Reklama

Siły zbrojne

Abramsy i Bradleye płyną do Europy

Jacksonville Port Authority. Fot. JAXPORT
Jacksonville Port Authority. Fot. JAXPORT

The Jacksonville Port Authority (JAXPORT) bierze udział w wielkiej operacji logistycznej polegającej na przerzucie kolejnego wydzielonego komponentu pododdziałów wojskowych US Army przez terminal morski Blount Island (będący częścią portu Jacksonville do Europy) w ramach operacji Atlantic Resolve.

Operacja Atlantic Resolve ma na celu wzmocnienie potencjału militarnego NATO na jego wschodniej flance poprzez stałą obecność pododdziałów wojskowych United State Armed Forces i sił zbrojnych innych państw sojuszniczych w państwach członkowskich Europy Środkowo-Wschodniej. W ramach tej operacji US Army przesyła w formie rotacyjnej wybrane brygadowe zespoły bojowe do Europy w formie stałej obecności. Obecny przerzut jest największą operacją logistyczną prowadzoną z wykorzystaniem JAXPORT przez US Army od Operacji Iraqi Freedom w czasie II wojny w Zatoce Perskiej, czyli amerykańskiej interwencji w Iraku w 2003 roku.

W ramach wspomnianej rotacji pododdziałów US Army przesłany zostanie 2 Pancerny Brygadowy Zespół Bojowy "Black Jack" 1 Dywizji Kawalerii "First Team" z Fort Hood w Teksasie. Operację przerzutu zabezpieczają 832 Batalion Transportowy z Blount Island przy wsparciu 598 Brygady Transportowej z Fort Eustis w Wirginii. Do przeprowadzenia lądowej operacji transportowej z Teksasu do Jacksonville wykorzystanych zostanie 150 wojskowych samochodów ciężarowych oraz 640 ciężkich wagonów kolejowych. W ciągu trzech dni we wspominanym terminalu morskim dojdzie do przeładunku na wielkie statki transportowe ogromną liczbę aż 2500 pojazdów oraz całego wyposażenia i uzbrojenia przerzucanej jednostki.

"Przeprowadzenie tak dużej operacji wymaga dużej ilości sprawnie działających elementów, ale wszystko to dzieje się tutaj w Jacksonville. [...] Ćwiczenia takie jak to są niezbędne do osiągnięcia naszej narodowej gotowości, która zapewni nas, że zawsze jesteśmy przygotowani do szybkiego reagowania w czasie kryzysu"

dowódca 832 batalionu transportowego - ppłk Tom Petterson

"Ułatwienie skutecznego rozmieszczenia niezbędnego sprzętu jest kluczową częścią roli JAXPORT jako jednego ze strategicznych portów morskich w kraju. [...] Ciągły postęp projetu pogłębiania portu Jacksonville, wraz z naszymi innymi inicjatywami na rzecz wzrostu, zapewnia, że JAXPORT jest gotów służyć w interesie bezpieczeństwa narodowego dzisiaj i w przyszłości"

dyrektor generalny JAXPORT Eric Green

2 Pancerny Brygadowy Zespół Bojowy "Black Jack" 1 Dywizji Kawalerii "First Team" zastąpi w ramach stałej obecności rotacyjnej US Army w Europie obecnie stacjonujący na wschodniej flance NATO 1 Pancerny Brygadowy Zespół Bojowy "Devil Brigade" 1 Dywizji Piechoty "Big Red One", której pododdziały obecnie znajdują się i prowadzą ćwiczenia między innymi na terenie Polski, z Żagania dowodzone są też kolejne rotacje brygad pancernych.

JAXPORT to jeden z 17 portów morskich przygotowany do przerzutu dużych formacji wojsk USA w wypadku zapotrzebowania. Zgodnie z komunikatem jest to jedyny podobny port na Florydzie. 

Reklama

Komentarze (4)

  1. GB

    Teraz w porównaniu z czasami Zimnej Wojny taki transport jest łatwiejszy do eskortowania przez Atlantyk, później M. Północne i Bałtyckie. Rosyjska MW jest bowiem słabiutka. Jedyne poważniejsze zagrożenie istnieje na Bałtyku, więc może lepiej ćwiczyć transport do jakiegoś portu na M. Północnym, a nie Bałtyku.

    1. ursus

      Podczas dużego konfliktu nie będzie czegoś takiego jak bezpieczne porty, czy lotniska. Z tego co pamiętam, to FR w M.Północnym zaplanowała atomową detonację w następstwie której powstanie fala, która sporo zmiecie. Moim zdaniem trenować należy przerzuty drogą powietrzną, bo droga morska (opcja oczywiście dużo tańsza) sprawdzi się jedynie w czasie pokoju.

    2. Davien

      Ursus, ale wiesz ze uzycie broni jądrowej oznacza taka odpowiedż że wojna skończy się w 30min bo w Rosji nie bedzie miął kto walczyc?

    3. GB

      Ta fala to nic nie zmiecie. A opcja morska była jedyną poważnie rozpatrywaną jeszcze za czasów Zimnej Wojny.

  2. mały Maciek

    "Pojawiła się informacja że w 2020 roku do paru krajów bliskiego wschodu rozpoczną się dostawy stacji radiolokacyjnych (trójkoordynacyjnych metrowego zakresu fal) wczesnego ostrzegania Rezonans-NE. Kontrakty prawdopodobnie zostały już podpisane. Realizacja ma potrwać ok 1-2 lat. Prawdopodobnie użytkownikiem takich stacji radiolokacyjnych- Rezonans-NE (Ghadir) jest Iran." ----- żegnaj F35, F22, B2 widzimy Was i to z daleka .... nasze OP zdąży Was zestrzelić ...

    1. Levi

      Doprawdy? Widzimy? Tak jak w Syrii S300/S400 'widza'? W razie czegos zobacza odlamki bomby,,,

    2. GB

      O... leci coś w kwadracie takim i takim. Ale jak to trafić. Nie da się.

    3. Romek

      Tylko radary metrowe i decymetrowe nie są zdolne do naprowadzania rakiet plot... Służą do wykrywania tylko i wyłącznie.

  3. Jarek

    No "nasi" przy tego typu przerzucie pogubili by z 10-20% sprzętu - straty własne, Ciekawe ile sprzętu będącego na stanie jednostek dojechało by na statki, a ile z nich wyjechało... o własnych siłach. Mam nadzieję że żartuję...

    1. Soroka

      Szkoda miejsca na takie żarty

    2. Ok bajdur

      A pamiętacie o uszkodzeniach Rosomaków w drodze do Afganistanu?

    3. Logistyk z Jastrzębia

      Zgubiono 15 bwp w tranzycie 21 autohabic dana 39 wozów BWP I to tylko nasz kochany DRAGON

  4. zniesmaczony

    niech płynął i żadnego mostu nie przekroczą bo są za ciężkie, i żadnego brodu nie przekroczą bo są ciężkie i ugrzęznął .... a Bradleye to już kompletna technologiczna porażka która potwierdziły jemeńskie Huti.

    1. Davien

      Np padłem ze śmiechu:)) Jak na razie to technoogiczna porazka sa rosyjskei BWPi czołgi nadajace sie na ruchome cele dla Bradleyów co potwierdziły wony w Iraku:)

    2. Maciek

      Przekroczą każdy most dopuszczony do ruchu ciężarówek o masie 40t, czyli wszystkie na Wiśle, może z wyj. mostu na e371 (ale 20km na płd i płn są inne mosty).

Reklama