Reklama

Siły zbrojne

Brytyjski AWACS trafi do US Navy jako „Doomsday Plane”?

Fot. RAF/Crown Copyright
Fot. RAF/Crown Copyright

Wycofany ze służby w Royal Air Force samolot wczesnego ostrzegania Boeing E-3D Sentry AEW1 został sprzedany U.S. Navy za 15 mln dolarów. Maszyna posłuży do szkolenia amerykańskich załóg, aby ograniczyć zużycie wykorzystywanych operacyjnie samolotów Boeing E-6B Mercury które pełnią rolę powietrznych stanowisk dowodzenia ale też elementu kierowania i zarządzania „triadą strategicznych systemów przenoszenia broni jądrowej”.

30 czerwca 2021 roku Departament Obrony USA oficjalnie w swoich dokumentach odnotował zakup samolotu Boeing E-3D Sentry AEW1 nr ZH104 przez U.S. Navy E-6B Programme Office (PMA-271). Co ciekawe, maszyna nie będzie wykorzystywana w roli samolotu wczesnego ostrzegania (AWACS). Ex-brytyjski E-3D będzie pełnił role maszyny szkolnej w zakresie poza misyjnym dla załóg samolotów E6B Mercury należących do Naval Air System Command (NAVAIR).

E-6B Mercury wykorzystywane są zarówno jako samoloty dowodzenia jak i  TACAMO ("Take Charge And Move Out"), czyli element systemu dowodzenia amerykańskim arsenałem jądrowym. W tej roli Mercury utrzymuje łączność z osobą lub osobami uprawnionymi do dysponowania „atomową triadą USA”. Jest to więc bardzo istotny element w systemie strategicznego odstraszania. Wadą maszyn jest jej dość wiekowa platforma, podobnie jak E-3 Sentry również E-6 Mercury powstał na bazie samoloty Boeing 707.

W służbie znajduje się niespełna 20 samolotów E-6D Mercury i aby nie wykorzystywać tych operacyjnie gotowych do użycia samolotów w szkoleniu załóg, np. w zakresie pilotażu czy tankowania w locie, U.S. Navy zdecydowała się na zakup wycofanego ze służby brytyjskiego samolotu, który w tym zakresie w pełni odpowiada potrzebom.

RAF planuje wycofać w najbliższych latach wszystkie E-3D Sentry, które zostaną zastąpione nowocześniejszymi maszynami E-7 Wedgetail. Ich zaletą poza nowocześniejszym wyposażeniem jest również platforma, na bazie której powstały. Jest to Boeing 737-700 który stanowił również podstawę dla powstania wprowadzanych do brytyjskiego lotnictwa samolotów morskich P-8 Poseidon. Brytyjczycy posiadają w służbie nadal 3 użytkowane samoloty E-3D Sentry, natomiast czwarty od stycznia 2020 roku był składowany w USA. To właśnie ten płatowiec o numerze ZH104 został pozyskany przez U.S. Navy.

Reklama
Reklama

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (5)

  1. złośliwy

    Wygląda na to,że kołdra robi się krótka.

    1. Davien

      To raczej w Rosji patrzac na ostatnie działąnia przy Tu-22M3:))

    2. złośliwy

      Chodzi ci o ten pomnik?Znalezienie zdjęcia samolotu stojacego przed biurowcem zajęło mi minutę. Skup się.

    3. Davien

      Dziecko, wyciagacie przerdzewiałe wraki by je na Tu-22M3M próbowac przerobić, wczesniej wasz Tu-160M to składanka z odpadków walających sie po halach Tupolewa wiec nie rozsmiszaj ludzi.

  2. Kubuś

    A ten ostatnio 5 razy nie podchodził do lądowania na Balice???

    1. Krakus

      Wydaje się, że dokładnie ten.

  3. Fanklub Daviena i GB

    Kolejny przejaw nędzy w USA... Kupować 30 letni samolot od Brytyjczyków, którzy go nie chcą z powodu starości... :D

    1. AREK

      Mogli kupić B707-100 ze złomowiska w Arizonie,,,,

    2. Davien

      To jak zapuszczona musi byc Rosja by rozpaczliwie sciagac bombowce z pomników i wyciagac przerdzewiałe wraki ze złomowiska?:)

    3. gisbourne66

      A ile by kosztowała jego modernizacja? USA jest dostatecznie już zadłużona, szukają oszczędności gdzie mogą. Jak to po koronawirusa.

  4. Polska technologiczne Imperium

    Ważne, że Polak potrafi a Rosjanie produkują tylko złom.

  5. Ryszard 56

    a kiedy My samoloty zwiadu elektronicznego ,takie jak ma Izrael??

Reklama