Czesi oferują Słowacji szkolenie dla pilotów F-16

15 czerwca 2020, 07:31
1024px-L-39NG_0475
Fot. Karel Šubrt/CC BY-SA 4.0
Reklama

Jak poinformowała czeska spółka Aero Vodochody, we współpracy z Ministerstwem Obrony Republiki Czeskiej zaoferowała ona Słowackim Siłom Powietrznym długoterminową współpracę w zakresie szkolenia i treningu słowackich pilotów myśliwskich z wykorzystaniem samolotów szkolno-treningowych L-39NG.

Propozycje czeskiego resortu obrony i czeskiego przedsiębiorstwa lotniczego oficjalnie zaprezentowano słowackiej delegacji pod przewodnictwem nowego ministra obrony narodowej Jaroslava Nad'a i szefa sztabu generalnego Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej gen. Daniela Zmka. Zapewnienie nowoczesnego zabezpieczenia szkolno-treningowego dla pilotów słowackiego lotnictwa ma na celu ich kompleksowe przygotowanie do służby na nowych amerykańskich myśliwcach wielozadaniowych F-16V Block 70/72 Viper, które już wkrótce mają zastąpić obecnie używane posowieckie MiGi-29.

Aero Vodochody, jako tradycyjny partner słowackich sił powietrznych, przedstawił ofertę dostawy ośmiu nowoczesnych odrzutowych samolotów treningowych L-39NG. Oferta obejmuje znaczącą współpracę przemysłową przy silnym zaangażowaniu słowackich firm w produkcję elementów konstrukcyjnych nowego samolotu, dalszy rozwój projektu L-39NG, wsparcie logistyczne i budowę naziemnego systemu szkoleniowego

 - wiceprezes ds. sprzedaży i członek zarządu Aero Vodochody Jakub Hoda

Kluczowym elementem długoterminowej współpracy dwustronnej pomiędzy Czechami i Słowacją ma być przygotowanie zaawansowanej koncepcji szkolenia pilotów Sił Powietrznych Słowackich Sil Zbrojnych na maszynach L-39NG, a w tym kompleksowego systemu szkolenia naziemnego. Strona czeska miałaby zapewnić szkolenie z symulacji taktycznej na maszynach L-39 i F-16 w Centrum Taktycznej Symulacji w Pardubicach, gdzie obecnie szkolenie przechodzą piloci Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej i innych państw sojuszniczych.

Według deklaracji Aero Vodochody wybór tej oferty przez słowackie lotnictwo ma pozwolić na utrzymanie zdolności do szkolenia w locie i zbudowanie nowego, nowoczesnego systemu szkoleniowego oraz eskadry szkoleniowej do prowadzenia szkolenia podstawowego i zaawansowanego przez słowackich instruktorów na maszynach L-39NG bezpośrednio na Słowacji. Dodatkową korzyścią ma być także radykalne obniżenie kosztów w stosunku do alternatywnej możliwości prowadzenia takiego szkolenia w USA.

L-39NG to unowocześniona wersja sprawdzonego i popularnego modelu L-39 Albatros. Wersja New Generation (NG) wyposażona jest w silnik Williams International FJ44-4M, który zastąpił radziecką jednostkę napędową AI-25TL. Maszyna otrzymała również awionikę Genesys Aerosystems oraz wyświetlacze wielofunkcyjne i nahełmowe produkowane przez firmę Speel Praha.

Widoczną zmianą kształtu L-39NG w stosunku do L-39 jest zastąpienie przez kompozytowe końcówki skrzydeł charakterystycznych zbiorników paliwa. Fabrycznie nowa maszyna ma charakteryzować się przeprojektowanym kadłubem, który jest lżejszy, trwalszy i doskonalszy aerodynamicznie od tego stosowanego w L-39. Samolot ma otrzymać pięć pylonów na uzbrojenie. Docelowo ma służyć do szkolenia pilotów maszyn myśliwskich 4. i 5. generacji.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 30
Reklama
Schabowy
środa, 17 czerwca 2020, 13:11

BŁASZCZAK przespal okazje oferty Dęblina dla NATO w programie pesco który również mocno zawalił A Czesi konsekwentne BUDUJĄ kompetencje i mocno promuja swój przemysł Cenowo rewelacyjno 1200,usd za godzinę lotu a nie 29600 usd Dęblina

SamJo ***II
wtorek, 16 czerwca 2020, 09:31

Widzę , że wszystko co robi nasz MON to jest "dywersja i kontrabanda" !!? Nawet guziki w mundurach są złe bo inni mają lepsze i więcej ?!?! Nie ma żadnych dobrych stron w tym co robi MON (rymnęło mi się !) Czyli , to co robi MON to dobra droga z małymi przeszkodami !! Tych wybitnych ekspertów z tvnu tu sporo , trzeba nieźle lawirować , żeby wyłuskać prawdziwe informacje !!! Róbta co chceta tak dalej !!!

