- Wiadomości
Czterech kandydatów na następcę Mi-24. Przetarg ruszy we wrześniu 2015 roku
W analizie rynku dotyczącej programu śmigłowców uderzeniowych „Kruk” bierze udział sześciu oferentów, a wśród nich cztery koncerny produkujące śmigłowce szturmowe: Airbus, Bell, Boeing i Turkish Aerospace Industries (TAI). Postępowanie ma na celu opracowanie wymagań taktyczno-technicznych dla następcy używanych obecnie przez Wojsko Polskie maszyn Mi-24, zwanych przez żołnierzy „Hokejami”.

Procedurę wszczęto 8 lipca bieżącego roku w ramach zmian w programie modernizacji sił zbrojnych związanych z sytuacja na Ukrainie. Pierwotnie wprowadzenie śmigłowców szturmowych nowej generacji planowano na rok 2020, jednak obecnie mowa jest o latach 2017-2018.
Do 16 października oczekiwaliśmy na odpowiedzi na zapytanie dotyczące śmigłowców. (…) W tej chwili liczymy na to, że uzgodnienie studiów wykonalności jeśli chodzi o WZTT (Wstępne Założenia Taktyczno – Techniczne- przyp.red.) na śmigłowce uderzeniowe nastąpi w połowie 2015 roku. Wniosek w sprawie pozyskania uzbrojenia nastąpi po 30-40 dniach od tego momentu. Procedurę pozyskania tych śmigłowców rozpoczniemy w granicach września 2015 roku.
Procedura przygotowawcza, który zgodnie z powyższymi szacunkami ma się zakończyć w połowie przyszłego roku, będzie składała z dwóch etapów. Najpierw na podstawie analizy rynku opracowane zostaną Wymagania Operacyjno – Techniczne. Następnie, być może w trybie dialogu technicznego badane będą możliwości realizacji zadania, przeprowadzone zostanie tak zwane Studium Wykonalności i nastąpi sformułowanie Wstępnych Założeń Taktyczno–Technicznych (WZTT) dla przyszłego przetargu.
Zgodnie z informacjami jakie Defence24.pl uzyskał z Inspektoratu Uzbrojenia, pomimo pierwotnej deklaracji 10 firm na zapytanie RFI (Request For Information) odpowiedziało tylko sześciu oferentów:
- Konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest Services;
- Bell Helicopter Textron Company;
- Boeing Company;
- Turkish Aerospace Industries (TAI);
- BIT S.A.;
- Instytut Metali Nieżelaznych.
Oznacza to, iż wśród potencjalnych kandydatów na nowy polski śmigłowiec uderzeniowy znajdą się prawdopodobnie zarówno amerykańskie śmigłowce Bell AH-1Z Viper czy Boeing AH-64E Apache Guardian, jak też europejski Airbus Helicopters Tiger i turecki T-129 ATAK, będący rozwinięciem włoskiego AW129.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]