- Wiadomości
Boeingi dla VIP z wolnej ręki
Uruchomiono nowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na pozyskanie tzw. średnich samolotów przewozu najważniejszych osób w państwie. Zaproszenie do negocjacji skierowane zostanie do firmy Boeing.

"Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, a zaproszenie do negocjacji skierowane zostanie do firmy The Boeing Company" - czytamy na oficjalnej stronie Ministerstwa Obrony Narodowej.
Powodem uruchomienia nowego postępowania jest oczywiście odrzucenie ofert, które złożono w Inspektoracie Uzbrojenia 8 marca br. Według przedstawicieli resortu, oraz jak pisał na swoich oficjalnym profilu na Twitterze Sekretarz Stanu w MON Bartosz Kownacki, obie propozycje zawierały błędy formalno-prawne. "Nie do zaakceptowania" była również wartość prezentowanych przez Boeing i Glomex ofert, odpowiednio 3,4 mld zł oraz 2,66 mld zł.
W przypadku Boeinga podano: "oferta warunkowa – ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy". Część wcześniejszego komunikatu resortu dotycząca firmy Glomex mówi: "[...] (oferta warunkowa – ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy), fakt, że nie została zabezpieczona wadium, a ponadto została złożona przez podmiot niezaproszony do składania ofert (uczestnikiem w postępowaniu było konsorcjum Glomex – Lufthansa Technik)".
Czytaj więcej: MON odrzucił oferty na średnie samoloty VIP
Warto zaznaczyć, że propozycje firm dotyczyły maszyn na bazie Boeinga 737-800, których według informacji resortu prawa dysponowania slotami produkcyjnymi posiada jedynie Boeing, dlatego też tylko do niego skierowano zaproszenie do negocjacji.
Z posiadanych przez Inspektorat Uzbrojenia informacji wynika, iż tylko firma The Boeing Company posiada prawa wyłączne do dysponowania slotami produkcyjnymi samolotów Boeing B737-800.
Negocjacje z koncernem mają rozpocząć się już w przyszłym tygodniu. Ich celem, jak podkreśla resort, będzie uzgodnienie ostatecznych warunków umowy, w tym także wartości kontraktu. Ministerstwo Obrony Narodowej przeznaczyło bowiem na zakup maszyn do przewozu VIP łącznie 1,7 mld zł, spoza limitu wydatków na poziomie 2% PKB, wyznaczanego przez ustawę o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych.
Pierwsza z trzech maszyn "średnich", przewidzianych do pozyskania w obecnym postępowaniu miałaby według pierwotnych planów zostać dostarczona jeszcze w tym roku. Nic więc dziwnego, że resort śpieszył się z uruchomieniem nowego postępowania. Co więcej, Bartosz Kownacki zaznaczał pod koniec 2016 roku, że postępowanie na "średnie" samoloty VIP zakończyć ma się w I kwartale 2017 roku.
Polska planuje pozyskanie trzech średnich maszyn do przewozu najważniejszych osób w państwie. W planach jest zakup jednego używanego oraz dwóch nowych samolotów. Pierwotnie przewidziano, że dostawa czym dostawa tego pierwszego ma się odbyć najpóźniej do 11 listopada br., natomiast nowych - do 15 listopada 2020 roku i 15 listopada 2021 roku.
Samolot używany na mieć nie mniej niż 132 miejsca, co wskazuje na maszynę w standardzie bardziej „pasażerskim”, choć w podwyższonym standardzie. Samoloty nowe mają zabierać nie mniej niż 65 pasażerów podróżujących w komfortowych warunkach oraz być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej. Wraz z zakupem maszyn postępowanie obejmuje: dostawy pakietu logistycznego i dokumentacji technicznej, szkolenie personelu latającego (pilotów), operatorów systemów wyposażenia specjalnego zabudowanego na samolotach nowych, personelu technicznego i pokładowego.
Czytaj więcej: Polski Gulfstream G550 zaprezentowany
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu