Wojna na Ukrainie
Ukraina: samobieżny moździerz sprzed lat wdrożony do służby
Jakiś czas temu na łamach naszego serwisu została opisania nietypowa konstrukcja zauważone na Ukrainie, powstała z połączenia kadłuba bojowego wozu piechoty BMP-1 lub wersji rozpoznawczej BRM-1 z systemem wieżowym moździerza samobieżnego 2S9 Nona-S/2S23 Nona-SWK. W przeszłości istniał projekt zakładający takie połączenie, w którym taką konstrukcję określano mianem 2S17-2 Nona-SW.
Ukraińcy w dość skuteczny sposób tworzą różnego rodzaju improwizowane pojazdy bojowe, poprzez łączenie elementów z wozów uszkodzonych/zniszczonych adaptując je do tego, co posiadają "pod ręką". Innym sposobem, który najpewniej został wykorzystany w opisywanym wcześniej improwizowanym pojeździe bojowym, jest połączenie elementów z różnych pojazdów, aby zmniejszyć ich wady i przez to je usprawnić. W obu przypadkach mogło także dojść do przekształcenia wariantu specjalistycznego danego wozu, który już nie spełnia dobrze swojej funkcji i przebudowy do wersji stricte bojowej. Ukraińcy stworzyli przynajmniej cztery tego typu samobieżne moździerze, które według niektórych źródeł mogły być już wyprodukowane w 2021 roku.
Czytaj też
#Ukraine/#Russia 🇺🇦🇷🇺:
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) February 26, 2023
Four 🇺🇦#Ukrainian 120mm 2S17-2 "Nona-SV" self-propelled mortars.
The 2S17-2 "Nona-SV" was an unrealized Soviet project for the 120mm Nona-S self-propelled mortar on the BRM-1K chassis. After the Russian invasion, the project was revived by the Ukrainians pic.twitter.com/JI3eMuAwj6
2S17-2 Nona-SW to projekt samobieżnego moździerza kal. 120 mm opartego o podwozie bojowego wozu rozpoznawczego BRM-1K stworzony w Specjalnym Biurze Projektowym Zakładów Motovilikha. Prace nad nim rozpoczęto po opracowaniu systemu moździerzowego dla wojsk powietrzno-desantowych, czyli dobrze znanych 2S9 Nona-S. Wnioskodawcą programu było ministerstwo obrony ZSRR, które chciało, aby wojska lądowe otrzymały podobny typ uzbrojenia na szeroko dostępnym podwoziu bazowym. Początkowo wóz określono jako 2S17 Nona-SW i oparto go kadłub samobieżnej armatohaubicy 2S1 Goździk (notabene prototyp polskiego systemu M120 Rak wyglądał dość podobnie). Zrezygnowano jednak z tego zamysłu, rozpoczynając projektowanie 2S17 Nona-SW, której podwozie miał stanowić Obiekt 676, zatem seryjnie produkowany bojowy wóz rozpoznawczy BRM-1K. Prace zostały zarzucone w 1982 roku na rzecz projektów Crimp i Nona-2.
Czytaj też
Nie jest to pierwsza tego typu hybryda z wykorzystaniem systemu wieżowego pochodzącego od samobieżnego moździerza 2S9 Nona/2S23 Nona-SWK, na zdjęciu poniżej widać osadzenie go na gąsienicowym transporterze opancerzonym MT-LB wykorzystywanym przez żołnierzy jednej z tzw. "ludowych republik" z Doniecka i Ługańska
Czytaj też
Interesting adaptation. LNR forces put a 2S9 Nona-S 120mm mortar turret on an MT-LB.https://t.co/Mh9nSqGs0Y pic.twitter.com/wolJju5uvW
— Rob Lee (@RALee85) July 21, 2022
rwd
Mamy samobieżne moździerze w stanie lepszym od muzealnego a Ukraińcy ich nie chcą, wolą muzealne egzemplarze.
szczebelek
Mówisz o goździkach?
PatrykB
Wara od Raków i reszty nowoczesnego sprzętu starczy że kraby straciliśmy za free