- Wiadomości
Rosja: nowy ciężki transporter opancerzony
Na amatorskim nagraniu zrobionym w miejscowości Niżny Tagił, w okolicach zakładów UralWagonZawod, zarejestrowano przejazd, najprawdopodobniej prototypu nowego rosyjskiego ciężkiego transportera opancerzonego.

Autor. Kanał YouTube Металлокоп в городе
Termin nowy jest tutaj trochę na wyrost, ponieważ najprawdopodobniej, jest to reaktywowany projekt ciężkiego transportera opancerzonego (potencjalnie także ciężkiego bojowego wozu piechoty po zainstalowaniu systemu wieżowego z odpowiednim uzbrojeniem), który w źródłach rosyjskojęzycznych nosi nazwę BTR-U.
Projekt BTR-U został rozpoczęty prawdopodobnie na początku XXI wieku, natomiast ujawniony został przez Uralskie Biuro Projektowe Budowy Maszyn Transportowych (UKBTM) po raz pierwszy w trakcie XI Ogólnorosyjskiej Konferencji Naukowo-Praktycznej w Sankt-Petersburgu w roku 2008. BTR-U ma de facto bazować na podzespołach czołgu T-90A.

Autor. UKBTM/UWZ
Być może reaktywacja ma związek z faktem, że pojazdy opancerzone nowej generacji, takie jak czołg podstawowy T-14, ciężki bojowy wóz piechoty T-15 i wóz zabezpieczenia technicznego T-16 na bazie ciężkiej platformy gąsienicowej „Armata” okazały się być zbyt kosztowne i ich produkcja seryjna jest problematyczna.
Jak widać, początkowo prace projektowe nad BTR-U nie były finansowane, ale w toku toczonej na Ukrainie wojny, ponoszonych strat stosunkowo lekko opancerzonych wozów rodziny BMP, BMD i MT-LB, podjęto decyzję o wznowieniu BTR-U, który będzie prostszy i tańszy zarówno w opracowaniu jak i produkcji, w porównaniu do pojazdów na bazie platformy „Armata”.

BTR-U widoczny na nagraniu nie jest uzbrojony, ale można domniemywać że może występować zarówno w wersji transportera opancerzonego uzbrojonego jedynie w karabin maszynowy, oraz bojowego wozu piechoty, uzbrojonego w armatę automatyczną, karabin maszynowy i przeciwpancerne pociski kierowane.
Nie wiadomo jakim typem silnika napędzany jest BTR-U, może to być zarówno jednostka W-92S2F napędzająca czołgi T-90M, ale również mogą być to takie jednostki napędowe jak turbina gazowa GTD-1250, czy nadal de facto eksperymentalny silnik wysokoprężny A-85-3A stanowiący napęd pojazdów na platformie „Armata”.

Zapewne z czasem dowiemy się więcej o tej nowej, i z całą pewnością bardzo ciekawej konstrukcji.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS