Wojna na Ukrainie
Czeska "Langusta" na Ukrainie
Czeskie modernizacje postsowieckiego sprzętu coraz częsciej goszczą na ukraińskich stepach i błotach. Tym razem na Ukrainę zawitał całkowicie odmieniony BM-21 MT, który z dobrze znanego Grada zachował jedynie jedynie kaliber wykorzystywanych rakiet oraz nazwę.
Wieloprowadnicowe wyrzutnie pocisków kal. 122 mm odgrywają ważną rolę w działaniach prowadzonych przez zarówno ukraińskie, jak i rosyjskie jednostki. Dominującym typem pojazdów są BM-21, stosowane przez obie strony. Od początku rosyjskiej inwazji Ukraina otrzymuje także czechosłowackie RM-70 w różnych odmianach, także tej posadowionej już na zmodernizowanym podwoziu z nową opancerzoną kabiną. Baza ta jest znana choćby z modernizacji ukraińskich wieloprowadnicowych wyrzutni rakiet BM-27 Buriewij.
Tym razem ukraińska armia otrzymała BM-21, ale w całkiem odmienionym wydaniu - czeskiego przedsiębiorstwa Excalibur Army. Zważywszy na rosnące problemy z częściami zamiennymi do postradzieckich samochodów ciężarowych jak Ural-375D, taka modernizacja może znacząco ułatwić proces zabezpieczenia logistycznego tego pojazdu.
Czytaj też
#Ukraine: The first photo of a Czech BM-21 MT multiple rocket launcher manufactured by Excalibur Army and received by the Ukrainian army a while ago.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) April 29, 2023
The BM-21 MT is a modernized Grad MLRS placed on a Tatra T815-7T3R2T 4x4 chassis with a new FCS and ballistic computer installed. pic.twitter.com/H0qbHmsYq4
BM-21 MT to modernizacja radzieckiej samobieżnej wieloprowadnicowej wyrzutni rakiet Grad opracowana przez czeską firmę Excalibur Army. Zmianie uległo podwozie systemu, dotychczasowy nośnik w postaci samochodu ciężarowego Ural-375D wymieniono na Tatrę 815-7 4x4. Donośność systemu nie uległa zmianie i nadal wynosi w zależności od użytej amunicji max. 20-40 km. Czas odpalenia całej jednostki ogniowej wynoszącej 40 pocisków wynosi 20 sekund. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik Tatra T3C-928-8T o mocy 362 KM, pozwalający na rozpędzenie go do 90 km/h. Kabina ma zapewniać załodze ochronę przed amunicją kal. 7,62 mm. Prowadnice również mogą otrzymać dodatkową osłonę, zwiększającą ochronę przed np. odłamkami z pocisków artyleryjskich wystrzelonych podczas ognia kontrbateryjnego.
michmu
ciekawe jak sie ma mobilność takiego grada na tatrze 4x4 do naszej langusty, czyli grada na jelczu 6x6 ?
Bren2
Tatra ma dużo większą mobilność niż Jelcz czy jakikolwiek pojazd o klasycznej konstrukcji. Jak zauważył niedawno holenderski diler Tatry, przekazując miejscowej armii kilka pojazdów ratowniczych na podwoziu Tatra. „Te Scanie (standardowe ciężarówki holenderskich sił zbrojnych) muszą coś ciągnąć, gdy utkną na pierwszym błotnistym polu. Albo jak żartobliwie mawiają Czesi „Tatra nie zna brata”.