- Wiadomości
- Polecane
Ka-52 Aligator | Symbol agresji i... wysokich strat
Śmigłowiec bojowy Kamow Ka-52 to jedna z maszyn chętnie prezentowanych przez Rosjan przed wojną na Ukrainie. Pokazywano go jako jeden z symboli nowoczesności odnowionych przez Putina Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Wyposażone w podwójny wirnik współosiowy Kamowy eskortowały rzuty aeromobilne WDW i wykonywały imponujące manewry.

Maszyny te miały być także symbol błyskotliwego zwycięstwa nad Ukrainą. Udało się to jednak tylko częściowo. Ka-52 stał się symbolem, tyle że nie zwycięstwa, ale wojny na Ukrainie. Zdjęcie wraku takiego śmigłowca obiegło świat już w pierwszych dniach jej trwania. Do dzisiaj Ka-52 poniosły największe potwierdzone straty spośród wszystkich konstrukcji lotniczych tej wojny. Zgodnie z danymi portalu Oryx, zniszczonych miało zostać już co najmniej 46 tych śmigłowców, 47. został zdobyty przez Ukraińców, a 12 miało zostać uszkodzonych. 59 maszyn to niemal połowa z floty 130 Ka-52 jakie Rosja miała na początku wojny.
Co więcej pojawiły się także filmy pozostających w służbie, ale zużytych eksploatacyjnie śmigłowców. Niektóre z nich posiadały elementy płatowców przeszczepione z innych maszyn, co łatwo było poznać po innym kamuflażu. Śmigłowce szare latają np. z łaciatymi kamuflażami zielono-piaskowymi i odwrotnie. Pojawił się także co najmniej jeden film ze śmigłowcem w zawisie, który dosłownie machał skrzydłami z podwieszonym uzbrojeniem. Tak zużyta była jego struktura. Wbrew pojawiającym się niekiedy opiniom, wysokie straty wcale nie świadczą o tym, że Ka-52 to nieudana konstrukcja. Jest wręcz odwrotnie. Maszyny te po prostu najczęściej są rzucane na front jako najskuteczniejsze i najtrudniejsze do zniszczenia przez ukraińską obronę przeciwlotniczą.
Zobacz też
Stąd Mi-28N mają na razie potwierdzone straty na poziomie około 10 maszyn, a w przypadku śmigłowców z rodziny Mi-24, których w służbie było przed wojną niemal trzy razy więcej niż Ka-52, potwierdzone straty to zaledwie 17 sztuk. Tymczasem Ka-52 to jeden z prawdziwych koni roboczych tej wojny. Maszyny te są rzucane w najbardziej newralgiczne miejsca fortu i odegrały dużą rolę m.in. w powstrzymywaniu wojsk ukraińskich tam gdzie liniom rosyjskim groziło przełamanie. Śmigłowce i ich załogi poniosły za to swoją cenę. Wiele zostało zestrzelonych co potwierdzają liczne filmy i zdjęcia wraków. Wysokie straty Ka-52 to nie tylko efekt tego, że często udawało się je zestrzelić.
Maszyny te były wielokrotnie obiektami ataków artyleryjskich we własnych bazach w tym w głośnym uderzeniu pociskami ATACMS w październiku 2023. Jeżeli w tej wojnie z powodu strat zostanie wycofany jakiś rosyjski statek powietrzny, będzie to prawdopodobnie właśnie Ka-52. Nie wiadomo ile Ka-52 zostało oddanych do służby przez producenta, ale z pewnością była to liczba znacznie niższa niż poniesione straty. Na początku 2023 roku Rosjanie informowali o przekazaniu prawdopodobnie ośmiu Ka-52 zmodernizowanego wariantu M. Wydaje się że kolejna dostawa może nastąpić w grudniu 2023 roku albo w styczniu roku 2024.