Tureckie śmigłowce wylądują na Filipinach już w tym roku

30 maja 2021, 09:28
T-129 ATAK, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Reklama

Tureckie śmigłowce uderzeniowe ATAK mają zawitać do Filipin już w trzecim kwartale tego roku. Może to nastąpić oczywiście dzięki amerykańskiej zgodzie na eksport silników LHTEC T800 montowanych właśnie na T-129B. W sumie Filipiny mają pozyskać sześć nowych śmigłowców wojskowych, chociaż wstępne plany mówiły nawet o nawet ośmiu czy dziesięciu maszynach. Tak czy inaczej, tureckie maszyny to wierzchołek przysłowiowej góry lodowej w zakresie potrzeb modernizacyjnych oraz zakupowych w ramach starzejącej się floty śmigłowców wykorzystywanych przez stronę filipińską.

Filipiny potwierdzają wolę zakupu tureckich śmigłowców uderzeniowych. Tamtejszy minister obrony Delfin Lorenzan miał w zeszły poniedziałek wskazać, że to właśnie T-129B ATAK został wybrany jako konstrukcja najlepiej spełniająca wymogi programu śmigłowców bojowych dedykowanych filipińskim siłom zbrojny. Minister zaznaczył Filipińskiej Agencji Informacyjnej, że zamówionych zostało sześć sztuk tureckich maszyn. Harmonogram przewiduje rozpoczęcie dostaw do Filipin w trzecim kwartale roku. Zaś we wtorek Departament Obrony Narodowej (DND) ogłosił, że pierwsze dwa z sześciu helikopterów T129B "ATAK" zakupionych przez Filipiny od Turcji zostaną dostarczone dokładnie we wrześniu. Kolejne dwie maszyny trafią do filipińskich pilotów do lutego 2022 r., a ostatnia partia dwóch statków powietrznych w lutym 2023 r. Konkrety zostały zaprezentowane przez rzecznika DND Arsenio Andolong w oświadczeniu dla prasy. Przy czym, jak zauważa portal Defense News, powołując się na kontakty u producenta czyli TAI, bardziej realnym okresem dostarczenia pierwszych śmigłowców uderzeniowych jest jednak listopad.  

W komunikacie można przeczytać, że Manila przygotowała budżet na program śmigłowców uderzeniowych w wysokości ok. 12,9 miliarda Peso filipińskiego (269 388 862 USD). Władze filipińskie nie ukrywały, że tamtejsze siły powietrzne mają otrzymać wytrzymałe maszyny, ale przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na ich cenę. Turecki ATAK ma być ewidentnie uzupełnieniem wykorzystywanych obecnie lekko uzbrojonych helikopterów, takich jak MG-520 i AW-109E. Filipińczycy używają ich przede wszystkim w licznych misjach antyterrorystycznych i bliskiego wsparcia dla żołnierzy walczących na lądzie.

Przy czym, jak zauważył Nick Aspinwall z „The Diplomat” wśród filipińskich polityków oraz wojskowych pojawiła się presja względem szerszej modernizacji floty śmigłowcowej po katastrofie maszyny Huey UH-1H w rejonie górskim Bukidnon. Zginęło wówczas 5 wojskowych i 2 członków lokalnej formacji paramilitarnej. Defense News podaje, że już od maja mają być prowadzone szkolenia dla załóg i personelu naziemnego. Śmigłowce uderzeniowe trafią do 15 Skrzydła Uderzeniowego Sił Powietrznych Filipin. 

Reklama
Link: https://sklep.defence24.pl/produkt/wojska-specjalne-federacji-rosyjskiej/
Reklama 

W komunikacie Filipińskiej Agencji Informacyjnej podkreślono, że tureckie T129 to dwusilnikowe, zbudowane w układzie tandemowym, wielozadaniowe śmigłowce szturmowe. Mogą one operować przy zróżnicowanych warunkach pogodowych. ATAK może brać udział w klasycznych misjach bojowych, ale też działaniach rozpoznawczych. Maszyny mogą być wykorzystywane do misji prowadzonych zarówno w dzień jak i w nocy. Do konstrukcji śmigłowca uderzeniowego w Turcji wykorzystano platformę, jaką była maszyna Augusta A129 Mangusta.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 29
Reklama
observer
poniedziałek, 31 maja 2021, 10:07

kilka dni temu chyba go widziałem na naszym niebie (pom. Świdnikiem a Radomiem). Chyba - gdyż leciał dość wysoko, a ja jechałem samochodem.

Ernst
niedziela, 30 maja 2021, 16:54

Korea Południowa zabezpieczyła na zakup 36 Ah-64e wraz z serwisem, częściami zapasowymi i uzbrojeniem kwotę 2,81 mld USD. Bahrajn przeznaczył kwotę 911 mln USD na zakup 12 Ah-1Z. W obu przypadkach wychodzi po jakieś 75 mln USD za sztukę. W przypadku T129 wychodzi 45 mln USD za sztukę. Taki T129 wraz z radarem milimetrowym Mildar (28 km zasięgu) i zintegrowany ze Spike er2 oraz Nlos, byłby dla nas dobrą opcją.

say69mat
poniedziałek, 31 maja 2021, 09:17

Słabą stroną T129 jest brak efektorów ECM, które znajdują się na podstawowym wyposażeniu AH1Z i AH64E. Stąd powstaje tak ogromna dysproporcja w cenie śmigłowca. Po drugie, należy pamiętać, że Turcja bezskutecznie aplikowała u amerykanów o prawo do zakupu oraz licencyjnej produkcji AH1Z. Amerykanie - w przypadku Turcji - wykazali się doskonałą intuicją polityczną i instynktem samozachowawczym. Stąd Turcja zadowoliła się licencyjną produkcją włoskiej Mangusty.

Ernst
poniedziałek, 31 maja 2021, 20:17

T-129B2 również otrzymał systemy walki elektronicznej. Natomiast efektory przewidziane dla "Apacza" mają zasięg tylko 8 km (Hellfire, JAGM). Na dniach pojawiła się informacja, że Amerykanie są niechętni integracji angielskich Apaczy z Brimstone.

Ernst
poniedziałek, 31 maja 2021, 20:07

To nie żaden cudowny instynkt czy intuicja polityczna, tylko siermiężny merkantylizm. Proste, chcesz dać szanse swojemu przemysłowi, dostarczyć potrzebne rozwiązania technologiczne, nie kupuj u Amerykanów. Najlepszy przykład Javelin vs. Spike.

Tomek pl
poniedziałek, 31 maja 2021, 08:47

Nie koniecznie dobrą opcją, t129 może zabrać 8 ppk A ah64 16 czyli 2x więcej w dodatku promień działania też ma swoje znaczenie i w dodatku jak dociąrzysz t129 tymi 8ppk to jego promień działania znacząco spada A w przypadku ah64 dajesz tam 16ppk i ma jeszcze spory zapas mocy. Pytanie brzmi natomiast co dla nas jest lepsze 32 szt ah64 czy 64 t129 bo tak do tego należało by podejść

Boczek
wtorek, 1 czerwca 2021, 07:54

2x8 to w tym przypadku więcej niż 16, co resztą w ostatnim zdaniu niejako wytłumaczyłeś.

Ernst
poniedziałek, 31 maja 2021, 20:09

Akurat z wszystkich proponowanych nam śmigłowców szturmowych Ah-64 ma najmniejszy zasięg. Wymaga też najliczniejszej ekipy, aby był gotowy do następnej misji. I napiszę jeszcze raz, jest najdroższy w utrzymaniu, casus Japonii.

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 22:51

Po pierwsze skad ci się wziął ten radar na T129, po drugie zapomnij o integracji ze Spike ER-2 czy NLOS przy tym co wyczynia Turcja. Po trzecie AH-64E jest znacznei lepsza maszyna od T129.

Gnom
wtorek, 1 czerwca 2021, 21:59

Informacje o nim jest dostępna od ponad 2 lat. Zdjęcia i filmy z prób także. Poszukaj raz samodzielnie bez czekania na wytyczne. Zwróć tez uwagę (jak już znajdziesz dane i filmy w sieci) na nowy pocisk przygotowany do współpracy z owym radarem którego wg ciebie nie ma.

Boczek
wtorek, 1 czerwca 2021, 07:56

Sama maszyna pod lupa może tak. Cala flota już niekoniecznie, jak dobitnie pokazuje ten artykuł i przypadek Turcji.

