Reklama

Siły zbrojne

8 FOW neutralizuje niewybuchy z okresu II Wojny Światowej

Fot. 8 FOW
Fot. 8 FOW

Marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przeprowadzili kolejną operację wydobycia i neutralizacji przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych zalegających na torze wodnym Szczecin-Świnoujście.

Kolejne pozostałości po II Wojnie Światowej znaleziono pod koniec lipca podczas prac prowadzonych na Zalewie Szczecińskim. Identyfikację obiektów przeprowadzili specjaliści od podwodnych zadań z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryte w wodzie obiekty sklasyfikowano jako: brytyjską lotniczą minę morską typu Mark VI oraz niemiecką bombę głębinową typu DM. Obiekty znajdowały się na torze wodnym Szczecin-Świnoujście na głębokościach 6 i 12 metrów.

image
Fot. 8 FOW

Ze względu na duże zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi na trasie Szczecin-Świnoujście oraz na złożony charakter operacji, wymagający zaangażowania wielu podmiotów, zarówno ze sfery wojskowej jak i cywilnej, powołane zostały sztaby zarządzania kryzysowego przy Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim oraz Urzędzie Miasta w Świnoujściu. Po analizie wielu czynników wspólnie ustalono najbardziej dogodny termin wydobycia i neutralizacji obiektów na niedzielę 11 sierpnia, jednakże ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne operację przesunięto na poniedziałek.

image
Fot. 8 FOW

Prace rozpoczęły się we wczesnych godzinach porannych. W pierwszej fazie operacji do obiektów zeszli nurkowie. Podczepili liny i pontony wypornościowe, za pomocą których wydobyli je na powierzchnię wody, a następnie na pokład trałowca ORP Gopło. W dalszej kolejności obiekty zostały przetransportowane kanałem Piastowskim i Mielińskim, przez port w Świnoujściu na Zatokę Pomorską. Neutralizacja przeprowadzona została w dwóch etapach na jednym z poligonów morskich znajdującym się na północny-wschód od Świnoujścia. Po posadzeniu obiektów na dnie w pierwszej kolejności metodą deflagracji - ładunek wybuchowy miny morskiej Mark VI został w blisko 70% wypalony za pomocą modułowego systemu ładunku kumulacyjnego "Pluton". Następnie metodą tradycyjną zdetonowano pozostałą część ładunku wybuchowego miny oraz bombę głębinową.

image
Fot. 8 FOW

Do akcji zaangażowana została załoga trałowca ORP Gopło z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierze i Grupa Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców. W działaniach dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa ludzi na czas wydobycia i transportu obiektów udział wzięły m.in. Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki, Urząd Miejski w Świnoujściu, Policja, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna, Ochotnicza Straż Pożarna, Ratownicy Wodni, oraz Straż Miejska ze Świnoujścia.

image
Fot. 8 FOW

Na czas wydobycia oraz transportu obiektów poza główki portu w Świnoujściu obowiązywały określone strefy bezpieczeństwa dla mieszkańców oraz ograniczenia w żegludze na Zalewie Szczecińskim, torze wodnym Szczecin-Świnoujście oraz Zatoce Pomorskiej. W trakcie transportu przeprowadzona została ewakuacja ludzi z obszarów położonych najbliżej nabrzeży oraz czasowo wstrzymane zostało kursowanie promów na obu świnoujskich przeprawach. Krótkotrwałe ograniczenia zostały również wprowadzone dla ruchu pociągów.

Reklama

Komentarze (3)

  1. Hermes

    Dlaczego 8. FOW ściągała z Gdyni okręt 13. dTr (ORP Gopło), jeżeli w Świnoujściu stacjonuje 12. dywizjon w etatowym składzie 12 okrętów? Ciekawostka...

  2. Gojan

    Dlaczego nie słychać o udziale naszego nowego niszczyciela min Kormoran II w tym rozminowaniu? Czyżby nie był jeszcze gotowy operacyjnie? A może porty Szczecin-Świnoujście nie zasługują na jego pomoc?

  3. Zbig

    Miny morskie i bomby głębinowe zagrożeniem dla ruchu kolejowego... Pokój ciekawszy od wojny.

Reklama