Technologie

2,6 mld USD za 27 duńskich F-35A

Fot. U.S. Air Force
Fot. U.S. Air Force

Duński minister obrony przedstawił w minionym tygodniu sprawozdanie dla parlamentarnego komitetu budżetowego, z którego wynika, że 27 duńskich samolotów F-35 wraz z częściami zapasowymi, w tym silnikami, symulatorami, wyposażeniem i innymi środkami niezbędnymi do ich eksploatacji będzie kosztować 2,6 mld USD (16374,4 mln koron duńskich).

Dokument stwierdza, że ministerstwo obrony prosi o asygnatę środków o tej wysokości w latach 2018-2027, zostaną one przeznaczone na zakup 27 samolotów F-35A wraz z niezbędnym wyposażeniem, kwota ta ma również obejmować prace budowlane konieczne do przystosowania bazy sił powietrznych Skrydstrup do stacjonowania tam maszyn tego typu.

Ministerstwo obrony podaje w dokumencie dokładniejsze wyliczenia. I tak, 27 maszyn i 4 symulatory, urządzenia eksploatacyjne, diagnostyczne i podobne wyposażenie mają łącznie kosztować duńskiego podatnika 13133,3 mln koron duńskich. 1151 mln koron ma zostać przeznaczone na sprzęt IT, oprogramowanie i wyposażenie komputerowe, natomiast 961,7 mln koron ma wynieść koszt zakupu części zamiennych. "Inne wydatki" to kwota rzędu 914,1 mln koron.

Czytaj też: Dania potwierdza kontrakt stulecia na myśliwce F-35

Dodatkowe 650 mln koron ma zostać przeznaczone na przystosowanie do wykorzystania samolotów F-35 bazy w Skrydstrup. Przystosowanie to ma nie obejmować specjalnych budynków i budowli potrzebnych do wykorzystywania maszyn w przypadku kryzysu lub wojny, ogólny koszt prac tego rodzaju może więc ulec zwiększeniu.

Formalna dyskusja na temat wniosku odbędzie się w czwartek.

Dokument zawiera także dokładniejsze dane dotyczące planowanego zakupu - duńskie siły powietrzne mają otrzymać 10 pierwszych maszyn w konfiguracji "Technology Refresh 2" (TR-2), kolejne 17 zostanie przekazanych w konfiguracji Technology Refresh 3 (TR-3), po czym pierwsza dziesiątka zostanie zaktualizowana do nowszej wersji. Koszt tej operacji jest uwzględniony w omawianych środkach finansowych.

Czytaj też: Spór o duński przetarg na myśliwce. Pozew sądowy Boeinga

Zgodnie z planem przedstawionym w informacji duńskiego ministerstwa, wycofywanie samolotów F-16 duńskich sił powietrznych rozpocznie się w 2022 r., wtedy również maszyny te zaprzestaną udziału w misjach Air Policing i operacjach międzynarodowych. Dania ponownie weźmie udział w misjach AP z udziałem samolotów F-35 począwszy od roku 2025, natomiast dwa lata później duńskie F-35 będą gotowe do uczestniczenia w międzynarodowych operacjach powietrznych.

Opracowanie duńskiego ministerstwa jest żywo dyskutowane w Wielkiej Brytanii, gdyż - jak wynika z dokumentu - cena zakupu jednego brytyjskiego samolotu F-35B jest o ponad 250% wyższa niż cena maszyn duńskich (dostarczanych jednak w mniej skomplikowanej wersji A). Duńczycy mają zapłacić ok. 96,3 mln USD za samolot, podczas gdy Wielka Brytania kupuje F-35B płacąc - wg. najnowszych obliczeń - ok. 252,6 mln USD za maszynę.

Komentarze