Reklama

Geopolityka

Wielka Brytania: Rusza budowa fregat przyszłości

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Brytyjskie ministerstwo obrony podpisało z koncernem BAE Systems kontrakt o wartości ok. 3,7 miliarda funtów na budowę pierwszych trzech okrętów w ramach programu Type 26 Global Combat Ships. Uroczystość pierwszego cięcia blach ma zostać zorganizowana jeszcze w tym tygodniu.

Podpisanie umowy stanowi bardzo ważny krok w programie budowy wielozadaniowych fregat typu 26 i zostało z ulgą przyjęte zarówno przez brytyjską marynarkę wojenną, jak i brytyjski przemysł stoczniowy. Siły morskie mają bowiem otrzymać nowoczesny okręt, w którym według sekretarza obrony Michaela Fallona łączy się wiedzę „brytyjskiego budownictwa okrętowego z doskonałością Royal Navy".

Stal na pierwszy okręt zostanie pocięta w drugiej połowie miesiąca - to kamień milowy, który stanowi wyraz naszego zobowiązania, by utrzymać globalną potęgę morską. Okręty te będą siłą, z którą będzie trzeba się liczyć, chroniącą nasze potężne, nowe lotniskowce i zabezpieczającą brytyjskie interesy na całym świecie.

Michael Fallon, Sekretarz Obrony UK

Przemysł stoczniowy dzięki tej umowie (szczególnie szkocki) ma natomiast zagwarantowane zamówienia przez kilkanaście najbliższych lat. Oznacza to bezpieczne utrzymanie ponad 3400 miejsc pracy w koncernie BAE Systems, a jeszcze większej liczby miejsc pracy w ramach całego łańcucha dostaw brytyjskiego przemysłu morskiego.

Wspierany przez rosnący budżet obronny i Plan Wyposażenia (Equipment Plan) o wartości 178 miliardów funtów, program Type 26 przyniesie ogromne korzyści gospodarcze Szkocji i, w szerszym wymiarze, Wielkiej Brytanii. Kontrakt napisano tak, by zapewnić odpowiednią wartość wkładu podatników, co więcej, zaprojektowany został w sposób, który chroni przed dodatkowymi opłatami, które mogłyby powstać w skutek przekroczenia kosztów. Inwestycja zabezpieczy setki miejsc pracy dla wykwalifikowanej kadry BAE Systems w Clyde na najbliższe 20 lat, wraz z tysiącami miejsc pracy w ramach brytyjskiego łańcucha dostaw.

Michael Fallon, Sekretarz Obrony UK

Ale program związany z budową okrętów Typu 26 już obecnie angażuje ponad 1200 pracowników w ramach brytyjskiego łańcucha dostaw, do którego jak na razie swój wkład zaoferowały 33 brytyjskie i międzynarodowe firmy. Dodatkowo wiele umów już podpisano gwarantując w ten sposób nieprzerwany cykl produkcyjny właśnie rozpoczętej fazy produkcyjnej – bez czekania na konieczne dostawy.

W tej chwili pracujemy nad okrętami patrolowymi typu River dla Royal Navy w całym kraju. Są one na różnych etapach budowy. Nie możemy się doczekać początku budowy pierwszego z okrętów Type 26 w ciągu nadchodzących tygodni.

Charles Woodburn, Dyrektor Generalny BAE Systems

Ze Strategicznego Przeglądu Obronności i Bezpieczeństwa (Strategic Defence and Security Review - SDSR) przeprowadzonego w 2015 r. wynika, że brytyjskie siły morskie planują jak na razie wprowadzenie ośmiu zaawansowanych okrętów zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), które mają zastąpić obecnie wykorzystywane fregat Typu 23. Poza działaniami ZOP mają być one przygotowane dodatkowo m.in. do: prowadzenia operacji o wysokiej intensywności, prowadzenie misji ekspedycyjnych i patrolowych oraz do udzielanie pomocy humanitarnej.

Zamówienie na drugą partię pięciu fregat (prawdopodobnie będą to nowo projektowane, nieco tańsze okręty roboczo określane jako wielozadaniowe, Typ 31) ma zostać podpisane około 2020 roku.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.