Ernst
poniedziałek, 31 maja 2021, 17:41

Po pierwsze proponuję przeszukać net wpisując frazę "T129 MilDaR". Po drugie, Turcy zaoferowali nam już integrację z dowolnym ppk, czego nie można powiedzieć o Amerykanach. Izrael nie robiłby nam problemów. Po trzecie Ah-64 pomimo wielu zalet, to najdroższy śmigłowiec w utrzymaniu i jednocześnie wymagający sporego zaplecza technicznego. Stąd Ah-1W i Ah-1Z dla USMC. W naszym teatrze ah-64 z hellfire o zasięgu 8 km to słaba opcja.

Davien
wtorek, 1 czerwca 2021, 13:17

Po pierwsze T129 nie ma nic takiego na wyposażeniu w żadnej z wersji q MilDaR ma byc dopiero na T129Mk II czyli na T929. Turcy nei moga zaoferować integracji z ppkSpike bo to może zrobic jedynei izrael a stosunki Izrael z Turcją są...... Po tzrecie AH-64 ma pociski o zasięgu32km(Spike NLOS) i tu sie zgodze że Izrael nie robiłby problemów:) T129ATAK nie ma pocisków o zasięgu pow 8km wiec prosze sobie darować.

Oto
poniedziałek, 31 maja 2021, 14:56

Lepsza bo amerykańska? Tak to nie działa Dave.

Davien
wtorek, 1 czerwca 2021, 13:20

Lepszy bo ma wszystkei parametry bojowe lepsze od tureckiej wersji Mangusty:)

Blaczs
poniedziałek, 31 maja 2021, 14:51

Nie robisz nic poza płaczem, jesteś ignorantem, tylko gadasz. Kebaby mają własny radar dla tego helikoptera, podobnie jak integracja Hellfire i Spike-Er, oprócz ich własnych pocisków, została już wykonana.

kris
niedziela, 30 maja 2021, 15:53

na filipinach zakup t129 to poczatek góry lodowej a u nas to nawet nie wiadomo gdzie ta góra

Ernst
niedziela, 30 maja 2021, 23:09

Wobec OPL jaką dysponuje nasz potencjalny przeciwnik, rację bytu ma tylko atak spoza zasięgu OPL albo zza przeszkód terenowych (Spike er2, Nlos, Brimstone).

Tomek pl
poniedziałek, 31 maja 2021, 20:35

Zaraz zlecą się znawcy i powiedzą Ci że pirata i moskita na heli trzeba zintegrować

Trzcinq wyjasnia
poniedziałek, 31 maja 2021, 19:52

Davirabi i GB ci powiedzą ze Rosja ma słaba opl a oni są the Best a że za dużo naogladali się filmów z hoolywood to już iina historia

rozczochrany
niedziela, 30 maja 2021, 13:56

Mogli by się Turcy dogadać z Ukraińcami i kupić od nich licencję na silniki lotnicze. Nie musieli by wtedy prosić o zgodę USA na eksport. Amerykańskie technologie to tylko kłopot przy sprzedaży wyrobów. No i zawsze mogą odciąć dostawy części użytkownikowi.

LOLOK
niedziela, 30 maja 2021, 22:56

Ukraina ma silniki do tego typu smiglakow ale nie maja jeszcze skonczonej przekladni i tu jest lipa

Tomasz
niedziela, 30 maja 2021, 20:29

Pakistan i Azerbejdżan bedą mieć tureckimi silnikami

Tomasz
niedziela, 30 maja 2021, 20:27

Turcy już mają swojego silnika. Certyfikacja i testy potrwają kilku lat

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 22:52

Turcy nie maja nic na razie, dla filipińskich uzyskali zgodę na LHTEC-800 a dla swoich T929 będą brali silniki z Ukrainy

Trzcinq leje na D
poniedziałek, 31 maja 2021, 19:53

I słusznie.

Krtek
poniedziałek, 31 maja 2021, 15:43

Taa Davien, "nic" nie mają ale mają tyle!!

Jakub
poniedziałek, 31 maja 2021, 14:48

Więc co dokładnie powiedział Tomas?

Davien
wtorek, 1 czerwca 2021, 13:22

Wow od kiedy to LHTEC-800 czy TW-3 sa tureckie?:) bo innych do T129 czy T929 nie maja.

Gnom
środa, 2 czerwca 2021, 23:17

Poszukaj nawet na D24. To, że od "pierwszego kopa" nie odpalił im silnik circa 1500 KM to nie znaczy, że za rok nie będzie hulał. Jak na to nałożysz współpracę z MSB, to bądź pewien, że nawet w ciągu 2 lat będą mieli taki silnik w produkcji seryjnej.

Tweets Defence24