Wiadomości
Rosja: nowy ciężki transporter opancerzony
Na amatorskim nagraniu zrobionym w miejscowości Niżny Tagił, w okolicach zakładów UralWagonZawod, zarejestrowano przejazd, najprawdopodobniej prototypu nowego rosyjskiego ciężkiego transportera opancerzonego.
Termin nowy jest tutaj trochę na wyrost, ponieważ najprawdopodobniej, jest to reaktywowany projekt ciężkiego transportera opancerzonego (potencjalnie także ciężkiego bojowego wozu piechoty po zainstalowaniu systemu wieżowego z odpowiednim uzbrojeniem), który w źródłach rosyjskojęzycznych nosi nazwę BTR-U.
Projekt BTR-U został rozpoczęty prawdopodobnie na początku XXI wieku, natomiast ujawniony został przez Uralskie Biuro Projektowe Budowy Maszyn Transportowych (UKBTM) po raz pierwszy w trakcie XI Ogólnorosyjskiej Konferencji Naukowo-Praktycznej w Sankt-Petersburgu w roku 2008. BTR-U ma de facto bazować na podzespołach czołgu T-90A.
Być może reaktywacja ma związek z faktem, że pojazdy opancerzone nowej generacji, takie jak czołg podstawowy T-14, ciężki bojowy wóz piechoty T-15 i wóz zabezpieczenia technicznego T-16 na bazie ciężkiej platformy gąsienicowej „Armata” okazały się być zbyt kosztowne i ich produkcja seryjna jest problematyczna.
Jak widać, początkowo prace projektowe nad BTR-U nie były finansowane, ale w toku toczonej na Ukrainie wojny, ponoszonych strat stosunkowo lekko opancerzonych wozów rodziny BMP, BMD i MT-LB, podjęto decyzję o wznowieniu BTR-U, który będzie prostszy i tańszy zarówno w opracowaniu jak i produkcji, w porównaniu do pojazdów na bazie platformy „Armata”.
BTR-U widoczny na nagraniu nie jest uzbrojony, ale można domniemywać że może występować zarówno w wersji transportera opancerzonego uzbrojonego jedynie w karabin maszynowy, oraz bojowego wozu piechoty, uzbrojonego w armatę automatyczną, karabin maszynowy i przeciwpancerne pociski kierowane.
Nie wiadomo jakim typem silnika napędzany jest BTR-U, może to być zarówno jednostka W-92S2F napędzająca czołgi T-90M, ale również mogą być to takie jednostki napędowe jak turbina gazowa GTD-1250, czy nadal de facto eksperymentalny silnik wysokoprężny A-85-3A stanowiący napęd pojazdów na platformie „Armata”.
Zapewne z czasem dowiemy się więcej o tej nowej, i z całą pewnością bardzo ciekawej konstrukcji.
Buczacza
Proponuję głęboki oddech. Bo na razie to od 2015 pokazują na odpustach t-14. Z takim samym skutkiem...
Olender
Na pewno konstrukcja lepsza niż klasyczny BWP-3,2,1 ale i tak nie zawierająca elementów które umożliwiły by pozwalały jej znacząco zwiększyć poziom przetrwania na polu walki...
szczebelek
Najważniejszy problem T14-16 to łańcuch dostaw oparty na zachodnich komponentach, które podrożały, więc wrócą do czegoś co jest oparte na ruskich i chińskich częściach.
skition
Chyba koreańskich ( z Korei Północnej)...Chińczycy nie robią takiego szmelcu....Oczywiście na zamówienie pewnie coś tam zrobią ale to nie jest etatowy sprzęt Chińskiej Armii Ludowo -Wyzwoleńczej.
OptySceptyk
To jest dobry kierunek. Porządnie opancerzony wóz dla piechoty. Do ruszenia tylko przez ppk i armatę czołgową. Odporny na wszelkie działka małego kalibru i pewnie większość dronów fpv.
Golf
Do Rosjan już też dotarło, ze praktycznie tylko ciężkie, dobrze opancerzone transportery i bwp-y maja jakiś sens na dzisiejszym polu walki ! Dlatego uważam, ze należy nieco zmienić planowane zamówienie na Borsuki. Potrzeba nam z 1000...1200 ciężkich Borsuków i...góra 500...700 szt lekkiego, pływającego Borsuka. Tak sugeruje rozsądek i doświadczenie z walk na Ukrainie.