Reklama

Siły zbrojne

USA: Nowy sposób wykrywania min na śmigłowcach

Fot. Northrop Grumman
Fot. Northrop Grumman

Koncern Northrop Grumman poinformował, że amerykańska marynarka wojenna zaakceptowała do wykorzystania operacyjnego laserowy, śmigłowcowy system wykrywania min morskich AN/AES-1 ALMDS (Airborne Laser Mine Detection System).

System AN/AES-1 ALMDS został opracowany i od stycznia 2015 r. jest produkowany przez koncern Northrop Grumman Corporation. Przyznanie temu systemowi certyfikatu IOC (Initial Operational Capability) oznacza, że Amerykanie mogą go już stosować operacyjnie na swoich śmigłowcach (przede wszystkim typu MH-60S Seahawk).

Jest to pierwsze rozwiązanie, które osiągnęło gotowość bojową, w którym do wykrywania min wykorzystywane jest promieniowanie laserowe. Amerykanie wprowadzili w ten sposób efektywny system pozwalające na szybkie rozpoznanie pod względem obecności min morskich linii komunikacyjnych, strefy przybrzeżnej, cieśnin, newralgicznych miejsc i obszarów działań sił amfibijnych.

Dyrektor programu ALMDS Erik Maskelon stwierdził, że „z certyfikatem Initial Operational Capability program ALMDS dostarczył nowe i ważne zdolności dla naszej marynarki wojennej i dla naszego kraju - pierwszy tego rodzaju w działaniach przeciwminowych”.

Amerykańskie rozwiązanie jest rzeczywiście jedynym, jak na razie, tego rodzaju systemem bojowym na świecie. Jego głównym elementem jest zasobnik, który z łatwością może być podwieszony (na standardowym zaczepie bombowym Bomb Rack Unit 14) i zdejmowany po misji ze średniej wielkości śmigłowca. Dzięki temu istnieje możliwość szybkiego przeprowadzenia rekonesansu w dowolnym regionie świata tylko poprzez dostarczenie elementów systemu, a nie całych statków powietrznych.

W zasobniku znajduje się elektrooptyczny system wykrywania min kotwicznych i dennych, który działa jak dużej rozdzielczości LIDAR (light detection and ranging). Generowany z tego zasobnika impulsowy sygnał laserowy odbija się od obiektów podwodnych, co pozwala na określenie ich kształtu i rodzaju oraz stworzenie mapy 3D warstwy podwodnej. Pozwala to na poszukiwanie z dużą dokładnością min kotwicznych i dennych we wskazanym akwenie i czyni ten sposób praktycznie bezpiecznym (nie ma potrzeby wprowadzania jednostek pływających w region, w którym występuje zagrożenie minami morskimi).

Zaletą systemu ALMDS jest łatwość integracji na różnego typu statkach powietrznych. Pierwszym użytkownikiem tego rozwiązania byli Japończycy, którzy zakupili go dla swoich morskich sił samoobrony w 2012 r. Ostatecznie otrzymały go japońskie śmigłowce przeciwminowe MCH-101. Amerykanom udało się też przystosować do wykorzystania ALMDS helikopter UH-60M Blackhawk.

Specjaliści uważają, że system AN/AES-1 ALMDS może konkurować w lotniczych operacjach przeciwminowych z powszechnie stosowanym sonarem holowanym AN/AQS-24B - na pewnych akwenach i podczas niektórych rodzajów operacji (np. amfibijnych).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. Pierre de Leash

    A w Rosji lasery teraz wykorzystuje sie do ..............zabaw z kotem, co najwyzej. Kiedys mieli nawet czolgi uzbrojone w laser jako bron podstawowa.

  2. Podbipięta

    Sprawa znana od lat.Rozwijali to w ramach programu LCS. Jako uzupełnienie dotychczasowych systemów jest znacznym krokiem do przodu.

    1. sceptyczny

      Żadnym krokiem, sprawa stara i znana. Niestosowana, bo niepraktyczna. Np. Bałtyk nie ma przeźroczystości wód Adriatyku i na Bałtyku to się zupełnie nie sprawdza. Nie sprawdza się nigdzie przy zafalowaniu, mgle, deszczu, śniegu. Jak USA chce używać jako "uzupełnienie dotychczasowych systemów" to ich sprawa - agresor wybiera sobie czas i miejsce napadu, więc USA dla desantu amfibinego może sobie wybrać spokojne może w egzotycznym kraju o krystalicznie czystej wodzie. W innych przypadkach przydatności tego nie widzę.

  3. sdff

    Kto zakłada miny na śmigłowcach? ;-)

Reklama