosztuje 300-400 tys zł ile kosztuje wóz strażacki na tym samym podwoziu ?? Myślę że dobrze ponad milion

  18. latacz

    Już się rzygać chce od czytania na temat przydatności Caracali w armii. Po prostu Polacy mają zobowiązania wobec unii za Tuska i inne rzeczy. Caracal musiał zostać zakupiony i tyle w temacie. To że wojsko chce zakupić Black Hawki nie jest tajemnicą, bo swą naprawdę dobre w użytkowaniu i do pewnych zadań. Wypowiedzi tzw. "znafcuf" są co najmniej śmieszne. Pozdrawiam normalnie myślących.

    1. M

      Szanowny "zorientowany" komentatorze! Czy zastanawiasz się nad logiką własnych przemyśleń? Twoim zdaniem wybór francuskiego śmigłowca to dowód na konieczność "zapłaty", cytuję za Tobą, "unii za Tuska". Dlaczego "za Tuska" należy płacić firmie francuskiej a nie włosko-brytyjskiej? Czy ci sami "oni" nie muszą płacić również amerykanom? Twoje opinie dotyczące "znafcuf", "normalnie myślących" oraz "woli wojska" imponują głębią merytorycznych wywodów. Naprawdę sądzisz, że to co napisałeś jest warte przeczytania?

    2. w temacie,w temacie

      W temacie czy na temat ,znafco.

    3. kozi

      Wojsko chce kupić BH a na jakiej podstawie bo niektórzy mieli okazje latać BH a gdzie latali Caracalem żeby porównywać te maszyny. Dodam tylko że chciano nam sprzedać zupełnie inna maszynę niż mieli okazje używać nasi żołnierze

  19. gross

    Nie wszyscy wiedzą, ale PZL Mielec zaproponował dwa śmigłowce. Pierwszy to S70i Blachawk a drugi to S70B Seahawk. Dla marynarki na pewno lepiej by było aby dostała śmigłowiec projektowany specjalnie dla niej zamiast Caracala. Tak czytam sobie jakie są koszty ekploatacji i serwisu Caracala i widzę, że będzie sporo kosztował polskiego podatnika (najwięcej z oferentów). Dostępność części też pewnie słaba skoro jako ostatnia armia kupiliśmy Caracala przed emerytutą. Dziwne bo cena i koszty były dla MON kluczowe na początku przetargu... Kolejna rzecz to po co do Polski wprowadzać kolejnego producenta śmigłowców. Mamy już dwóch. Potrzeba nam trzeciego? Teraz Turcja przejmie produkcję S70i i wprowadzi jako T70 (+ własna awionika) do swojej armii z opcją sprzedaży do innych państw. Można?

    1. Boczek

      "Tak czytam sobie jakie są koszty ekploatacji i serwisu Caracala i widzę, że będzie sporo kosztował polskiego podatnika (najwięcej z oferentów)." Nie możesz tak porównywać. Na godzinę lotu OK, ale on robi w te godzinę 3 razy tyle co tamte "maluchy". Szczególnie BH jest wyjątkowo nieefektywny - wyrażone w kg paliwa / tonę / km. Tu wszyscy wpadają w te sama pułapkę.

    2. Qba

      Chyba nie łapiesz że marynarka nie poszukuje śmigłowców pokładowych takich jak Seahawk czy Lynx. Jedynie morskich bazowania lądowego.

    3. Qba

      A trzeci producent to dwie fabryki i wiele miejsc pracy.

