Reklama
  • Analiza

AS 2018: BTR-70 z napędem od HMMWV i armatą 23 mm. Szybka i tania modernizacja [ANALIZA]

Podczas wystawy Arms and Security 2018 Żytomierskie Zakłady Pancerne, należące do Ukroboronprom, zaprezentowały modernizację popularnego transportera kołowego BTR-70. Obejmuje ona wymianę jednostki napędowej z dwóch rosyjskich silników gaźnikowych na amerykańskie General Motors z pojazdu HMMWV oraz znaczne wzmocnienie uzbrojenia. Zamiast wieży z kaemem 14,5 mm zastosowano zdalnie sterowany moduł z 23 mm armatą automatyczną.

BTR-70D9GM). Fot. J.Sabak
BTR-70D9GM). Fot. J.Sabak

BTR-70D jest jednym z popularniejszych transporterów w ukraińskich siłach zbrojnych. W służbie pozostaje ich ponad 200 sztuk. Maszyna produkowana była w kraju i łączy w sobie napęd BTR-70 w postaci dwóch dość słabych silników benzynowych ZMZ-4908 o mocy 120 KM każdy z modyfikacjami pochodzącymi z wozów BTR-80, takimi jak dwudzielne włazy boczne, nowe reflektory i system łączności. Żytomierskie Zakłady Pancerne opracowały prostą modyfikację pojazdu, która istotnie poprawia jego osiągi oraz możliwości bojowe.

Silniki od HMMWV

W pojeździe oznaczonym jako BTR-70D(GM) zastąpiono dwa benzynowe silniki GAZ-4905 o łącznej mocy 240 KM nowocześniejszymi silnikami diesla General Motors GM-6.2, uzyskując moc 290 KM. Są to jednostki napędowe stosowane w dostarczanych na Ukrainę w ramach amerykańskiej pomocy wojskowej pojazdach terenowych HMMWV. Przy łącznej masie większej o 62 kg nowy napęd zapewnia o 50 KM więcej mocy oraz zdecydowanie mniejsze zużycie paliwa i lepsze osiągi zarówno na drodze, jak i w terenie.

image
Pojazd otrzymał nie tylko nowe uzbrojenie i silniki, ale też reflektory i drzwi boczne od BTR-80. Fot. J.Sabak

Prędkość maksymalna transportera wzrosła na asfalcie o 20 km/h, a więc do 100 km/h przy zużyciu paliwa na poziomie 36 l/100km, podczas gdy rosyjskie silniki paliły 72 litry paliwa na 100 km. Podczas jazdy w terenie wynik jest jeszcze lepszy. Przy  prędkości maksymalnej 35-60 km/h (zależnie od terenu) pojazd pali średnio 46 l/100km. Z dwoma silnikami GAZ-4905 palił około 120 l/100km. 

Moduł bojowy Delta i system Kursor

Ukraińska modernizacja obejmuje nie tylko układ napędowy, ale również uzbrojenie. Zamiast archaicznej wieży z karabinami maszynowymi 14,5 mm i 7,62 mm BTR-70D(GM) otrzymał nowy zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Delta z armatą automatyczną 2A14 kalibru 23 mm (stosowaną również w systemach ZU-23-2 i ZSU-23-4) i karabin maszynowy 6P7 kalibru 7,62 mm.

Moduł jest wyposażony w dzienno-nocny układ celowniczy i cyfrowy system sterowania Kursor oraz stabilizację w dwóch płaszczyznach. Masa samego systemu uzbrojenia Delta bez amunicji to zaledwie 76 kg. Ze 150 nabojowym zapasem amunicji do armaty masa całości nie przekracza 150 kg co powoduje, że moduł może być zastosowany na wielu pojazdach o stosunkowo małej masie i bez istotnych zmian w konstrukcji. MOduł Delta dostosowany jest przede wszystkim do zastąpienia wieży w BTR-70/80 ale też w pojazdach rozpoznawczych BRDM-2. 

image
ZSMU Delta z działkiem 23 mm waży niespełna 80 kg, natomiast z amunicją niespełna 110 kg. Fot. J.Sabak

Równie istotny, co sam zdalnie sterowany moduł uzbrojenia jest nowy system obserwacji i kierowania ogniem o nazwie Kursor. Został on opracowany jako prosty w obsłudze i instalacji element istotnie podnoszący możliwości bojowe i świadomość sytuacyjną. Głowica obserwacyjno-celownicza zsmu wyposażona jest w kamerę termowizyjną oraz dzienną kamerę wysokiej rozdzielczości z zoomem i dalmierz laserowy. System zapewnia automatyczne oznaczanie i śledzenie celów ruchomych. Całość obsługiwana jest z prostego pulpitu operatora.

Całkowita modernizacja BTR-70D(GM) w stosunku do standardowego pojazdu BTR-70D zapewnia istotny wzrost możliwości trakcyjnych i siły ognia przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy i środków. Silniki GM-6.2 produkowane są dla pojazdów wojskowych HMMWV stosowanych przez armię ukraińską, co ułatwia obsługę i obniża jej koszt. Są to równocześnie jednostki napędowe o zdecydowanie lepszych osiągach niż te pochodzące z Rosji. Jednocześnie wraz z ich wymianą zachowano oryginalny system przeniesienia mocy, co prawdopodobnie jest przyczyną niewykorzystania pełnej mocy silników (GM-6.2 w wersji stosowanej przez US Army ma moc ok. 185 KM). Takie rozwiązanie istotnie jednak obniża koszt modernizacji i nie wymaga znaczącej ingerencji w układ napędowy.

Zastosowanie popularnej armaty 2A14 kalibru 23 mm obniża zarówno koszt jak i masę systemu uzbrojenia, skokowo podnosząc jednak możliwości bojowe pojazdu. Jest to szczególnie istotne w przypadku Ukrainy czyli kraju o ograniczonych środkach i dużych siłach zbrojnych. Całość należy ocenić jako funkcjonalnie i przemyślane rozwiązanie, przeznaczone przede wszystkim na potrzeby własnych sił zbrojnych ale z pewnym potencjałem eksportowym. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama