Reklama

Siły zbrojne

BME 2016: KenBIT prezentuje nowe systemy radiowe dla okrętów

Najnowsze rozwiązania spółki KenBIT - na górnym ekranie zobrazowanie systemu MHS PIGEON, na dolnym – systemu OCTOPUS - fot. M.Dura
Najnowsze rozwiązania spółki KenBIT - na górnym ekranie zobrazowanie systemu MHS PIGEON, na dolnym – systemu OCTOPUS - fot. M.Dura

Bałtyckie Targi Militarne BALT-MILITARY-EXPO były okazją do zaprezentowania przez spółkę KenBIT systemów radiowych, które zostały opracowane dla okrętów polskiej Marynarki Wojennej. Demonstrowano między innymi Okrętowy Podsystem Zdalnej Kontroli i Konfiguracji Systemu Łączności OCTOPUS oraz Okrętowy System Edycji i Transmisji Wiadomości MHS PIGEON.

OCTOPUS to główny element kontroli okrętowych środków łączności wewnętrznej i radiowej. Jego zasadniczym, centralnym elementem sprzętowym jest Koncentrator Sterowania SŁ pełniący rolę serwera systemu, który jest wyposażony w 16 portów asynchronicznych (RS-232 i RS-422) i port optyczny (TCP/IP). Według producenta OCTOPUS pozwala w łatwy sposób na konfigurowanie urządzeń łączności fonicznej i transmisji danych oraz wizualizację stanu komutacji oraz statusu, w jakim znajdują się poszczególne urządzenia. Jest to system skalowalny i wszechstronny, który można przystosować dla potrzeb różnego rodzaju jednostek pływających wyposażonych w dowolną konfigurację sprzętową.

OCTOPUS pozwala na czytelną wizualizację architektury systemu łączności w postaci skalowalnego schematu, na którym pokazane są zarówno urządzenia (z opisem ich statusu oraz dostępnych na nich portów), jak i połącznia między nimi. W ten sposób administrator systemu może bardzo łatwo zorientować się w sposobie jego działania i np. znaleźć ewentualne usterki.

Pomagają mu w tym tzw. formularze konfiguracyjne, które są przypisywane do każdego urządzenia i dają mu możliwość ustawienia kilku lub wszystkich parametrów, zarówno w zakresie poszczególnych urządzeń, jak też całkowitego stanu komutacji. Możliwa jest zatem szybka rekonfiguracja całego SŁ według uprzednio przygotowanych i zapisanych scenariuszy.

Zobrazowana jest przy tym również architektura logiczna systemu łączności z wewnętrznymi torami połączeń komutowanych i z uwzględnieniem połączeń fizycznych. Dzięki temu operator może „obserwować” wszystkie połączenia foniczne i transmisji danych pomiędzy urządzeniami końcowymi i pośrednimi.

Okrętowy System Edycji i Transmisji Wiadomości MHS PIGEON jest proponowany jako podstawowy element okrętowej transmisji danych w kanałach łączności radiowej. Wykonanie platformy sprzętowej spełnia wymogi norm TEMPEST. MHS PIGEON posiada 16 portów asynchronicznych oraz 4 porty synchroniczne transmisji danych z możliwością podłączenia modemów, urządzeń kryptograficznych lub radiostacji. Jego zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego obiegu wiadomości na okręcie – edycję tej wiadomości przez wielu użytkowników oraz transmisje informacji w ramach współpracy interoperacyjnej NATO. MHS PIGEON zapewnia dodatkowo:

  • funkcje Chatu;
  • obsługę poczty elektronicznej (zgodnie z wymaganiami STANAG 5066);
  • interfejs do systemów zewnętrznych umożliwiający transmisje i odbiór wiadomości zgodnych z ACP 127.

Zasadniczym elementem MHS PIGEON jest „Interfejs MHS” ze specjalistycznymi aplikacjami, uruchamianymi na terminalach PC osób funkcyjnych na jednostce pływającej (MHS Messenger, MHS Configurator, MHS Chat i E-mail).

Cechą rozwiązań proponowanych przez spółkę KenBIT jest oparcie się na urządzeniach, które już są wykorzystywane w Marynarce Wojennej (stosowane są m.in. radiostacje niemieckiej firmy Rohde Schwarz). Firma KenBIT wyspecjalizowała się natomiast we wszystkim tym, co pomaga połączyć wiele różnego typu urządzeń w jeden, zintegrowany system łączności wykorzystując własnej konstrukcji komutatory, interfejsy oraz dostarczając oprogramowanie tworzone i modyfikowane według potrzeb i uwag użytkowników, którzy wykorzystują systemy łączności w trakcie eksploatacji okrętu.

Te polskie rozwiązania zostały zastosowanie na najnowszym okręcie – niszczycielu min ORP „Kormoran”. Podobne systemy zostały jednak już wcześniej zaimplementowane i są wykorzystywane m.in. na okrętach przeciwminowych ORP „Resko”, ORP „Dąbie”, ORP „Flaming”, ORP „Mewa”, ORP „Czajka” oraz na okręcie transportowo–minowym ORP „Kraków”.

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. MK

    znów pompowanie balonika z tej wydmuszki! Przeciez ta firma nie wypuscila jeszcze zadnego dzialajacego produktu! bsr-y, pseudosymulatory (niedokonczone), tempesty, a wlaściwie ich braki inne zabawczki.... cale szczescie panowie w czerwonych beretach już maja ich pod lupa

  2. JB

    Systemy okrętowe gdyńskiego oddziału KENBIT-u to jest najwyższy poziom rozwiązań technicznych + niezawodność, co dla obsady d.o.IV, wykonującej zadania na morzu ma również niebagatelne znaczenie.

  3. znajomy

    A ten znowu swoje ...

  4. 123

    ......... najpierw trzeba mieć okręty