Reklama
  • Wiadomości

Algierscy marynarze szkolą się na polskim żaglowcu. Wizyta w Gdyni

W związku ze szkoleniem i próbami morskimi do Gdyni po raz pierwszy zawinął algierski okręt szkolny El-Mellah (938). Jednostka, która została zbudowana przez stocznię Remontowa Shipbuilding z Gdańska, służyć będzie kadetom Akademii Marynarki Wojennej w Tamenfoust do doskonalenia rzemiosła morskiego i szkolenia w zakresie nawigacji. Dodatkowo, jak większość tego typu żaglowców, będzie pełnić funkcje reprezentacyjne oraz uczestniczyć w zawodach i regatach międzynarodowych.

  • Fot. Andrzej Nitka
    Fot. Andrzej Nitka
  • Fot. Andrzej Nitka
    Fot. Andrzej Nitka
  • Fot. Andrzej Nitka
    Fot. Andrzej Nitka
  • Fot. Andrzej Nitka
    Fot. Andrzej Nitka

Projektantem okrętu, który zwodowano 7 listopada 2015 r., jest inżynier Zygmunt Choreń, kierujący biurem konstrukcyjnym Choren Design & Consulting, uważany za jednego z najwybitniejszych konstruktorów żaglowców na świecie. Ma on w swoim „portfolio” takie jednostki jak: Dar Młodzieży, Mir i jego bliźniaki, Fryderyk Chopin, Aleksander von Hunboldt, Royal Clipper czy Flying Clipper (największy obecnie żaglowiec na świecie, którego budowa trwa w stoczni Brodosplit w Splicie).

El-Mellah, czyli po arabsku żeglarz, będzie jednym z najszybszych i największych żaglowców szkolnych. Podstawowe dane techniczne tego okrętu to: wymiary 110x14,5x8,6 m, typ ożaglowania – rejowe (trzymasztowa fregata), powierzchnia ożaglowania - 3000 m², prędkość pod żaglami - 17 węzłów (przy wietrze 6°B), załoga 222 ludzi (w tym 120 kadetów, spośród których 40 będzie kobietami). Najwyższy stalowy maszt ma wysokość 54 m.

Fot. Andrzej Nitka

Zgodnie z koncepcją projektanta, trzeci maszt jest jednocześnie kominem. W ten sposób uniknięto uciążliwości związanych z odprowadzania spalin przez boczne wydechy umieszczone na poziomie pokładu. Okręt wyposażony został w stery strumieniowe - zarówno na dziobie, jak i na rufie, co znacznie ułatwia manewrowanie. Algierski żaglowiec udowodnił to samodzielnie odchodząc od nabrzeża w Gdyni, jedynie asystowany przez holownik.

W pierwsze próby morskie żaglowiec wyruszył z Gdańska 15 lipca 2017 r. Realizowane były one na wodach Zatoki Gdańskiej i Bałtyku Południowego, a sprawdzany był m.in. napęd i ożaglowanie. Po ich zakończeniu, 23 lipca br., fregata zawinęła ponownie do Gdańska, gdzie w macierzystej stoczni usuwano zauważone usterki.

W drugi etap prób morskich, połączony ze szkoleniem algierskiej załogi, El-Mellah wyruszył 16 sierpnia br. W jego trakcie na wodach Zatoki Gdańskiej towarzyszył mu polski żaglowiec szkolny Dar Młodzieży. Po ich zakończeniu zawinął on, 21 sierpnia, po raz pierwszy do Gdyni. Dzięki bazowaniu algierskiej jednostki w tym porcie odpada konieczność odłączania linii energetycznych w porcie Gdańsk, co było niezbędne ze względu na wysokość jej masztów.

Fot. Andrzej Nitka

Algierski kontrakt poza budową samej jednostki obejmuje również szkolenie członków jej załogi, za co odpowiada Akademia Morska w Gdyni. Uczelnia rywalizowała o zdobycie tego kontraktu z podmiotami z Hiszpanii, Francji i Włoch. O zwycięstwie polskiej oferty zadecydowało doświadczenie AM w szkoleniu kadr morskich oraz posiadanie dużego żaglowca szkolnego, na którym mogły odbywać się zajęcia praktyczne. 

Szkolenie podzielone zostało na trzy fazy. Pierwsza, obejmowała kształcenie teoretyczne np. z teorii żeglowania, zajęcia na symulatorach oraz kursy wymagane przez Międzynarodową Organizację Morską. Druga faza to szkolenie praktyczne na Darze Młodzieży, gdzie Algierczycy uczyli się obsługi ożaglowania oraz wszystkich innych czynności niezbędnych na tego typu jednostkach. Faza trzecia, realizowana obecnie na nowo zbudowanym żaglowcu, zakłada stopniowo przekazywanie kompetencji algierskiej załodze, tak aby mogła ona samodzielnie popłynąć do macierzystego portu.

Fot. Andrzej Nitka

Od kwietnia 2017 r. szkoleniem objęto ok. 80 Algierczyków - oficerów, podoficerów i marynarzy, którzy przeszli cykl szkoleń teoretycznych w pracowniach i laboratoriach Akademii Morskiej. Przeszkolenie odbyło także 12 członków przyszłej lądowej ekipy, odpowiedzialnej za konserwację żaglowca. 

W maju i czerwcu algierscy marynarze przeszli kompleksowe szkolenie praktyczne na Darze Młodzieży pod kierunkiem członków stałej załogi oraz specjalnie zaangażowanych instruktorów. Po wstępnej, portowej fazie zapoznania z żaglowcem i nabyciu podstawowej wiedzy oraz umiejętności, szkolenie kontynuowane było podczas rejsów bałtyckich.

Obecnie realizowane jest praktyczne szkolenie na nowym żaglowcu. W założeniu, algierscy załoganci, stopniowo przejmują od polskich instruktorów i członków załogi, obsługę nowej fregaty na wszystkich stanowiskach. Dowódcą żaglowca, który wciąż pływa pod polską banderą, jest kapitan żeglugi wielkiej Krzysztof Kocyba, były komendant Daru Młodzieży. Po zakończeniu szkolenia, El-Mellah z algierską załogą, samodzielnie popłynie do kraju. (AN)

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama