Reklama
  • Wiadomości

Afgańskie lotnictwo stawia na „śmigła”

Stany Zjednoczone planują zakupić siedem uzbrojonych samolotów AC-208 Eliminator, które mają zostać później przekazane dla afgańskiego lotnictwa. W ten sposób Amerykanie planują stosunkowo tanio dać Afgańczykom możliwość wspierania własnych sił w działaniach antyterrorystycznych na ladzie.

Samolot AC-208 Eliminator. Fot. Orbital ATK
Samolot AC-208 Eliminator. Fot. Orbital ATK

Amerykańskie siły powietrzne opublikowały zaproszenie do składania ofert na dostawę siedmiu samolotów AC-208 Eliminator, które mają zostać zakupione bez przetargu. Oferty te (wraz z „alternatywnymi opcjami”) mają być składane do 12 stycznia 20018 r. do Centrum Systemów Lotniczych (Aeronautical Systems Center). Z postępowania zostały jednak wyłączone spółki nieamerykańskie „ze względu na wymogi bezpieczeństwa”. Nowe samoloty maja zostać w pierwszej kolejności dostarczone do 645. Grupy lotniczego wsparcia (645th Aeronautical Systems Group) i dopiero po sprawdzeniu zostaną przerzucone do Afganistanu.

Jest to kolejna, amerykańska pomoc dla afgańskiego lotnictwa. Zgodnie z raportem opublikowanym przez biuro statystyczne US Government Accountability Office w okresie od 2007 do 2016 siły powietrzne i policja w Afganistanie otrzymały w sumie ponad 208 statków powietrznych. Były wśród nich również samoloty C-208 ale w wersji nieuzbrojonej, służące przede wszystkim do transportu ludzi i sprzętu. Dzięki temu nie będzie w przyszłości problemów z systemem logistycznego wsparcia dla nowych statków powietrznych.

Planowane obecnie do zakupu samoloty AC-208 Eliminator nie są wyspecjalizowanymi, odrzutowymi samolotami wsparcia, ale pomimo tego mogą wykonywać uderzenia na cele lądowe zabieranymi na pokład rakietami „powietrze – ziemia” kalibru 70 mm (po jednej wyrzutni APKWS, GATR itp. pod każdym skrzydłem) oraz naprowadzanymi laserowo rakietami AGM-114 Hellfire (po maksymalnie dwie rakiety pod każdym skrzydłem). W tym celu na pokładzie tych maszyn zainstalowano optoelektroniczny system obserwacji, laserowy wskaźnik celów, system transmisji danych oraz system samoobrony (AAR-47/ALE-47) przed atakiem przenośnych zestawów rakiet przeciwlotniczych (naprowadzanych na podczerwień).

Są to bardzo proste jeżeli chodzi o konstrukcję, górnopłaty napędzane jednym silnikiem PT6 Pratt & Whitney o mocy 675KM. Dzięki temu są to jednak również samoloty niezawodne, mało wymagające jeżeli chodzi o lądowiska oraz codzienne zabezpieczenie serwisowe. Są również sprawdzone w walce, ponieważ z AC-208 wystrzelono już w sumie ponad 3000 rakiet Hellfire - nie licząc pocisków niekierowanych.

Wyposażenie pokładowe może być z łatwością modyfikowane w miarę zmieniających się potrzeb operacyjnych. Przykładowo wieżyczka MX-15D poza laserowym wskaźnikiem celu może zawierać w sumie ponad sześć różnego rodzaju sensorów (w tym kamery termowizyjne). W kabinie pilota jest umieszczony duży, kolorowy monitor, który pomaga pilotom w prowadzeniu nawigacji i realizowaniu zadań ogniowych.

Zobacz również

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama