Wielka Brytania: power-packi dla Boxerów powstaną w kraju

6 maja 2021, 07:32
1024px-Gepanzertes_Transportkraftfahrzeug_(GTK)_Boxer_-_Motor
Fot. Bundeswehr
Reklama

Jak poinformował niemiecki koncern Krauss-Maffei Wegmann (KMW), wraz z podległą mu brytyjską spółką WFEL zawarł kontrakt z lokalną spółką David Brown Santasalo (DBS) na produkcję i dostawy wymiennych zespołów napędowych typu power-pack dla kołowych transporterów opancerzonych Boxer, które już wkrótce trafią na uzbrojenie British Army.

Kontrakt obejmuje zmontowanie łącznie 250 egzemplarzy power-packów (skrzyni biegów, silnika i układu chodzenia) dla brytyjskich Boxerów za kwotę łącznie ok. 30 mln funtów. Dostawy zespołów napędowych mają rozpocząć się planowo już jesienią br., a czas trwania ich dostaw ma obejmować najbliższą dekadę. Produkcja prowadzona będzie w zakładach DBS ulokowanych w Huddersfield w hrabstwie West Yorkshire w północnej Anglii, a następnie będą one dostarczane do zakładów WFEL w Stockport, gdzie zostaną zintegrowane z transporterami. Kontrakt ten ma zapewnić stworzenie i utrzymanie 20 nowych miejsc pracy.

W listopadzie 2019 roku Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o zawarciu kontraktu z konsorcjum Artec GmbH, joint venture KMW i Rheinmetalla, na dostawę ponad 500 transporterów Boxer. Kontrakt ten, zawarty za pośrednictwem organizacji OCCAR, był pokłosiem zwycięstwa Boxera w programie Mechanised Infantry Vehicle (MIV), który dotyczył pozyskania nowej rodziny kołowych transporterów opancerzonych dla armii brytyjskiej. Zawarta umowa przewiduje szeroki transfer technologii i stworzenie lokalnego łańcucha dostaw w oparciu o spółki brytyjskiego przemysłu zbrojeniowego.

image
Reklama

Co warte podkreślenia obie firmy będące członkami Artec GmbH mają już swój potencjał w Wielkiej Brytanii, jeśli chodzi o KMW, towłaśnie spółka WFEL, zakupiona w 2012 roku przez niemiecki koncern. Z kolei Rheinmetall w celu udziału w programie Boxer (i innych "pancernych" projektach na Wyspach Brytyjskich) stworzył w 2019 roku spółkę joint venture RBSL (Rheinmetall BAE Land Systems), dzięki czemu będzie mógł korzystać z potencjału BAE Systems, oczywiście dodatkowo rozwijanego przez inwestycje. W listopadzie ub.r. zarówno WFEL jak i RBSL otrzymały kontrakty podwykonawcze na produkcję i dostawy odpowiednio ok. 240 i ok. 260 egzemplarzy brytyjskich Boxerów.

Wśród zamówionych ponad 500 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych Boxerów znajdują się wersje takie jak: transporter piechoty, wóz ewakuacji medycznej, wóz dowodzenia oraz wozy bazowe przewidziane pod zabudowę specjalistyczną. Wszystkie te pojazdy w założeniu mają trafić na wyposażenie brygad zmechanizowanych brytyjskich wojsk lądowych. Wszystko wskazuje także na to, że jest to dopiero pierwsze z kilku zamówień, gdyż zapotrzebowanie British Army na Boxery jest szacowane na blisko 1500 egzemplarzy.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 2
Reklama
Monkey
czwartek, 6 maja 2021, 22:45

Mają infrastrukturę do produkcji takich rzeczy.U nas zdaje się WZM z Poznania coś kombinuje, ale ostatnia dużą fabrykę silników (PZL Wola) zlikwidowaliśmy sami.

Alfret
czwartek, 6 maja 2021, 20:00

Lopatologicznie poskladaja w montowni te PowerPack'i i chwala sie, ze to jakis transfer technologii. Ja rozumiem, ze nikt im nie sprzeda patentow, ani nie udostepni dokumentacji technologicznej, ale stwierdzenie "umowa przewiduje szeroki transfer technologii" to nadinterpretacja. Ponadto w okresie po wystapieniu UK z UE powstaja problemy logistyczne. Swoja droga Anglicy nigdy nie mieli dobrych czolgow. Oczywiscie ich dzialo przeciwpancerne zrobilo furore w II WS. ale wykorzystywano go na czolgach amerykanskich Sherman, oczywiscie rownie slabych, ale tanich w produkcji. Z pozytywow brytyjskiej mysli technicznej to raczej tylko pancerz warstwowy. Ich aktualnie uzywany flagowy MBT, ma najprawdopodobniej najbardziej odporny pancerz, przynajmniej jesli chodzi o wieze czolgu.

Tweets Defence24