  20. Tomcat

    Panowie piszcie argumenty poparte faktami, podajcie źródło wiekszość z nas zna przynajmniej j. angielski chetnie zapoznam się z rzeczowymi faktami. Wiekszość pisze ze słyszeli ze koledzy z wojska co jeżdzą starem na kontrakcie są przeciwni (fakt są żołnierzami i mają swoje zdanie), że Gen. Celebryta wyraził opinie specjalsów ( ci sami odebrali mu odznakę) itp. UWAŻAM ŻE ŻADEN NIE BYŁ IDEALNY SĄ LEPSZE KONSTRUKCJE JAK NH 90, KTÓREGO KUPUJĄ WSZYSCY NA OKOŁO ALE NIE ZDECYDOWANO SIĘ NA JEGO OFERTĘ DLA SIŁ RP, BO KOLESIE Z AW DOSZLI DO WNIOSKU ZE MOGĄ NAM ZAOFEROWAĆ BYLE CO, ABY CIEMNY POLAK POKRYŁ PRACE ROZWOJOWE NAD TĄ MASZYNĄ. JAKA JEST AW149. Z pewnością każda z maszyn ma swoje plusy i minusy ale pisanie przez kogoś ze przetarg został sfałszowany powinna z urzędu zbadać prokuratura inaczej wojna polsko polska doprowadzi do sytuacji że bedziemy z demobilu kupowali Mi 2 zeby mieć czym latać.

    1. xcz

      Nie chce mi się już szukać źródeł, ale ktoś tu też pisał o kolejkach… na zakontraktowane NH90 odbiorcy muszą czekać zdaje się nawet jeszcze kilka lat. Więc gdyby nam je zaoferowali, to odpadłby ze względu na termin dostawy, bo my potrzebujemy na już.

    2. Boczek

      NH90 nie przed 2022-2025. Sama Finlandia musi czeka na zakończenie dostaw o 3 lata dłużej do 2018

    3. Wojtek 39

      Nie chodziło o kolejki. Faktycznie w przetargu miał być wystawiony NH-90. Tak ustalono w 2010 roku. Liderem programu z przyczyn oczywistych (Świdnik) miał być AW i tak AW ustaliło z Airbusem. I w pewnym momencie Airbus zorientował się że wspólnik wystawił go do wiatru. http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/20121004trib000722997/pologne-comment-eurocopter-s-est-fait-rouler-par-agustawestland.html to znalazłem na forum NFOW (mam nadzieję, że Arrakis nie ma nic przeciw, że posłużyłem się linkiem z jego postu).

  21. AM

    Problem polega na tym, że "Wprost" nie jest żadnym tygodnikiem opinii. Jeżeli Lisiecki tak bardzo upomina się o wolność słowa to niech przestanie rozpowszechniać rosyjską propagandę, bo to nie jest nic innego tylko jeszcze jedna ruska tuba do siania zamętu i dezinformacji. Tak się jakoś dzieje, że ci którzy w swoim kraju już dawno złamali wszystkie nawet śladowe przejawy niezależnego dziennikarstwa u nas szermują hasłami o wolności słowa. "Wprost" dzisiaj to siedlisko wrogiej Polsce agentury zajmującej się tzw. Subversion, czyli jednym z podstawowych narzędzi atakowania naszego kraju, przez specjalistów stawianego na równi z terroryzmem, sabotażem czy przestępczością zorganizowaną. Jako takie powinno być zwalczane przez odpowiednie służby gdyż jest to działalność zmierzająca do destabilizacji politycznej społecznej i ekonomicznej naszego kraju i podważenia zaufania do jego instytucji.

    1. kicio

      skoro juz o wolnosci slowa mowisz, to dobrze by było żebyś przy okazji wiedział co mówisz w ogóle. wg mnie polega to na tym ze wlasnie moze sobie pisac co chce, nawet rozpowszechniac rosyjska propagande. nie wydaje Ci się? chyba ze wg Ciebie wolność słowa jest tylko wtedy gdy ktos pisze to tylko co pasuje Tobie. weź się zastanów i nie pleć bzdur następnym razem.

