Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Drony Camcopter polecą do Tajlandii
Królewskie siły morskie Tajlandii zamówiły w austriackiej firmie Schiebel bezzałogowe pionowzloty Camcopter S-100. Pierwszy z tych dronów ma się pojawić w tajskiej marynarce wojennej już w 2020 roku. Zakupem miniśmigłowców Camcopter S-100 była w swoim czasie zainteresowana również polska Marynarka Wojenna.
Nie wiadomo jak na razie ile systemów bezzałogowych (system to prawdopodobnie zestaw składający się z dwóch śmigłowców i stacji naziemnej) zostało zamówionych przez Tajlandię. Będzie ich jednak kilka, ponieważ już zaplanowano, że zostaną one rozmieszczone zarówno na ladzie (w dystrykcie Pakphanang w prowincji Nakhon Si Thammarat) jak i na tajskich fregatach. Określono także, że śmigłowce Camcopter S-100 będą wykorzystywane przede wszystkim do nadzoru obszarów morskich i do zadań rozpoznawczych ISR (intelligence, surveillance and reconnaissance).
Jest to pierwsza umowa, jaką austriacka firma Schiebel zawarła z tajską marynarką wojenną. Camcopter S-100 będzie też pierwszym bezzałogowym miniśmigłowcem wykorzystywanym w siłach morskich Tajlandii. Jego wybór nie był jednak przypadkiem. Decyzja tajskiej marynarki wojennej była bowiem efektem długiej kampanii reklamowej, jaką prowadzi firma Schiebel ze swoim dronem.
Nie chodzi tu jednak jedynie o wystawianie tego rozwiązania w czasie międzynarodowych targów, ale również o jego dynamiczne prezentacje w państwach zainteresowanych bezzałogowymi miniśmigłowcami. Takie pokazy były organizowane przede wszystkim dla krajów europejskich w Norwegii, Finlandii, Francji, Hiszpanii i Belgii. Były one prezentowane również dla sił morskich Singapuru, Australii, Indii i Pakistanu.
Camcopterem zainteresowani byli również specjaliści z Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu EMSA (European Maritime Safety Agency) oraz z NATO (na jego jego prezentację wyjeżdżali tam również oficerowie polskiej Marynarki Wojennej). Najwięcej systemów zakupiły Zjednoczone Emiraty Arabskie (około 40 miniśmigłowców). Camcoptery zamówiła również marynarka wojenna: Niemiec (6 sztuk), Chin (18 sztuk) i Jordanii (2 sztuki). Drony te są również wykorzystywane przez cywilne przedsiębiorstwa, Europejską Agencję Kosmiczną oraz rosyjską straż graniczną.
Schiebel Camcopter S-100 to bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania (VTOL). Jego silnik o mocy 50 KM pozwala na poruszanie się z maksymalną prędkością 222 km/h. Pomimo niewielkich rozmiarów (długość 3,11 m, szerokość 1,24 m, wysokość 1,12 m i średnica wirnika nośnego 3,4 m) maksymalny ładunek użyteczny może wynosić nawet 90 kg. Przy obciążeniu 34 kg S-100 jest w stanie utrzymać się w powietrzu do 6 godzin (z możliwym zwiększeniem tego czasu przez zastosowanie dodatkowego zbiornika paliwa do 10 godzin).
Ładunkiem użytecznym może być zestaw trzech najważniejszych sensorów, jakie mogą posiadać bezzałogowe statki powietrzne: radar, system rozpoznania elektronicznego oraz głowica optoelektroniczna.
Urko
Pozwolę sobie zażartować, że wygląda zupełnie jak używany na rosyjskich patrolowcach Gorizont S-100...