Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Czwartek z Defence24.pl: Brak pieniędzy powodem fiaska negocjacji z Airbusem?; Polscy żołnierze szkolą ukraińską armię; Szwedzka oferta dla MW RP; Upadają ostatnie bastiony IS; MON pozyska śmigłowce bez przetargu?
Czwartkowy przegląd prasy pod kątem bezpieczeństwa i obronności.
Marcin Sztandera, Wojciech Czuchnowski, Gazeta Wyborcza, "Koniec Caracali. Zabrakło kasy?": Zakończenie negocjacji na niekorzyść Airbus Helicopters nikogo nie zaskoczyło, jednak mnożą się pytania o kulisy negocjacji offsetu. Czy powodem były nierealne wymagania polskiej strony i brak pieniędzy w budżecie? "Dla branży lotniczej nie jest to zaskoczenie. Podczas niedawnych targów obronnych w Kielcach mówiono, że strona polska stawia coraz to nowe wymagania, a zerwania przetargu domagają się związki zawodowe z zakładów, których oferty przegrały, i politycy PiS z tych regionów. Zaostrzenie wymagań można było wnioskować z informacji przekazywanych przez Airbus - pierwotnie była mowa o stworzeniu 3250 miejsc pracy, a we wrześniu już o 6 tyś. Francuzi zapewniali, że oferowane inwestycje nie są zagrożone, nawet jeżeli Polska nie kupi caracali."
ES, Fakt, "Polscy żołnierze wyszkolą Ukraińców": "Trzydziestu sześciu spadochroniarzy z Krakowa pojechało do Jaworowa pod Lwowem, by szkolić żołnierzy z ukraińskiej armii. Wspólne ćwiczenia z Ukraińcami rozpoczną w poniedziałek. Na razie polscy żołnierze prowadzą rekonesans ukraińskich obiektów szkoleniowych. Razem z Polakami na Ukrainę pojechali żołnierze ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanady, Litwy i Estonii. Spadochroniarze zakończą szkolenie H grudnia. Szkolenia na Ukrainie prowadzili już podhalańczycy z Rzeszowa."
Dziennik Gazeta Prawna, "Szwedzi chcą wpłynąć do Polski": Szwedzki koncern Saab namawia polski rząd do zakupu jednostek podwodnych typu A26. Szwedzi kuszą szeroką współpracą oraz rozwojem polskich stoczni, które będą miały swój udział w budowie następnych okrętów dla innych krajów. O kontrakt dla polskiej Marynarki Wojennej walczy również francuski DCNS oraz niemiecki ThyssenKrupp Marinę Services.
Piotr Jendroszczyk, Rzeczpospolita, "Dżihadyści tracą Irak. Są otoczeni": Ostatnie bastiony Państwa Islamskiego w Iraku, upadają. Operacja militarna, która ma odbić Mosul jest kwestią kilku tygodni. Premier Iraku, wzywa ludność cywilną z obszarów objętych jeszcze władzą dżihadystów, o pomoc dla irackiej armii, po wejściu do miast.
Krzysztof Losz, Nasz Dziennik, "Offset rozbija kontrakt": Co dalej z pozyskaniem niezbędnych maszyn? Polska armia czeka na śmigłowce. "Fiasko negocjacji offsetowych z Airbusem oznacza, że nie kupimy dla wojska 50 śmigłowców wielozadaniowych H225 Caracal. Niewykluczone, że z powodu presji czasu rząd zamówi teraz u innego producenta przynajmniej część helikopterów bez przetargu."
Drzewica
W takiej sytuacji nie widać powodu do zlekceważenia niedawnej propozycji ukraińskiej aby wspólnie pracować w temacie śmigłowcowym, na początek przy modernizacji tych które mamy. Oferują swoje mocne silniki i napędy, a oczekują polskich wirników i awioniki. Mamy w Polsce do dyspozycji zakłady w Łodzi i starzejące się maszyny, a zatem spróbujmy!
gość
Wspólne interesy z Ukrainą i ewentualny transfer technologii to wyjątkowy zły pomysł. Silna Ukraina nie jest nam potrzebna i niesyty taka jest prawda czy to się komuś podoba czy nie.