  22. KUKUŁKA

    działania "Wprost " mają na celu spowalnianie procedur w aspektach prawnych jak i merytorycznych .. czas w jakim "wyskoczył Wprost " jest spowodowany jest tym że mamy czas urlopowy .więc wyznaczone organy prawne .które miały by się zajmować "problemem" podejdą do sprawy po okresie " urlopów" ,druga sprawa na jesieni wybory ,faworytem jest frakcja która negowała wybór " Caracala" optowała mówiąc kolokwialnie za wyborem śmigłowca montowanego u nas ,trzecia sprawa organy prawne chcąc "przypodobać się nowej władzy " zaczną grę prawną w tzw. merytorykę doszukując się błędów oraz żądając uzupełnień akt czyli tzw "gruszek na wierzbie" ..czwarta sprawa lobby nazwijmy go "anglojęzyczne "...zorientowane że za dużo "kitu" wcisnęła wojsku polskiemu za gigantyczne pieniądze za to MON odwdzięczyło się wyborem innego partnera dla śmigłowca (CARACAL)..piąta sprawa lobby "anglojęzyczne "zmienia optykę na "nową władzę" ..w celu osiągniecia celu ..uruchomia procedury ... jak związki zawodowe zainteresowanych zakładów lotniczych umiejscowionych w naszym kraju ,stosując socjotechniki ,dokłada aspekty socjologiczne ..zwane zwolnieniami , gdy MON trzyma się nadal "Caracala" ..ogłasza żę nowe "podmioty " są zainteresowane wykupieniem grożącym upadłością zakładom lotniczym i w ten sposób zainteresować MON nowym produktem swoim "śmigłowcem" ... szósta sprawa lobby uruchamia "Wprost " .w myśl zasady lud potrzebuje emocji .wszak emocje to "dobro narodowe kraju" dzięki nim mamy historię swoją (tą raczej smutniejszą ).... siódma sprawa " lobby " będzie milczeć do wyboru nowej władzy ...w myśl zasady " ten ma rację kto ma władzę "..siódma sprawa "VITAM REGIT FORTUNA ,NON SAPIENTIA " -życiem kieruje szczęście nie mądrość (Cicero)

  23. Franek kimono

    Krew się w żyłach gotuje na widok Cracala. Przecież to na pierwszy widok przerośnięty Sokół(w latach 90-tych powstał projekt Sokół Long).

    1. dwadwa

      to strach pomyslec co tam ci sie dzieje an widok AW 149 i blackhawka?

    2. Afgan

      Przerośniętym Sokołem jest właśnie AW-149, który to powstał w oparciu o tę samą koncepcję co kiedyś projekt Sokoła Long. Jednym słowem śmigłowce tej klasy nie są naszej armii potrzebne. Zamiast Caracala widział bym bardziej w naszej armii NH-90, jednak z proponowanej trójki to Caracal jest najlepszy i nie ma co już kontynuować w nieskończoność tej śmigłowcowej awantury, bo to tylko opóźnia i tak już opóźnioną modernizację techniczną wojska.

  24. ted

    i bardzo dobrze, brawo bo to już była spora przesada może się oduczą jątrzenia. A to ich zasłanianie się wolnością słowa jest żałosne. Caracal to dobry wybór do ideału brakuje mu tylko rampy, AW149 był tylko na papierze a s70 to wersja dla ubogich republik bananowych...

  25. Tratata

    Czy "Wprost" to ten tygodnik, któremu przez dwa lata szefował Latkowski? Za wikipedią: "Przez wiele lat nie miał nic wspólnego ze środowiskiem filmowym – imał się różnych zajęć i zawodów, prowadził własne przedsiębiorstwa[3]. W latach 1993–1998 ukrywał się w Federacji Rosyjskiej. Na kanwie swojej ucieczki do tego kraju napisał powieść dokumentalną „Wozacy”[4]. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych został skazany na karę 2 lat i 3 miesięcy pozbawienia wolności za wymuszenie rozbójnicze[5]. W więzieniu spędził 19 miesięcy[6]. " Aha, dziękuję, dobranoc. Mam nadzieję, że wszyscy już wiedzą z kim mają do czynienia.

Reklama