mick8791
środa, 17 czerwca 2020, 00:04

Ale o co Ci chodzi i o czym w ogóle piszesz? To jest artykuł o ofercie samolotów szkolnych dla Słowacji! A Ty wyskakujesz z jakimś bełkotem nie wiadomo o czym...

nico
wtorek, 16 czerwca 2020, 01:06

L-39NG to stare złomy, na których można szkolić pilotów MIG-29 a nie F-16. W Polsce są warunki i długa tradycja do szkolenia pilotów z zagranicy, a szczególnie z kraów Bliskiego Wschodu. Mastery sa idealne do szkolenia pilotów F-16 które używa polskiego lotnictwo. Lotnicto czeskie nie ma F-16 tylko kilka Gripennów które są wzięte w leasing.

michalspajder
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:55

Aero Vodochody we wspolpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej. I wszystko na temat.

ai imi iai
wtorek, 16 czerwca 2020, 07:28

a po co ..jak to są ludzie z IMI i IAI ELBIT....przecierz to amwayowcy domokrążcy

Gucio77
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 19:10

Czesi załatwili Słowakom fabrykę silników DV-2S który produkowany jest również jako RD-35, a teraz chcą Albatrosa wciskać z silnikiem Williamsa. Podziękowałbym za taką ofertę.

Ceska Meska
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:22

Wstepny trening Albatrosem 4x TAŃSZY od Bielika Deblin szkoli 6-kadetow a Czechy 18 AHOJ

mick8791
środa, 17 czerwca 2020, 00:11

Po pierwsze nie masz pojęcia jakie są koszty szkolenia na danym samolocie. Po drugie Bielik służy do treningu zaawansowanego, a nie wstępnego. Po trzecie Bielik jest samolotem pod każdym względem nowocześniejszym (w zasadzie to cały zbudowany wokół niego system szkolenia i symulacji). Po czwarte szkolenie na Bielikach dopiero się rozpoczyna więc trochę trudno żeby od razu było szkolonych dużo kadetów.

Patriota
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 12:24

Jak byśmy wcześniej pomyśleli i dogadali się z Czechami kupując L-159 , mogli byśmy zrobić w Dęblinie szkole dla całej prawie Europy środkowej (czeschy ,Słowacja ,Litwa , może Węgry ) te kraje użytkują l-39 , i samolot jako następca naszych su- 22 w ograniczonym zakresie mógł by być a nawet uzupełnić nim samoloty w eskadrach F-16i mig-29 do treningu. I ugrać przy tym coś dla przemysłu bo myślę że mogło by to być zamówienie na ok 48-60szt . Ale nasi decydenci kierują się czym innym

mick8791
środa, 17 czerwca 2020, 00:32

A wytłumacz proszę po co mamy kupować gorszy samolot (L-159) skoro kupiliśmy lepszy (Master)? I po co mamy się dogadywać z Czechami w celu zaproponowania szkolenia pilotów z innych krajów (tylko nie wiem skąd Litwa skoro ona nie ma samolotów bojowych...)? A już próba zastępowania samolotów bojowych szkolnymi wydmuszkami to kuriozum jakich mało...

Satanisław
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:43

Jakie zastępstwo dla Su-22? L-159 jest w stanie przenieść na 565 km... dwie Mk 82 po 227 kg (potrzebne są dodatkowe zbiorniki). Suka ma takiej odległości i z takim profilem lotu 4x większy udźwig... Zakupienie 72 sztuk tego badziewia było aferą, przy której bledną polskie, stało się to zresztą wskutek nacisków Boeinga, analogicznych jak Lockheeda Martina u nas. Czesi nie mieli pojęcia, co z tym robić, ale żeby nie było zupełnego skandalu zachowali w służbie 1/3 tego, resztę próbują przez prawie 20 lat sprzedać, ale i tak zostało im jeszcze 10 sztuk. Aero przędzie cieniutko, właśnie firma zmieniła właściciela i jedyne na co ją stać, to kolejna reanimacja L-39, na którą ciężko będzie znaleźć tylu chętnych, żeby program miał perspektywę dłuższą niż 5 lat jednostkowej produkcji. Gdyby w Polsce grzebano w czymś takim, szyderstwom nie byłoby końca, ale przecież to Mądrzy Czesi i robią mądrze.

