Francuska armia kupuje Serwale 4 x 4

18 stycznia 2021, 14:08
TRVOT7EKSFGHVCL6O2OWB6PGKE
Fot. Nexter
Reklama

Jak poinformowała francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA), jeszcze w ub.r. podpisano kontrakt z francuski spółkami Nexter i Texelis na dostawy 364 egzemplarzy lekkich wielozadaniowych pojazdów opancerzonych Serval 4 × 4. 

Pierwszych 12 egzemplarzy tych pojazdów ma zostać dostarczonych już w pierwszej połowie przyszłego roku, a kolejnych 96 egzemplarzy w jego drugiej połowie. Łącznie pozwoli to na dostarczenie w 2022 roku łącznie 108 egzemplarzy z 364 zamówionych na mocy obecnej umowy. Docelowo planowane jest pozyskanie do 978 egzemplarzy Serwali 4 × 4 dla francuskiej armii w perspektywie do 2030 roku. Do użytku operacyjnego pojazdy mają zostać wprowadzone w 2022 r.

Dostawy tych wozów odbywają się w ramach kompleksowego programu modernizacji francuskich wojsk lądowych "Scorpion", którego częścią jest też równolegle dostarczany bojowy wóz rozpoznawczy EBRC Jaguar i VBMR Griffon. Obie te konstrukcje zostały zaprojektowane przez konsorcjum Nextera, Thalesa i Renault Trucks Defence na potrzeby francuskiej armii która docelowo planuje pozyskać do 1872 egzemplarzy Griffonów i do 300 Jaguarów w perspektywie do 2030 roku, z czego połowę do 2025 roku.

image
Reklama

Serval  4 × 4 to francuski lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony - VBMR (Véhicules Blindés Multi-Rôles Léger) zaprojektowany i produkowany przez spółki Nexter i Texelis (producent systemów zawieszenia, w tym niezależnych dla pojazdów cywilnych i wojskowych) na potrzeby francuskich sił zbrojnych. Jego głównym celem jest uzupełnienie znacznie większych, 24-tonowych kołowych transporterów opancerzonych VBMR Griffon oraz wspierających ich kołowych bojowych wozów rozpoznawczych EBRC Jaguar, jako następców obecnie eksploatowanej przez francuskie wojska lądowe rodziny kołowych wozów bojowych VAB. Wszystkie te wozy mają zostać połączone ze sobą za pomocą nowego systemu komunikacji i zarządzania polem walki — Scorpion Combat Information System.

Serval VBMR Léger 4 × 4 występuję w trzech podstawowych wersjach: dowodzenia i łączności (NCT), patrolowej (VPB) i rozpoznawczej (SA2R). W zależności od wariantu jego masa wynosi od 15 do 17 ton, a uzbrojenie stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia po prawej stronie kabiny pojazdu, wyposażony w lekki karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. W patrolowej będzie mógł przewieść obok kierowcy i dowódcy wchodzących w skład załogi pojazdu do 8 dodatkowych żołnierzy. W układzie jezdnym pojazdu  zastosowano osie napędowe z niezależnym zawieszeniem firmy Texelis serii T700.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 11
Reklama
>JA<
wtorek, 19 stycznia 2021, 11:58

Francja wojska ekspedycyjne na Afrykę.

arokey
wtorek, 19 stycznia 2021, 09:56

Ale widać z filmu, że Francja wraca do ekologicznego napędu parowego. Ten komin jak nic zwiększy liczbę załogi o palacz :-)

Marek
czwartek, 21 stycznia 2021, 13:58

Tam jest porządny diesel od Cumminsa.

Olo
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 17:06

Tymczasem Wojsko Polskie kupiło bulwarowe SUVy z taktycznymi chromami, wyposażone w specjalne nieopancerzenie przystosowane do dziurawienia z 9x18 Para lub urywania się w terenie. Chcieli mieć wozy do wożenia się po mieście to trzeba było wzorem Policji kupić tanie KIA Cee'd albo Fiaty Ducato.

as
wtorek, 19 stycznia 2021, 11:54

To prawda co piszesz

Realista
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:37

Widać nie rozróżniasz SUV od prawdziwych terenówek jaką jest Ranger .

Jasio
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:17

To nie ten rodzaj samochodów . Bulwarówki też mają ,jak raz także Fordy . Ba mają całą flotę Renault Kangoo . Takie samochody także mamy kupić .RAczej za parę dekad

Felix
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:55

Czyli podczas konfliktu te Rangery zostają w garażach a wojsko wyjedzie do walki czym? Honkerami? Ludzie dajcie spokój.

Jasio
wtorek, 19 stycznia 2021, 12:41

W razie konfliktu będzie to co jest Ranger na luzie może być zamiennikiem Honkera .Na jego bazie w całym powstają samochody opancerzone .To wcale nie jest bulwarówka. A jak za 30 tys dodasz mu profesjonalne zawieszenie , tak to robią na zachodzie , to robi się z tego dobry samochód terenowy .

Juras
wtorek, 19 stycznia 2021, 10:50

Wojsko do walki pojedzie ciężarówkami, KTO i BWP. A na logistycznym zapleczu w terenie Rangerami.

Realista
wtorek, 19 stycznia 2021, 08:31

W razie konfliku w ramach pilnej potrzeby operacyjnej zamówi się rumuńskie Aro, coś z oferty MTZ lub chińskie BJ2022 (tylko czas dostawy może być długi jeśli będą wysłane statkiem).

Tweets Defence24