Reklama

Zamówienie obejmuje przede wszystkim dostawę do 2019 r. odpowiednio skonfigurowanego autonomicznego, bezzałogowego pojazdu podwodnego AUV62-AT, który może symulować działanie klasycznego okrętu podwodnego. Przypomnijmy, że spółka Saab otrzymała od FMV w połowie 2013 r. podobny kontrakt o wartości 148 milionów koron (również na dostawę jednego pojazdu).

Zamówiony obecnie dron jest opracowywany od 1999 roku na bazie rozwijanej i produkowanej w Szwecji od 1988 roku torpedy typu 62/2000. W odróżnieniu od tej torpedy, pojazdy AUV62 po wykonaniu zadania mogą być jednak podejmowane przez okręty i po naładowaniu akumulatorów (lub ich wymianie) ponownie użyte.

Pojazd do szkolenia sił ZOP AUV62-AT Fot. Saab

Szwedzi podkreślają, że wykorzystując drony można prowadzić szkolenie sił ZOP, które są znacznie tańsze i nie mają ograniczeń wynikających z wykorzystywania okrętów podwodnych.

Czym jest AUV62?

AUV62 to tak naprawdę cała rodzina pojazdów podwodnych, których stałymi elementami - wykorzystywanymi na wszystkich wersjach - są: część rufowa (z silnikiem, pędnikiem, sterami i anteną systemu łączności oraz dziobowa (z sonarem przednim, wykorzystywanym do unikania przeszkód i systemem wskazywania położenia pojazdu). System wskazywania położenia drona jest o tyle potrzebny, że pozwala na dokładnie określenie położenia maszyny, co pomocne jest np. w czasie awarii lub w sytuacji zagrożenia.

Pojazd do szkolenia sił ZOP AUV62-AT Fot. M.Dura

W zależności od zakontraktowanego modelu w AUV62 wymienia się natomiast część środkową zawierające przedziały: bateryjny (którego konstrukcja i zawartość zależy od zamówionej autonomiczność i zasięgu) oraz zadaniowy z tzw. modułem misyjnym. W przypadku zamówienia z 2013 i 2016 roku, moduł misyjny zawiera systemy symulujące obecność okrętu podwodnego, zastępując go w pełni jako manewrujący cel treningowy.

Ta symulacja polega na emisji sygnałów akustycznych, które do złudzenia przypominają realne cele. Szwedzi nie ujawnili, z jakich źródeł korzystali przy tworzeniu bazy danych, ale większość specjalistów uważa, że zastosowano m.in. realne sygnatury akustyczne rosyjskich okrętów podwodnych, zarejestrowane w czasie działań przez szwedzką marynarkę wojenną.

AUV62 w wersji przeciwminowej

Korzystając z modułowej budowy dronu AUV62 spółka Saab proponuje również jego inne wersje, w tym: poszukiwania min AUV62-MR (Mine Reconaissance). W tym przypadku najważniejszym elementem „zadaniowym” pojazdu jest system wykrywania (sonarowy) i identyfikacji (optyczny) min.

Pojazd poszukiwania min AUV62-MR Fot. Saab

Szwedzi proponują zastosowanie przede wszystkim sonaru bocznego z syntetyczna aperturą SAS. Tak wyposażony dron jest w stanie przeszukać w ciągu godziny akwen o powierzchni około 2,5 km2 („obserwując” jednocześnie po obu burtach dwa pasy dna o szerokości około 200 m). Obszar ten można zwiększyć (kosztem rozdzielczości) stosując przeszukiwanie wielowiązkowe. Wtedy sonar widzi jednocześnie dwa pasy o szerokości 500 m i może sprawdzić akwen o powierzchni 20 km2 w ciągu godziny.

Zaletą drona AUV62-MR jest możliwość jego wykorzystania z pokładu okrętu podwodnego w zanurzeniu. Mając średnicę standardowej torpedy, może być bowiem wypuszczany z typowej wyrzutni torpedowej. Szwedzi opanowali też sposób przyjmowania drona z powrotem na pokład, stosując do tego robot podwodny SUBROV (również przystosowany do wypuszczania z wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm).

Pojazd poszukiwania min AUV62-MR Fot. Saab

Reklama
Reklama

Komentarze