Ślązak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:10

Politycznie Czesi byliby sto razy lepsi oczywiście ale technicznie to na pewno to samo?

AZA
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:45

Dogadali się i kupili starego trupa po raz trzeci odświeżanego. Era Skody 105 już się skończyła i nie warto się pchać w tego złoma z ery UW.

Bolko z Gliwic
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:30

Ale po co Lolego? Czesi juz dogadali sie z NATO

tut
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 11:06

Ciekawe jakie doświadczenia mają Czesi w eksploatacji i szkoleniu pilotów na f-16? No ale oni chcą zarobić w przeciwieństwie do naszych gdzie się mówi... a nic nie robi.

Ahoj Mesko
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:26

Czesi organizuja szkolenia wstepne dla NATO czyli Portugalia Rumunia Bułgaria Chorwacja Slowenia a niedlugo Estonia po tym kadeci lecą do fort edwards Kultura pracy instruktorów certyfikowanych przez USA flying wing sama mowi za siebie

sża
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 10:18

Można było iść na współpracę z Czechami i coś na tym zyskać dla naszego przemysłu i systemu szkolenia. Ale myśmy woleli zająć im kapliczkę, o czym zresztą dziwna cisza na D24.

Co za ludzie
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 14:42

Bo to bzdura, wyssana z palca i rozkręcona pod niebiosa. Jakby to był poważny incydent to załatwiony byłby między państwami a nie między Tobą i wyborczą. Z kim chcesz w lotnictwie współpracować? Czesi, Słowacy i Węgrzy będą mieć mniej samolotów niż naszych F16 jest zdolnych do lotu. Ludzie, opamiętajcie się

prawdziwy fan p.Davien'a(?)
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 13:36

Nasi weszli 3-4 m w glab RC ,pozbierali uschniete gałęzie. DO KAPLICZKI NAWET NIE PODESZLI.Cale zamieszanie wynika z tego że tubylcy zaczęli się masowo poddawać a nasi, zaskoczeni ta sytuacja odmówili.Rozgoryczeni miejscowi rozdmuchali incydent.

sża
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 15:54

I to jest dobra wiadomość dla nas, wbrew różnym malkontentom. Bo oznacza, że nasi sąsiedzi czują respekt przed naszą armią.

Derff
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 10:12

Czyli koniec że snem o szkoleniach w Dęblinie. Po raz kolejny tracimy szansę na podratowanie budżetu MON.

bono
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 13:17

Taaak oczywiscie Derf, bo Czesi sobie coś wymyślili, zwłaszcza jeśli kupują haubice we Francji. Nawet jak nam zaproponują to pewnie będziemy musieli.

czeski film
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 12:18

No przecież na tej zasadzie można na Bryzach, zaoferować szkolenie dla E-2 Hawkeye, a co tam.

Podatnik
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 12:13

Takie są skutki upaństwowienia całego przemysłu zbrojeniowego w Polsce. Nie sprzedajemy Rosomaków, Raków, Krabów, szkoleń w Dęblinie , nawet remontów już nie robimy za granice. itp. Niestety to się nie zmieni. WB Electronics, Teldat sprzedają ale to prywatne firmy i inny świat.

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 07:11

Nie sprzedajemy - bo na razie to PGZ ledwo wyrabia się z zamówieniami dla WP! Stalowa Wola ma zamówienia na kilka lat do przodu!

Olo
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 10:00

Ciekawa sprawa. Czesi bez F-16 w sluzbie chca szkolic na F-16? Mam nadzieje, ze Deblin zlozy podobna oferte. Zakup Masterow z aneksu mial byc przeciez usprawiedliwiany potrzebami szkoleniowmi sojusznikow.

Napoleon
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 14:03

Gdzie tam. Posiadanie przez nas 48x F16 i 32x F35 będzie wymagało szkolenia co roku nawet do 12 pilotów. Nasz system oparty o 16 Masterów ledwo się domyka i to dzięki sporemu zapleczu symulatorów. Teoretycznie chcą jeszcze wcisnąć jedną eskadrę F16 i jeśli tak to trzeba będzie myśleć o kolejnych Bielikach.

Lotto
wtorek, 16 czerwca 2020, 09:10

Nie wiadomo jak to bedzie. Chodza sluchy, ze Wlosi nie wywiazuja sie z przegladow. Bedzie kolejna chryja.

Napoleon
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 09:50

Jasne będą budować własne zaplecze szkoleniowe dla 16 maszyn - ca. 24 pilotów, czyli potrzebie szkolenia 2-3 pilotów na rok! Absurd do kwadratu. Niech sobie lepiej kupią symulatory F16. Szkoda kasy na takie brednie.

Tweets Defence24