Brytyjski AWACS trafi do US Navy jako „Doomsday Plane”?

8 lipca 2021, 09:19
RAF E-3D Sentry AWACS
Fot. RAF/Crown Copyright
Reklama

Wycofany ze służby w Royal Air Force samolot wczesnego ostrzegania Boeing E-3D Sentry AEW1 został sprzedany U.S. Navy za 15 mln dolarów. Maszyna posłuży do szkolenia amerykańskich załóg, aby ograniczyć zużycie wykorzystywanych operacyjnie samolotów Boeing E-6B Mercury które pełnią rolę powietrznych stanowisk dowodzenia ale też elementu kierowania i zarządzania „triadą strategicznych systemów przenoszenia broni jądrowej”.

30 czerwca 2021 roku Departament Obrony USA oficjalnie w swoich dokumentach odnotował zakup samolotu Boeing E-3D Sentry AEW1 nr ZH104 przez U.S. Navy E-6B Programme Office (PMA-271). Co ciekawe, maszyna nie będzie wykorzystywana w roli samolotu wczesnego ostrzegania (AWACS). Ex-brytyjski E-3D będzie pełnił role maszyny szkolnej w zakresie poza misyjnym dla załóg samolotów E6B Mercury należących do Naval Air System Command (NAVAIR).

E-6B Mercury wykorzystywane są zarówno jako samoloty dowodzenia jak i  TACAMO ("Take Charge And Move Out"), czyli element systemu dowodzenia amerykańskim arsenałem jądrowym. W tej roli Mercury utrzymuje łączność z osobą lub osobami uprawnionymi do dysponowania „atomową triadą USA”. Jest to więc bardzo istotny element w systemie strategicznego odstraszania. Wadą maszyn jest jej dość wiekowa platforma, podobnie jak E-3 Sentry również E-6 Mercury powstał na bazie samoloty Boeing 707.

W służbie znajduje się niespełna 20 samolotów E-6D Mercury i aby nie wykorzystywać tych operacyjnie gotowych do użycia samolotów w szkoleniu załóg, np. w zakresie pilotażu czy tankowania w locie, U.S. Navy zdecydowała się na zakup wycofanego ze służby brytyjskiego samolotu, który w tym zakresie w pełni odpowiada potrzebom.

RAF planuje wycofać w najbliższych latach wszystkie E-3D Sentry, które zostaną zastąpione nowocześniejszymi maszynami E-7 Wedgetail. Ich zaletą poza nowocześniejszym wyposażeniem jest również platforma, na bazie której powstały. Jest to Boeing 737-700 który stanowił również podstawę dla powstania wprowadzanych do brytyjskiego lotnictwa samolotów morskich P-8 Poseidon. Brytyjczycy posiadają w służbie nadal 3 użytkowane samoloty E-3D Sentry, natomiast czwarty od stycznia 2020 roku był składowany w USA. To właśnie ten płatowiec o numerze ZH104 został pozyskany przez U.S. Navy.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
Kubuś
czwartek, 8 lipca 2021, 18:26

A ten ostatnio 5 razy nie podchodził do lądowania na Balice???

Krakus
czwartek, 8 lipca 2021, 21:36

Wydaje się, że dokładnie ten.

złośliwy
czwartek, 8 lipca 2021, 15:53

Wygląda na to,że kołdra robi się krótka.

Davien
czwartek, 8 lipca 2021, 16:16

To raczej w Rosji patrzac na ostatnie działąnia przy Tu-22M3:))

złośliwy
czwartek, 8 lipca 2021, 17:49

Chodzi ci o ten pomnik?Znalezienie zdjęcia samolotu stojacego przed biurowcem zajęło mi minutę. Skup się.

Davien
piątek, 9 lipca 2021, 09:15

Dziecko, wyciagacie przerdzewiałe wraki by je na Tu-22M3M próbowac przerobić, wczesniej wasz Tu-160M to składanka z odpadków walających sie po halach Tupolewa wiec nie rozsmiszaj ludzi.

Polska technologiczne Imperium
czwartek, 8 lipca 2021, 15:18

Ważne, że Polak potrafi a Rosjanie produkują tylko złom.

Ryszard 56
czwartek, 8 lipca 2021, 12:49

a kiedy My samoloty zwiadu elektronicznego ,takie jak ma Izrael??

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 8 lipca 2021, 12:26

Kolejny przejaw nędzy w USA... Kupować 30 letni samolot od Brytyjczyków, którzy go nie chcą z powodu starości... :D

Davien
czwartek, 8 lipca 2021, 16:15

To jak zapuszczona musi byc Rosja by rozpaczliwie sciagac bombowce z pomników i wyciagac przerdzewiałe wraki ze złomowiska?:)

Herr Wolf
czwartek, 8 lipca 2021, 22:10

Pokaż jak to ruscy zdejmują z pomnika te samoloty???

Kiemlicz.
piątek, 9 lipca 2021, 11:16

A jak tam ruskie su 57. Miały być przeciwwaga dl f 22. Hmm Amerykanie już od 12 lat nie produkują f 22. A ruscy nadal mają 6 szt . I mówią że lada chwila uruchomią produkcję.

AREK
czwartek, 8 lipca 2021, 13:41

Mogli kupić B707-100 ze złomowiska w Arizonie,,,,

gisbourne66
czwartek, 8 lipca 2021, 20:38

A ile by kosztowała jego modernizacja? USA jest dostatecznie już zadłużona, szukają oszczędności gdzie mogą. Jak to po koronawirusa.

Kiks
piątek, 9 lipca 2021, 12:19

Zadłużone USA, skończcie tę śpiewkę. Ruscy, światowy "bogacz". Wyjątkowo nieudaczne państewko.

Davien
piątek, 9 lipca 2021, 09:17

Spokojnie ichstac na to, to nie Rosja. A tu kupili po prostu juz maszyne w wersji wojskowej doskonale nadająca się do szkolenia.

Tweets Defence24