Finlandia: myśliwce ze Szwecji i 2,5 tys. rezerwistów na ćwiczeniach

19 września 2020, 08:25
800px-Finnish_Air_Force_F-18
Fot. David Smith/Flickr/CC BY 2.0
Reklama

W Finlandii trwają przygotowania do przeprowadzenia dużych ćwiczeń lotnictwa wojskowego o kryptonimie "Ruska 20", które ma odbyć się w dniach 28 września - 6 października br. W manewrach udział ma wziąć ponad 60 maszyn bojowych i ok. 4800 fińskich żołnierzy, a także wydzielony komponent szwedzkich sił powietrznych.

Według informacji przekazanych przez fiński resort obrony ćwiczenia "Ruska 20" mają być największym tego typu przedsięwzięciem fińskiego lotnictwa wojskowego w 2020 roku. Głównym celem tych corocznych ćwiczeń jest rozwój gotowości bojowej fińskich sił powietrznych oraz utrzymania cyklicznego szkolenia podstawowego żołnierzy zawodowych, poborowych i rezerwy. Spośród 4800 żołnierzy biorących udział w tych manewrach aż 2500 mają stanowić rezerwiści.

Personel biorący udział w ćwiczeniach ma być podzielony na dwie grupy: szkolącą się w zakresie obrony powietrznej oraz opisującą działania prowadzone przez szkolącego się "nieprzyjaciela". Scenariusz ćwiczeń ma ewoluować w czasie rzeczywistym, a działania mają być prowadzone całodobowo. Jeśli chodzi o wykorzystywane wojskowe statki powietrzne, to udział w nich biorą przede wszystkim fińskie myśliwce F/A-18C/D Hornet (wspierane przez inne maszyny) oraz szwedzkie JAS 39C/D Gripen. Plan ćwiczeń "Ruska 20" obejmuje prowadzenie zarówno prowadzenie działań na małych wysokościach jak i loty naddźwiękowe na wysokości co najmniej 10 tysięcy metrów nad lądem.

Ruska 20 pokazuje wysoką gotowość Sił Powietrznych do ochrony integralności terytorialnej Finlandii i życiowych potrzeb społeczeństwa w trybie 24/7 we wszystkich sytuacjach. Podczas ćwiczeń żołnierze zawodowi, poborowi i rezerwiści pracują w sytuacjach awaryjnych zgodnie z mobilnym trybem bojowym Sił Powietrznych. [...] Ćwiczenie uwzględnia ograniczenia krajowe, regionalne i lokalne związane z koronawirusem. Siły Powietrzne na bieżąco monitorują rozwój sytuacji COVID-19 i w razie potrzeby zmienimy sposób wykonywania ćwiczeń w krótkim czasie. Ćwiczenia są ważne, aby zachować umiejętności i gotowość w każdych warunkach. Zdrowie i bezpieczeństwo zespołów szkoleniowych są w centrum uwagi, więc będziemy przeprowadzać szkolenia zgodnie z wymogami sytuacji

- dyrektor ćwiczenia i kierownik operacyjny Fińskich Sił Powietrznych pułkownik Juha-Pekka Keränen

Regionem prowadzenia ćwiczeń jest cała przestrzeń powietrzna Finlandii, a same maszyny mają operować głównie z lotnisk w Rovaniemi, Jyväskylä, Oulu, Kajaani i Hall. Szczyt intensywności lotów ma przypaść na okres 2-6 października br. kiedy to wykorzystywane mają być także lotniska Kuopio, Seinäjoki, Kokkola-Pietarsaari, Vaasa, Pudasjärvi i Kuusamo. Szwedzkie maszyny mają operować baz lotniczych w Rovaniemi i rodzimej Luleå. W pobliżu obszarów wykorzystywanych do ćwiczeń obowiązują ograniczenia w zakresie poruszania się, asą onetakże pod obserwacją wojska.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 15
Reklama
Macorr
poniedziałek, 21 września 2020, 09:00

Podoba mi się nazwa ćwiczeń. Dodałbym jeszcze w nawiasie(ajojahti)....

Bursztyn
niedziela, 20 września 2020, 10:01

32 fińskie hornety gotowe do ćwiczeń To te same które w czerwcu brały udział w ćwiczeniu elephant walk Czyli masowy równoległy start z jednego pasa Polecam naszym specom

Fencer
niedziela, 20 września 2020, 11:26

W Powidzu Su-22 zaprezentowały coś podobnego....Start 13 samolotów na przemian z przeciwległych stron pasa w ciągu, bodajże, 3 minut (?)...niech mnie ktoś poprawi...

gem
poniedziałek, 21 września 2020, 11:07

Owszem, było takie ćwiczenie. Opisuje je gen. Gotowała w swojej książce.

niedziela, 20 września 2020, 12:41

Fencer D to Su24 A ten startuje z trawnika

ito
niedziela, 20 września 2020, 13:50

Su 24 to nie ten dwupłatowiec co z trawnika...

Fencer
niedziela, 20 września 2020, 12:44

Akurat!!/...Masa startowa Su-24M to ok. 40 ton!!

ziew
niedziela, 20 września 2020, 15:25

Zgadza się. Po to ma zdwojone podwozie, żeby mógł lądować i startować z gruntu, z małym naciskiem jednostkowym.

Fencer
poniedziałek, 21 września 2020, 10:27

Mógł startować i lądować z lotnisk trawiastych ale tylko jeden raz!

Davien
niedziela, 20 września 2020, 20:18

Taak, predkość ladowania 230km/h dla maszyny wazacej ok 30 ton podczas ladowania_ życzę powodzenia:)Z tego co wiadomo to mógł startować ze specjalnie przygotowanych lotnisk polowych ale nie z trawnika:)).

ziew
środa, 23 września 2020, 00:00

Całe szczęście że nikt nie mówił o trawniku. Specjalne przygotowanie polega na sprawdzeniu czy grunt nie jest podmokły, ani przeciwnie, piaszczysty. Na trawniku to może koledzy na tobie latali, na pewno nie Su-24M.

Davien
sobota, 26 września 2020, 09:41

Ziewku jak widzę kiedy ci się walą twoje brednie to od razu osobiste wycieczki:) Ale co innego ci zostało:))

Fencer
poniedziałek, 21 września 2020, 10:37

W roku 1982 moja jednostka (23 pcz ze Słubic), była akurat na poligonie Karliki w Żaganiu. Tam wieczorami piwkowaliśmy z kasynie, czasem przychodzili też piloci ze Starej Koperni koło Żagania....Stacjonował tam wówczas pułk bombowy na Su-24 M2....Podpytywalem Rosjan właśnie o kwestię użycia Fencerów z lotnisk polowych, co wywołało ich szczery uśmiech i zdziwienie...."gdzie ty takie głupoty wyczytałeś ?"....

ziew
środa, 23 września 2020, 00:00

A potem kierowca autobusu wstał i zaczął klaskać

Fencer
środa, 23 września 2020, 16:10

Hahaha!...Dobre!...O świstaku i sreberkach słyszałem ale o kierowcy autobusu - nie....Sęk w tym, że naprawdę jestem absolwentem Pancu, naprawdę byłem niejednokrotnie na Karlikach i naprawdę piłem piwo z pilotami Su-24 ze Starej Koperni....a nawet wódkę!...Pozdrawiam.

Tweets Defence24