Reklama
  • Wiadomości

Jelcz będzie podstawą Pilicy

Samochody Jelcz zostaną wykorzystane jako podwozie bazowe dla Przeciwlotniczych Systemów Rakietowo-Artyleryjskich PILICA, mających być podstawowym systemem przeciwlotniczym dla Wojsk Obrony Przeciwlotniczej. Zgodnie z podpisanym kontraktem, o wartości blisko 70 mln zł, do 2022 roku Wojsko Polskie otrzyma 66 pojazdów różnych wersji Jelcza 442.

  • Fot. PGZ
    Fot. PGZ
  • Fot. PGZ
    Fot. PGZ

Jako podwozia bazowe dla Przeciwlotniczego Systemu Rakietowo-Artyleryjskiego PILICA zostały wybrane modele JELCZ 442.32 S04, JELCZ 442.32 S02 oraz JELCZ 442.32 P06. Kontrakt zabezpiecza realizację zadania PMT MON z dziedziny obrony przeciwlotniczej w warstwie bardzo krótkiego zasięgu. Umowę na o wartości blisko 70 mln PLN podpisano w siedzibie firmy „Jelcz” we Wrocławiu we wtorek, 6 grudnia br. Dostawy 66 pojazdów zostaną zrealizowane w latach 2018-2022.

Czytaj także: Era Jelcza

Umowę w obecności członka zarządu PGZ Adama Lesińskiego podpisali ze strony ZM Tarnów prezes zarządu Henryk Łabędź oraz członek zarządu Łukasz Komendera, a ze strony firmy Jelcz prezes zarządu Łukasz Dudkowski wraz z wiceprezesem Zarządu Leonem Szuturmą.

Podpisana dzisiaj umowa potwierdza zasadność konsolidacji polskiego przemysłu obronnego w ramach GK PGZ. Konsorcjum stanęło na wysokości zadania, sprawnie dostosowując system PILICA do wymagań Zamawiającego. Realizacja tego programu pozwoli na dalsze rozbudowywanie kompetencji naszych zakładów na polu obrony przeciwlotniczej

członek zarządu PGZ, Adam Lesiński

Samochody JELCZ 442.32 to pojazdy specjalne o napędzie 4x4 przystosowane do jazdy po drogach o nawierzchni twardej oraz w warunkach terenowych. Są one dedykowane m.in. do przewozu materiałów i przedmiotów niebezpiecznych, technicznych środków zaopatrzenia materiałowego oraz sprzętu specjalistycznego. Jedną baterię produkowanego w tarnowskich zakładach systemu PILICA obsługuje 11 pojazdów, które przeznaczone są do transportu jednostek ogniowych, stanowisk dowodzenia oraz innych elementów systemu. Zgodnie z umową w latach 2019-2022 do polskiej armii trafić ma sześć baterii PSR-A PILICA.

Jelcz_Pilica
Fot. PGZ

Czytaj także: Jak zamknąć przeciwlotniczą lukę? [OPINIA]

Konsorcjum PGZ – PILICA powołane zostało w kwietniu 2016 r. W jego skład wchodzą następujące podmioty z Polskiej Grupy Zbrojeniowej:
-  PGZ S.A. – Lider Konsorcjum koordynujący prace;
-  Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A. – główny integrator systemu;
-  PIT-RADWAR S.A. – odpowiedzialny za integrację radarów do systemu;
-  PCO S.A. – odpowiedzialne za wykorzystywane w systemie głowice optoelektroniczne.

Zgodnie z umową podpisaną w listopadzie 2016 roku w latach 2019-2022 do polskiej armii trafić ma sześć baterii PSR-A PILICA. W skład jednej baterii wchodzi: sześć jednostek ogniowych wraz z ciągnikami artyleryjskimi; stanowisko dowodzenia; stacja radiolokacyjna; dwa pojazdy transportowe oraz dwa pojazdy amunicyjne. Kilka dni temu Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała o rozpoczęciu produkcji.

Czytaj także: Rusza produkcja systemu Pilica. Początek dostaw w 2019 roku

PSR-A PILICA może służyć m. in. do zwalczania bezzałogowych systemów powietrznych, śmigłowców, samolotów, rakiet manewrujących. Podstawowe uzbrojenie zestawu to: podwójne działko kalibru 23 mm o dużej szybkostrzelności oraz dwa przeciwlotnicze pociski rakietowe typu GROM/PIORUN. Posiadanie zintegrowanego systemu komputerowego zapewnia wysoką skuteczność wykrywania oraz identyfikacji celów. PSR-A PILICA posiada możliwość współpracy z systemami dowodzenia oraz obrony przeciwlotniczej państw NATO.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama