Jako podwozia bazowe dla Przeciwlotniczego Systemu Rakietowo-Artyleryjskiego PILICA zostały wybrane modele JELCZ 442.32 S04, JELCZ 442.32 S02 oraz JELCZ 442.32 P06. Kontrakt zabezpiecza realizację zadania PMT MON z dziedziny obrony przeciwlotniczej w warstwie bardzo krótkiego zasięgu. Umowę na o wartości blisko 70 mln PLN podpisano w siedzibie firmy „Jelcz” we Wrocławiu we wtorek, 6 grudnia br. Dostawy 66 pojazdów zostaną zrealizowane w latach 2018-2022.
Czytaj także: Era Jelcza
Umowę w obecności członka zarządu PGZ Adama Lesińskiego podpisali ze strony ZM Tarnów prezes zarządu Henryk Łabędź oraz członek zarządu Łukasz Komendera, a ze strony firmy Jelcz prezes zarządu Łukasz Dudkowski wraz z wiceprezesem Zarządu Leonem Szuturmą.
Podpisana dzisiaj umowa potwierdza zasadność konsolidacji polskiego przemysłu obronnego w ramach GK PGZ. Konsorcjum stanęło na wysokości zadania, sprawnie dostosowując system PILICA do wymagań Zamawiającego. Realizacja tego programu pozwoli na dalsze rozbudowywanie kompetencji naszych zakładów na polu obrony przeciwlotniczej
Samochody JELCZ 442.32 to pojazdy specjalne o napędzie 4x4 przystosowane do jazdy po drogach o nawierzchni twardej oraz w warunkach terenowych. Są one dedykowane m.in. do przewozu materiałów i przedmiotów niebezpiecznych, technicznych środków zaopatrzenia materiałowego oraz sprzętu specjalistycznego. Jedną baterię produkowanego w tarnowskich zakładach systemu PILICA obsługuje 11 pojazdów, które przeznaczone są do transportu jednostek ogniowych, stanowisk dowodzenia oraz innych elementów systemu. Zgodnie z umową w latach 2019-2022 do polskiej armii trafić ma sześć baterii PSR-A PILICA.
Czytaj także: Jak zamknąć przeciwlotniczą lukę? [OPINIA]
Konsorcjum PGZ – PILICA powołane zostało w kwietniu 2016 r. W jego skład wchodzą następujące podmioty z Polskiej Grupy Zbrojeniowej:
- PGZ S.A. – Lider Konsorcjum koordynujący prace;
- Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A. – główny integrator systemu;
- PIT-RADWAR S.A. – odpowiedzialny za integrację radarów do systemu;
- PCO S.A. – odpowiedzialne za wykorzystywane w systemie głowice optoelektroniczne.
Zgodnie z umową podpisaną w listopadzie 2016 roku w latach 2019-2022 do polskiej armii trafić ma sześć baterii PSR-A PILICA. W skład jednej baterii wchodzi: sześć jednostek ogniowych wraz z ciągnikami artyleryjskimi; stanowisko dowodzenia; stacja radiolokacyjna; dwa pojazdy transportowe oraz dwa pojazdy amunicyjne. Kilka dni temu Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała o rozpoczęciu produkcji.
Czytaj także: Rusza produkcja systemu Pilica. Początek dostaw w 2019 roku
PSR-A PILICA może służyć m. in. do zwalczania bezzałogowych systemów powietrznych, śmigłowców, samolotów, rakiet manewrujących. Podstawowe uzbrojenie zestawu to: podwójne działko kalibru 23 mm o dużej szybkostrzelności oraz dwa przeciwlotnicze pociski rakietowe typu GROM/PIORUN. Posiadanie zintegrowanego systemu komputerowego zapewnia wysoką skuteczność wykrywania oraz identyfikacji celów. PSR-A PILICA posiada możliwość współpracy z systemami dowodzenia oraz obrony przeciwlotniczej państw NATO.
0libob
Dobre i to. Jelcz to dobry wybór. Gorszy to sama Pilica. Dobre i to ale dlaczego tak późno i dlaczego 23mm i gromy? Dlaczego nie 30-35mm i rakieta o większym zasięgu? Grom jest ok dla żołnierza strzelajacego z ramienia. Poprad? - żart. Skopiować Pancyra (Jelcz. Radar pit radwar odpowiedni pocisk i 35mm) Skopiować Tunguske (podwozie kraba odpowiednie) działać.
patriota
1) skonfrontuj szybkostrzelność 23 z 35 - ma to siać ołowiem, jest to system ostatecznego/ostatniego reagowania przed BEZPOŚREDNIM uderzeniem wroga 2) grom/piorun 3) strzel sobie z groma/pioruna przy stożku naprowadzenia 2 stopnie, a potem strzel z pilicy Co do jelcza też - zgadzam się
Dolcik
Cieszą się z czego ? Czekam jak ktoś inny poza polską zdecyduje sie na to cudo w takiej konfiguracji. Skala ukrytych dotowań jest tutaj na gigantyczną skale. To koszktuje zbyt wiele a prawdziwe koszty wyjda jak te śmieszne 6 "baterii" bedzie obsługiwać 300 ludzi. Chce zobaczyć jak to działa autonomicznie,samo naprowadza się na cel.
Skoczek224
Można by wstawić opancerzone fotele jak w śmigłowcach z elektrycznym ogrzewaniem (?)
Andrzej polskiego brzegu
fotka ciemna ale na innych z tagu Pilica jasno wynika : od 2013 i elektronicznego serca wymagali ludka do manewrowania korbkami - jak ci z 102. rudego. I tylko szlak trafia na te bzdury na forum np. dlaczego nie kupili 2 fregat za 3 LATA! albo sukces Mastera, Kryl (z "nosem"), dlaczego ludek jeden z drugim nosi rakiety do Langusty - na plecach... AH!?!?!?
Tsssss
Nie wiem czy płakać czy śmiać się..... Jedno jest pewnwe związki zawodowe są zadowolone.
Andrzej polskiego brzegu
ale o Co znowu chodzi...? Post z 2013 roku - elektroniczne serce systemu Polica. Niejaki SieMONiak w sierpniu 2015...o perspektywicznym itp pleble
ccc
Jestem laikiem ale tak na chlopski rozum nie mozna bylo tego wsadzic na jelcza , na obrotowej wiezyczce napedzanej elektrycznie no i dlaczego tylko 2 rakiety ?? a co bedzie jesli beda leciec 4 smiglowce albo te 2 rakiety nie trafia ...i czy tak trudo zrobic 35mm odpowiednik ? wystrczy ze wrogie lotnictwo przywali termobarykiem z 10 km i wsio . WG mnie 4 rakiety z zasiegiem 25km i pulapem 10 plus 35mm dziala z amunucja programowalna .
man42
Mam nadzieje ze tak bedzie a wpisy zeby sasiadow rozsmieszyc inaczej dla zmylki
Skoczek224
Rozumiem że nośniki Pilicy będą miały opancerzone kabiny? Idealnie gdyby system mógł w pełni działać również w ruchu, np konwoju.
Kierowca
Z tego co mi wiadomo to z Jelcza to tylko nazwa została!!!! Silnik albo iveco albo Mercedes podzespoły chińskie nawet mosty napędowe nie są polskie!!!! A konstrukcja podebrana z Mana z lat 70!!!! I wy mówicie że to POlskie jest????? Podziękuj cię dziadkowi Zasadzie że POlski przemysł samochodowy POlozyl na łopatki i zgnoil wszystko!!!
CB
Ale ten "polski przemysł samochodowy" nigdy nie produkował nic nowoczesnego i zawsze byliśmy opóźnieni o jakieś 20-30 lat. Zauważ, że sami Polacy już nie chcieli tego kupować i kiedy tylko się otworzyły granice, zaczęli kupować sprzęt zachodni czy azjatycki. Co niby miał zatem produkować i komu sprzedawać ten "nasz przemysł"? Wyobrażasz sobie np. nasze ciągniki siodłowe? Nawet za komuny królowały u nas Volvo, bo na dłuższą trasę nic naszego się nie nadawało (by trzeba brać na pakę przynajmniej jeden cały samochód w zapasie).
Marek1
Przyznam sie, ze się można pogubić w tych komunikatach - to w końcu Pilica będzie holowana, czy zamontowana na pace Jelcza dla zwiększenia mobilności zestawu. Ze zdjęć raczej wynika, ze jednak holowana, ale tekst powyżej mówi co INNEGO - "Samochody Jelcz zostaną wykorzystane jako podwozie bazowe dla Przeciwlotniczych Systemów Rakietowo-Artyleryjskich PILICA" ... bez wodki nie razbieriosz ;)) Ps. Brniemy nadal uparcie w muzealny syst. 23mm, bo mamy mnóstwo amunicji w tym kalibrze. Mamy mnóstwo amunicji 23mm, bo Tarnów uparcie produkuje te archaiczne armaty i KOŁO absurdu się zamyka. Licencja na KDA 35mm(kupiona za miliony) potrzebna jak kolejna dziura w ...tyłku. Związkowcy z Tarnowa górą ...
CB
"W skład jednej baterii wchodzi: sześć jednostek ogniowych wraz z ciągnikami artyleryjskimi; stanowisko dowodzenia; stacja radiolokacyjna; dwa pojazdy transportowe oraz dwa pojazdy amunicyjne." Czyli Jelcze będą ciągnikami.
Grzesiek
Czy nie było tak z zamówieniami na Beryle, że nagle z tego sie zrobiły Groty, czy się mylę? Ale byłyby jaja jakby z Pilicy nagle San (czy jak to się nazywa) się zrobił na podwoziu Jelcza, czyli taki nowy Hibneryt. Chyba Trytona z nową stabilizacją i napędami jeszcze nie skonczyli testować. Oczywiście mogę pisać głupoty bo swoją wiedzę o technice uzbrojenia czerpię z takich jak ten artykułów i Państwa komentarzy :-)
Podbipięta
Panie Marku.Przy okazji poprzedniej dyskusji o Pilicy zakwestionował pan moją wypowiedż o plexi szybach w Apaczach.Odp. tam panu ale napiszę jeszcze raz.Boczne szybki w Apaczach są klejone na silicon.Zdarza się że w czasie lotu odpadają i wtedy docina się nożycami nowe i fuguje(ohydnie to z bliska wygląda)Info od amerykańskich pilotów z MSPO Kielce.Dotykałem tego z uśmiechem mówiąc im co to za badziewie..a oni nie widzieli w tym niczego dziwnego.Ba,patrzyli na mnie jak na wariata.
Mietek
Spuśćmy z tonu. Nie ma co pompować tematu. Jelcz maszyna dobra, ale kaliber 23mm i zasięg, brak programowalnej amunicji plus że to tylko ciągnik a nie nośnik jak w zestawie Hibneryt nie czyni tego zamówienia niczym szczególnym czy przełomowym. Nie pompujcie się Panowie, bo nie ma czym. Sam unowocześniony zestaw Zu-23-2 to dobry może być do walenia do pojedynczych większych dronów, czy zbłąkanych śmigłowców i ew. jedyny środek artyleryjski do przerzutu śmigłowcem. Ważniejsze jest, aby systemowe rozwiązania Pilicy były gotowe na np. armatę 35mm a takowa posadzona np. na Rosomaku czy na podwozi Borsuka jeśli to ma wnieść jakieś możliwości bezpośredniej obrony. I tyle. Nie róbmy z igły widły.
As
Sprzęt wytwarzany w kraju jedynie ceną nawiązuje do konkurencji.
Mietek
Do zamówienia też jeszcze nawiązuje.
Autor komentarza
pilica - system stacjonarny. Zu-23 można holować terenówką czy furgonetką, po co do tego 6 tonowa ciężarówka???
yol
Bo ciężarówki można kupić na już, a o terenówkach dla armii dopiero się mówi. Jak minister potrzebuje sukcesów to kupuje jak leci, a nie to co byłoby najlepsze.
Podbipięta
Jak bedzie szło ku wojnie lotnictwo zostanie rozśrodkowane i z rzutami kołowymi Pilice podążą za samolotami.Wtedy większa paka się przyda .A na dziś Pilice będą stały w garażach ( poza dyżurnymi) i wyjeżdżać na ćwiczenia na przygotowane stanowiska wokół lotnisk.
Harry
Decyzja słuszna. Kiedy już zapadną decyzje o zastąpieniu 23mm działek HYDRĄ, to właśnie Jelcz (a nie ŻUBR,TUR) będzie dobrym ciągnikiem dla tej armaty 35mm. Kiedyś powyższe musi nastąpić, bo działko 35mm będzie posiadało skuteczniejsze pociski do zwalczania dronów i podobnego latającego sprzętu. 23mm działka przejdą do ochrony obiektów wojskowych i nie tylko, mniejszego znaczenia.
mobile4you
Też tak uważam. Tym bardziej, że na tym etapie ta wersja jest dużo tańsza w eksploatacji (zapas amunicji, masa, znajomość użycia) niż Hydra.
JK
Do czego nadaje się ten system? Ataku rakietowego raczej nie powstrzyma. Śmigłowiec wroga odpali rakiety z poza zasięgu Pilicy. To samo lotnictwo- rakiety i bomby szybujące- ani jednych ani drugich nie powstrzyma- zostają drony. Więc po co????? By dotować fabrykę????
King
Odpowiedź jest bardzo prosta. Właśnie po to aby przeciwnik musiał odpalić efektory z daleka, i aby nie mógł podlecieć blisko. Do tego zawsze służy najniższe piętro OPL. Co więcej niektóre efektory odpalone z daleka też Pilica może niszczyć. Tak więc opinia o dotowaniu fabryki jest bezpodstawna.
młokos
No i fajnie. Tylko czemu efektory nie są montowane na "pace" ciężarówki? Mobilność i czas rozstawienia/ucieczki wzrosłyby skokowo...
Anty Rus
Ta Pilica to tylko chyba na drony ? Bo na drony to będzie idealna broń, a samoloty czy nawet śmigłowce chyba nie wchodzą w grę.
Niki
Idealna na drony? Na te lecące na 5km też?
realizm
Osobiście nie chciałbym siedzieć w transporterze opancerzonym, który dostaje podkalibrową serię ze sprzężonej armatki 23mm lub/oraz w śmiglaku, za którym dodatkowo jeszcze leci Grom. Gromy całkiem dobrze spisały się w 2008 roku w Gruzji, mając na koncie także zestrzelenia samolotów, bodaj Su-25, zaś przydatność Pilicy w zwalczaniu dronów Waćpan dostrzegasz sam ;) Tak więc nie ma co tak dramatyzować - Pilica to dobra, nowoczesna broń najniższego piętra opl., która może być obsługiwana przez operatora ze stanowiska oddalonego kilkanaście/dziesiąt metrów od zestawu, co także ma duże znaczenie.
mc
Czyli rozwijamy zestaw Hibneryt 3 - w sumie bardzo dobrze.
CB
Raczej cofamy się, a nie rozwijamy. Zestawy są holowane, a Jelcze będą zwykłymi ciągnikami artyleryjskimi.
Kmq
Z opisu wynika że SD i radar będą na jednym pojeździe
Gościu
Nie,stanowisko dowodzenia będzie na jelczu a radar na żubrze ( soła )
Jestem Grot
Ja bym działka 35mm osadził na rośkach z Gromem/Piorunem i byłby wtedy przeciw lotniczy :)
123
za ILE?????? ponad MILION zł za ciężarówkę ??? Jaja sobie robicie?
spartakus
Człowieku w jakim świecie żyjesz - takie są ceny . Te Jelcze będą miały silniki Rolls-Royce . Gdybyśmy sami produkowali wszystkie podzespoły - pewnie było by taniej . Niestety to są składaki , silniki - przeniesienie napędu to duża kwota . Zobacz jakie są ceny np. autobusów . Dla przykładu jeżeli mówimy o cenach : 1 godzina pracy serwisanta z UE to 15-18 tys PLN .
mosze
Odważnie patrząc w przyszłość będziemy wdrażać do naszej armii system uzbrojenia, który reprezentuje poziom technologiczny sprzed 20 lat, będący modernizacją systemu artyleryjskiego mającego na karku pół wieku.
Extern
A po czym wnosisz że to technologia sprzed 20 lat? Po radarze Soła z anteną AESA? Po stabilizowanej dzienno-nocnej głowicy optoelektronicznej przy każdym stanowisku? Po skomputeryzowanym centralnym, stanowisku zarządzania baterią połączoną z każdym stanowiskiem torem radiowym lub optycznym? Po dwóch pociskach rakietowych klasy odpal i zapomnij umieszczonych na każdym stanowisku? Po algorytmach sterujących wszystkimi stanowiskami zapewniającymi automatyczne namierzanie celów? Po możliwości wpięcia całej baterii przy pomocy protokołu Link-16 do zintegrowanego systemu dowodzenia obroną przeciwlotniczą NATO? Po nowej podkalibrowej amunicję do działek o parametrach balistycznych zwiększających zasięg ognia z działek o kolejny kilometr (3,5 km w sumie)?
Coooo
Jak to ma wyglądać Jelcz jako ciągnik lekka przesada wystarczy honker chyba ze to ma być hibneryt na sterydach nie ważne 66 pojazdów z systemem Pilicą to jakieś 900 mil zł a dywizjon krabów 1.15 miliarda cena jak za 8 modułów rak chyba ze mam złe newsy
Dolcik
Milion za ciężarówke..co najmniej 500 tyś.za drogo od zdrowo rozsądkowych cen. Kroplówa dla Radomia i dla Jelcza.
ulop
brawo MON! nareszcie przyszłościowy i nowoczesny sprzęt dla naszej armii!!! brawo Maciarewicz! najlepszy minister MON !!!
Lucjan2
Na drony dobre.
EWA
jakie drony? z taka przestarzała amunicją rodem z IIWS?