Reklama
  • Wiadomości

Łotwa przekazuje Ukrainie kolejne transportery

Ministerstwo Obrony Łotwy przekazało Ukrainie kolejną partię kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6.

Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Autor. Nauris Dorobļajs, Mehanizētā kājnieku brigāde

Łotwa w lutym tego roku zapowiedziała dostarczenie Ukrainie 42 kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6. Będą one wyprodukowane w większości na terenie otwartego w ubiegłym roku zakładu należącego do spółki celowej Defence Partnership Latvia SIA. Większościowym udziałowcem przedsiębiorstwa jest fińska Patria, która posiada 70,03% akcji. Pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA.

Reklama

Dostawa pierwszych pojazdów miała miejsce w lipcu, kiedy to premier Łotwy Evika Siliņa poinformowała, że w ramach transzy przekazywane jest 15 pojazdów. Uroczyste przekazanie drugiej partii, obejmującej nieokreśloną liczbę transporterów oraz inne uzbrojenie i wyposażenie, miało miejsce 16 września. Pojazdy te trafiają na wyposażenie 3. Samodzielnej Brygady Szturmowej.

Łotwa zapewnia także wsparcie szkoleniowe ukraińskim żołnierzom. Minister obrony Sprūds ponownie wspomniał, że łotewska pomoc dla Ukrainy osiągnie 0,25% PKB kraju w roku 2025 oraz kolejnym. Według założeń z lutego całość dostaw łotewskich pojazdów ma być zrealizowana w tym roku, co jest bardzo dobrym tempem. Wydajność placówki za to odpowiedzialnej wynosi około 30 pojazdów rocznie.

Łotwa kontynuuje i będzie kontynuować wspieranie Ukrainy i jej wysiłków na rzecz ochrony kraju tak długo, jak będzie to konieczne. Jestem przekonany, że nasze pojazdy opancerzone „Patria” pomogą Siłom Zbrojnym Ukrainy w walce z agresorem. Ponadto jest to okazja do rozwoju łotewskiego przemysłu obronnego poprzez przetestowanie wytrzymałości i możliwości łotewskich pojazdów opancerzonych na prawdziwym polu walki.
Minister obrony Łotwy Andris Sprūds

Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8 (będącej bazą dla polskiego Rosomaka), co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.

Zobacz też

Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec i Ukrainy.

Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Autor. Nauris Dorobļajs, Mehanizētā kājnieku brigāde
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama